Paljonko maksatte perheen (muualla asuvien) opiskelijoiden kuluja?
Itse maksan tällä hetkellä bussikortin ja puhelinliittymän.
Kommentit (125)
Maksan vuokran 300e. Lisäksi kustannan usein matkaliput, kun käy kotona sekä harrastuskuluja. Myös valtaosan vaatteista maksan. Lapsi on lukiossa.
Minä en aikanaan ole saanut kotoa rahallista tukea päivittäiseehn elämiseen, enkä usko, että lapsenikaan tulee tarvitsemaan. Kesätyörahat ja mahdollisesti viikonlopputöitä.
Opiskeluaikaan kuuluu mielestäni tietty niukkuuden sietäminen. Toki jotain ruokakauppareissuja voidaan yhdessä tehdä, ja kenties puhelinlasku ja vakuutus.
Just isä ajoi tytön 2 vkon reissun jälkeen kotiin 150km päähän kaupan kautta. Melkein 100e meni kauppaan, viikon ruuat...
En pysty auttamaan ollenkaan, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Hyvä, kun saan itseni elätettyä. Joskus annan ruokaa, jos on jotain paljon tai bongaan hyvän tarjouksen, mutta siinä kaikki. Vanhempi lapsi on toistaiseksi onneksi saanut tehdä töitä, mutta nuorempi kitkuttelee miten kuten opintotuella ja asumistuella. Asuvat kimppakämpässä kumpainenkin.
Meilläkin verosuunnittelun vuoksi tuetaan lasta myös rahallisesti, vaikka hän sinänsä ei tarvitse meiltä rahaa. Lapsi käy myös töissä opintojen ohella, vaikka säästöjä ja sijoituksia on reilusti. Minusta on ollut tärkeää, että lapset oppivat sijoittamisesta jo lapsina ja sitten parikymppisinä osaavat täysin hoitaa itse sijoituksensa.
Laitan opiskelevan lapsen tilille 100 e/kk. Olen maksanut bussi/ratikkakortin ja vakuutuksia. Voisin maksaa esim. talvitakin tai kegät, jos maksaminen onnistuu helposti (esim. tilaa netistä). Välillä käymme yhdessä kaupassa, jolloin maksan ostokset (aika pientä yleensä).