Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (12085)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tänään olen mainostanut Helsinkiä varakkaalle saksalaiselle 5 päivän visiittiä varten. Suomenlinna, Kauppatori, Usbetskin katedraali, Suurkirkko, Kappelin ravintola, Lounasristeilyt, kaikki kävelyetäisyydellä iäkkäälle huonojalkaiselle. Tällä ansaitsin takuulla kansaneläkkeeni kuukaudeksi ja enemmäksikin, jos se minulle maksettaisiin. Hän tulee elokuussa kavereittensa kanssa. Olkaa sitten kohteliaita,
Tuo voisi olla hyvä aktivointikeino kansaneläkeporukalle. Laitetaan heidät jakamaan lehtiä ja mainoksia kadulle, kielitaitoiset opastamaan turisteja. Sen sijaan, että passivoitavasti jaetaan vastikkeetonta vähimmäisetuutta.
Huono idea, ei anna hyvää kuvaa maastamme, jos vanhat ja vammaiset lähestyvät turisteja kadulla jonkun lentokehtisen kanssa. Muutenkaan ei hyvätuloiset matkailijat halua viettää lomaansa kerjäläisten ja rääsyläisten keskellä. Siksi hallituksen on syytä pitää huolta, että nyt luotu yleistuki riittää kunnon vaatteisiin ja kenkiin sekä hammaskalustoon kun kansakubtamme liikkuu kaduilla.
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Koskee poliittista luottamusta ja sen menettämista. Kokoomuksessa ihmetellään naiskatoa. Säälittää ne ydinnaiset, jotka siellä vielä uskollisina jäseninä seuraavat kulttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Koskee poliittista luottamusta ja sen menettämista. Kokoomuksessa ihmetellään naiskatoa. Säälittää ne ydinnaiset, jotka siellä vielä uskollisina jäseninä seuraavat kulttia.
Koskee kaikkia. Se, että on päättänyt olla kerryttämättä eläkettä ja luottaa siihen, että sosiaaliturvaverkko eli muut kansalaiset järjestävät toimeentulon, on ollut tietoinen riskivalinta, joka realisoitui osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Koskee poliittista luottamusta ja sen menettämista. Kokoomuksessa ihmetellään naiskatoa. Säälittää ne ydinnaiset, jotka siellä vielä uskollisina jäseninä seuraavat kulttia.
Koskee kaikkia. Se, että on päättänyt olla kerryttämättä eläkettä ja luottaa siihen, että sosiaaliturvaverkko eli muut kansalaiset järjestävät toimeentulon, on ollut tietoinen riskivalinta, joka realisoitui osittain.
Palkan pienuus naisvaltaisilla aloilla on ollut työmarkkinajärjestöjen päätös. Tuskin kukaan pienipalkkainen tai kausityöläinen päättää nimenomaan olla kerryttämättä työeläkettä. Myöskään syntymäsokea ei kohdussa ole päättänut, että sosiaaliturvaverkko ja muut kansalaiset saavat luvan järjestää toimeentuloni.
Kansaneläkeläiset ovat oman elämänkokemuksensa mukaisesti kyllä luottaneet viranomaiselta saaneeseen eläkepäätökseen. Osoittautui, että viranomaispäätös ei ollut luottamuksen arvoinen tällä hallituskaudella.
Ihmettelen myös RKP:n käytöstä sen kannattaessa kansaneläkkeen katkaisua vaikka se osui 18.000 Ruotsissa asuvaan äänestäjään ja on täysin Pohjoismaisen yhteistyön ja vapaan liikkuvuuden vastainen viesti kaikille. Muistakaa, että eihän Suomessa olisi aatelisiakaan ilman Ruotsin tai muiden maiden kuningaskuntia. Sitähän eräskin nousukas on mennyt Ruotsiin kärkkymään kun on kartanokin jo valmiina.
Perussuomalaiset joutuivat ojasta allikkoon kun eivät antaneet edellisen yhdenvertaisuusvaltuutetun jatkaa. Nykyinen on yhtä lailla velvollinen hoitamaan työnsä EU:n asetuksia ja yhdenvertaisuutta kunnioittaen.
Suomi saa taas kyseenalaista kunniaa EU:ssa kun perustuslakivaliokunnan vastaus yhdenvertaisuusvaltuutetulle siellä julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Koskee poliittista luottamusta ja sen menettämista. Kokoomuksessa ihmetellään naiskatoa. Säälittää ne ydinnaiset, jotka siellä vielä uskollisina jäseninä seuraavat kulttia.
Koskee kaikkia. Se, että on päättänyt olla kerryttämättä eläkettä ja luottaa siihen, että sosiaaliturvaverkko eli muut kansalaiset järjestävät toimeentulon, on ollut tietoinen riskivalinta, joka realisoitui osittain.
Palkan pienuus naisvaltaisilla aloilla on ollut työmarkkinajärjestöjen päätös. Tuskin kukaan pienipalkkainen tai kausityöläinen päättää nimenomaan olla kerryttämättä työeläkettä. Myöskään syntymäsokea ei kohdussa ole päättänut, että sosiaaliturvaverkko ja muut kansalaiset saavat luvan järjestää toimeentuloni.
Kansaneläkeläiset ovat oman elämänkokemuksensa mukaisesti kyllä luottaneet viranomaiselta saaneeseen eläkepäätökseen. Osoittautui, että viranomaispäätös ei ollut luottamuksen arvoinen tällä hallituskaudella.
Työhön kykenemättömät saavatkin sosiaaliturvaa Suomessa. Täällä puhuttiin kotiäideistä, jotka päättivät jättää työelämän ja keskittyä kotiäitiyteen. Iso osa ei niin tee ja saavat luonnollisesti korvauksen siitä, että käyttävät ison osan ajastaan töiden tekemiseen.
Kansanekäkkeen muutos vain Suomessa maksettavaksi vähimmäisetuudeksi ja vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu EU- ja ETA-maihin, Iso-Britanniaan ja Sveitsiin koskee kaikkia kelan vanhuuseläkettä ja työkyvyttömyyseläkettä saavia vanhuksia ja vammaisia eikä pelkästään vanhoja kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös RKP:n käytöstä sen kannattaessa kansaneläkkeen katkaisua vaikka se osui 18.000 Ruotsissa asuvaan äänestäjään ja on täysin Pohjoismaisen yhteistyön ja vapaan liikkuvuuden vastainen viesti kaikille. Muistakaa, että eihän Suomessa olisi aatelisiakaan ilman Ruotsin tai muiden maiden kuningaskuntia. Sitähän eräskin nousukas on mennyt Ruotsiin kärkkymään kun on kartanokin jo valmiina.
Miksi Suomessa pitäisi olla aatelisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tänään olen mainostanut Helsinkiä varakkaalle saksalaiselle 5 päivän visiittiä varten. Suomenlinna, Kauppatori, Usbetskin katedraali, Suurkirkko, Kappelin ravintola, Lounasristeilyt, kaikki kävelyetäisyydellä iäkkäälle huonojalkaiselle. Tällä ansaitsin takuulla kansaneläkkeeni kuukaudeksi ja enemmäksikin, jos se minulle maksettaisiin. Hän tulee elokuussa kavereittensa kanssa. Olkaa sitten kohteliaita,
Tuo voisi olla hyvä aktivointikeino kansaneläkeporukalle. Laitetaan heidät jakamaan lehtiä ja mainoksia kadulle, kielitaitoiset opastamaan turisteja. Sen sijaan, että passivoitavasti jaetaan vastikkeetonta vähimmäisetuutta.
Ääliö. Ne on sairauseläkeläisiä. Siksi ei ole kertynyt työeläkettä. Muuten ne olisi töissä mutta sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös RKP:n käytöstä sen kannattaessa kansaneläkkeen katkaisua vaikka se osui 18.000 Ruotsissa asuvaan äänestäjään ja on täysin Pohjoismaisen yhteistyön ja vapaan liikkuvuuden vastainen viesti kaikille. Muistakaa, että eihän Suomessa olisi aatelisiakaan ilman Ruotsin tai muiden maiden kuningaskuntia. Sitähän eräskin nousukas on mennyt Ruotsiin kärkkymään kun on kartanokin jo valmiina.
Miksi Suomessa pitäisi olla aatelisia?
Koska aateluus velvoittaa. Noblesse oblige.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan käsittämätöntä, että hallitus muuttaa sääntöjä sellaisia kohtaan, jotka ikänsä ja vammansa vuoksi eivät enää voi parantaa tilannettaan mitenkään vastaamaan uusia ehtoja ja edellytyksiä, kuten täysin puskista tullut vakiintuneiden kansaneläkkeiden katkaisu Euroopan alueella.
Elämässä tehdään kauaskantoisia valintoja ja niiden seuraukset pitää kantaa.
Koskee poliittista luottamusta ja sen menettämista. Kokoomuksessa ihmetellään naiskatoa. Säälittää ne ydinnaiset, jotka siellä vielä uskollisina jäseninä seuraavat kulttia.
Koskee kaikkia. Se, että on päättänyt olla kerryttämättä eläkettä ja luottaa siihen, että sosiaaliturvaverkko eli muut kansalaiset järjestävät toimeentulon, on ollut tietoinen riskivalinta, joka realisoitui osittain.
Palkan pienuus naisvaltaisilla aloilla on ollut työmarkkinajärjestöjen päätös. Tuskin kukaan pienipalkkainen tai kausityöläinen päättää nimenomaan olla kerryttämättä työeläkettä. Myöskään syntymäsokea ei kohdussa ole päättänut, että sosiaaliturvaverkko ja muut kansalaiset saavat luvan järjestää toimeentuloni.
Kansaneläkeläiset ovat oman elämänkokemuksensa mukaisesti kyllä luottaneet viranomaiselta saaneeseen eläkepäätökseen. Osoittautui, että viranomaispäätös ei ollut luottamuksen arvoinen tällä hallituskaudella.
Työhön kykenemättömät saavatkin sosiaaliturvaa Suomessa. Täällä puhuttiin kotiäideistä, jotka päättivät jättää työelämän ja keskittyä kotiäitiyteen. Iso osa ei niin tee ja saavat luonnollisesti korvauksen siitä, että käyttävät ison osan ajastaan töiden tekemiseen.
Kotiäitiys johtui rakkaudesta lasta kohtaan. Käsittämätöntä, että siirä on nyt päätetty rankaista vanhoja naisia, vaikka tämän päivän äideille siitä kertyy työeläkettä ja liikkumisvapautta.
Ainoastaan Suomessa ennen vuotta 2005 kotona hoivatyötä tehneet äidit ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan. Muissa Pohjoismaissa kotiäidit ovat saaneet kerrytettyä ansioeläkepisteitä kotivuosista iät ajat ja siitä kertynyt eläke maksetaan joka kuukausi EU- ja ETA-maihin vanhana muuttaneille naisille kaikista muista Pohjoismaista paitsi Suomesta. Kertynyt eläkkeen laskentaperuste on huomattavasti korkeampi kuin kansaneläke. Suomi syrjii räikeästi ennen vuotta 2005 hoivatyötä tehneitä naisia ja miehiä ja väittää valheellisesti seuraavanvansa muiden Pohjoismaiden mallia. Pohjoismaissa maastavietävää eläkettä on kertynyt kotona hoivatyötä tehneille vanhuksille eikä sitä ole katkaistu yhtään mihinkään EU-maahan muuttaneelta vanhukselta silloin kun Ruotsi katkaisi takuueläkkeensä. Kansaneläke, jota vanhat kotiäidit ja isät saivaa on aivan erilainen kuin Ruotsin takuueläke. Suomen kansaneläke vastaa Ruotsista edelleen ulos maksettavaa kotona hoivatyöstä ansaittua eläkettä.
Ruotsissa maastavietävän eläkkeen hoivapisteitä saa lapsenhoidosta 4-vuotiaaksi saakka ja se on sidottu keskipalkkaan, Norjassa pisteitä kertyy automaattisesti, ikaraja 6 vuotta.
Näinollen kun Ruotsi katkaisi takuueläkkeen, niin summa ei ole ollut sitä luokkaa ja niin tuhoava, että niin monen olisi ollut pakko palata Ruotsiin 7 vuoden siirtymäajan jälkeenkään. Toisin kävi Suomen brutaalin päätöksen seurauksena.
Aletaan nyt sitten oikeasti seuraamaan muiden Pohjoismaiden esimerkkiä. Norjan mallin mukaan ansiosidonnaista maastavietävää eläkettä on kertynyt lapsenhoidosta automaattisesti 6 ikävuotta. Kiitos.
Tanskassa on universaali peruseläke, jonka saa mukaansa maasta muuttaessaan.
Tuo voisi olla hyvä aktivointikeino kansaneläkeporukalle. Laitetaan heidät jakamaan lehtiä ja mainoksia kadulle, kielitaitoiset opastamaan turisteja. Sen sijaan, että passivoitavasti jaetaan vastikkeetonta vähimmäisetuutta.