Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne

Vierailija
26.09.2024 |

ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.

Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.

Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä. 

Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.

Kommentit (304)

Vierailija
241/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!

Siinäpä se elämän rikkaus onkin vaihdellessa mielipiteitä ja ehkä haavekuviakin. Tämä on mukava ketju lukea. Turhaan ärsyynnyt yhtään mistään. Kepeää jutustelua tämä on ja hyvä niin.

Olispa mummonmökkikylä, jossa sais olla omissa oloissa, jos haluaa ja kahvitella muiden kanssa taas toisinaan. Kaikki itsenäisiä ja vahvoja naisia kuin Niskavuoren emäntä :)

Ei kiitos mulle ainakaan tuollaista paikkaa, akat keskenään jossain kylässä ei sais muuta kuin tappelun aikaseksi😂

Vierailija
242/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset. 

On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n  1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.

Mikä ihme on pönttöuuni? Uuni täynnä pönttöjä?

Pönttöuuni helposti netistä | Taloon.com

Tällaisilla ennen lämmitettiin vallan.

Ahaa, kiitos tiedosta. Nyt ymmärrän, mistä puhutaan. Pönttöuuni on varmasti hyvä käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kalliiksi tulisi jos kaikki suomalaiset muuttaisivat mummonmökkeihin. Kunnallistekniikan vetäminen kaikkiin maksaisi jo maltaita sekä teiden auraukset ym. Kun sairaaloitakin lopetetaan ja terveyskeskuksia suljetaan niin hoitoonpääsy hankaloituu. Miten ruoanhankinta ym. palvelut? Wolltiko alkaisi kuljettaa jokaiselle ruoat?

Kunnallistekniikka? :D

Kiinteistön oma pieni tuulivoimala tai aurinkosähkö? Jos kiinteistö on kantoveden varassa, jätevesiäkään ei synny, jolloin mitään kunnallistekniikkaa ei tarvita. 

Meidän mummonmökillä käydään ulkohuussissa, pestään ja tiskataan kantovedellä puulämmitteisessä saunassa, ja ne vedet ohjataan saunan takana olevaan kivisilmään. 10 amppeerin pieni sähköliittymä kyllä löytyy. Että sellaista kunnallistekniikkaa. 

Tie on yksityistie minkä kunnossapidosta vastaa ne tiekunnan jäsenet yhdessä.&nbs

Tykkään asua maalla, mutta joku kantoveden ja aurinkosähkön varassa tuhertaminen kuulostaa maanpäälliseltä helvetiltä. Kaikki mukavuudet pitää olla. 

Vierailija
244/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset. 

On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n  1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.

Mikä ihme on pönttöuuni? Uuni täynnä pönttöjä?

Pönttöuuni helposti netistä | Taloon.com

Tällaisilla ennen lämmitettiin vallan.

Lämmitetään nykyäänkin. Ja niitä tehdään edelleen uusiakin. Todella tehokas ja kätevä uuni lämmitykseen. 

Vierailija
245/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et oo ainoo.Päiväkään ei olla kaduttu.Päin vastoin elämä on kerrankin ihanaa .Oman näköistä.Tykkään vanhanajan elämästä jota näin.Ihmiset oli onnellisia vaikka juuri mitään ei ollut.Sain niin tarpeekseni meluava naapuri,aina joku kyyläsi .Kyseli kaikkee.Oravanpyörä siitä hyppy.Tehkää mitä teette elämää ei kenenkään pidä sanella muut kuin itse.Kannustan.Kuitenkin pidä huoli ettet ihan syrjään lähde Tiet seurataan kulki siinä vaikka polku.Kauppaan pääsee tai kauppa max 5km.Se ei meil ihan toteudu mut hyvät tiet ,bussikin kulkee.Kun oot vanha kotiin palvelut tulee,jos niitä enää on .ei mitään hätää.

Vierailija
246/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Mulla samat suunnitelmat. Maalle muutto pieneen mummonmökkiin kahdestaan koiran kanssa. Lisää eläimiä, kasvitarha, marjapensaita ja omenapuita.Olen varma että ihminen on onnellisempi maaseudulla asuessaan. Pitää vaan löytää työ mitä voi tehdä etänä. Ihanaa unelmoida ja toivottavasti vielä toteutuu! 

Vierailija
247/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurataan...aurataan siis.

Vierailija
248/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!

Eli kun tulee ikään x, unohtaa yhtäkkiä, miten käytetään nettipankkia, tilataan asioita verkkokaupoista kotiin jne.? Vai mitä palveluja tässä tarkoitetaan?

Maalta pääsee käymään lääkärissä, kirjastossa ja missä vain ihan samoin kuin kaupungista, eikä kaupunkilaismummokaan sydänkohtauksen sattuessa potkukelkalla lähde sairaalaan, vaan ambulanssi hakee niin kuin maalaismummonkin. 

Missään virastoissa ei tarvitse enää fyysisesti asioida, kun kaiken voi hoitaa etänä koneella.

Eli annatko esimerkin palveluista, jotka eivät ole maalla-asujan saatavilla vuonna 2024?

Se on varmaan se oopperatalo, jossa kaikki helsinkiläiset käyvät vähintään viikoittain nauttimassa kulttuurista. 

Vierailija
249/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kaunis maa.Mökkejä löytyy lisää tulee.Elämä on antoisampaa maalla.En hingu nettejä,osaan käyttää käytän vaan tarvittavan.En hienoja putiikkeja..tavallista elämää koiran kanssa,eläinten ,se on elämää

Vierailija
250/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et oo ainoo.Päiväkään ei olla kaduttu.Päin vastoin elämä on kerrankin ihanaa .Oman näköistä.Tykkään vanhanajan elämästä jota näin.Ihmiset oli onnellisia vaikka juuri mitään ei ollut.Sain niin tarpeekseni meluava naapuri,aina joku kyyläsi .Kyseli kaikkee.Oravanpyörä siitä hyppy.Tehkää mitä teette elämää ei kenenkään pidä sanella muut kuin itse.Kannustan.Kuitenkin pidä huoli ettet ihan syrjään lähde Tiet seurataan kulki siinä vaikka polku.Kauppaan pääsee tai kauppa max 5km.Se ei meil ihan toteudu mut hyvät tiet ,bussikin kulkee.Kun oot vanha kotiin palvelut tulee,jos niitä enää on .ei mitään hätää.

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyään helposti parannettavat sairaudet oli ennen kuolemaksi. 

Vierailija
251/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kalliiksi tulisi jos kaikki suomalaiset muuttaisivat mummonmökkeihin. Kunnallistekniikan vetäminen kaikkiin maksaisi jo maltaita sekä teiden auraukset ym. Kun sairaaloitakin lopetetaan ja terveyskeskuksia suljetaan niin hoitoonpääsy hankaloituu. Miten ruoanhankinta ym. palvelut? Wolltiko alkaisi kuljettaa jokaiselle ruoat?

Kunnallistekniikka? :D

Kiinteistön oma pieni tuulivoimala tai aurinkosähkö? Jos kiinteistö on kantoveden varassa, jätevesiäkään ei synny, jolloin mitään kunnallistekniikkaa ei tarvita. 

Meidän mummonmökillä käydään ulkohuussissa, pestään ja tiskataan kantovedellä puulämmitteisessä saunassa, ja ne vedet ohjataan saunan takana olevaan kivisilmään. 10 amppeerin pieni sähköliittymä kyllä löytyy. Että sellaista kunnallistekniikkaa. 

Tie on yksityistie minkä kunnos

Hpiööekkin tarvii joillekin ei. 

Itse en tarvi suurempia mukavuuksia, riittää että koti on kuvia, kutsuva ja viihtyisä, ja mitä omavaraisempi, sen parempi. 

Saan suurta iloa siitä että pienet tilukseni pysyvät toiminnassa vaikka veden/sähkön hinta pomppasi pilviin. On ihanaa kun kiinteistö on niin pieni ja halpa ylläpitää, että ei tarvi murehtia jääkö työttömäksi ja loppuuko rahat.

Minulle hirvee tä tuskaa oli operoida kiinteistössä minkä kulut vain nousivat, ja missä oli aina huoli ja murhe että katkeaako sähköt ja pamahtaako vesiputket ja mitä jos työt loppuu ja talo menee pankille. Vaan ei enää. 

Vierailija
252/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyään helposti parannettavat sairaudet oli ennen kuole

Mitä sinä oikein hourit ja päsmäröit täällä muiden tietämisistä?! Olet negatiivinen pahanilmanlintu.

Eri

Vierailija
253/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyä

Mitä sinä oikein hourit ja päsmäröit täällä muiden tietämisistä?! Olet negatiivinen pahanilmanlintu.

Eri

No jos on sitä mieltä että vanhanajan elämä oli jotain ihanaa 24/7 strömsöötä jossa "oltiin onnellisia vaikka mitään ei ollut" on naiivia ihannointia. Samalla lailla sitä oltiin silloinkin onnettomia, haluttiin ja haaveiltiin parempaa. 

Vierailija
254/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.

Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.

Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.

Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.

Yksi on purkamista odottava.

Se m

Tämä vaikuttaa samalta parilta joka on siinä Meidän remppa ohjelmassa.

Korjaavat taloa ja juuri noita kunnostettu ja hinta-arvio 30 tonnia.😏

Jos kommenttisi oli minulle niin ei, emme ole olleet missään ohjelmassa emmekä tule olemaan. Meidän talo on jo kuistin listoja vaille valmis, ja rahaa meni 30 000 €.

Vierailija
255/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kysymys liittyen säilytystiloihin. Asun vanhassa talossa ja tänään vein vinttiin kesävaatteita. Miten 33neliön mökissä säylytetään 2 hengen toppavaatteet, talvikengät ja muiden vuodenaikojen vaatteet ja kengät? Jos viet ulos, ne homehtuvat.

Aika monessa mummonmökissä on myös piharakennuksia. Siellä meilläkin säilytetään eri kauden vaatteita ja varusteita.

Vierailija
256/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huvittavia asenteita, ja samalla oletuksia vieraista ihmisistä, tässä ketjussa.

Että maalla ei pysty asumaan, koska palvelut puuttuu! No pystyyhän. Kaikki ei tarvitse niitä palveluita, joita saa vain livenä kaupungista.

Että maalla ei nykyaikana kukaan asu, ellei ole kaikkia mukavuuksia, siinä on niin paljon ongelmia! No asuuhan. Meillä on sähköt ja luksuksena sisälle tupaan tulee nykyään kylmä vesi. Puulämmitys. Peseydytään pihasaunassa, jonne kantovesi. Ulkohuussi. Näin ollaan asuttu jo vuosia, täysin vapaaehtoisesti.

No, jos joku asuukin VIELÄ maalla, niin ei enää sen jälkeen jos tulee yhtään terveysongelmaa! Höpö höpö. Mitä enemmän terveysongelmaa, sitä enemmän arvostan elämän hyviä puolia. Eli nimenomaan maalla asumista. Olen selkäsairas, monesti leikattu reumaatikko, ja ilman näitä arkiaskareita olisin varmaan tosi huonossa kunnossa. Mitään ylitsepääsemätöntä ei ole tällaisessa elämässä ollut, ei mitään. Ja kyllä mulla olisi rahaa teettää tänne vaikka sisävessa ja suihku, mutta miksi? Ne on ihan turhia hömpötyksiä. Elämä on ihanaa just näin!

Vierailija
257/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aloittajalle vain yhden neuvon: unelmat pitää pyrkiä toteuttamaan NYT. Tulevaa ei kukaan lupaa.

Vierailija
258/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos mulle ainakaan tuollaista paikkaa, akat keskenään jossain kylässä ei sais muuta kuin tappelun aikaseksi😂

Mitä, pelkäätkö naisia Paavo? Sinä voisit tulla hakkaamaan meille halot ja auraamaan tien isolle tielle. Palkitsisimme sinut ruhtinaallisesti. Ei sinne kylään riitapukareita tule, kun ei ne viihdy, kas kun kukaan ei ole heidän kanssa tekemisissä. Siellä me oltaisiin pelakuut ikkunalla ja kaukana kavala maailma, ah sitä onnea :D

Minulla olisi kaksi saksanpaimenkoiraa ja kouluttaisin ne oikein hyvin. Eivät ajaisi kissoja takaa. Portille iso kyltti ja kuva tekstillä: Varokaa vihaisia koiria :D Koirat olisivat pihapiirissä vapaina koko ajan ja tuntisivat oman kylän väen. Mutta ulkopuoliset joutuisivat jäämään portille soittamaan kelloa. Koirat sanoo murrr murrr, kukas kulkija sinä olet?

Vierailija
259/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton pykälät? Ihminen saa asua vaikka teltassa

Vierailija
260/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton pykälät? Ihminen saa asua vaikka teltassa

Se on muuten jännä, että kun rakennat uutta, et saa muuttolupaa ennenkuin kaikki on kunnossa ja turvallista. Mutta voit ostaa vanhan talon, viedä pienet lapsetkin sinne, purkaa talon alkutekijöihin asti ja elää remontin keskellä vuositolkulla. Kukaan ei tuu tarkastamaan turvallisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme