Sähkölasku, kun et käytä sähköä
En käytä lainkaan sähköä.
Asun Turun kunnallisessa TVT:n vuokra-asunnossa, ja pidän pysyvästi sähkökatkaisijan pois päältä: asun miesystäväni luona.
Sähkölasku on n. 15€/ kk. Tyhjästä.
Katkaisin kerran sähkön, mutta TurkuEnergia ja TVT hermostuivat pahan kerran ja pakottivat kytkemään sähkön takaisin.
Jos siis asuu asunnossa, jota käyttää lähinnä varastona, on PAKKO maksaa sähköstä, vaikkei käytä sitä.
En käytä lattialämpöä/ jääkaappia/ en mitään, sähkö on koko ajan pois päältä, mutta joudun maksamaan 15€ kuukaudessa, koska minulla on mahdollisuus sähköön. Muilla samankaltaista rahastusta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat sähkönsiirtoa?
Se tulee siitä että on valmiudet käyttää sähköä ja on maksettava vaikkei sitä käyttäisikään
Tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Minä muuttaisin hinnoittelun tällaiseksi:
1) Jos kulutusmittari näyttää nollakulutusta, ei tarvitse maksaa mitään.
2) Kulutus 0 - 1000kWh / vuosi : verkkoyhtiö saa loppusummasta 10%
3) Kulutus 1000kWh/vuosi tai enemmän, verkkoyhtiön osuus on 5%
Ja jos verkon maksuja ei saada kuriin, järeämmät toimet kehiin. Nyky-yhteiskunta ei osaa vältellä monopoleja.
Joudut sinä maksamaan esim. vesimaksunkin, vaikka et olisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat sähkönsiirtoa?
Se tulee siitä että on valmiudet käyttää sähköä ja on maksettava vaikkei sitä käyttäisikään
Ja jos verkon maksuja ei saada kuriin, järeämmät toimet kehiin. Nyky-yhteiskunta ei osaa vältellä monopoleja.
Ennenhän ei ollut sähkönsiirtomaksua, mutta se taidettiin keksiä joskus 2000-2010 lukujen välissä. (Korjatkaa jos on tarkempaa tietoa, netistä ei nääs enää löydy milloin sähkönsiirto tuli sähkölaskun rinnalle) Mutta totta että rahastustahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka talossa joudu. Jos on mittari, mistä laskutetaan kulutuksen mukaan. Sähköstä joutuu aina maksamaan siirtomaksun, vaikka ei sähköä käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
En vaan joudu jos olen yli viikon poissa. Se on taloyhtiön päätettävissä, kuten myös jos vieras on viikon niin meillä maksetaan siitä 6€/viikko
Ei ole tullut mieleenkään että tuo olisi epäkohta. Koska niin kuin joku sanoi, maksat siitä valmiudesta, että asuntoon on kytketty sähköt. Ihan kuten sähkölliselle kesämökillekin, joka on talvet pois käytöstä ja sähköt kiinni, sähköliittymän perusmaksu on maksettava kuukausittain. Siinäkin maksetaan siitä, että mökille on vedetty sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään että tuo olisi epäkohta. Koska niin kuin joku sanoi, maksat siitä valmiudesta, että asuntoon on kytketty sähköt. Ihan kuten sähkölliselle kesämökillekin, joka on talvet pois käytöstä ja sähköt kiinni, sähköliittymän perusmaksu on maksettava kuukausittain. Siinäkin maksetaan siitä, että mökille on vedetty sähköt.
Jos mökille vetää sähköt, ne linjat joutuu kyllä ihan itse maksamaan. Joten kai siinä siitä valmiudesta sitten maksetaan, että sähkö tulee perille niitä itse maksamiaan linjoja pitkin.
Ei se ole siirtomaksu, vaan perusmaksu. Se menee joka kuukausi, käytti sähköä tai ei. Siirtomaksu menee /käytetty kWh.
Kun muutin (omaan, uuteen) kerrostaloasuntooni, sanottiin, että sähkösopimus pitää tehdä, vaikka ei heti olisi muuttamassakaan sinne. En nyt muista, oliko se rakennuttaja, huoltoyvtiö vai isännöitsijä, joka näin sanoi.
Ymmärrän kyllä, että esim. huoltotarpeen tullessa asunnossa pitäisi olla sähköt, jotka lvi-tekniikka toimisi. Vai pitääkö?
Minulla sattuu olemaan pistorasia porraskäytävässä heti oman oveni vieressä. Siitä kyllä saisi taloyhtiösähköä!
Ap, mä maksan Carunalle joka kuukausi n. 30€, vaikka sähkönkulutus on 0 kWh.
Tämä on monen mökkiläisen harmi.
Jos on oma mittari niin ei sitä saa katkaista pääkytkimestä vaan mittarin napeista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oma mittari niin ei sitä saa katkaista pääkytkimestä vaan mittarin napeista.
Öö?
Mä laitan mökiltä virrat aina pois eteisen sulaketaulun kytkimestä. En ruuvaa auki mittarikoteloa joka sijaitsee ulkona, mökin ulkoseinällä
Vierailija kirjoitti:
Niinpä nion.
En asun asunnossa, ja maksan sähköstä 15€ kk:ssa, vedestä ennakkoa 22€ kk:ssa.
Vesimaksun saan takaisin puolen vuoden välein, sähkömaksua en milloinkaan.
Kesämökillä meillä on aurinkosähkö, johon sähköyhtiöt eivät pääse väliin.
Et maksa sähköstä mitään jos et käytä sitä, mutta maksat sen sähkönsiirtomaksun perusmaksun. Maksat myös vuokran vaikka et käytä asuntoa kas kun et pyydä sitä takaisin vaikka et asu siellä.
Ota asiakaspalveluun yhteyttä mikäli tuossa on joku epäkohta. Kerrostalossa ilmastointi toimii sähköllä. Tulee paljon kalliimmaksi korjata homeista asuntoa. Kun en tiedä minkälainen asunto on kyseessä, vaikea sanoa. Ota sulakkeet pois mitä ei tarvitse. Osa laskuista tulee niistä kuukausimaksuista. Esim. telian puhelinliittymän kuukausi maksu on 16,18€/kk.
Suomessa on paljon monennäköistä rahastusta, jolla kupataan lisää rahaa suomalaisilta yhteiskassoihin. Kaikenlaisia ihmeellisiä verotuksia ihan mistä vaan, ja taas saa kynittyä lisää rahaa. Ja silti Suomi velkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat sähkönsiirtoa?
Ohhoh. Oliskin noin. Mun tyttärellä noin 50 EUR lasku, josta 60% sähkönsiirroa (perusmaksuineen).
Vierailija kirjoitti:
Kesämökillä meillä on aurinkosähkö, johon sähköyhtiöt eivät pääse väliin.
Hyvältä kuulostaa. Paljon maksoit paneeleista ja riittääkö virtaa? Mökkitarpeisiin tosin ei kai kovin paljoa tarvita. Paljonko aurinkoisia päiviä tarvitaan, että homma toimii?
Tarkoitat sähkönsiirtoa?