Maksettiinko aikaisemmin kotirouville työttömyyskorvausta?
Eli kun päätti itse olla vaan kotona rouvana niin saivatko myös työttömyyskorvausta vai mitä toimeentulotukia sitä nykyään on? Luulen että vastaus on että ei. Ja siksi ihmettelen miksi nykyään naisille ihan lähtökohtaisesti maksetaan tukia kun kuitenkin saavat elää sitä kotirouvan elämää missä on ne ilmeiset edut jo valmiina. Ei ihme että Suomen talous on kuralla kun oikein tuputetaan yhteiskunnan tukia.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että joitakin vuosikymmeniä sitten miehen palkalla pystyikin jotenkin elättämään perheen mutta nykyisin hädin tuskin yhtä ihmistä, joten on aika harvinaista, että naiset voisivat vain jäädä kotirouviksi.
Joitain vuosikymmeniä sitten elintaso oli paljon matalampi. Ei nykypäivän rouvat enää samaan tyydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että joitakin vuosikymmeniä sitten miehen palkalla pystyikin jotenkin elättämään perheen mutta nykyisin hädin tuskin yhtä ihmistä, joten on aika harvinaista, että naiset voisivat vain jäädä kotirouviksi.
Joitain vuosikymmeniä sitten elintaso oli paljon matalampi. Ei nykypäivän rouvat enää samaan tyydy.
Eikä lapset, aivan valtava ero kulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kauan sitten on ainakin aviopuolisoita voitu verottaa yhteisesti. Siis jos toinen on kotona pienten lasten kanssa niin työssä käyvällä puolisolla on pienempi veroprosentti. Ehkä voisi ajatella että taloudellinen hyöty on vastannut nykyistä kotihoidon tukea? Saan varmaan alapeukkuja mutta olen itse sitä mieltä että a) Suomessa pienten lasten hoitaminen kotona kahden aikuisen perheessä on suurelle osalle mahdollista ja b) kotirouvat eivät ole ajaneet Suomen taloutta kuralle.
Elämä on valintoja ja kotiäitiys on yksi niistä. Silloin suurimman osan pitää olla tarkkana rahan kanssa mutta on myös enemmän aikaa ja mahdollisuuksia säästää kuluissa, esim. kotona tehty ruoka, vaatteet, ehtii käydä kirjastossa ja puistossa, lomailla voi korkeasesongin ulkopuolella. Lasten kanssa touhutessa saa liikuntaa ja raitista ilmaa. Toki jos inhoaa kotona oloa niin silloin on viisainta mennä palkkatyöhön.
Onko kukaan miettinyt miten pal
Olipas idarimainen kirjoitus. Itse en ole ollut kotiäiti, mutta työtön äiti ja sehän ei ole sama. Lisäksi silloin kun mun lapset oli pieniä olin töissä, joten hirveästi ei päässyt märisemään kukaan siitä että olisin vienyt vauvelit turhaan hoitoon. Yli 3-vuotiaana joutaakin jo sinne vanhemman tilanteesta riippumatta. Ja hehheh onpas Suomessa yritetty syylllistää vanhempia myös siitä että kouluun vie jos kerran kotona ollaan. (korona aika)
Mutta joo työtön äiti voi puuhailla mitä huvittaa tietenkin, eikä tarvitse olla sen täydellisempi kun työssäkäyväkään. Hirveästi tuollainen kyllä näyttää ottavan päähän joitain. No jokaisella omat aggressiot.
Juu rahojen kandsa vähän tiukempaa jis ei palkkatulojautta sitä se melkdin omn paskaduunissakin.
Työttömänä on oikeasti hauskas jos vaan rahst riittää kaikkern mitä tarvitsee.
En inhoa kotona oloa, vaikka se on idareiden unelma ajatelma ja luulo. Mutta tosiaan enpä ikinä olisi ollutkaan kotiäiti sanan varsinaisessa merkityksessä.
Teen kotiruokaa about 5 x vko, tilaan saman, mitä tilaisin työssäkäyvänäkin.
Lähinnä käsittelisin työttömyyttä työllisyyden kannalta. Onko henkilö ollut ikinä töissä ja mitkä tilanteet vaikuttaa työttömyyteen?
Ehkä Peran tai Marjan 34 v ei ikinä töissä tahalleen työttömyyttä voi paheksua enemmän kun jonkun toisen.
En harrasta temppreita, tekokynsiä mutta muutenkaan en nyt mikään unelma työtön ole. Se kun tuntuu olevan joillekin isoin ongelma jos työtön ei ole reipas ja aktiivinen. Niih kato pitää sivistää itseään!
Hehheh näin sanoo ihmiset, jotka itse syyllistyneet maailman törkeimpiin ja sivistymättömimpiin rikoksiin tuota työtöntä laiskuria kohtaan jkna on oimeasti älykkäämpi kun idari rikosten tekijä saastat. F Y
Kyllä sinun 64 kannattaakin sivistää itseäsi jos et tuon kauniimpaa tuotosta saa aikaiseksi. Ihan vaikka yläkoulun tai lukion äidinkielen kursseista voisit aloittaa. T: Lainaamasi tekstin kirjoittaja
Määrittele tarkemmin käsite "aikaisemmin". Puolison tulot vaikuttivat joskus työvoimatoimiston maksamaan työttömyyskorvaukseen. Se oli siis sitä aikaa, kun oli vielä työnvälitys, jonka kautta haettiin rahat. Näin oli muistaakseni 1970-luvulla.
Ansiosidonnaista ja kassan jäsenten työttömyyskorvausta maksettiin puolison tuloista riippumatta. Sitä en tiedä, milloin nuo ovat muuttuneet, kun itse olin kassan jäsen ennen kuin olin työttömänä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vuosikymmen oli joskus 1970-luvulla, kun paremmin ansaitseva puoliso sai verovähennyksen vähemmän ansaitsevan vuoksi. Siksi joulukuun viimeiset päivät olivat suosittuja vihkimispäiviä, kun silloin sai vähennyksen koko vuoden verotuksessa.
Joka päivä sama ryssykän ruikutus kotirouvista, joita ei ole Suomessa ollutkaan. Painu ap takaisin Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksettu ennen eikä makseta nyt, jos et ole työtön työnhakija. Toimeentulotukea/asumistukea taas saat jos tulot on niin huonot olitpa sitten kotirouva/narkkari/alkoholisti/koti-isä ym
Ei ole olemassa mitään erikoistukia kotirouville.
Alle 3 vuotiaan vanhempi, oli hän sitten isä tai äiti maksetaan kodinhoidon tukea jos hän hoitaa lasta itser kotona, eikä vie päivähoitoon. Tuo raha on hyvin pieni. Ja kunta/valtio säästää paljon, koska päivähoito on iso menoerä kunnalle/kaupungille.
Ei makseta kodinhoidon tuea.
Se ei ole kodinhoidon tuki vaan kotihoidon tuki. Minä sain sitä 90-luvun alussa kun olin muutaman vuoden kotiäitinä hoitamassa pieniä lapsiani.
Kyllähän sitä maksettiin. Mummo tuli nuorena tyttönä yksin Karjalasta, kun muu perhe tapettiin. Ei koskaan kokemastaan taipunut työelämään. Sai myöhemmin työttömyyskorvausta, kun lapset neuvoivat kuinka sitä haetaan. Tätä aikaako tässä haettiin?
Vieläkö niitä tukija vasn tuputetaan, eikö nämä Satonen ja Gran-Laasonen saa tätä loppumaan?
Ei, koska vaimo ja mies muodostivat perheen, asuivat yhdessä avioliitossa, samassa osoitteessa ja mies kantoi vastuun perheestään.
Nykyisin on toisin. Vaikka miehellä voi olla vain 1 virallinen vaimo, hänellä voi olla monta vaimoa eri osoitteissa, eikä hän oikein elätä ketään heistä.
"70-& 80-luvuilla oli perheverotus, joka oli huomattava etuus verraten nykypäivään kun perheverotus poistettiin."
Valetta. Erillisverotukseen siirryttiin 1976. 80-luvulla ei erityisesti tuet pyörinyt, siksi en yhden työssäkäyvän vanhemman perheen lapsena huomannut mitään kun lama tuli, sama säästölinja jatkui.
Kyllä nykypäivän edut on ihan toista maata, siksi jostain on nyt kai leikattava.