Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksettiinko aikaisemmin kotirouville työttömyyskorvausta?

Vierailija
26.09.2024 |

Eli kun päätti itse olla vaan kotona rouvana niin saivatko myös työttömyyskorvausta vai mitä toimeentulotukia sitä nykyään on? Luulen että vastaus on että ei. Ja siksi ihmettelen miksi nykyään naisille ihan lähtökohtaisesti maksetaan tukia kun kuitenkin saavat elää sitä kotirouvan elämää missä on ne ilmeiset edut jo valmiina. Ei ihme että Suomen talous on kuralla kun oikein tuputetaan yhteiskunnan tukia.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän niitä kotirouvia on, kotiäitejä kyllä.

Äitini hoiti kolme lasta kotona 80-luvulla kouluikäisiksi toisen synnyttyä. Esikoinen aluksi hoidossa, silloinhan synnytyksestä palattiin aikalailla suoraan töihin, ei ollut näitä vanhempainvapaita. Myöskään kotihoidon tukea ei saanut. Kunta ja valtio säästi pitkän pennin päikkymaksuissa sun muissa. 

Ihmettelin jo lapsena, miten yksinhuoltajien lapset otettiin aina huomioon alennuksissa, esim harrastuksissa. Kaverini äiti oli lääkäri, paremmin siellä rahallisesti meni. No meillä säästettiin aikalailla kaikessa, joku täälläkin mainittu perheverotus olisi ollut paikallaan.

Vierailija
42/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin 8 vuotta kotona, niin otin kyllä työttömyyskorvausta ne välipätkät, kun en ollut äitiyspäivärahalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni Suomessa ei ole koskaan ollut perheverotusta, kuten esim. Saksassa on. Tällöin käytännössä lasketaan molempien puolisoiden tulot yhteen, jaetaan kahdella ja molemmille sama veroprosentti, eli jos toinen tienaa paljon ja toinen ei juurikaan tai ei mitään, niin se korkeampituloinen saa tulonsa kuitenkin alemmalla veroprosentilla, koska elättää perhettään tuloillaan. Tätä mallia toivoisin Suomeenkin, vähentäisi erilaisia tukien hakemisia.

On ollut ns yhteisvero.

Perheverotus. Sen takia joissakin maissa voidaan edelleen hoitaa omia vanhuksia kotona, täällä ei.

Vierailija
44/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, kotirouvahan on määritelmällisesti sellainen joka ei ole työtön työnhakija, jolloin ei saa työttömyyskorvausta. Mutta ne kotona olleet naiset, jotka kyllä hakivat töitä mutta olivat kotona koska työtä ei löytynyt, toki saivat ennenkin työttömyyskorvauksia, ellei sitten esim. suuret puolison tulot estäneet sitä (nykyäänhän puolison tulot ei vaikuta, mutta tämä muutos on tullut vasta 2023).

Esim. kun mun äiti oli 1970-1980 luvulla kotirouva, niin ei hän mitään työttömyyskorvausta toki saanut, koska ei edes hakenut töitä kun hänen työ oli hoitaa meitä lapsia kotona, eikä olisi saanut muutenkaan koska isällä oli niin hyvät tulot että työttömänäkään ei olisi tippunut tukia. 

Mutta ei Suomessa ikinä ole mitenkään erityisen yleistä kotirouvuus ollut, täällä täytyy miehellä olla aika isot tulot jotta pystyy yksin perheen elättämään.

Maaseudulla ei ollut edes tarhoja, taajamissa vain.

Vierailija
45/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei, kotirouvahan on määritelmällisesti sellainen joka ei ole työtön työnhakija, jolloin ei saa työttömyyskorvausta. Mutta ne kotona olleet naiset, jotka kyllä hakivat töitä mutta olivat kotona koska työtä ei löytynyt, toki saivat ennenkin työttömyyskorvauksia, ellei sitten esim. suuret puolison tulot estäneet sitä (nykyäänhän puolison tulot ei vaikuta, mutta tämä muutos on tullut vasta 2023).

Esim. kun mun äiti oli 1970-1980 luvulla kotirouva, niin ei hän mitään työttömyyskorvausta toki saanut, koska ei edes hakenut töitä kun hänen työ oli hoitaa meitä lapsia kotona, eikä olisi saanut muutenkaan koska isällä oli niin hyvät tulot että työttömänäkään ei olisi tippunut tukia. 

Mutta ei Suomessa ikinä ole mitenkään erityisen yleistä kotirouvuus ollut, täällä täytyy miehellä olla aika isot tulot jotta pystyy yksin perheen elättämään.

70-& 80-luvuilla oli perheverotus, joka oli huomattava etuus verraten nykypäivään kun perheverotus poistettiin.

Vierailija
46/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei Suomessa oikein ole ollut juurikaan kotirouvia - se on enemmänkin amerikkalainen juttu. Joten outo kysymys.

Ovat olleet tilallisten emäntiä, jotka ovat osallistuneet maataloustöihin, mutta epävirallisesti. Ja kun lapset hoidettiin siinä kotipiirissä myös, luotiin kotihoidontuki-järjestelmä alunperin.

Miten niin emännät osallistuivat vain epävirallisesti maatilan töihin. 

Kuittasivat sitä työttömyyskorvausta. Oli aikoinaan erittäin yleinen homma, myös aikamiespojilla. Katso vaikka Metsolat-sarjaa, siinähän se Kari on välillä työttömyyskorvauksilla.

Vierailija
47/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että joitakin vuosikymmeniä sitten miehen palkalla pystyikin jotenkin elättämään perheen mutta nykyisin hädin tuskin yhtä ihmistä, joten on aika harvinaista, että naiset voisivat vain jäädä kotirouviksi.

Vierailija
48/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen 595€ (?) työttömyyskorvausta vastaavan summan saa melkein mitä vaan tekemällä tai pienmuotoisella yritystoiminnalla.

Ansiosidonnainen eri juttu mutta ei kai työttömän statuksella ole järkeä olla enää ansiosidonnaisen loputtua.

Vierailija
49/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aloittajan otsikon kysymys on todella hyvä ja aiheellinen!  Nykyään vaimot/puolisot voivat jäädä kotiin joutilaiksi ja saavat työttömyystukia, joko peruspäivärahan tai ansiosidonnaisen.  Ei todellakaan ennen ollut näin.  Eli nykyisin voi jopa valita, käykö työssä vai ei.

Juuri sitä nykyään ei voi valita. Ennen sentään oli työpaikkoja, koska politiikassa pyrittiin täystyöllisyyteen. Nykyään täystyöllisyys ei ole politiikan tavoite. 

Vierailija
50/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työkyvytön, mutta joidenkin mielestä kotirouva ja muiden mielestä työtön, koska en saa eläkettä. Ennen olisin päässyt eläkkeelle, mutta nyt kituutan kaikkien heikennysten keskellä työttömänä kykenemättä töihin. Viidestoistavuosi menossa, etten ole tehnyt tuntiakaan töitä. Eläkkeet hylätty. Mummoni pääsi eläkkeelle alle 40-vuotiaana samasta syystä kuin itse en. Äitini oli aikoinaan kotona ja ei saanut mitään rahaa. Ei saanut eläkettä, vaikka samat sairaudet kuin mummolla ja minulla. Itselläni on tämän lisäksi vielä muita sairauksia. Mun lääkekulut on vuodessa lähemmäs 20 000€. Onneksi on lääkekatto, mutta kyllähän se kirpaisee. Odottelen milloin päättäjät päättää, ettei mitään korvauksia makseta enää ja töihin vaan. Mihinhän töihin. Ensimmäisen kohtauksen saan poistuessani kylmään aikaan ulos. Olen allerginen mm.  kylmälle ja esimerkiksi mun kädet turpoaa valtaviksi loppupäiväksi, eikä niillä voi tehdä mitään. Tähän riitti, kun kävin poimimassa pari omenaa ja ne oli hiukan viileäntuntuisia. Kyllä minä olen ihan tahtomattani kotona työttömänä. Kotiäitinä tai mikä nyt olenkaan. Eikä kaikelle ole edes löydetty syytä, joten diagnoosiahan ei ole Mulla on joku MS-taudin kaltainen oireisto, mutta se ei ole MS-tautia. 

Vierailija
51/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään naista jota mies elättää. Suomesta. Ulkomailla kyllä.

Vierailija
52/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni Suomessa ei ole koskaan ollut perheverotusta, kuten esim. Saksassa on. Tällöin käytännössä lasketaan molempien puolisoiden tulot yhteen, jaetaan kahdella ja molemmille sama veroprosentti, eli jos toinen tienaa paljon ja toinen ei juurikaan tai ei mitään, niin se korkeampituloinen saa tulonsa kuitenkin alemmalla veroprosentilla, koska elättää perhettään tuloillaan. Tätä mallia toivoisin Suomeenkin, vähentäisi erilaisia tukien hakemisia.

Amerikassa on myös verotuksessa otettu huomioon se, jos äiti on kotona lasten kanssa, tai nainen kotirouvana. 

Niin miehelle sekin on etu verotuksessa, eihän tuloton siitä mitään hyötyä saa. Kyllä nämä järjestelmät on suunniteltu pelkästään miesten hyödyksi siellä päin.

Saahan sen edun nainenkin, jos vaikka mies on kotona lasten kanssa tai kotiherrana. Tokihan tulotonkin siitä hyötyy, kun pidemmälle asiaa mietitään. Voihan kotirouvalla olla sellaisia tuloja, jotka eivät vaikuta verotukseen. 

Vierailija
53/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin miehet olivat miehiä

Vierailija
54/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

url] Nainen jätti sydänvaivaisen vanhuksen makaamaan mökin seinustalle kahdeksi päiväksi mies kuoli, nainen sai yhden kuukauden ehdollista | Uutissuomalainen | Etelä-Suomen Sanomat | www.ess.fi

Näillä feministeillä on kyllä hyvät edut, pitääpä laittaa korvan taa!

Vierailija
55/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa oli muutama hyvä näkemys esimerkiksi verotuksesta kun on kaksi aikuista taloudessa. Keskustelu lähtee vaan taas kerran sivuraiteelle joten ketju varmaan poistuu pian :(

Vierailija
56/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on ollut käytössä perheverotus. Loppui muistaakseni 80-luvun lopussa.

Vierailija
57/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa oli muutama hyvä näkemys esimerkiksi verotuksesta kun on kaksi aikuista taloudessa. Keskustelu lähtee vaan taas kerran sivuraiteelle joten ketju varmaan poistuu pian :(

Ja itsekin olen muistini mukaan kasvanut perheessä jossa oli yhteinen verotus. En ihan varmaksi osaa sanoa mutta taisi olla jopa kokoomus puolueena joka sitä kannatti?

Vierailija
58/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheverotus olisi todella järkevää tässä työllisyystilanteessa, jossa kaikille työttömille ei tosiaan ole niitä töitä. Jos hyvin tienaava puoliso elättäisi molemmat, vapautuisi toisen puolison työpaikka jollekin muulle ja lapsetkin voisi paremmin kun joku heistä oikeasti huolehtisi. Nykyään uraa tekevien vanhempien lapset ovat melkoisen heitteillä ja se näkyy nuorten mielenterveysongelmina.

Vierailija
59/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä työnhakijana 1990-luvulla enkä saanut mitään työttömyysetuutta, koska silloin puolison tulot otettiin huomioon. 

Äitini oli kotiäiti ja sittemmin kun lapset olivat isoja ja lähteneet jo kotoakin oli kotirouva. Isällä oli yritys, josta maksoi äidille eläkevakuutusta. Ei muita tukia.

Vierailija
60/72 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa oli vähävarainen perhe. Mies pienipalkkainen ja vaimo kotona viiden lapsen kanssa. Olivat anoneet toimeentulotukea. Vaimon piti hakeutua työttömäksi työnhakijaksi ja sitten saivat tt-tuenkin. Että tavallaan kotirouva sai työmarkkinatukea ja toimeentulotukea. Saikohan vielä jotain kodintoitotukeakin. Lapsilisät siihen aikaan toivat kohtalaisen hyvän lisän perheen menoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi