Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne

Vierailija
26.09.2024 |

ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.

Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.

Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä. 

Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.

Kommentit (304)

Vierailija
261/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla. 

Sähkökatkot talvella...

Mitkä sähkökatkot, viimeksi oli täällä katko kun naapurin pellolla kaivettiin ja siinä katkaisivat jonkun piuhan.

Oli kesä.

Enemmän kaupungissa on haittaa jos sähkökatko tulee.

Liikenne ei toimi ja kaupat kiinni.

Niin just. Olen nyt kohta kaksikymmentä vuotta asunut maalla, tosi maalla eikä kertaakaan ole ollut sähkökatkoja (paitsi jos jossain on tehty jotain ja

Olen asunut 35 km päässä Helsingistä pikkukylällä jo 37 vuotta eikä ole mennyt yhtään vuotta ilman sähkökatkoa. Ihan pylväissä menevät sähköjohdot eikä Carunaa kiinnosta pätkääkään, että paikoin ne kulkevat puiden oksiston seassa ja oksat makaavat johtojen varassa. Käytännössä joka myrsky katkaisee sähköt, pisimmät katkot ovat olleet 14 tuntisia.

Vierailija
262/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et oo ainoo.Päiväkään ei olla kaduttu.Päin vastoin elämä on kerrankin ihanaa .Oman näköistä.Tykkään vanhanajan elämästä jota näin.Ihmiset oli onnellisia vaikka juuri mitään ei ollut.Sain niin tarpeekseni meluava naapuri,aina joku kyyläsi .Kyseli kaikkee.Oravanpyörä siitä hyppy.Tehkää mitä teette elämää ei kenenkään pidä sanella muut kuin itse.Kannustan.Kuitenkin pidä huoli ettet ihan syrjään lähde Tiet seurataan kulki siinä vaikka polku.Kauppaan pääsee tai kauppa max 5km.Se ei meil ihan toteudu mut hyvät tiet ,bussikin kulkee.Kun oot vanha kotiin palvelut tulee,jos niitä enää on .ei mitään hätää.

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyään helposti parannettavat sairaudet oli ennen kuole

Kyllä se minun käsitykseni vanhasta ajasta on esim. omat isoisovanhemmat, syntyneet 1920-luvun taitteessa. Asuivat rintamamiestalossa ilman turhia mukavuuksia ja kotitarveviljelivät työnteon ohessa. No joo, jossain vaiheessa tuli modernisti sisäsuihku kellariin ettei tarvinnut aina ulkosaunassa käydä, eli sellainen myönnytys nykyajalle.

Heillä elämä oli varmasti raskaampaa kuin itselläni, tietotyöläisellä 2020-luvulla, mutta en sanoisi että välttämättä huonompaa. Merkittävä osa tuosta raskaudesta tuli sodasta (ukki veteraani, jolla koti jäi Karjalaan, mummo lotta), ei myöhemmän elämän yksinkertaisuudesta. Käytännönläheiset ammatit molemmilla toki oli ja pienehköt palkat, vaan niin jäi satojen tuhansien eurojen perintö aikanaan perikunnalle jaettavaksi. On helppo säästää, jos ei juokse kuluttamisen oravanpyörässä ja on onnellinen pienistä.

Isomummo ja -ukki kuolivat vasta 2000-luvulla, molemmat yli 90-vuotiaina. Sellainen lyhyt elämä heillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs mikromuovia on kaikkialla, se ei mitenkään liity siihen, että joku haluaa muuttaa maalle. hö. eri

Vierailija
264/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuceen käyttö on  nykyään mukavampaa on biolanin kompostoiva käymälä ei hajuhaittoja. Saa halutessaan ledvalot ja styroksireunuksen pönttöön. Ei tarvii mennä pihan perälle hajuhaittojen takia.

Vierailija
265/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!

Siinäpä se elämän rikkaus onkin vaihdellessa mielipiteitä ja ehkä haavekuviakin. Tämä on mukava ketju lukea. Turhaan ärsyynnyt yhtään mistään. Kepeää jutustelua tämä on ja hy

No eikö just sovittu, että (k)ukkoja myös?🤗

Vierailija
266/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummonmökki voi siis virallisesti olla okt, se on se fiilis jne. joka tekee siitä mummonmökin, ei se että virallisesti olisi vapaa-ajan asunto. Mutta jos on rahaa, jonka voi tuollaiseen käyttää, niin eikus vaan. Useilla seuduilla on ostajan markkinat

Vierailija
267/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et oo ainoo.Päiväkään ei olla kaduttu.Päin vastoin elämä on kerrankin ihanaa .Oman näköistä.Tykkään vanhanajan elämästä jota näin.Ihmiset oli onnellisia vaikka juuri mitään ei ollut.Sain niin tarpeekseni meluava naapuri,aina joku kyyläsi .Kyseli kaikkee.Oravanpyörä siitä hyppy.Tehkää mitä teette elämää ei kenenkään pidä sanella muut kuin itse.Kannustan.Kuitenkin pidä huoli ettet ihan syrjään lähde Tiet seurataan kulki siinä vaikka polku.Kauppaan pääsee tai kauppa max 5km.Se ei meil ihan toteudu mut hyvät tiet ,bussikin kulkee.Kun oot vanha kotiin palvelut tulee,jos niitä enää on .ei mitään hätää.

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyä

Äläs nyt. Anna vanhankin puhua, jookos? Ei se ole meiltä nuoremmilta pois. Mummonmökkikylässä on varmasti vanhempiakin ihmisiä, joilla voi olla hyvää kokemusperäistä tietoa vähän kaikesta. 

Meistä kaikista tulee vanhoja, jos tarpeeksi pitkään elämme. 

Vierailija
268/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos mulle ainakaan tuollaista paikkaa, akat keskenään jossain kylässä ei sais muuta kuin tappelun aikaseksi😂

Mitä, pelkäätkö naisia Paavo? Sinä voisit tulla hakkaamaan meille halot ja auraamaan tien isolle tielle. Palkitsisimme sinut ruhtinaallisesti. Ei sinne kylään riitapukareita tule, kun ei ne viihdy, kas kun kukaan ei ole heidän kanssa tekemisissä. Siellä me oltaisiin pelakuut ikkunalla ja kaukana kavala maailma, ah sitä onnea :D

Minulla olisi kaksi saksanpaimenkoiraa ja kouluttaisin ne oikein hyvin. Eivät ajaisi kissoja takaa. Portille iso kyltti ja kuva tekstillä: Varokaa vihaisia koiria :D Koirat olisivat pihapiirissä vapaina koko ajan ja tuntisivat oman kylän väen. Mutta ulkopuoliset joutuisivat jäämään portille soittamaan kelloa. Koirat sanoo murrr murrr, kukas kulkija sinä olet?

Mulle pentu, jos ovat vanhan mallisia? 🤗

Vai olisikohan parempi hankkia eri suvuista, tulevaisuutta ajatellen? 🤔

Vierailija
269/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee tuota virhettä. Jämähdät sinne mökkiin, et keksi mitään tekemistä varsinkaan pimeällä ja talvella. Lintuja bongatessa ei aika kulu eikä maisemia katsellessa. 

Et ole tainnut edes käydä edes maaseudulla. Asun jo pian 15 vuotta maaseudulla ja lämmitän taloni puilla. Sähkö tietty on ja vesi tulee ja menee sisällä. Kasvimaa ja puutarhaa on ja puuhaa riittää. Jos on kädetön ja lisäksi uusavuton niin ei tietty osaa tehdä mitään ja aika tulisi pitkäksi. Tällaisten on paras jäädä kaupunkien betoniluukkuihin asumaa ja valittamaan naapureiden mölyistä, katujen pölyisyydestä, koirankakoista ja aurausongelmista. Jämähtävät sinne luukkuihinsa kyttäämään ikkunasta naapurien tulemisia ja menemisiä ja tarkastamaan naapurien jätteetkin. 

Toi on ihan uutta ja käsittämätöntä mulle

Argh, ei hullu ole sama kuin älyttömän utelias jopa siitä,mitä naapuri syö ja juo.

Vierailija
270/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kerrassaan hämmentäviä käsityksiä maalla asumisesta joillakin. Lienevätkö trolleja?

Tuo teiden aurauksesta hössöttäminen varsinkin huvittaa, kun on täällä maalla yksityistien varressa asuvana koko viime talvenkin hymähdellyt Helsingille, missä ei katuja saada auki lounasaikaan mennessä, kun täällä on tie aurattu aamuseitsemäksi töihin meneville. Jollei urakoitsija ole ehtinyt käydä, joku kylän isännistä aukaisee omalla kalustollaan. 

Toinen mikä pisti silmään, on nuo maaseudun pimeydestä valittajat. Ette ole otsa- ja taskulampuista kuulleet koskaan? Niiden valossa näkee oikein hyvin lenkkeillä ja useimmiten ilmankin. Talvella, kun on lunta, ei tarvitse mitään lamppuja. Sähköt on myös ihan kaikissa vakiasutuissa taloissa ja sellaisiakin ihmeitä kuin pihavaloja on aivan kaikilla. Useimmat pitävät niitä päällä, vaikkeivät olisi ulkonakaan. Itse pidän vain, jos olen pihalla.

Kuntakeskuksissa ja pikkukaupungeissa on myös niitä monien kaipaamia palveluita, kauppoja, pankkeja ym. Ei täällä pk-seudun ulkopuolellakaan nyt sentään ihan kivikauden oloissa eletä. 

Vierailija
271/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

"Totta Mooses mahtuisi. Kaikenlaiset ihmiset ovat rikkaus mummonmökkikylässä."

Voi tulipas mukava olo. Olen haaveillut mummonmökkikylästä ainakin kymmenen vuotta. Mahtuu sinne minun puolestani pappojakin, ei tarvitse vain mummoja olla. Virtuaaliset kiitokset unelmani jakamisesta. Tulipa haikea olo. Lehmänkello kaukaisuudessa, hiukan sumuinen syysaamu, syksyn tuoksu. Kukko. Metsää ja peltoja. Ovesta ulos astuessa kaikki kaunis silmänkantamattomiin. Naapuriapu puolin ja toisin. Sopivasti seuraa. Siniharmaa lautalattia ja vanhanaikainen ruokakaappi. Vanhat ikkunalasit. Kakluunit. Maakellari. Kasvimaa. Kaivo. Saunapolku. Ne eläimet.

Apua, en kestä. Olen iloinen kaikkien niiden puolesta jotka unelmaansa elää, oli ikä sitten 20 tai 100 vuotta

Minä en ainakaan menisi asumaan johonkin tinyhouseen, sen pitää olla VANHA mummonmökki, ne ovat mielenkiintoisia ja niissä on tunnelmaa sisällä ja ulkona. 

Vierailija
272/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä hattuun, jos et ole kirvesmies, tai muu kunnostamisen taitaja.

Vierailija
273/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni jakaa tämän unelman, olisi hienoa jos myös mahdollisimman moni uskaltaisi toteuttaa unelmansa.

Ihan oikein olisi sekin että nuo gryndereiden betonikomerot radan varsilla jäisivät tyhjilleen ja sijoittajat jäisivät nuolemaan näppejään, sen sijaan että asumistuet ja ihmisten pieni palkka valuu pörssiyhtiöiden sijoitusten jättiosinkoihin.

Täällä Suomessa jos missä on lääniä asua väljästi, soisi ihmisille sitä halutessaan. Se on myös huoltovarmuuden kannalta hyvä asia että asuminen on hajautettua. Maalla ihmiset usein pärjäävät omatoimisesti pitkäänkin. 

Vierailija
274/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset. 

On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n  1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.

Mikä ihme on pönttöuuni? Uuni täynnä pönttöjä?

Laita googleen sana pönttöuuni niin näet mikä se on,siellä on ihan kuviakin pönttöuuneista, joita edelleen tehdään taloihin. Ovat erinomaisia.

Vierailija
275/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä nousevia vuokria maksellessa ainakin alkaa tuntumaan että säästöön voisi jäädä sievoinen summa omassa tönössä asuessa, vaikka kulunsa tietty sielläkin. Mutta kuvittelisin ettei ne kulut ole läheskään 400e+ kuukaudessa ja siihen vielä sähköt ja muu päälle.

175€/kk meillä. Maalla mummonmökissä siis.

Talven lämmityspuut tuotiin minulle viikko sitten, maksoivat 500 e, monta vuotta jo lämmitän puilla joten tiedän määrän. Kaikki valmiiksi halkoina ja klapeina. Sähkölasku on 40 e/kk. Puuhellalla ja leivinuunissa talvella tehdään ruoat, helppoa ja edullista eikä juuri mitään vaivaa. Tuhkat uunista ja puuhellasta siivous kestää kaksi minuuttia aamulla. Kyllä on kodikasta istua tuvassa talvella, tuli uunissa ja höyryävä kaffekuppi pöydällä ja kissa kiehnaa jaloissa. 

Vierailija
276/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kerrassaan hämmentäviä käsityksiä maalla asumisesta joillakin. Lienevätkö trolleja?

Tuo teiden aurauksesta hössöttäminen varsinkin huvittaa, kun on täällä maalla yksityistien varressa asuvana koko viime talvenkin hymähdellyt Helsingille, missä ei katuja saada auki lounasaikaan mennessä, kun täällä on tie aurattu aamuseitsemäksi töihin meneville. Jollei urakoitsija ole ehtinyt käydä, joku kylän isännistä aukaisee omalla kalustollaan. 

Toinen mikä pisti silmään, on nuo maaseudun pimeydestä valittajat. Ette ole otsa- ja taskulampuista kuulleet koskaan? Niiden valossa näkee oikein hyvin lenkkeillä ja useimmiten ilmankin. Talvella, kun on lunta, ei tarvitse mitään lamppuja. Sähköt on myös ihan kaikissa vakiasutuissa taloissa ja sellaisiakin ihmeitä kuin pihavaloja on aivan kaikilla. Useimmat pitävät niitä päällä, vaikkeivät olisi ulkonakaan. Itse pidän vain, jos olen pihalla.

Kuntakeskuksissa ja pi

Meillä ei ainakaan isännät, eivätkä muutkaan tulleet avaamaan lumen tukkimaa tietä. Ei rahalla, eikä millään. Kaupungin keskustaan ei ollut montaa kilometriä matkaa. Kyseessä siis reilun puolen kilometrin yksityistie. Eli yleistäminen pois!

Muuten en vastusta aloittajan haavetta.

Vierailija
277/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kysymys liittyen säilytystiloihin. Asun vanhassa talossa ja tänään vein vinttiin kesävaatteita. Miten 33neliön mökissä säylytetään 2 hengen toppavaatteet, talvikengät ja muiden vuodenaikojen vaatteet ja kengät? Jos viet ulos, ne homehtuvat.

Pakkaat kuivana muovilaatikoihin ja vinttiin/pihavarastoon? Ei ne siellä laatikossa mihinkään homehdu!

T. Kokemusta on

Minulla on sellaisia muovisia isoja pusseja joista otetaan ilma imurilla pois, en tiedä nimeä mutta vakuumpakattuja ovat talvitamineet ja täkit ym. eivätkä homehdu, näin teen jo vuosia. Pusseja voi käyttää aina uudelleen. 

Vierailija
278/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyään helposti parannettavat sairaudet oli ennen kuole

Miten wanhasta ajasta kirjoitat? Minun isovanhemmat olivat syntyneet 1890-1893, vanhemmat olivat 1920-30 luvuilla syntyneet. Kävivät koulua ja saivat ammatin, maalla asuttiin ja niin isovanhemmat elivät melkein 90 v. ja omat vanhempani yli 90 vuotiaiksi. Yliopistoa kävimme vasta minä ja veljeni ja asuimme edelleenkin maaseudulla. Työelämäni olin Euroopan miljoonakaupungissa. Nyt olen elänyt jo melkein 15 vuotta maaseudulla kun 58 vuotiaana rupesin eläkkeelle. Velikin asuu maaseudulla mutta Suomessa. Semmoisia maalaisia olemme. 

Vierailija
279/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhoon tuomittu, yltiöromanttinen ajatus, joka ei käytännössä valitettavasti toimi.

Joku tykkää kovasti paljon kyttyrää, kun Suomi pysyy kokonaan asuttuna.

Vierailija
280/304 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanajan elämästä sinä et tiedä mitään, valitset vain rusinat pullasta. Ihmiset kuoli nuorina, tekivät raakaa työtä lapsesta saakka, koulutus oli harvojen etuoikeus, terveydenhoito oli mitä oli. Nykyä

Monet luulevat maalaisten olevan yksinkertaisia kirveenvarren veistäjiä omaten tuskin lukutaitoa. Kuulostaa hieman luokkajaolta, jossa aateliset ja  porvaristo olivat sitä päälimmäistä krettoa. Paria muuta luokkaa unohtamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi