Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen vanhemmat antoivat 20 000 € asuntolainan maksuun, nyt he alkaneet vihjailla että mieheni omistaisi siksi asunnosta enemmän kuin minä

Vierailija
24.09.2024 |

Pitäisikö mun kertoa suoraan että itse asiassa minä olen maksanut lähes 100 000 miestä enemmän koska mulla oli rahaa ensiasuntoni myymisestä, miehellä ei ollut säästössä mitään...

Vai annanko olla? 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa syy sille, miksi emme anna pojalle rahaa. Annamme osakkeita eikä avovaimollaan ole mitään tietoa siitä, että pojan omaisuus on reilusti yli 500 000 e. Avokki rehvastelee sillä, että maksoi asunnosta yli puolet ja minä ihmettelen, että miksi kauppakirjassa omistussuhteet on 50/50, eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
22/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistussuhde käy ilmi kauppakirjasta tai osakasrekisteristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä kertoisi, jollei asia johonkin vaikuttaisi. Mutta jos he jatkuvasti asiasta puhuisivat, niin sitten pitäisi sulkea suu. Sanoa vaikka, että ennen omistussuhde oli 30-70 - nyt se on 35-65.

Mutta eihän se omistussuhde ole mihinkään tuon myötä muuttunut.

Vierailija
24/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä lahjavero?

Vierailija
25/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipsautapa ap joskus, että harmi, kun ei tullut laitettua kauppakirjaan omistussuheita sen mukaan, mitä kumpainenkin on maksanut siitä talosta.

Vierailija
26/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon voi realisoida joten ei ole ns.elatusta,kuten vuokra,ruoka, sähkö ym. Maksut.

Vierailija
27/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei pitäisi olla yhteistä asuntolainaa. Siinä voi sitten vanhemmat maksella miten haluavat lapsensa osuutta eikä tarvitse vihjailla.

Molemmat maksavat oman osuutensa ja kauppakirjaan omistussuhteet 50/50.

Vierailija
28/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa syy sille, miksi emme anna pojalle rahaa. Annamme osakkeita eikä avovaimollaan ole mitään tietoa siitä, että pojan omaisuus on reilusti yli 500 000 e. Avokki rehvastelee sillä, että maksoi asunnosta yli puolet ja minä ihmettelen, että miksi kauppakirjassa omistussuhteet on 50/50, eihän tuossa ole mitään järkeä.

Katsos kun useimmat ihmiset jakavat omaisuutensa avioliitossa. Itse jättäisin mieheni jos paljastuisi tuollainen omaisuus mistä en ole ollut tietoinen. Minä laitoin meidän asuntoon 60 000 €, omistus on 50-50 enkä puhu asiasta appivanhemmille. Asia ei kuulu heille. 

Vierailija
29/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kertoisi, jollei asia johonkin vaikuttaisi. Mutta jos he jatkuvasti asiasta puhuisivat, niin sitten pitäisi sulkea suu. Sanoa vaikka, että ennen omistussuhde oli 30-70 - nyt se on 35-65.

Ei, mutta minusta tuo on hienovarainen tapa selittää asia vanhemmille ilman, että puhutaan itse rahasta. Yritin olla diplomaattinen.

Vierailija
30/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain muutaman kymppitonnin perintöä.  Maksoin sillä yhteisen kotimme loppulainan eikä siitä neuvoteltu eikä ole vihjailtu kumman se nyt on.  Jos ero tulee niin tulee ja lusikoita myöten jaetaan tasan.  

Olitpa sitten tyhmä. Mitä muuta tuohon voi sanoa?

Vakuutan sinulle, että mikäli eroatte, muistat kyllä nuo kymppitonnisi. 

Vierailija
31/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaisin että, "olemme tilanteen kyllä huomioineet ja pankin kanssa selvittäneet tarkkaan omistussuhteet". Ihan turha sen tarkemmin avata appivanhemmille, kun asia ei heille oikeastaan kuulu.

Tai sitten sanoo ystävällisesti "niin minulla oli asuntoa hankkiessa omaa omaisuutta, eli omistan tästä itseasiassa enemmän kun poikanne". Puolin ja toisin tölväsyt, opettamiset ja nolaamiset voi unohtaa kokonaan. 

Vierailija
32/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vihjailu lopu, ellet sano mitään. Outoa, ettei miehesi ole oikaissut vanhempiensa harhaluuloa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen ei rajoitu pelkästään sinulle vihjailuun, vaan siitä kerrotaan tuohtuneina koko suvulle. Faktojahan ei kukaan viitsi tarkistaa.

Mäkin lähtisin tähän leiriin, ettei ole ap:n tehtävä ojentaa miehen vanhempia. Miehen kuuluu tehdä se ihan itse ja pitää huoli, ettei puolisonsa joudu hänen vanhempiensa typerien kommenttien kohteeksi.

Joka tapauksessa omistussuhteet menevät sen mukaan, mitä osakekirjoissa (tai mikä lie paperi se sitten kiinteistön osalta on). Ei ole mitää väliä, vaikka talon/asunnon olisi maksanut naapurin Pertti kokonaan. Se on sen, mitä omistusta ilmaisevissa asiakirjoissa lukee. (Naapurin Pertin rahoista pitäisi vain maksaa lahjaverot sitten.)

Vierailija
33/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipsautapa ap joskus, että harmi, kun ei tullut laitettua kauppakirjaan omistussuheita sen mukaan, mitä kumpainenkin on maksanut siitä talosta.

Joo tai kirjoita omaan otsaan "tyhmä". Niinkuin vaihtoehtona.

Vierailija
34/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastaisin että, "olemme tilanteen kyllä huomioineet ja pankin kanssa selvittäneet tarkkaan omistussuhteet". Ihan turha sen tarkemmin avata appivanhemmille, kun asia ei heille oikeastaan kuulu.

Tai sitten sanoo ystävällisesti "niin minulla oli asuntoa hankkiessa omaa omaisuutta, eli omistan tästä itseasiassa enemmän kun poikanne". Puolin ja toisin tölväsyt, opettamiset ja nolaamiset voi unohtaa kokonaan. 

Missä ap sanoi että omistaa asunnosta enemmän?

Vierailija
35/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se heille kuuluu? Selittelyllä annat vain valtaa ja asemaa heille, sano ettei tämä kuulu heille pätkän vertaa.

Vierailija
36/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko teillä yhteinen laina ja omistussuhde 50/50 vai molemmilla erilliset/omat lainat?

Tyhmää jos olet suostunut yhteiseen lainaan mikäli sinulla oli jo ennestään 100k.

Vierailija
37/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain muutaman kymppitonnin perintöä.  Maksoin sillä yhteisen kotimme loppulainan eikä siitä neuvoteltu eikä ole vihjailtu kumman se nyt on.  Jos ero tulee niin tulee ja lusikoita myöten jaetaan tasan.  

Olitpa sitten tyhmä. Mitä muuta tuohon voi sanoa?

Vakuutan sinulle, että mikäli eroatte, muistat kyllä nuo kymppitonnisi. 

Näin on. Kummasti erotilanteessa ne tonnit nostavat päätään.

Vierailija
38/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta minusta tuo on hienovarainen tapa selittää asia vanhemmille ilman, että puhutaan itse rahasta. Yritin olla diplomaattinen.

Miksi pitäisi olla diplomaattinen tässä yhteydessä? Joustaa pitää elämässä, mutta jos joustat liikaa, olet jo poikki. 

Vierailija
39/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin asian todellisen laidan. Ihan ystävälliseen sävyyn, mielestäni on ihan normaalia keskustelua. Kertomatta jättäminen olisi valehtelua tai harhaanjohtamista, ikävämpää olisi jättää kertomatta. 

Vierailija
40/72 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin asian todellisen laidan. Ihan ystävälliseen sävyyn, mielestäni on ihan normaalia keskustelua. Kertomatta jättäminen olisi valehtelua tai harhaanjohtamista, ikävämpää olisi jättää kertomatta. 

Miksei mies kerro totuutta vanhemmilleen? Eikö se olisi luontevampaa, kun on kuitenkin miehen vanhemmista kyse?