Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Adventistien sapatin vietto ja sen asema kristinuskon valtavirrassa

Happy Adventist
26.09.2024 |

Johdanto

Seitsemännen päivän adventistit tunnetaan erityisesti siitä, että he viettävät sapattia lauantaina, toisin kuin valtavirran kristityt, jotka kokoontuvat sunnuntaisin. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme, miksi adventistit noudattavat sapattia lauantaina, miten Ellen G. Whiten näyt ovat vaikuttaneet tähän päätökseen, ja miksi useimmat kristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänään. Lopuksi pohdimme psykologisia tekijöitä, jotka tekevät tällaisista opeista houkuttelevia, ymmärtäen ihmisen erehtyväisyyden.

Miksi adventistit noudattavat sapattia lauantaina

Adventistien päätös viettää sapattia lauantaina juontaa juurensa 1800-luvun puoliväliin. Liike sai alkunsa William Millerin johtamasta herätyksestä, joka odotti Jeesuksen pikaista paluuta. Vaikka Millerin ennustukset eivät toteutuneet odotetusti, liikkeen jäänteet organisoituivat uudelleen ja alkoivat tutkia Raamattua tarkemmin.

Vuonna 1844 seitsemännen päivän baptistien jäsen, Rachel Oakes Preston, esitteli sapatin vieton lauantaina milleriläiselle ryhmälle. Hän huomautti, että neljäs käsky (2. Moos. 20:8-11) kehottaa pyhittämään seitsemännen päivän, joka juutalaisessa kalenterissa on lauantai. Tämä sai osan ryhmästä pohtimaan, olisiko heillä velvollisuus noudattaa sapattia juuri lauantaina.

Ellen G. Whiten näkyjen vaikutus

Ellen G. White, yksi adventistiliikkeen perustajista, vaikutti merkittävästi sapatin vieton omaksumiseen. Vuonna 1846 hän ja hänen miehensä James White alkoivat tutkia aihetta syvemmin. Ellen G. White väitti saaneensa näyn, jossa hän näki Jumalan lain taivaallisessa pyhäkössä, ja erityisesti neljännen käskyn ympärillä oli valo, joka korosti sen tärkeyttä.

Näiden näkyjen perusteella White korosti sapatin vieton merkitystä Jumalan kansalle lopun aikoina. Hän opetti, että sapatin pitäminen oli merkki uskollisuudesta Jumalalle ja osa "ikuisesti kestävää evankeliumia" (Ilm. 14:6-12).

Miksi kristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänään

Useimmat kristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänään useista historiallisista ja teologisista syistä:

Jeesuksen ylösnousemus: Kristillinen perinne kertoo, että Jeesus nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä eli sunnuntaina (Mark. 16:2, Luuk. 24:1). Tämä teki sunnuntaista erityisen päivän kristityille.

Apostolinen käytäntö: Uuden testamentin kirjoituksissa on viitteitä siitä, että varhaiset kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä (Apt. 20:7, 1. Kor. 16:2).

Vapaus laista: Paavali opetti, että Kristuksessa uskovat eivät ole sidottuja Mooseksen lain seremoniallisiin säädöksiin, mukaan lukien sapatin pitämiseen tiettynä päivänä (Kol. 2:16-17).

Historian kehitys: Varhaiskirkon isät, kuten Ignatios Antiokialainen ja Justinus Marttyyri, mainitsivat sunnuntain erityisenä kokoontumispäivänä jo toisella vuosisadalla.

Kommentit (2)

Happy Adventist
1/2 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatullinen perustelu

Useimmat kristityt tulkitsevat Uuden testamentin opetukset niin, että sapatin vietto ei ole sidottu tiettyyn viikonpäivään:

Roomalaiskirje 14:5: "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät samanarvoisina. Kukin olkoon omassa mielessään varma."

Kolossalaiskirje 2:16-17: "Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta tai juhlan, uudenkuun tai sapatin johdosta. Nämä ovat vain tulevan varjo, mutta itse todellisuus on Kristuksessa."

Nämä kohdat viittaavat siihen, että kristityillä on vapaus valita kokoontumispäivänsä, eikä heitä tule tuomita tästä valinnasta.

Psykologinen näkökulma opin omaksumiseen

Ihmisen psyyke vaikuttaa siihen, miten uskonnolliset opit omaksutaan:

Etsiminen autenttisuutta: Monet haluavat palata "alkuperäiseen" uskoon ja käytäntöihin. Sapatin vietto lauantaina saatettiin nähdä paluuna Raamatun juurille.

Identiteetin rakentaminen: Uusi opillinen näkemys voi vahvistaa ryhmän yhteenkuuluvuutta ja erottaa sen muista. Tämä luo vahvemman yhteisöllisen identiteetin.

Auktoriteetin vaikutus: Ellen G. Whiten arvovalta ja hänen näkynsä antoivat painoarvoa sapatin vieton tärkeydelle, mikä helpotti sen omaksumista.

Tarve selkeydelle: Selkeät säännöt ja ohjeet voivat tuoda turvallisuuden tunnetta uskonnollisessa elämässä.

Ihmisen erehtyväisyys: Ihmiset ovat alttiita tekemään päätöksiä rajallisen tiedon tai henkilökohtaisten kokemusten perusteella. Näin ollen opit voivat perustua yksittäisten henkilöiden tulkintoihin tai kokemuksiin.

Loppusanat

Adventistien päätös viettää sapattia lauantaina heijastaa heidän pyrkimystään noudattaa Raamatun opetuksia parhaaksi katsomallaan tavalla. Vaikka valtavirran kristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänään historiallisista ja teologisista syistä, on tärkeää ymmärtää ja kunnioittaa eri ryhmien tulkintoja.

Ymmärtäessämme psykologisia tekijöitä, jotka vaikuttavat uskon omaksumiseen, voimme nähdä, että ihmisen erehtyväisyys ja tarve löytää merkitys ohjaavat usein päätöksiämme. Tämä ymmärrys voi edistää vuoropuhelua ja keskinäistä kunnioitusta eri tavoin ajattelevien välillä.

Vierailija
2/2 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 12v kysyin saman ikäiseltä adventistilta miksi heidän mielestään lauantai on pyhäpäivä. Hän vastasi "koska muuten keskiviikko ei olisi keskellä viikkoa"

Olin vaan että what?? Muissa kielissä keskiviikko ei ole KESKIviikko. Ellen itsekin näki näkyjään Amerikassa kaiketi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla