Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksatte perheen (muualla asuvien) opiskelijoiden kuluja?

Vierailija
24.09.2024 |

Itse maksan tällä hetkellä bussikortin ja puhelinliittymän. 

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksaneet mitään. Joskus kotona käydessä sai PUOLIKKAAN juustopalan matkaansa.

Sain sentään joka sunnuntai ilta ruisleivän mukaan ja matka rahat.  Kesätyörahat riitti talveksi kun ei törsännyt, asuntolassa asuminen oli kait maksuton, mutta muita tukia ei tullut.

Vierailija
22/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika asuu meidän ostamassa kaksiossa, johon aiomme myöhemmin (paljon myöhemmin toivottavasti) itse muuttaa. Hän ei maksa meille vuokraa, ja me huolehdimme myös muista asumiskustannuksista. Sopimus on, että hän siivoaa perjantaisin, ja lauantaiaamuisin joko mieheni tai minä menemme hänen luokseen aamupalalle. Jos asunto on kunnossa, lähdemme yhdessä ruokakauppaan josta hän saa pari isoa kassia ruokaa kotiin. Poika on hyvin lapsellinen ja hyvin jääräpäinen (ei mitään adhd- tai muuta nepsyvaivaa), ja tämä on kummankin osapuolen hyväksymä käytäntö. Yleensä bilettää loput lauantaista, ja viikolla itse tulee kerran tai kaksi meille kokkaamaan ja syömään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitonni matkakorvauksia kuussa. Seteleinä käteen. Eikö edeskuntakin opeta että näin voi toimia

Vierailija
24/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sen taas näkee, miten eriarvoisessa asemassa nuoret aikuiset ovat jo opintojen alkaessa. Köyhemmissä perheissä lapsen lähtö poistaa toimeentulotuen perusosan lapsen osalta, asumistuen ym. Ei siinä enää riitä muualla asuvaa lasta auttamaan taloudellisesti. Itse pystyi maksamaan puhelinlaskun, en muuta. Kokoaikatyössä mutta sairauden johdosta ulosotossa.

Vierailija
25/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei autettu minua taloudellisesti kun opiskelin. Monet auttaa näköjään kun täältä lukee. Olisi ollut moni asia paremmin, jos olisin saanut tarvitsemaani apua. 

Nyt ihmettelevät kun välit ovat viileät. 

Vierailija
26/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamme vuokran

Paljonko menee? Eikö saa asumistukea vai käyttääkö sen siis muuhun kuin vuokraan? 

750€, saa asumistukea ja saa käyttää sen muuhun elämiseen

Ja halvempaa asuntoako ei ole?  Eikö hallituksen leikkaukset yhtään puraissut?

Yleisen asumistuen piiriin opiskelijat siirtyy 1.8.2025. Silloin asumistuki laskee, on maksimissaan 296€/kk. 

Tuo vastaajan 750€/kk on kyllä ihan tavallinen vuokra yliopistokaupungissa, etenkin Helsingissä.

Vierailija
27/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aina maksettu tyttärelle kaikki mitä hän on tarvinnut ja hyvin tuo on pärjännyt.

Ostettiin pieni kaksio hänen koulunsa läheltä niin ei tarvitse mitään vuokria kenellekään sijoittajalle maksella. Hän ajatteli ottaa itselleen opintolainan, mutta mitä järkeä siinä olisi ollut?

Velkaantuminen nuorena on ihan tarpeetonta joten lupasin hoitaa kaikki hänen laskunsa ja siirtää hänen tililleen noin 1000€ kuukaudessa niin pärjää kyllä ilman lainojakin. 

Vierailija
28/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sen taas näkee, miten eriarvoisessa asemassa nuoret aikuiset ovat jo opintojen alkaessa. Köyhemmissä perheissä lapsen lähtö poistaa toimeentulotuen perusosan lapsen osalta, asumistuen ym. Ei siinä enää riitä muualla asuvaa lasta auttamaan taloudellisesti. Itse pystyi maksamaan puhelinlaskun, en muuta. Kokoaikatyössä mutta sairauden johdosta ulosotossa.

Niinpä, mutta onneksi joillakin on vielä varaa auttaa nuoria. On myös pihejä, tiedän yhdenkin miljönääri-isoäidin, joka ei sentin senttiä anna ainoalle lapsenlapselleen. 

Vierailija
29/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autetaan mitä tarvii,sehän on itsestään selvä asia,ketäs sitten jos ei omaa lastaan.

Vierailija
30/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sairauden takia joutuu ulosottoon? Olitko siis niin pitkään jossain koomassa, että et saanut sovittua laskujasi jotenkin?

Vierailija
31/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan aina maksettu tyttärelle kaikki mitä hän on tarvinnut ja hyvin tuo on pärjännyt.

Ostettiin pieni kaksio hänen koulunsa läheltä niin ei tarvitse mitään vuokria kenellekään sijoittajalle maksella. Hän ajatteli ottaa itselleen opintolainan, mutta mitä järkeä siinä olisi ollut?

Velkaantuminen nuorena on ihan tarpeetonta joten lupasin hoitaa kaikki hänen laskunsa ja siirtää hänen tililleen noin 1000€ kuukaudessa niin pärjää kyllä ilman lainojakin. 

Useimmiten tytöt pääsevät elämässä helpolla ihan vain koska ovat tyttöjä. Aika yleistä. Pojilta vaaditaan aina vähän enemmän.

Vierailija
32/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksaneet mitään. Joskus kotona käydessä sai PUOLIKKAAN juustopalan matkaansa.

Köyhiä vai pihejä? 

Äiti köyhä, isä pihi. Rahat riitti vaan sen kaljoihin, tupakoihin ja siihen vi tun mersuun.

Vierailija
33/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat omistamissani asunnoissa ilmaiseksi. Lisäksi tuetaan tarpeen mukaan.

Vierailija
34/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsit olla pienituloinen? Sinulla on kuitenkin ollut ihan ne samat mahdollisuudet valita kuin kaikilla muillakin on ollut. En ymmärrä ihmisiä jotka valittavat omista valinnoistaan ja sitten yrittävät syyllistää siitä muita ihmisiä. 

Vierailija
35/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten tytöt pääsevät elämässä helpolla ihan vain koska ovat tyttöjä. Aika yleistä. Pojilta vaaditaan aina vähän enemmän.

Paitsi että taloustutkimuksissa on todettu että pojille maksetaan yleensä enemmän kuin tytöille. Etenkin kulkupelejä ja bensaa maksetaan pojille. 

Vierailija
36/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlasku menee mun tililtä. Lisäksi maksan ruokaa aina kun tarvetta on. 

Vierailija
37/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan siirtäminen tilille vaan katkaisee helposti kaikki tuet.

Vierailija
38/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsit olla pienituloinen? Sinulla on kuitenkin ollut ihan ne samat mahdollisuudet valita kuin kaikilla muillakin on ollut. En ymmärrä ihmisiä jotka valittavat omista valinnoistaan ja sitten yrittävät syyllistää siitä muita ihmisiä. 

Sairaus ei ole valinta. En ole tuo jolle kommentoit mutta minäkin köyhdyin sairauden vuoksi. 

Vierailija
39/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just.

" Lasten isä oli juoppo ja väkivaltainen".

Miksi valitsit lasten siittäjäksi hänet??

Just näitä jauhopäisiä naisia tämäkin palsta täynnä ja sitten ulistaan kun kela ei rahoita näiden elämää.. nyyhkyti nyyhkyti..

Vierailija
40/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä ei kyllä ole totta. Kaikki eivät pysty esimerkiksi suorittamaan lukiota loppuun koska kaikkien osaaminen ei ole samalla tasolla.

Ja kyllä sellaisella ihmisellä joka saa tukea kotoa ja jolla on asiat hyvin on paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä elämässä ja opinnoissa. Mahdotonta se ei kummankaan kohdalla ole, mutta toiselle huomattavasti helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi