Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (12085)
Hyvä, jokaisen tulee tienata itse työeläke.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jokaisen tulee tienata itse työeläke.
Lapsilleko ei kuulu sosiaaliturvaa EU:ssa kun ei ole itse tienattua työeläkettä.
Mikä ryhmittymä on päättänyt, että yhtäkkiä on alettu suosimaan työeläkeläisiä suomalaisessa sosiaaliturvassa kattaen lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Pätee hyvin näihin, jotka luulivat päässeensä kuin koira veräjästä eläkkeelle kaikkine oikeuksineen tekemättä lainkaan töitä.
Lainvalmistelijoiden työnkuvaan olisi ehdottomasti kuulunut pyytää lapsiasiainvaltuutetulta lausunto lakisitykseen, joka johtaa lapsilisien katkaisuun EU:ssa.
Lapsilisän katkaisua ei kirjattu lainkaan kansaneläkkeen katkaisulakiin vaikka hoitotuki kirjattiin. Perustuslakivaliokuntakin jätti lapsilisän katkaisun kokonaan käsittelemättä hyväksyessään kansaneläkkeen katkaisun hallituksen esityksen mukaisesti. Näin vaikeista asioista pääsee kätevästi eroon kun sivuutetaan ne kokonaan. Ruotsissa piipahtaneelta puolalaiselta siirtotyöläiseltä ei ole katkaisu lapsilisää takuueläkkeen katkaisun seurauksena. Jos olisi, niin Suomi olisi ottanut lapsilisän katkaisun näkyväksi omassa laissaan.
Perustuslakivaliokunnan olisi kuulunut käsitellä lapsilisien katkaisu. Lapsilisät kuuluvat perusoikeuksiin. Osoite ei ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Pätee hyvin näihin, jotka luulivat päässeensä kuin koira veräjästä eläkkeelle kaikkine oikeuksineen tekemättä lainkaan töitä.
Lainvalmistelijoiden työnkuvaan olisi ehdottomasti kuulunut pyytää lapsiasiainvaltuutetulta lausunto lakisitykseen, joka johtaa lapsilisien katkaisuun EU:ssa.
Lapsilisän katkaisua ei kirjattu lainkaan kansaneläkkeen katkaisulakiin vaikka hoitotuki kirjattiin. Perustuslakivaliokuntakin jätti lapsilisän katkaisun kokonaan käsittelemättä hyväksyessään kansaneläkkeen katkaisun hallituksen esityksen mukaisesti. Näin vaikeista asioista pääsee kätevästi eroon kun sivuutetaan ne kokonaan. Ruotsissa piipahtaneelta puolalaiselta siirtotyöläiseltä ei ole katkaisu lapsilisää takuueläkkeen katkaisun seurauksena. Jos olisi, niin Suomi olisi ottanut lapsilisän katkaisun näkyväksi omassa laissaan.
Lakiin kuitenkin kirjattiin, että lapsikorotus poistuu eli tiedossa oli, että lapsilisiä maksettiin jäsenmaihin. Niiden katkeaminen pimitettiin lainvalmistelussa. Perustuslakivaliokunta ei puuttunut siihen, eivätkä kaikki lain puolesta äänestäneet tarkoittaneet näin kohtuuttomia seurauksia ja valuvikoja hyväksymälleen laille.
Ehkä kaikki tuet kuuluu vain poistaa, niin saadaan heti täystyöllisyys maahan. Silloin kansaneläkkeenkin voi poistaa, kun kaikki saavat työeläkettä.
Takuueläke oli se, mikä alunalkaen asetti Suomessa asuvat ihmiset keskenään eriarvoiseen asemaan lähtömaista tulleiden ja kantaväestön kesken.
STM:n virkamiehille ei ole koitunut minkäänlaisia seuraamuksia siitä, että heidän huolimattoman lainvalmistelunsa vuoksi jopa suomalaisten perusoikeudet jätettiin käsittelemättä perustuslakivaliokunnassa eikä yhdenkään lausunnonantajan mieleen ole juolahtanut lapsilisän katkeaminen. Miten tämä voi olla mahdollista. Kuultavana on ollut maamme parhaat EU-juridiikan asiantuntijat. Meillä on vankka virkavastuu ja silti yksikään valuvikavalmistelija ei taaskaan ole saanut edes sakkoja saati potkuja vaikka lapsilisät unohdettiin tyystin valmistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka on arkkitehti tässä asiassa.
Lakiesityksen on allekirjoittanut Petteri Orpo ja Sanni Grahn-Laasonen.
Aikamme sankarit, ei ihme että naiset häipyy kokoomuksesta. Nyt pitää selvittää ministerivastuu. Se kyllä ulottuu pitkälle, vaikka jättäisikin tunkion muiden siivottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jokaisen tulee tienata itse työeläke.
Lapsilleko ei kuulu sosiaaliturvaa EU:ssa kun ei ole itse tienattua työeläkettä.
Jos muutat pysyvästi pois maasta, niin miksi ihmeessä sinulle pitäisi maksaa enää sosiaaliturvaa ja kapsilisiä Suomesta? Kysy niiltä uuden kotimaasi viranomaisilta näitä etuja hyvänen aika.
Kuinka monella kansaneläkeläisellä, joka on muuttanut ulkomaille, on alaikäisiä lapsia heidän mukanaan? Puhutaan yhden tai kahden käden sormilla laskettavasta joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jokaisen tulee tienata itse työeläke.
Lapsilleko ei kuulu sosiaaliturvaa EU:ssa kun ei ole itse tienattua työeläkettä.
Jos muutat pysyvästi pois maasta, niin miksi ihmeessä sinulle pitäisi maksaa enää sosiaaliturvaa ja kapsilisiä Suomesta? Kysy niiltä uuden kotimaasi viranomaisilta näitä etuja hyvänen aika.
Kuinka monella kansaneläkeläisellä, joka on muuttanut ulkomaille, on alaikäisiä lapsia heidän mukanaan? Puhutaan yhden tai kahden käden sormilla laskettavasta joukosta.
Kyllä niitä alaikäisiä lapsia on kansaneläkeläisillä, jotka saivat ainoana eläkkeenään Suomesta työkyvyttömyyseläkettä. Eikö mielikuvitus riitä siihen, että esim. nuorena äitinä tai isänä voi vammautua vaikka rattijuopon yliajamana tai sairastua vakavasti. Näille perheille kela maksoi epähuomiossa lapsilisää jäsenmaihin pitkän aikaa eikä tajunnut edes ilmoittaa, että se katkeaa. Kun tämä havaittiin ryhdyttiin takaisinperintään perheiltä, joilla mahdollisesti koko toimeentulo oli katkaistu 1.2.2025 lähtien. Näiden vammaisten olisi pitänyt osata nähdä ja jotenkin itse estää kelaa jatkamasta lapsilisän maksua, vaikka edes perustuslakivaliokunta ja STM ei ollut tätä ketjureaktiota kansaneläkkeen katkaisussa muka tiedostanut ollenkaan. Miksi sillä on jotain merkitystä teille kommareille, että vääryys koskee vai muutamaa uhria. Meillä länsimaissa yksikin uhri riittää tuomioon. Paljonko budjettiin saatiin yllätyssäästöä lapsilisistä, joita ei osattu laskea plussaksi.
Ajatella, että lapsilisä voidaan katkaista muuttamatta lapsilisälakia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, että lapsilisä voidaan katkaista muuttamatta lapsilisälakia lainkaan.
Voiko tuollainen ketjureaktio olla laillinen kun edes perustuslakivaliokunta ja asiantuntijat eivät olleet siitä tietoisia.
Jos valmistelijoita ei saada vastuuseen lapsilisien käsittelemättä jättämisestä kansaneläkkeen katkaisulain yhteydessä niin kyse on korruptiosta. Mikäli tämä laki kaikkine kertautuvine vaikutuksineen ja jälkeenpäin ilmenneine pimittämisineen menee läpi EU:n komissiossa se mädättää koko EU:n hallintokulttuuria ja virkavastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos valmistelijoita ei saada vastuuseen lapsilisien käsittelemättä jättämisestä kansaneläkkeen katkaisulain yhteydessä niin kyse on korruptiosta. Mikäli tämä laki kaikkine kertautuvine vaikutuksineen ja jälkeenpäin ilmenneine pimittämisineen menee läpi EU:n komissiossa se mädättää koko EU:n hallintokulttuuria ja virkavastuuta.
Tämä laki on ollut voimassa jo vuoden 2025 alusta, eikä EU:n hyväksyntää siihen tarvita tai haeta. Äänestäkää Eduskuntavaaleissa, se on se vaikuttamiskanava Suomen sosiaaliturvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valmistelijoita ei saada vastuuseen lapsilisien käsittelemättä jättämisestä kansaneläkkeen katkaisulain yhteydessä niin kyse on korruptiosta. Mikäli tämä laki kaikkine kertautuvine vaikutuksineen ja jälkeenpäin ilmenneine pimittämisineen menee läpi EU:n komissiossa se mädättää koko EU:n hallintokulttuuria ja virkavastuuta.
Tämä laki on ollut voimassa jo vuoden 2025 alusta, eikä EU:n hyväksyntää siihen tarvita tai haeta. Äänestäkää Eduskuntavaaleissa, se on se vaikuttamiskanava Suomen sosiaaliturvaan.
Ei haettu EU:n hyväksyntää, mutta syytä olisi ollut hakea. Silloin ristiriita EU:n perusoikeuksien kanssa olisi selvinnyt etukäteen eikä kuten nyt, komissiolle tehtyjen valitusten kautta. Jos laillisuusvaljojamme olisivat olleet hereillä, tällaista ei olisi tapahtunut.
Eikö teitä arveluta, että kuka tahansa voi tuolla tavoin joutua jonkun aivan muun lain muutoksen takia kertautuman kohteeksi ilman, että itseen kohdistuva laki olisi mitenkään muuttunut eikä käsitelty missään lainsäätöelimissä. Tämä ei ole edes ainoa laatuaan. Suomessakin osa-aikaeläkeläisille kävi hutiloinnin seurauksena jotain vastaavaa, mitä kukaan ei ollut tarkoittanut. Se kai onnistuttiin korjaamaan, mutta lapsilisäasiaan ei puututa, koska kyseessä on alaikäiset ja heidän vammautuneet vanhempansa. Huom! Samat toimijat kummankin teon takana. STM siis. Jos haluaa heikentää jonkun oikeuksia ilman meteliä, niin kannattaa muuttaa jotain ihan muuta lakia ja nauttia kertautuman tuomasta perimmäisestä saavutuksesta kaikessa hiljaisuudessa ilman, että kukaan huomaa mitään. Toimii, kuten nyt näemme.
Suomessa on joukko, joka on urputtanut siitä, että lapsilisiä on maksettu rajojen yli. STM palveli heitä tässä.
Suomessa on 20.1.2026 tehty kansalaisaloite vuodesta 1992 lähtien maksetun lapsilisien maksun kieltämiseksi ulkomaille muuttaneilta perheiltä. Sen on allekirjoittanut n. 1400 henkilöä. Matkaa siis olisi vielä ollut ennen kuin lakiesitykseen asti päästäisiin, joten hallitus toimi ilman lakiesitystä.
Jos vanhemmat eivät ole yhdenvertaisia lakimme uuden tulkinnan mukaan EU:ssa niin nähtävästi perustuslakivaliokunnan mielestä on luonnollista, että myöskään heidän lapsensa eivät ole yhdenvertaisia muiden suomalaislasten kanssa mitä tulee terveydenhoitoon ja lapsilisiin. Suomessa syntyneiden lasten sosiaaliturva EU:ssa riippuu vahempien statuksesta.