olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
"Minä tarkistuttaisin muurit ja tulisijat asiantuntijalla. Ei ole yksi eikä kaks, joiden mökki tai talo on palanut maan tasalle, koska muurissa on ollut halkeama. Ruo tarkastus on hyvä teettää säännöllisin väliajoin. Tuttavalle kävi näin ja kivijalka vain jäi. Onneksi oli hyvät vakuutukset niin sai rakennuttaa uuden tilalle, mutta onhan se järkytys, kun oma rakas koti palaa ja mitään ei voi pelastaa kuin ihmiset."
Et ole nuohoojasta kuullut? Nuohooja tarkastaa hormit ja tulisijat vuosittain. Toki nuohousten välillä voi tuhota hormit ja tulisijat omalla hölmöydellään.
Olen ja meidän mökillä kävikin säännöllisesti. Lähinnä ajattelin kylmänä olleen mökin äkillistä kovaa lämmitystä. Muurit sanoo hiljaa poks. Tuo kaverin talo, joka paloi maantasalle on ollut ensin isovanhempien käytössä ja sitten nuoren sukulaisperheen vuosikymmeniä kunnes paloi. Voi tietty olla sähköistäkin tuli lähtöisin,
Isä opetti mökillä, miten lämmitetään mökkiä talvipakkasilla hissukseen, sitä kait tarkoitit, muttet tietenkään voinut muuta kuin myrkyllisesti halveksia. Hyi sinua! Ei mukavaa keskustelua noin käydä, mene nurkkaan häpeämään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihan hyvä että ihmiset pelkää maalle muuttamista niin jää meille maalaisille enemmän tilaa.
Totuus kuitenkin on, että maalla asuminen ei ole koskaan ollut helpompaa kun kaiken voi nykyään hoitaa netissä ja niitä kivijalkapalveluja ei tarvitse mihinkään. Teen etätöitä kotoa, tilaan vaatteet ja rautakauppatavarat ym netistä kotiovelle. Koirien ruuat tilaan M&M:stä suoraan kotiin kannettuna ilman postimaksuja. Pankissa olen käynyt viimeksi vuonna 2007 ja en edes muista milloin olisi fyysisesti pitänyt käydä verotoimistossa. Ruuatkin saisi tilattua ovelle mutta ajan mieluummin itse kerfan viikossa marketeille 20km päähän että voin tehdä myös heräteostoksia ja käydä samalla kahvittelemassa.
Sähkökatkoja ei enää ole kun kaikki kaapelit on kaivettu maahan jo aikapäiviä sitten. Kylän maanviljelijä käy auraamassa pihatieni traktorilla ja se maksaa alle 100 euroa vuodessa. Samalta tyypiltä tilaan kerran vuodessa valmi
Olkaa ihan rauhassa siellä landella, noin muita itseään parempana ihmisenä ei kaivatakaan. Kivojakin löytyy muualta kuin teiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliiksi tulisi jos kaikki suomalaiset muuttaisivat mummonmökkeihin. Kunnallistekniikan vetäminen kaikkiin maksaisi jo maltaita sekä teiden auraukset ym. Kun sairaaloitakin lopetetaan ja terveyskeskuksia suljetaan niin hoitoonpääsy hankaloituu. Miten ruoanhankinta ym. palvelut? Wolltiko alkaisi kuljettaa jokaiselle ruoat?
Kunnallistekniikka? :D
Kiinteistön oma pieni tuulivoimala tai aurinkosähkö? Jos kiinteistö on kantoveden varassa, jätevesiäkään ei synny, jolloin mitään kunnallistekniikkaa ei tarvita.
Meidän mummonmökillä käydään ulkohuussissa, pestään ja tiskataan kantovedellä puulämmitteisessä saunassa, ja ne vedet ohjataan saunan takana olevaan kivisilmään. 10 amppeerin pieni sähköliittymä kyllä löytyy. Että sellaista kunnallistekniikkaa.
Tie on yksityistie minkä kunnossapidosta vastaa ne tiekunnan jäsenet yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Asutaanhan sitä roskalaatikoissakin.
Kyllä mummon mökeissä hyvin voi asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n 1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.
Mikä ihme on pönttöuuni? Uuni täynnä pönttöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukan
Tämä vaikuttaa samalta parilta joka on siinä Meidän remppa ohjelmassa.
Korjaavat taloa ja juuri noita kunnostettu ja hinta-arvio 30 tonnia.😏
Vierailija kirjoitti:
joo eiköhän jokainen vapaassa maassa saa asua kuten haluaa
Saa vapaassa maassa, mutta saako Suomessa?
Lisäys 227 viestiin.
Siis tuo 182 viesti kun kaikki viestit ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
"Totta Mooses mahtuisi. Kaikenlaiset ihmiset ovat rikkaus mummonmökkikylässä."
Voi tulipas mukava olo. Olen haaveillut mummonmökkikylästä ainakin kymmenen vuotta. Mahtuu sinne minun puolestani pappojakin, ei tarvitse vain mummoja olla. Virtuaaliset kiitokset unelmani jakamisesta. Tulipa haikea olo. Lehmänkello kaukaisuudessa, hiukan sumuinen syysaamu, syksyn tuoksu. Kukko. Metsää ja peltoja. Ovesta ulos astuessa kaikki kaunis silmänkantamattomiin. Naapuriapu puolin ja toisin. Sopivasti seuraa. Siniharmaa lautalattia ja vanhanaikainen ruokakaappi. Vanhat ikkunalasit. Kakluunit. Maakellari. Kasvimaa. Kaivo. Saunapolku. Ne eläimet.
Apua, en kestä. Olen iloinen kaikkien niiden puolesta jotka unelmaansa elää, oli ikä sitten 20 tai 100 vuotta. Olkaa onnellisia, te jotka juurillanne olette.
Minä ehdotin mummonmökkikylää ja kyllä siellä pappojakin saa olla. Samankaltaiset unelmat kuin sinulla, voi huokaus.
No tulevisuudesta ei kukan tiedä muutenkaan että siihen jos nojaa niin kannattaa jättää kokonaan elämättä.
Tarkoitin ihan lähitulevaisuutta, tottakai valtion talous saada lopulta tasapainoon aikanaan, hassu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n 1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.
Mikä ihme on pönttöuuni? Uuni täynnä pönttöjä?
Pönttöuuni helposti netistä | Taloon.com
Tällaisilla ennen lämmitettiin vallan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Eli kun tulee ikään x, unohtaa yhtäkkiä, miten käytetään nettipankkia, tilataan asioita verkkokaupoista kotiin jne.? Vai mitä palveluja tässä tarkoitetaan?
Maalta pääsee käymään lääkärissä, kirjastossa ja missä vain ihan samoin kuin kaupungista, eikä kaupunkilaismummokaan sydänkohtauksen sattuessa potkukelkalla lähde sairaalaan, vaan ambulanssi hakee niin kuin maalaismummonkin.
Missään virastoissa ei tarvitse enää fyysisesti asioida, kun kaiken voi hoitaa etänä koneella.
Eli annatko esimerkin palveluista, jotka eivät ole maalla-asujan saatavilla vuonna 2024?
Mulla on kysymys liittyen säilytystiloihin. Asun vanhassa talossa ja tänään vein vinttiin kesävaatteita. Miten 33neliön mökissä säylytetään 2 hengen toppavaatteet, talvikengät ja muiden vuodenaikojen vaatteet ja kengät? Jos viet ulos, ne homehtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukan
Onko teillä blogi? Tuosta haluaisin lukea lisää
Valitettavasti ei. Ig-tiliä olen ajatellut, siirtäisi sinne järjestyksessä kaikki sadat remppakuvat ja tarinat, sukulaistenkin nähtäville (kyseessä sukutila), mutta vielä en ole saanut aikaiseksi. Jospa talven aikana, kun viimeisetkin listat on naputeltu paikoilleen 😊
Vierailija kirjoitti:
Sehän tarkoittaa siis halpoja hintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla.
Sähkökatkot talvella...
Vähemmän niistä on murhetta nyt maalla, kuin aiemmin kaupungissa. Nyt lämmitys ja ruuanlaitto ym hoituu ihan puuhellalla/pönttöuunilla.
Mutta kuinka kauan? Ilmasto ei kiitä.
No tässä torpassa nyt 103. vuosi menossa. Että aika kauan.
Vierailija kirjoitti:
Näitä nousevia vuokria maksellessa ainakin alkaa tuntumaan että säästöön voisi jäädä sievoinen summa omassa tönössä asuessa, vaikka kulunsa tietty sielläkin. Mutta kuvittelisin ettei ne kulut ole läheskään 400e+ kuukaudessa ja siihen vielä sähköt ja muu päälle.
175€/kk meillä. Maalla mummonmökissä siis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kysymys liittyen säilytystiloihin. Asun vanhassa talossa ja tänään vein vinttiin kesävaatteita. Miten 33neliön mökissä säylytetään 2 hengen toppavaatteet, talvikengät ja muiden vuodenaikojen vaatteet ja kengät? Jos viet ulos, ne homehtuvat.
Pakkaat kuivana muovilaatikoihin ja vinttiin/pihavarastoon? Ei ne siellä laatikossa mihinkään homehdu!
T. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Kun ensimmäinen vakava sydänoire ilmaantuu palaat sieltä pikavauhtia.
Ei mun äiti ainakaan palannut, ja minne edes olisi kotoaan palannut? Sai sydärin ja selvisi, sai syövän ja selvisi siitäkin. Mihin hänen olisi pitänyt mennä???
Minä asun maalla. Muuten olen samaa mieltä, ne bussit ovat vielä isompi ympäristörikos.