Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (12085)
Samanlaista otetta tarvittaisiin näiden vapaamatkustajien kohdalla kuin Wille Rydman ryhdikkäästi tekee sotejärjestöjen kohdalla.
Jos työ ei ole maittanut, niin samalle Kelan tiskille hakemaan muiden työttömien ja vähäosaisten kanssa toimeentulotukea. Ensin luovutaan omaisuudesta ja varallisuudesta, ennen kuin veronmaksajien tukea tippuu. Tuki voisi olla myös vastikkeellista eli risusavottaan liikkumaan ja pitämään itsestä samalla huolta.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista otetta tarvittaisiin näiden vapaamatkustajien kohdalla kuin Wille Rydman ryhdikkäästi tekee sotejärjestöjen kohdalla.
Jos työ ei ole maittanut, niin samalle Kelan tiskille hakemaan muiden työttömien ja vähäosaisten kanssa toimeentulotukea. Ensin luovutaan omaisuudesta ja varallisuudesta, ennen kuin veronmaksajien tukea tippuu. Tuki voisi olla myös vastikkeellista eli risusavottaan liikkumaan ja pitämään itsestä samalla huolta.
Kansaneläke on joko vanhuuseläke yli 65 vuotiaille osittain tai kokonaan, joukossa 80-100 vuotiaita tai sitten se on työkyvyttömyyseläke nuorena tai syntymästä lähtien vakavasti sairaille tai vammautuneille. Nämäkö risusavottaan? Millä oikeudella katkaisuaktivistit lähditte näitä ryhmiä vainoamaan ja syrjimään lainsäädännössä niin, että komissionkin pitää perehyä teidän tekoonne ja suomalaisten veronmaksajien rahat menevät sanktioihin ja korvauksiin. Joutaisitte itse sinne risusavottaanne.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista otetta tarvittaisiin näiden vapaamatkustajien kohdalla kuin Wille Rydman ryhdikkäästi tekee sotejärjestöjen kohdalla.
Jos työ ei ole maittanut, niin samalle Kelan tiskille hakemaan muiden työttömien ja vähäosaisten kanssa toimeentulotukea. Ensin luovutaan omaisuudesta ja varallisuudesta, ennen kuin veronmaksajien tukea tippuu. Tuki voisi olla myös vastikkeellista eli risusavottaan liikkumaan ja pitämään itsestä samalla huolta.
Kävitkö K-marketissa turhaan etsimässä kotimaisia tuotteita kun noin kismittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista otetta tarvittaisiin näiden vapaamatkustajien kohdalla kuin Wille Rydman ryhdikkäästi tekee sotejärjestöjen kohdalla.
Jos työ ei ole maittanut, niin samalle Kelan tiskille hakemaan muiden työttömien ja vähäosaisten kanssa toimeentulotukea. Ensin luovutaan omaisuudesta ja varallisuudesta, ennen kuin veronmaksajien tukea tippuu. Tuki voisi olla myös vastikkeellista eli risusavottaan liikkumaan ja pitämään itsestä samalla huolta.
Kävitkö K-marketissa turhaan etsimässä kotimaisia tuotteita kun noin kismittää?
Jatkossa vapaamatkustajatkin pääsevät asioimaan näissä tutuissa kotimaisissa kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista otetta tarvittaisiin näiden vapaamatkustajien kohdalla kuin Wille Rydman ryhdikkäästi tekee sotejärjestöjen kohdalla.
Jos työ ei ole maittanut, niin samalle Kelan tiskille hakemaan muiden työttömien ja vähäosaisten kanssa toimeentulotukea. Ensin luovutaan omaisuudesta ja varallisuudesta, ennen kuin veronmaksajien tukea tippuu. Tuki voisi olla myös vastikkeellista eli risusavottaan liikkumaan ja pitämään itsestä samalla huolta.
Kävitkö K-marketissa turhaan etsimässä kotimaisia tuotteita kun noin kismittää?
Jatkossa vapaamatkustajatkin pääsevät asioimaan näissä tutuissa kotimaisissa kaupoissa.
Suomeen havittelemasi pakkomuuttavat vanhukset ja vammaiset ovat ilmeisessä vaarassa joutua piilorikollisuuden ja hyväksikäytön uhriksi erilaisten näennäisauttajien kynsissä. Varsinkin muiden EU-maiden kansalaiset. Suomi ei ole mikään poikkeus yleismaailmallisesta ilmiöstä. Ketkä oikeasti ovat niitä katkaisuaktivisteja, jotka katsovat hyötyvänsä kansaneläkkeen katkaisusta.
Nyt eduskunnassa keskustellaan välikysymyksestä aivan aiheellisesti. Hallituksen panos nuorison eteen on ollut manipuloida nuoria vanhoja ja vammaisia vapaamatkustajiksi leimattuja kansaneläkeläisiä vastaan, omia isoäitejään ja isoisiään vastaan. Muut kansakunnat menestyvät paljon paremmin. Niissä kaikki sukupolvet kunnioittavat ja auttavat toisiaan sivistyneesti ja rakastavasti. Suomessa haukutaan toinen toisiaan ja puhutaan kakusta, jonka murusista jokainen on pistetty taistelemaan teelusikalla. Mia Laiho on ilmoittanut eduskunnan pöntössä, että kun EU-maassa asuvalta vanhukselta ja vammaiselta katkaistaan kansaneläke, niin Suomessa jää enemmän jaettavaa. Missään muualla ei lausuta tällaisia argumenttejä parlamentissa kaikelle kansalle pistäen nuoret ja vanhukset, vahvat ja heikot vastakkain nöyryyttävän pienen rahamäärän takia ikäänkuin timanteista olisi kyse ja ikäänkuin isovanhemmat haluaisivat ensin elämänsä ajan laiskoteltuaan viedä leivän nuorten ja lasten suusta ja rikkomalla heiltä tulevaisuuden, vaikka nämä ovat kaikkensa tehneet, jotta tulevilla sukupolvilla olisi paremmin kuin itsellä 1990-laman kurjimuksessa heitä kasvattaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt eduskunnassa keskustellaan välikysymyksestä aivan aiheellisesti. Hallituksen panos nuorison eteen on ollut manipuloida nuoria vanhoja ja vammaisia vapaamatkustajiksi leimattuja kansaneläkeläisiä vastaan, omia isoäitejään ja isoisiään vastaan. Muut kansakunnat menestyvät paljon paremmin. Niissä kaikki sukupolvet kunnioittavat ja auttavat toisiaan sivistyneesti ja rakastavasti. Suomessa haukutaan toinen toisiaan ja puhutaan kakusta, jonka murusista jokainen on pistetty taistelemaan teelusikalla. Mia Laiho on ilmoittanut eduskunnan pöntössä, että kun EU-maassa asuvalta vanhukselta ja vammaiselta katkaistaan kansaneläke, niin Suomessa jää enemmän jaettavaa. Missään muualla ei lausuta tällaisia argumenttejä parlamentissa kaikelle kansalle pistäen nuoret ja vanhukset, vahvat ja heikot vastakkain nöyryyttävän pienen rahamäärän takia ikäänkuin timanteista olisi kyse ja ikäänkuin isovanhemmat haluaisivat ensin elämänsä ajan laiskoteltuaan viedä leivän nuorten ja lasten suusta ja rikkomalla heiltä tulevaisuuden, vaikka nämä ovat kaikkensa tehneet, jotta tulevilla sukupolvilla olisi paremmin kuin itsellä 1990-laman kurjimuksessa heitä kasvattaessaan.
Parhaatkin puhujat. Ensin työt on jätetty tekemättä Suomessa, sitten edut maksimoiden lähdetty Espanjaan viettämään eläkepäiviä jättäen nuoret oman onnensa nojaan. Edes näiden tukien kulutus ei jää kiertoon Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eduskunnassa keskustellaan välikysymyksestä aivan aiheellisesti. Hallituksen panos nuorison eteen on ollut manipuloida nuoria vanhoja ja vammaisia vapaamatkustajiksi leimattuja kansaneläkeläisiä vastaan, omia isoäitejään ja isoisiään vastaan. Muut kansakunnat menestyvät paljon paremmin. Niissä kaikki sukupolvet kunnioittavat ja auttavat toisiaan sivistyneesti ja rakastavasti. Suomessa haukutaan toinen toisiaan ja puhutaan kakusta, jonka murusista jokainen on pistetty taistelemaan teelusikalla. Mia Laiho on ilmoittanut eduskunnan pöntössä, että kun EU-maassa asuvalta vanhukselta ja vammaiselta katkaistaan kansaneläke, niin Suomessa jää enemmän jaettavaa. Missään muualla ei lausuta tällaisia argumenttejä parlamentissa kaikelle kansalle pistäen nuoret ja vanhukset, vahvat ja heikot vastakkain nöyryyttävän pienen rahamäärän takia ikäänkuin timanteista olisi kyse ja ikäänkuin isovanhemmat haluaisivat ensin elämänsä ajan laiskoteltuaan viedä leivän nuorten ja lasten suusta ja rikkomalla heiltä tulevaisuuden, vaikka nämä ovat kaikkensa tehneet, jotta tulevilla sukupolvilla olisi paremmin kuin itsellä 1990-laman kurjimuksessa heitä kasvattaessaan.
Parhaatkin puhujat. Ensin työt on jätetty tekemättä Suomessa, sitten edut maksimoiden lähdetty Espanjaan viettämään eläkepäiviä jättäen nuoret oman onnensa nojaan. Edes näiden tukien kulutus ei jää kiertoon Suomeen.
Vai kiertoon Suomeen. Tässä se paljastui, että kansaneläkkeen katkaisun perimmäinen tarkoitus oli protektionismi. Taas yksi naula EU:n tuomioistuimelta tulevaan tuomioon impivaaralaisille.
EU:n tuomioisruimen langettava tuomio näkyy välittömästi luottoluokituksessa, koska se johtaa nykyhallituksen säästötavoitteiden sulamiseen ja budjettiin tuleekin lisäkustannukset. Hallitus on ottanut mittavan oikeudellisen riskin ohella luottoluokitusta koskevan hämmästyttävän leväperäisen riskin pienen porukan ideologista hermoa hivellessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eduskunnassa keskustellaan välikysymyksestä aivan aiheellisesti. Hallituksen panos nuorison eteen on ollut manipuloida nuoria vanhoja ja vammaisia vapaamatkustajiksi leimattuja kansaneläkeläisiä vastaan, omia isoäitejään ja isoisiään vastaan. Muut kansakunnat menestyvät paljon paremmin. Niissä kaikki sukupolvet kunnioittavat ja auttavat toisiaan sivistyneesti ja rakastavasti. Suomessa haukutaan toinen toisiaan ja puhutaan kakusta, jonka murusista jokainen on pistetty taistelemaan teelusikalla. Mia Laiho on ilmoittanut eduskunnan pöntössä, että kun EU-maassa asuvalta vanhukselta ja vammaiselta katkaistaan kansaneläke, niin Suomessa jää enemmän jaettavaa. Missään muualla ei lausuta tällaisia argumenttejä parlamentissa kaikelle kansalle pistäen nuoret ja vanhukset, vahvat ja heikot vastakkain nöyryyttävän pienen rahamäärän takia ikäänkuin timanteista olisi kyse ja ikäänkuin isovanhemmat haluaisivat ensin elämänsä ajan laiskoteltuaan viedä leivän nuorten ja lasten suusta ja rikkomalla heiltä tulevaisuuden, vaikka nämä ovat kaikkensa tehneet, jotta tulevilla sukupolvilla olisi paremmin kuin itsellä 1990-laman kurjimuksessa heitä kasvattaessaan.
Parhaatkin puhujat. Ensin työt on jätetty tekemättä Suomessa, sitten edut maksimoiden lähdetty Espanjaan viettämään eläkepäiviä jättäen nuoret oman onnensa nojaan. Edes näiden tukien kulutus ei jää kiertoon Suomeen.
Ainoat, jotka toden totta olisivat vielä aikuisena kipeästi tarvinneet iäkkäiden vanhempiensa holhousta ja jokapäiväistä ohjausta ovat hallituksemme jäsenet tämän hallituskauden aikana. Kyllä vaan.
Pitäisi lopettaa uhkakuvien maalaus ja jatkuva pessimismi. On Suomessakin mahdollista viettää viihtyisiä eläkepäiviä. Ei kannata tuhlata loppua elämää asioista valittamiseen, joihin ei voi vaikuttaa muuten kuin äänestämällä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi lopettaa uhkakuvien maalaus ja jatkuva pessimismi. On Suomessakin mahdollista viettää viihtyisiä eläkepäiviä. Ei kannata tuhlata loppua elämää asioista valittamiseen, joihin ei voi vaikuttaa muuten kuin äänestämällä.
Eihän se mikään suuri loppuelämän valitusprosessi ole täyttää komissiolle yksi valituslomake. Asia hoituu siitä eteenpäin ihan itsestään. Täydentää voi, jos haluaa.
Loppuelämän projekti olisi yrittää ymmärtää näiden katkaisuaktivistejen ajatuksenjuoksua, koska eihän säästötavoitteenne toteudu, kun uhrit palaavat Suomeen.
Ainakin tänään olen mainostanut Helsinkiä varakkaalle saksalaiselle 5 päivän visiittiä varten. Suomenlinna, Kauppatori, Usbetskin katedraali, Suurkirkko, Kappelin ravintola, Lounasristeilyt, kaikki kävelyetäisyydellä iäkkäälle huonojalkaiselle. Tällä ansaitsin takuulla kansaneläkkeeni kuukaudeksi ja enemmäksikin, jos se minulle maksettaisiin. Hän tulee elokuussa kavereittensa kanssa. Olkaa sitten kohteliaita,
Toisin kuin työnään Suomea markkinoiva työeläkettä samalla kerryttävä aikataulutettu palkollinen, kansaneläkeläisellä on rajattomasti aikaa rupatella asuinmaassaan kohtaamiensa ihmisten kanssa kaukaisesta maastamme, ruokakulttuuristamme, juhlistamme, perinteistämme, opettaa muutaman sanan suomea ja vahvistaa todeksi huhun, että joulupukki asuu Suomessa. Kaikki kansaneläkkeen hinnalla.
Perustuslakivaliokunnan kokoomuslainen puheenjohtaja Heikki Vestman kiukuttelee Iltalehdessä yhdenvertaisuusvaluutetulle, joka kertomuksessaan esittelee lainsäädäntöömme pesiytyneitä epäkohtia ja korjauksia niihin. Eikö Vestman ymmärrä, että yhdenvertaisuusvaltuutetun on työssään noudatettava EU-asetuksia ja EU:n säännöksiä, jotka menevät Suomen lainsäädännön yli. Itse asiassa Perustuslakivaliokunnankin olisi korkea aika ryhtyä niitä noudattamaan ja aloittaa hyväksymänsä kansaneläkkeen katkaisulain korjaaminen.
Sehän meni niin, että perustuslakivaliokunta ei varsinaisesti edes käsitellyt kansaneläkkeen katkaisulakia, joten se siirtyikin yhdenvertaisuusvaltuutetun harteille EU:säännösten puitteissa. Jätitte tekemättä osuutenne ja pesitte kätenne. Tässä kohtaa ainakaan ei ole varaa arvostella yhdenvertaisuusvaltutettua perustuslakivaliokunnan yli kävelemisestä.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu vastusti kriittisesti kansaneläkkeen katkaisulakia, jota siis perustuslakivaliokunta ei katsonut kuuluvan perustuslakivaliokunnan valtaoikeuksien piiriin, koska heille kuuluu vain Suomen perustuslain noudattaminen. Siksi he eivät voi arvostella yhdenvertaisuusvaltuutetun ehdotuksia ja vaatimuksia rajat ylittävissä säädöksissä.
Haaveet yhdenvertaisuusvaltuutetun viran lakkauttamisesa voidaan unohtaa. EU ei hyväksy tämän kaltaisen riippumattoman elimen lakkauttamista ilman, että se korvataan toisella syrjintää ja ihmisoikeuksia valvovalla toimijalla. Muuten Suomi joutuu EU:n rikkomusmenettelyyn.
Eli et ole löytänyt K-kaupoista tai S-kaupoista ainuttakaan tuotetta, jota mainostetaan sanalla kotimainen. Siinä lukee suomalainen, ei kotimainen.
Terveisin suomalainen kansaneläkeläinen