Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (12085)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei ole leikattu tällä vaalikaudella. Sosiaaliturvasta ja tulonsiirroista on jouduttu ja ne kohdistuvat köyhiin, sillä rkeskituloiset ja rikkaat eivät tukia tai tulonsiirtoja saa.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.
Mielestäni ihan järkevää, että rikkaat ja hyväosaiset saavat lapsilisiä sekä kannustetaan erityisesti heitä lisääntymään.
Tosin sitäkin on väläytelty, että lapsilisät mukautuisivat tulojen mukaan. Mikä on väärin ja tuplaverotusta (tulonsiirrot tapahtuvat jo progressiivisella verotuksella, moneen kertaan pitää rangaista ahkerasta työnteosta?).
Eli tämän lapsilisän, joka on vastikkeeton etu, saa työeläkeläinen jäsenmaissa asuessaan, mutta pelkkää kansaneläkettä saava ei enää 1.2.2025 lähtien saanut. Ei vaikka olisi rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei ole leikattu tällä vaalikaudella. Sosiaaliturvasta ja tulonsiirroista on jouduttu ja ne kohdistuvat köyhiin, sillä rkeskituloiset ja rikkaat eivät tukia tai tulonsiirtoja saa.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.
Mielestäni ihan järkevää, että rikkaat ja hyväosaiset saavat lapsilisiä sekä kannustetaan erityisesti heitä lisääntymään.
Tosin sitäkin on väläytelty, että lapsilisät mukautuisivat tulojen mukaan. Mikä on väärin ja tuplaverotusta (tulonsiirrot tapahtuvat jo progressiivisella verotuksella, moneen kertaan pitää rangaista ahkerasta työnteosta?).
Rikkaiden ja hyvinvoivien voi olla vaikea lisääntyä kun kansaneläkkeen katkaisupuolueesta katoaa naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei ole leikattu tällä vaalikaudella. Sosiaaliturvasta ja tulonsiirroista on jouduttu ja ne kohdistuvat köyhiin, sillä rkeskituloiset ja rikkaat eivät tukia tai tulonsiirtoja saa.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.
Mielestäni ihan järkevää, että rikkaat ja hyväosaiset saavat lapsilisiä sekä kannustetaan erityisesti heitä lisääntymään.
Tosin sitäkin on väläytelty, että lapsilisät mukautuisivat tulojen mukaan. Mikä on väärin ja tuplaverotusta (tulonsiirrot tapahtuvat jo progressiivisella verotuksella, moneen kertaan pitää rangaista ahkerasta työnteosta?).
Rikkaiden ja hyvinvoivien voi olla vaikea lisääntyä kun kansaneläkkeen katkaisupuolueesta katoaa naiset.
Miksi katoaisi kun esim. esittelevä ministeri ja valiokunnan varapuheenjohtaja olivat naisia? Tässä ei ole kysymys sukupuolesta, vaan siitä, kuka on hoitanut velvollisuutensa ja tehnyt töitä.
Lapsilisien katkaisu EU:n alueella asuvalta vammaiselta työkyvyttömyysperheeltä vaikeuttaa huomattavasti vammaisen vanhemman mahdollisuutta huolehtia lapsistaan. Asuinmaan lastensuojeluviranomaiset voivat kolkutella oven takana piankin kun tilanne kääntyy aina vaan mahdottomammaksi. Eläketulo katkaisi, terveydenhoidot katkaistu, lapsilisät katkaistu. Virkavallan ja paikallispoliisin näkökulmasta tällaista ei tehdä syyttömille ja viattomille ihmisille vaan rikollisista täytyy olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei ole leikattu tällä vaalikaudella. Sosiaaliturvasta ja tulonsiirroista on jouduttu ja ne kohdistuvat köyhiin, sillä rkeskituloiset ja rikkaat eivät tukia tai tulonsiirtoja saa.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.
Mielestäni ihan järkevää, että rikkaat ja hyväosaiset saavat lapsilisiä sekä kannustetaan erityisesti heitä lisääntymään.
Tosin sitäkin on väläytelty, että lapsilisät mukautuisivat tulojen mukaan. Mikä on väärin ja tuplaverotusta (tulonsiirrot tapahtuvat jo progressiivisella verotuksella, moneen kertaan pitää rangaista ahkerasta työnteosta?).
Rikkaiden ja hyvinvoivien voi olla vaikea lisääntyä kun kansaneläkkeen katkaisupuolueesta katoaa naiset.
Miksi katoaisi kun esim. esittelevä ministeri ja valiokunnan varapuheenjohtaja olivat naisia? Tässä ei ole kysymys sukupuolesta, vaan siitä, kuka on hoitanut velvollisuutensa ja tehnyt töitä.
Naiskadosta Kokoomuksen kannattajakunnassa on uutisoitu mediassa laajasti. Se, että kourallinen jää sinne pyörimään ei vaikuta yleiseen kehitykseen entisessä suurpuolueessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei ole leikattu tällä vaalikaudella. Sosiaaliturvasta ja tulonsiirroista on jouduttu ja ne kohdistuvat köyhiin, sillä rkeskituloiset ja rikkaat eivät tukia tai tulonsiirtoja saa.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.
Mielestäni ihan järkevää, että rikkaat ja hyväosaiset saavat lapsilisiä sekä kannustetaan erityisesti heitä lisääntymään.
Tosin sitäkin on väläytelty, että lapsilisät mukautuisivat tulojen mukaan. Mikä on väärin ja tuplaverotusta (tulonsiirrot tapahtuvat jo progressiivisella verotuksella, moneen kertaan pitää rangaista ahkerasta työnteosta?).
Rikkaiden ja hyvinvoivien voi olla vaikea lisääntyä kun kansaneläkkeen katkaisupuolueesta katoaa naiset.
Miksi katoaisi kun esim. esittelevä ministeri ja valiokunnan varapuheenjohtaja olivat naisia? Tässä ei ole kysymys sukupuolesta, vaan siitä, kuka on hoitanut velvollisuutensa ja tehnyt töitä.
Eipäs ole, vaan kysymys on yksipuolisesta kansaneläkkeen tulkinnasta vähimmäisetuudeksi vastoin EU:n sosiaalituva-asetuksen liitteissä olevaa vakiintunutta kirjausta. Heijastusvaikutuksissa on kyse huolimattomuudesta ja epäonnistuneesta budjettimatematiikasta. Jatkossa kyse on sanktioita ja vahingonkorvauksista. Tähän osallistuneet toimijat voidaan huoletta korvata tekoällä. Enempää pieleen ei voi mennä.
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin keinoin yritetään vetää matto kansaneläkeläisten elämän alta. Muiden elämä pysyy vakiintuneen kaltaisena. Miksi moinen vaino ja systemaattinen laaja syrjintä lainsäåtäjän taholta juuri kansaneläkeläisiä vastaan, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet Suomessa kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan ja noudattaneet kaikkia Suomen ja EU:n välisen liittymissopimuksen sääntöjä muuttaessaan toiseen jäsenmaahan tekemättä kenellekään mitään pahaa.
Jos katsoisit oman kuplasi ulkopuolelle tietäisit, että monelta Suomessa asuvalta on vähennetty tukia tai palveluja. Tuskin heidän elämänsä pysyy vakiintuneen kaltaisena.
Juurihan täällä on sanottu, että eläkkeisiin ei ole koskettu. Edes takuueläkkeeseen ei ole kajottu. Ainoastaan EU- ja ETA-alueella, Sveitsissä ja Iso-Britanniassa asuvilta kansaneläkeläisiltä vietiin normaalin eläkeläisen status, katkaistiin koko kansaneläke tulkintamuutoksella ja joiltain kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevilta terveydenhoito lapsiltakin sekä uusimman tiedon mukaan lapsilisätkin solvausten kera. Siinä kuplaa kerrakseen, tervetuloa tähän keittämäänne soppaan. Komissio on jo keitoksessa mausteena. Kaikilla muilla eläkettä tai takuueläkettä saavilla elämä jatkui vakaana, kun kerran saivarrella vielä haluatte, niin sanottakoon näin.
Usko tai älä, mutta vammautunut lapsi ei ole kansaneläkeläinen. Uskomatonta, että on muitakin ihmisiä kuin kansaneläkeisiä, eikö vain? Ajatella, että erilaisia tuki- ja palvelumuotoja on olemassa, ja niitä on vähennetty. Otetaanko vielä lisää rahaa pois vaikka vanhusten kotihoidosta, jotta saadaan lapattua rahaa ulkomaille? Möykkäät jatkuvasti kokemastanne sorrosta heikommassa asemassa olevina, mutta asetat itsesi muiden yläpuolelle. Ei kansaneläkeläinen ole muita parempi ja monella menee huonosti hallituksen säästöjen takia.
Onko sinulla ketään, joka katsoo perääsi? Tämä monologisi on jatkunut kauan ja saa välillä varsin omituisia käänteitä aasinsiltoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin keinoin yritetään vetää matto kansaneläkeläisten elämän alta. Muiden elämä pysyy vakiintuneen kaltaisena. Miksi moinen vaino ja systemaattinen laaja syrjintä lainsäåtäjän taholta juuri kansaneläkeläisiä vastaan, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet Suomessa kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan ja noudattaneet kaikkia Suomen ja EU:n välisen liittymissopimuksen sääntöjä muuttaessaan toiseen jäsenmaahan tekemättä kenellekään mitään pahaa.
Jos katsoisit oman kuplasi ulkopuolelle tietäisit, että monelta Suomessa asuvalta on vähennetty tukia tai palveluja. Tuskin heidän elämänsä pysyy vakiintuneen kaltaisena.
Juurihan täällä on sanottu, että eläkkeisiin ei ole koskettu. Edes takuueläkkeeseen ei ole kajottu. Ainoastaan EU- ja ETA-alueella, Sveitsissä ja Iso-Britanniassa asuvilta kansaneläkeläisiltä vietiin normaalin eläkeläisen status, katkaistiin koko kansaneläke tulkintamuutoksella ja joiltain kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevilta terveydenhoito lapsiltakin sekä uusimman tiedon mukaan lapsilisätkin solvausten kera. Siinä kuplaa kerrakseen, tervetuloa tähän keittämäänne soppaan. Komissio on jo keitoksessa mausteena. Kaikilla muilla eläkettä tai takuueläkettä saavilla elämä jatkui vakaana, kun kerran saivarrella vielä haluatte, niin sanottakoon näin.
Usko tai älä, mutta vammautunut lapsi ei ole kansaneläkeläinen. Uskomatonta, että on muitakin ihmisiä kuin kansaneläkeisiä, eikö vain? Ajatella, että erilaisia tuki- ja palvelumuotoja on olemassa, ja niitä on vähennetty. Otetaanko vielä lisää rahaa pois vaikka vanhusten kotihoidosta, jotta saadaan lapattua rahaa ulkomaille? Möykkäät jatkuvasti kokemastanne sorrosta heikommassa asemassa olevina, mutta asetat itsesi muiden yläpuolelle. Ei kansaneläkeläinen ole muita parempi ja monella menee huonosti hallituksen säästöjen takia.
Onko sinulla ketään, joka katsoo perääsi? Tämä monologisi on jatkunut kauan ja saa välillä varsin omituisia käänteitä aasinsiltoineen.
Älä lue, jos ahdistaa tai sisällön ymmäräminen tuottaa tuskaa. Kukaan ei ole väittänyt, että vammautunut lapsi olisi kansaneläkeläinen. Yrität epätoivon vimmalla pistää omia vääristelmiäsi toisten suuhun. Täällä on puhuttu pelkkää kansaneläkettä saavien aikuisten työttömyyseläkeläisten toimeentulon katkaisusta jäsenmaihin ja heidän lastensa terveydenhoiden ja lapsilisän katkaisusta. Vanhemmat ovat vammaisia (siksi työkyvyttömyyseläke). Lapsilisiä, jotka maksettiin epähuomiossa varsin pitkään heijastusvaikutusten laiminlyönnistä ja huolimattomuudesta johtuen peritään nyt uhreilta takaisin. Näiden selvittäminen ja setviminen on syönyt paljon ennakoitua enemmän viranomaisresursseja, joita ei edes oltu osattu kuvitella katkaisuaktivistien hätiköidessä lainvalmistelunsa kanssa. Erityisen loukkaavaa on hallituksen ja teidän katkaisuaktivistien taholta, että ensin muutatte kansaneläkkeet vähimmäisetuudeksi ja sitten sanotte, että eläkkeistä ei ole leikattu. Vakiintuneet kansaneläkkeet kun lakkasivat kokonaan olemasta eläkkeitä kesken vaalikauden teidän mielikuvituksissanne pelkällä sanakikkailulla vähimmäisetuudeksi 1.2.2025. Ainakin kansainvälisessä pankkimaailmassa kansaneläkkeet ovat olleet katkaisuun asti yhtä käypää vakuutta kuin työeläkkeetkin eli ovat olleet normaaleja eläkkeitä. Nyt sanotte kaikkialla kelaa myöten, että ne ovatkin aina olleet ihan vaan pelkkää sosiaalitukea. Lainvalmisteluasiakirjoissakin lukee, että tätä vaan vahvistetaan toisinsanoen mitään ei muuteta. Olette siis huijanneet kumppanimaita lähes 30 vuotta ilmoittamalla, että kansaneläke on eläke. Nyt vasta heräsitte kertomaan oman totuutenne uhreille ja kumppanimaille.
Vaikka mitä sanotte, niin komissio edellyttää EU-maissa toimivilta virkamiehiltä huolellisuutta työssään varsinkin vaikutusarvioiden osalta ja varsinkin lasten osalta. Varmasti katkaisuvalitukset käsitellään myös tästä näkökulmasta siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Olkaa kiitollisia, että tämä ketju antaa teille katkaisuaktivisteille foorumin puolustaa näkemyksiänne. Unohdetaan tuo ala-arvoinen kuolemanrangaistusvertaus, mutta palataksemme nykypäivään. Katsotteko te katkaisuaktivistit, että Suomi taantuu kun kotihoitoa arvostetaan nykyään niin paljon, että vastikkeettomasta kotihoidontuesta ja vanhempainvapaista kertyy ihan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin keinoin yritetään vetää matto kansaneläkeläisten elämän alta. Muiden elämä pysyy vakiintuneen kaltaisena. Miksi moinen vaino ja systemaattinen laaja syrjintä lainsäåtäjän taholta juuri kansaneläkeläisiä vastaan, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet Suomessa kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan ja noudattaneet kaikkia Suomen ja EU:n välisen liittymissopimuksen sääntöjä muuttaessaan toiseen jäsenmaahan tekemättä kenellekään mitään pahaa.
Jos katsoisit oman kuplasi ulkopuolelle tietäisit, että monelta Suomessa asuvalta on vähennetty tukia tai palveluja. Tuskin heidän elämänsä pysyy vakiintuneen kaltaisena.
Juurihan täällä on sanottu, että eläkkeisiin ei ole koskettu. Edes takuueläkkeeseen ei ole kajottu. Ainoastaan EU- ja ETA-alueella, Sveitsissä ja Iso-Britanniassa asuvilta kansaneläkeläisiltä vietiin normaalin eläkeläisen status, katkaistiin koko kansaneläke tulkintamuutoksella ja joiltain kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevilta terveydenhoito lapsiltakin sekä uusimman tiedon mukaan lapsilisätkin solvausten kera. Siinä kuplaa kerrakseen, tervetuloa tähän keittämäänne soppaan. Komissio on jo keitoksessa mausteena. Kaikilla muilla eläkettä tai takuueläkettä saavilla elämä jatkui vakaana, kun kerran saivarrella vielä haluatte, niin sanottakoon näin.
Usko tai älä, mutta vammautunut lapsi ei ole kansaneläkeläinen. Uskomatonta, että on muitakin ihmisiä kuin kansaneläkeisiä, eikö vain? Ajatella, että erilaisia tuki- ja palvelumuotoja on olemassa, ja niitä on vähennetty. Otetaanko vielä lisää rahaa pois vaikka vanhusten kotihoidosta, jotta saadaan lapattua rahaa ulkomaille? Möykkäät jatkuvasti kokemastanne sorrosta heikommassa asemassa olevina, mutta asetat itsesi muiden yläpuolelle. Ei kansaneläkeläinen ole muita parempi ja monella menee huonosti hallituksen säästöjen takia.
Onko sinulla ketään, joka katsoo perääsi? Tämä monologisi on jatkunut kauan ja saa välillä varsin omituisia käänteitä aasinsiltoineen.
Katkaisusta on 1,5 vuotta. Turhan myöhään heräsi huoli katsooko joku uhrejen perään. Tapauksia on 24.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin keinoin yritetään vetää matto kansaneläkeläisten elämän alta. Muiden elämä pysyy vakiintuneen kaltaisena. Miksi moinen vaino ja systemaattinen laaja syrjintä lainsäåtäjän taholta juuri kansaneläkeläisiä vastaan, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet Suomessa kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan ja noudattaneet kaikkia Suomen ja EU:n välisen liittymissopimuksen sääntöjä muuttaessaan toiseen jäsenmaahan tekemättä kenellekään mitään pahaa.
Jos katsoisit oman kuplasi ulkopuolelle tietäisit, että monelta Suomessa asuvalta on vähennetty tukia tai palveluja. Tuskin heidän elämänsä pysyy vakiintuneen kaltaisena.
Juurihan täällä on sanottu, että eläkkeisiin ei ole koskettu. Edes takuueläkkeeseen ei ole kajottu. Ainoastaan EU- ja ETA-alueella, Sveitsissä ja Iso-Britanniassa asuvilta kansaneläkeläisiltä vietiin normaalin eläkeläisen status, katkaistiin koko kansaneläke tulkintamuutoksella ja joiltain kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevilta terveydenhoito lapsiltakin sekä uusimman tiedon mukaan lapsilisätkin solvausten kera. Siinä kuplaa kerrakseen, tervetuloa tähän keittämäänne soppaan. Komissio on jo keitoksessa mausteena. Kaikilla muilla eläkettä tai takuueläkettä saavilla elämä jatkui vakaana, kun kerran saivarrella vielä haluatte, niin sanottakoon näin.
Usko tai älä, mutta vammautunut lapsi ei ole kansaneläkeläinen. Uskomatonta, että on muitakin ihmisiä kuin kansaneläkeisiä, eikö vain? Ajatella, että erilaisia tuki- ja palvelumuotoja on olemassa, ja niitä on vähennetty. Otetaanko vielä lisää rahaa pois vaikka vanhusten kotihoidosta, jotta saadaan lapattua rahaa ulkomaille? Möykkäät jatkuvasti kokemastanne sorrosta heikommassa asemassa olevina, mutta asetat itsesi muiden yläpuolelle. Ei kansaneläkeläinen ole muita parempi ja monella menee huonosti hallituksen säästöjen takia.
Onko sinulla ketään, joka katsoo perääsi? Tämä monologisi on jatkunut kauan ja saa välillä varsin omituisia käänteitä aasinsiltoineen.
Katkaisusta on 1,5 vuotta. Turhan myöhään heräsi huoli katsooko joku uhrejen perään. Tapauksia on 24.000.
Lakimuutoksen esittelystä on tosiaan jo yli 2 vuotta, eikä kukaan viranomainen tai muu oikeustieteilijä ole älähtänyt. Olisiko aika mennä jo eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Olkaa kiitollisia, että tämä ketju antaa teille katkaisuaktivisteille foorumin puolustaa näkemyksiänne. Unohdetaan tuo ala-arvoinen kuolemanrangaistusvertaus, mutta palataksemme nykypäivään. Katsotteko te katkaisuaktivistit, että Suomi taantuu kun kotihoitoa arvostetaan nykyään niin paljon, että vastikkeettomasta kotihoidontuesta ja vanhempainvapaista kertyy ihan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaille.
Kotihoidontuen ja vanhempainvapaan eläkekertymät ovat lillukanvarsia, eivätkä selitä mitään.
Ei ole nykypäivänä mitään järkevä pitää monia ei-ansiopohjaisia eläkkeitä pienillä nyanssieroilla rinnakkain, järjestelmää pitää yksinkertaistaa kohti yhtä vähimmäiseläkettä. Jos ei ole kerryttänyt työeläkettä, saa sosiaaliturvaa. Ei se raha mistään taivaasta tipu, vaan valtion menoista veronmaksajien keräämänä.
Keinotekoista jonkinlaista kastijärjestelmää pitää yllä; Toinen muiden rahoilla elävä olisi jotenkin paremmassa asemassa kuin toinen. Samassa tukiveneessä kaikki on tai eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Olkaa kiitollisia, että tämä ketju antaa teille katkaisuaktivisteille foorumin puolustaa näkemyksiänne. Unohdetaan tuo ala-arvoinen kuolemanrangaistusvertaus, mutta palataksemme nykypäivään. Katsotteko te katkaisuaktivistit, että Suomi taantuu kun kotihoitoa arvostetaan nykyään niin paljon, että vastikkeettomasta kotihoidontuesta ja vanhempainvapaista kertyy ihan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaille.
Kotihoidontuen ja vanhempainvapaan eläkekertymät ovat lillukanvarsia, eivätkä selitä mitään.
Ei ole nykypäivänä mitään järkevä pitää monia ei-ansiopohjaisia eläkkeitä pienillä nyanssieroilla rinnakkain, järjestelmää pitää yksinkertaistaa kohti yhtä vähimmäiseläkettä. Jos ei ole kerryttänyt työeläkettä, saa sosiaaliturvaa. Ei se raha mistään taivaasta tipu, vaan valtion menoista veronmaksajien keräämänä.
Keinotekoista jonkinlaista kastijärjestelmää pitää yllä; Toinen muiden rahoilla elävä olisi jotenkin paremmassa asemassa kuin toinen. Samassa tukiveneessä kaikki on tai eivät ole.
Nuo lillukanvarsiksi sanotut kotihoitokertymät ja vanhempainvapaakertymät olisivat kullan arvoisia työeläkemaksuja niille vanhoille isoäideille, joilta katkaisitte kansaneläkkeet ja terveydenhoidon. Niiden turvin moni olisi voinut jäädä kotiinsa asuimaahansa nykyisen keinotekoisen kastijärjestelmän sijaan. Monet verrokkimaat ovat korjanneet nämä epäkohdat nykyaikaa vastaaviksi.
Edessä on ennenpitkää tasaeläke, jota jokainen voi täydentää vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla. Työssäkäyvien ei enää tarvitse maksaa palkastaan eläkeläisten menoja ja heille jää tienaamistaan rahoista varaa ostaa itse itselleen lisäturvaa tasaeläkeen päälle. Mitä nopeammin tämä saavutetaan sitä nopeammin loppuu kaikki kiukuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Olkaa kiitollisia, että tämä ketju antaa teille katkaisuaktivisteille foorumin puolustaa näkemyksiänne. Unohdetaan tuo ala-arvoinen kuolemanrangaistusvertaus, mutta palataksemme nykypäivään. Katsotteko te katkaisuaktivistit, että Suomi taantuu kun kotihoitoa arvostetaan nykyään niin paljon, että vastikkeettomasta kotihoidontuesta ja vanhempainvapaista kertyy ihan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaille.
Kotihoidontuen ja vanhempainvapaan eläkekertymät ovat lillukanvarsia, eivätkä selitä mitään.
Ei ole nykypäivänä mitään järkevä pitää monia ei-ansiopohjaisia eläkkeitä pienillä nyanssieroilla rinnakkain, järjestelmää pitää yksinkertaistaa kohti yhtä vähimmäiseläkettä. Jos ei ole kerryttänyt työeläkettä, saa sosiaaliturvaa. Ei se raha mistään taivaasta tipu, vaan valtion menoista veronmaksajien keräämänä.
Keinotekoista jonkinlaista kastijärjestelmää pitää yllä; Toinen muiden rahoilla elävä olisi jotenkin paremmassa asemassa kuin toinen. Samassa tukiveneessä kaikki on tai eivät ole.
Ongelmasi on vain miten saat yksinkertaistetun vähimmäiseläkkeesi kirjattua EU:n sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin, koska taka-ajatuksenahan on kaiken aikaa liikkumisvapauden estäminen suomalaisilta EU-kansalaisilta. Sano vaan suoraan tuo päätavoite. Siitähän on kysymys, protektionismista.
Kaikki saavat lapsilisiä, ministereistä lähtien. Presidentitkin saavat, esim. Niinistö lapsensa iän perusteella.