Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksatte perheen (muualla asuvien) opiskelijoiden kuluja?

Vierailija
24.09.2024 |

Itse maksan tällä hetkellä bussikortin ja puhelinliittymän. 

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan en ymmärrä miksi väitätte ettei kaikilla ole syntymästä asti samat mahdollisuudet? Ymmärtääkseni jokainen syntyy alasti, ilman lompakkoa ja ihan rahattomana. Sen jälkeen kaikki on on ihan omista valinnoista kiinni ja jokaisella on samanlaiset neuvolat, esikoulut, ala ja yläasteet ja niiden jälkeen voi itse valita lähteekö lukioon, ammattikouluun ja niin edelleen. Omia valintoja.

Ja jos joku vänkää jotakin vanhemmista niin kyllä hekin ovat ihan rahattomina tänne syntyneet ja he ovat tehneet omia valintojaan. Se joka väittää,että elämä ei ole omien valintojen summa on totaalisen väärässä.

millehän alalle on kouluttautunut tämän tekstin kirjoittaja? On vissiin elänyt koko ikänsä isin kultalusikka perseessä.

Vierailija
82/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan en ymmärrä miksi väitätte ettei kaikilla ole syntymästä asti samat mahdollisuudet? Ymmärtääkseni jokainen syntyy alasti, ilman lompakkoa ja ihan rahattomana. Sen jälkeen kaikki on on ihan omista valinnoista kiinni ja jokaisella on samanlaiset neuvolat, esikoulut, ala ja yläasteet ja niiden jälkeen voi itse valita lähteekö lukioon, ammattikouluun ja niin edelleen. Omia valintoja.

Ja jos joku vänkää jotakin vanhemmista niin kyllä hekin ovat ihan rahattomina tänne syntyneet ja he ovat tehneet omia valintojaan. Se joka väittää,että elämä ei ole omien valintojen summa on totaalisen väärässä.

Onpas harvinaisena naiivi kommentti. Mites esimerkiksi kehitysvammaiset tai muu, joilla on oppimisvaikeuksia? Kun lapsuus ja nuoruus menee esimerkiksi alkoholistiperheen kodissa väkivallan keskellä pikkusisaruksista huolehtien, on lähtökohdat ihan erit. Ja ei, sossu ei tehnyt välttämättä mitään 1990-luvulla. Ja juuri tästä syystä tuen ja haluan tukea omiani lapsiani sen minkä pystyn. Käytännössä maksan asumisesta 100 euroa plus ruoat, harrastus ja puhelinlasku. Ei tarvitse lähteä kotoa henkisesti eikä fyysisesti tyhjätaskuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksaneet mitään. Joskus kotona käydessä sai PUOLIKKAAN juustopalan matkaansa.

Köyhiä vai pihejä? 

Oon eri, mut mulla sama, et kukaan ei maksanu mitään. Isä pihi ja äiti köyhä

Vierailija
84/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perse kestää niin kannattaa maksaa kaikki opiskelijan laskut ja 3v välein antaa 4999€ verovapaasti. 

Vierailija
85/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty auttamaan ollenkaan. Elän toimeentulotuen suuruisilla tuloilla. 

Vierailija
86/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia lähtökohtaisesti tehdään jos ei ole näkyvissäkään että nuorta pystyisi tukemaan? Ei siinä ole mitään epäreilua että jotkut hoitaa asiansa, työskentelee ja vaurastuu.

Harmi ettei ollut kristallipalloa, jolla näkee 20 vuoden päähän. Yhteiskunnan etu ei ole se, että vain hyväosaisten perheiden nuorilla on elämässä mahdollisuuksia.

Rahasta ei ole kenenkään opiskelu kiinni Suomessa. Sitä lainaa saa kaikki, jotka haluaa ja hakee sekä kaikilla on mahdollisuus työnhakuun.

Se ei ole keneltäkään pois, jos esim minä jätän ulkomaan reissun tekemättä, koska haluan avustaa lastani opintojen aikana. 

On siinä aikamoinen ero, opiskeleeko lainalla vai ei. Toinen makselee isoja opintolainoja ja saa vain haave

Mutta varaa on ja töitä voi etsiä samalla. On ainakin mahdollisuus maksaa vuokra ja ostaa ruokaa. Töihin sitten viimeistään, kun opinnot on saanut alkuun.

Omassa tuttavapiirissä kaikkien varakkaiden perheiden opiskelijlapset ovat töissä. Ei he vain opiskele. Se työnteon malli tulee kotoa. Toki lapsia lisäksi avustetaan, mutta töitä tekevät työn ohessa. 

Vierailija
87/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu omistamassani asunnossa, maksan siitä vastikkeen, sähkön ja veden. Tehdään kauppatilaus yhdessä kerran kuukaudessa n. 400€. 

Vierailija
88/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme vuokran ja asumistuen välisen erotuksen. Kotivakuutus on yhdistetty meidän vakuutukseen. Annamme säännöllisesti lahjakortteja Prisnaan, jotta voi ostaa elintarvikkeet ym. Ajelee oerheen kolmissutolla, maksaa itse polttoaineet.

Lisäksi ostettu huonekaluja ja kodinkoneita, vaatteita ja harrastevälineitä. 

Nuori maksaa itse sähkön, puhelimen ja netin, bensat, ruuat (jos syö yliopistolla tai käy raflassa).

Mielellään autamme.

Vierailija
89/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekulut..ruokarahaa..kaikkea arkijuttuja.isompia ostoksia sponssaan mielelläni.toine jo töissä sponssaan sitäkin..että nenee suht tasan

Vierailija
90/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 22v toisessa kaupungissa asuva opiskelija, eivätkä vanhemmat maksa kuin puhelinliittymän.

Saisinpa joku 200€/kk ruokarahaa niin säästyisin opintolainalta!

Vierailija
91/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamme vuokran

Paljonko menee? Eikö saa asumistukea vai käyttääkö sen siis muuhun kuin vuokraan? 

750€, saa asumistukea ja saa käyttää sen muuhun elämiseen

lopun elämääs makselet jotain ja lapses ei kasva koskaan aikuiseks.

Vierailija
92/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

karhun palveluksia. oonkin miettiny miten niistä kasvaa ihan tyhjäpäitä nykyään. vastoinkäymiset kasvattaa ja pitää jossain kohtaa ymmärtää ettei tän maailman kuulukkaan olla reilu.

Vierailija
93/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut reilu 10 vuotta sitten oikein mitään. Seinäkellon, pyykkitelineen ja repun. Kotoa sain jotain vanhoja lakanoita ja mummon perintöastioita. Puhelimen äiti maksoi, koska halusi varmistaa, että saa yhteyden, mutta eipä se tuolloin maksanut kuin 7€/kk.

Vierailija
94/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan yhtiövastikkeen ja auton kulut.  Vastike 340€/kk auton vakuutukset 140€/kk.  Uudessa sähköautossa kallis kaskovakuutus.  Olisi halvempi jos olisi minun nimissä, mutta ostin suoraan lapselle omaksi.

Jos laitat itsesi auton toiseksi käyttäjäksi niin voit ottaa vakuutuksen omiin nimiin. Meillä auton omistaa mies mutta vakuutus on minun koska halvempaa niin. 

Eli siis haltijaksi. Lakien mukaan ajoneuvon haltija vastaa auton vakuutuksesta ja veroista. Käytännön merkitystä sen suhteen Kuka autolla oikeasti ajaa, tällä asialla ei kuitenkaan ole

Vierailija
95/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia lähtökohtaisesti tehdään jos ei ole näkyvissäkään että nuorta pystyisi tukemaan? Ei siinä ole mitään epäreilua että jotkut hoitaa asiansa, työskentelee ja vaurastuu.

Harmi ettei ollut kristallipalloa, jolla näkee 20 vuoden päähän. Yhteiskunnan etu ei ole se, että vain hyväosaisten perheiden nuorilla on elämässä mahdollisuuksia.

Rahasta ei ole kenenkään opiskelu kiinni Suomessa. Sitä lainaa saa kaikki, jotka haluaa ja hakee sekä kaikilla on mahdollisuus työnhakuun.

Se ei ole keneltäkään pois, jos esim minä jätän ulkomaan reissun tekemättä, koska haluan avustaa lastani opintojen aikana. 

On siinä aikamoinen ero, opiskeleeko lainalla vai ei. T

Se, että tekee jotain velaksi, ei ole sama kuin "on varaa". Se tarkoittaa vain sitä, että opiskelee velaksi. Varakkaat voi ottaa opintolainaa ihan vain lahjaveroa kiertääkseen, kun vanhemmat voi maksaa opintolainan ilman veroseuraamuksia.

Köyhän pitää maksella se laina korkoineen takaisin. Samalla heikkenee taloudelliset mahdollisuudet perustaa perhettä ja ostaa asuntoa.

Vierailija
96/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naiset kävivät miehiä yleisemmin opintojen ohella työssä, naisista 56 prosentilla ja miehistä 50 prosentilla oli työsuhde opintojen ohessa.

Lukiokoulutuksessa ja ammattikorkeakoulukoulutuksessa työssäkäyvien naisten osuus oli noin 10 prosenttiyksikköä miesten osuutta korkeampi. Lukioissa opiskelevista naisista kävi samaan aikaan töissä 36 prosenttia ja ammattikorkeakoulututkintoa opiskelevista 59 prosenttia. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevista naisista työskenteli 55 prosenttia, joka on viisi prosenttiyksikköä miehiä enemmän."

taloustaito.fi

Naiset pääsevät myös paremmin palveluammatteihin kun miehet. Miehet voivat päästä raksalle paremmin, mutta se 7-15:30 työaika ei oikein tue opiskelua. Joskus aikoinaan kun oli Tiimari niminen pulju, niin näitkö koskaan miestä töissä niissä? Todennäköisesti et, koska kyseinen pulju ei ottanut miehiä ollenkaan töihin.

Vierailija
97/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin jouluna satasen, muuten en osallistunut. Hyvin pärjäsivät kun ovat jo valmistuneet ja töissä.

Vierailija
98/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinliittymän ja YTHS-maksut+200€/kk josta osa menee vuokran osuudeksi jonka ansiosta hälle jää opintotuki kokonaisuudessaan+loput tuosta 200€ summasta ns muuhun elämiseen, koska asumistuki+tuo 200€ kattaa vuokran johon sisältyy myös vesi, sähkö ja nettiliittymä. Lisäksi tilaamme välillä hänelle Prisma-boxit ja sopineet, että mahdolliset isommat tai yksityiset lääkärikulut kustannamme ja kenkäostokset (kunnon kenkiä, goretexit yms) joihin ei kyllä opisk talous taivu. Samaten apteekkijutut eli pari tiettyä ihovoidetta pumppuplot säänn, d-vit jne.

Aloitti nyt 4.vuoden yliopistossa, ei opintolainaa. Saa keskittyä opiskeluunsa sen sijaan, että miettii miltä maistuu muu kuin ylähuuli leivällä tai millä maksaisi elämän perusasioita.

Tämä oli selkeä valinta ja päätös meille vanhemmille, varsinkin minulle eli nuoren äidille suorastaan kunnia-asia, itse en koskaan saanut pienintäkään apua/tukea kotoa ja maksoin jo 15v iässä äidilleni "vuokraa" kesätyöpalkastani.

Vierailija
99/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu solussa joten asumiskustannukset edulliset ja se pudottaa kuluja paljon. Saa meiltä keskimäärin 200 euroa kuukaudessa jos ei mitään yllättävää menoa ole tullut. Joskus kaupungissa käydessämme käymme yhdessä kaupassa jolloin tankkaa kaapit täyteen kaikkea tarpeellista tavaraa. Tarkoitus olisi ettei lainanottoon tulisi tarvetta. 

Vierailija
100/125 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi