Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (12085)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kolmansista maista tulleille maksetaan takuueläkettä, joka on monta sataa euroa korkeampi kuin suomalaisten kansaneläke, niin se ei vielä riitä osoittamaan tarpeeksi tasavertaisuutta. Kansaneläkeläisiltä piti viedä liikkumisvapaus ja nyt ollaankin sitten takuueläkeläisiä alempaa ja vähäeläkeläisempää kastia. Sekään ei aivan riitä, vielä pitää kuunnella vihaisia puheita ja vapaamatkustajaksi haukkumista päivät pitkät, jotta siirtolaisten kanssa vertautuva suomalainen kalpeanaama täyttää tasa-arvoehdon myös kohtelussa ja kadulla.
Takuu- ja kansaneläkettä saa käytännössä sama joukko, joka ei ole tehnyt töitä nykyisin. Turhaa haihattelua viitata jonnekin 100 vuotta taaksepäin kun Suomi oli maatalousyhteiskunta, jolloin kukaan keskusteluista ei ole elänyt. Nykyeläkeläisille on ollut meriittip0hjaiset järjestelmät käytössä.
Emmehän me puolusta vaikka kuolemantuomiota sillä, että sellainen oli käytössä 100 vuotta sitten.
Olkaa kiitollisia, että tämä ketju antaa teille katkaisuaktivisteille foorumin puolustaa näkemyksiänne. Unohdetaan tuo ala-arvoinen kuolemanrangaistusvertaus, mutta palataksemme nykypäivään. Katsotteko te katkaisuaktivistit, että Suomi taantuu kun kotihoitoa arvostetaan nykyään niin paljon, että vastikkeettomasta kotihoidontuesta ja vanhempainvapaista kertyy ihan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaille.
Kotihoidontuen ja vanhempainvapaan eläkekertymät ovat lillukanvarsia, eivätkä selitä mitään.
Ei ole nykypäivänä mitään järkevä pitää monia ei-ansiopohjaisia eläkkeitä pienillä nyanssieroilla rinnakkain, järjestelmää pitää yksinkertaistaa kohti yhtä vähimmäiseläkettä. Jos ei ole kerryttänyt työeläkettä, saa sosiaaliturvaa. Ei se raha mistään taivaasta tipu, vaan valtion menoista veronmaksajien keräämänä.
Keinotekoista jonkinlaista kastijärjestelmää pitää yllä; Toinen muiden rahoilla elävä olisi jotenkin paremmassa asemassa kuin toinen. Samassa tukiveneessä kaikki on tai eivät ole.
Nuo lillukanvarsiksi sanotut kotihoitokertymät ja vanhempainvapaakertymät olisivat kullan arvoisia työeläkemaksuja niille vanhoille isoäideille, joilta katkaisitte kansaneläkkeet ja terveydenhoidon. Niiden turvin moni olisi voinut jäädä kotiinsa asuimaahansa nykyisen keinotekoisen kastijärjestelmän sijaan. Monet verrokkimaat ovat korjanneet nämä epäkohdat nykyaikaa vastaaviksi.
Vanha isoäiti on hyvä ja ottaa yhteyttä asuinmaansa sossuun.
Budjettiin kirjattiin kansaneläkkeen katkaisusta säästöksi ensimmäisenä vuonna 35 miljoonaa euros. Sama summa joka annettiin kohua herättäneeseen Helsinki Garden areenahankkeeseen. Siitä ne sai rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Budjettiin kirjattiin kansaneläkkeen katkaisusta säästöksi ensimmäisenä vuonna 35 miljoonaa euros. Sama summa joka annettiin kohua herättäneeseen Helsinki Garden areenahankkeeseen. Siitä ne sai rahansa.
Tätä kansaneläkkeen katkaisun motiivia on ihmetelty jo pari vuotta ja nyt kyllä oksettaa.
Salaisia budjettisujauttajia on sitten enemmänkin vai yksikö siellä hääräsi saunakamarissa kun untuvikot oli löylyssä.
Jos kansaneläkeläisten katsotaan laiminlyöneen velvollisuutensa, niin teko on jo vanhentunut eikä rangaistavissa.