Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa

Vierailija
24.09.2024 |

Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.

Lainaus lakitekstistä:

Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx

Mitä mieltä olette menettelystä.

 

 

Kommentit (12085)

Vierailija
11941/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

Vierailija
11942/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

On tässä kyllä kyse yksityisyyden suojasta, kun portinvartijalle pitää selostaa oireitaan ja puhelu nauhoitetaan.  Yksityislääkärikokeilu taas on kaikille yli 65 vuotiaille. Kansaneläkettä saavat hotellisiivoojat, jotka muuttavat katkaisun takia lähialueilta takaisin Suomeen ovat tottakai jo yli 65 vuotiaita. Heitä ei voi rajata ulkopuolelle säästösyistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11943/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

On tässä kyllä kyse yksityisyyden suojasta, kun portinvartijalle pitää selostaa oireitaan ja puhelu nauhoitetaan.  Yksityislääkärikokeilu taas on kaikille yli 65 vuotiaille. Kansaneläkettä saavat hotellisiivoojat, jotka muuttavat katkaisun takia lähialueilta takaisin Suomeen ovat tottakai jo yli 65 vuotiaita. Heitä ei voi rajata ulkopuolelle säästösyistä.

Samat vaitiolovelvollisuudet ja eettiset ohjeet porttihoitsuakin koskevat. Omalla rahalla saa päättää, kelle puhuu jos haluaa apua.

Vierailija
11944/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

On tässä kyllä kyse yksityisyyden suojasta, kun portinvartijalle pitää selostaa oireitaan ja puhelu nauhoitetaan.  Yksityislääkärikokeilu taas on kaikille yli 65 vuotiaille. Kansaneläkettä saavat hotellisiivoojat, jotka muuttavat katkaisun takia lähialueilta takaisin Suomeen ovat tottakai jo yli 65 vuotiaita. Heitä ei voi rajata ulkopuolelle säästösyistä.

Samat vaitiolovelvollisuudet ja eettiset ohjeet porttihoitsuakin koskevat. Omalla rahalla saa päättää, kelle puhuu jos haluaa apua.

Hehkutatte omalääkärimallia, mutta eihän se mitään valinnanvapautta ole, jos oireet pitää kertoa jollekin randomhoitajalle. 

Vierailija
11945/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

On tässä kyllä kyse yksityisyyden suojasta, kun portinvartijalle pitää selostaa oireitaan ja puhelu nauhoitetaan.  Yksityislääkärikokeilu taas on kaikille yli 65 vuotiaille. Kansaneläkettä saavat hotellisiivoojat, jotka muuttavat katkaisun takia lähialueilta takaisin Suomeen ovat tottakai jo yli 65 vuotiaita. Heitä ei voi rajata ulkopuolelle säästösyistä.

Samat vaitiolovelvollisuudet ja eettiset ohjeet porttihoitsuakin koskevat. Omalla rahalla saa päättää, kelle puhuu jos haluaa apua.

Omalla verorahalla se julkinen terveydenhoitokin on maksettu.

Vierailija
11946/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tässä keskustelussa on, että samaan aikaan väitetään Suomen salanneen asian EU:lta ja odotetaan EU:n minä hetkenä hyvänsä rankaisevan Suomea asiasta, josta se ei väitetysti ole tietoinen.

Kuten otsikossa on lainaus. Päätettiin, jotta katkaisusta ei etukäteen hiiskuta komissiolle ja jäsenmaille mitään liitteiden muuttamiseksi eikä muutenkaan. Tottakai se nyt on tiedossa, kun siitä on valitettu. Lapsellisuutenne ei nyt auta teitä eikä tätä selitteleviä virkamiehiä  yhtään. 

Loppui örveltäminen ja biletys Fugella työssäkäyvien rahoilla. Ymmärrettävästi ketuttaa.

Ei lopu täysin vieläkään, kun saa yhä olla päivää vaille puoli vuotta reissun päällä vaikka joka vuosi. 

Se on totta. Kalliiksi käy kyllä kahta asuntoa pitää yhtäaikaa, tuskin vapaamatkustajat ilman pysyvää kotia haluavat reissata. Jos kuitenkin on tähän varaa, pitäisi lakkauttaa hänen osaltaan kansaneläke ja muut sosiaalietuudet.

2 pysyvän kodin ylläpitäminen on kallista puuhaa ja jatkuva matkustelu rasittaa kroppaa. Useimmat pienituloiset ovat jo palanneet Suomeen mutta jotkut näköjään vielä sinnittelevät puolison eläkkeen turvin ja säästöillä. Mikäpäs siinä. 

Kun normaali vanhuuseläke ei enää yhtäkkiä ollutkaan eläke vaan vähimmäisetuus, maksimissaan 780 euroa, niin sillä ei Suomessa elä. Kuitenkaan sosiaalitukea nämä sosiaalipummin asemaan alistetut vanhukset ja vammaiset eivät voi Suomessa eikä asuinmaissaan saada, ennen kuin ovat käyttäneet vähäiset säästönsä. Suomessa be kuluvat nopeammin kuin kohdemaissa. Tästä syystä odottelette turhaan kaikkia palaavaksi kerralla Suomeen.

No hitto. Olen täällä lentokentällä kärsivällisesti odottanut kaikkia kansaneläkeläisiä palaavaksi. Tässähän voi sitten heittää Tervetuloa -kyltin roskikseen ja lähteä kotiin. 

Mene satamaan odottamaan idoleitasi, jos haluat ilahduttaa. EIvät nämä ole  lentokunnossa olevia urheilujoukkueita vaan hauraita ja vammaisia vanhuksia, joita odottaa perillä mahdollisesti ambulanssi ja ensihoito. Ei heitä päåstetä lennolle välttämättä lainkaan mukaan.

Jaa nyt sieltä ollaan tulossa laivalla. Tervetuloa!

Miten noin vaivaiset ylipäätään pärjäävät missään ilman edunvalvojaa ja muiden jatkuvaa huolenpitoa? Hoivakotikamaa he ovat uudessa asuinmaassaankin.

Niin ovat, mietippä sitä. Ajatus heidän loppuelämän hoivaamisesta Suomessa lähti VM:stä ja hallitus toteutti sen.

Suurin osa näistä hoivakotimatkustajista palaa muutenkin Suomeen viimeistään kun on aika mennä vanhainkotiin. Nähtyään, minkälaista hoitoa on tarjolla Espanjassa. Missä ongelma jos palaavat vähän aikaisemmin ja osallistuvat säästötalkoisiin?

Millä tavalla pakkopalaajat muka osallistuvat säästötalkoisiin Suomessa. Vähemmänhän heille jäsenmaihin on makaettu.

Sen sijaan, että Espanjalle maksetaan kallis könttäsumma jokaisesta henkilöstä käytti vapaamatkustaja terveyspalveluita vai ei, Suomessa on tiukempi kontrolli portinvartijahoitajineen varmistamassa hoidon tarpeellisuuden. Lisäksi suurin osa ei palaa, jolloin säästyy Suomelta koko leikattu kansaneläke ja terveyskulut.

Lähtökohya, että ihminen hakeutuisi huvikseen lääkäriin ja tätä estämään tarvitaan portinvartijasysteemi lienee ainutlaatuinen maapallolla. Se on loukkaava. Suomessa asuvat ovat sen vuoksi huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Teillä on valkoinen paikka päässä. Leikitte politiikallanne suomalaisten hengellä ja terveydellä Suomessa ja kansaneläkkeen katkaisumaissa. Kuka luottaa sywteemiin, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle omalla päätöksellä. Asiakasmaksujakaan ei kaikissa Euroopan maissa edes tunneta ja ottaen huomioon korkean verotuksen, niin entistä oudompaa. Äärimmäisen huonosti organisoitu, toivottavasti se troikka tulee pian ja kiristykset kohdistuvat hallintoon, minne ne kuuluvatkin.

Keskustelun edetessä on käynyt ilmi, että osa paluumuuttajista haluaa näpäyttää suomalaisia ja käyttää terveys- ja sosiaalipalveluja niin paljon kuin kykenevät, ihan pahuuttaan. Tällöin on syytä tunnistaa mahdolliset kiusantekijät ja arvioida, minkälaista hoitoa jos ollenkaan he tarvitsevat.

Turha syyttää uhreja siitä, että operaatio kansaneläkkeen katkaisu kusi kintuille. Mikään näpäytys ei ole tätä aiheuttanut vaan se tosiasia, että vanhukset ja vammaiset pitää hoitaa joko Suomessa kalliilla tai asuinmaassaan edullisesti, kuten ennen lakimuutosta tapahtui. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11947/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kertoa yksityisyyden suojaan kuuluvasta sairaudesta ja oireista tyypille, jota ei edes näe ja joka äänittää puhelun.

Tässä on kyse muusta kuin siitä, kelle terveydenhuollon ammattilaiselle henkilöä huvittaa puhua. Valinnanvapausmalli ei ole rantautunut julkiseen terveydenhuoltoon.

On tässä kyllä kyse yksityisyyden suojasta, kun portinvartijalle pitää selostaa oireitaan ja puhelu nauhoitetaan.  Yksityislääkärikokeilu taas on kaikille yli 65 vuotiaille. Kansaneläkettä saavat hotellisiivoojat, jotka muuttavat katkaisun takia lähialueilta takaisin Suomeen ovat tottakai jo yli 65 vuotiaita. Heitä ei voi rajata ulkopuolelle säästösyistä.

Samat vaitiolovelvollisuudet ja eettiset ohjeet porttihoitsuakin koskevat. Omalla rahalla saa päättää, kelle puhuu jos haluaa apua.

Omalla verorahalla se julkinen terveydenhoitokin on maksettu.

Veroilla rahoitetaan oikeus tarpeenmukaiseen hoitoon, ei oikeutta valita palvelupolkua.

Julkisella puolella portinvartijuus on osa järjestelmän oikeudenmukaisuutta: muuten eniten vaativat, äänekkäimmät tai sitkeimmät veisivät kapasiteettia niiltä, joilla on lääketieteellisesti suurempi tarve.

Vierailija
11948/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tässä keskustelussa on, että samaan aikaan väitetään Suomen salanneen asian EU:lta ja odotetaan EU:n minä hetkenä hyvänsä rankaisevan Suomea asiasta, josta se ei väitetysti ole tietoinen.

Kuten otsikossa on lainaus. Päätettiin, jotta katkaisusta ei etukäteen hiiskuta komissiolle ja jäsenmaille mitään liitteiden muuttamiseksi eikä muutenkaan. Tottakai se nyt on tiedossa, kun siitä on valitettu. Lapsellisuutenne ei nyt auta teitä eikä tätä selitteleviä virkamiehiä  yhtään. 

Loppui örveltäminen ja biletys Fugella työssäkäyvien rahoilla. Ymmärrettävästi ketuttaa.

Ei lopu täysin vieläkään, kun saa yhä olla päivää vaille puoli vuotta reissun päällä vaikka joka vuosi. 

Se on totta. Kalliiksi käy kyllä kahta asuntoa pitää yhtäaikaa, tuskin vapaamatkustajat ilman pysyvää kotia haluavat reissata. Jos kuitenkin on tähän varaa, pitäisi lakkauttaa hänen osaltaan kansaneläke ja muut sosiaalietuudet.

2 pysyvän kodin ylläpitäminen on kallista puuhaa ja jatkuva matkustelu rasittaa kroppaa. Useimmat pienituloiset ovat jo palanneet Suomeen mutta jotkut näköjään vielä sinnittelevät puolison eläkkeen turvin ja säästöillä. Mikäpäs siinä. 

Kun normaali vanhuuseläke ei enää yhtäkkiä ollutkaan eläke vaan vähimmäisetuus, maksimissaan 780 euroa, niin sillä ei Suomessa elä. Kuitenkaan sosiaalitukea nämä sosiaalipummin asemaan alistetut vanhukset ja vammaiset eivät voi Suomessa eikä asuinmaissaan saada, ennen kuin ovat käyttäneet vähäiset säästönsä. Suomessa be kuluvat nopeammin kuin kohdemaissa. Tästä syystä odottelette turhaan kaikkia palaavaksi kerralla Suomeen.

No hitto. Olen täällä lentokentällä kärsivällisesti odottanut kaikkia kansaneläkeläisiä palaavaksi. Tässähän voi sitten heittää Tervetuloa -kyltin roskikseen ja lähteä kotiin. 

Mene satamaan odottamaan idoleitasi, jos haluat ilahduttaa. EIvät nämä ole  lentokunnossa olevia urheilujoukkueita vaan hauraita ja vammaisia vanhuksia, joita odottaa perillä mahdollisesti ambulanssi ja ensihoito. Ei heitä päåstetä lennolle välttämättä lainkaan mukaan.

Jaa nyt sieltä ollaan tulossa laivalla. Tervetuloa!

Miten noin vaivaiset ylipäätään pärjäävät missään ilman edunvalvojaa ja muiden jatkuvaa huolenpitoa? Hoivakotikamaa he ovat uudessa asuinmaassaankin.

Niin ovat, mietippä sitä. Ajatus heidän loppuelämän hoivaamisesta Suomessa lähti VM:stä ja hallitus toteutti sen.

Suurin osa näistä hoivakotimatkustajista palaa muutenkin Suomeen viimeistään kun on aika mennä vanhainkotiin. Nähtyään, minkälaista hoitoa on tarjolla Espanjassa. Missä ongelma jos palaavat vähän aikaisemmin ja osallistuvat säästötalkoisiin?

Millä tavalla pakkopalaajat muka osallistuvat säästötalkoisiin Suomessa. Vähemmänhän heille jäsenmaihin on makaettu.

Sen sijaan, että Espanjalle maksetaan kallis könttäsumma jokaisesta henkilöstä käytti vapaamatkustaja terveyspalveluita vai ei, Suomessa on tiukempi kontrolli portinvartijahoitajineen varmistamassa hoidon tarpeellisuuden. Lisäksi suurin osa ei palaa, jolloin säästyy Suomelta koko leikattu kansaneläke ja terveyskulut.

Lähtökohya, että ihminen hakeutuisi huvikseen lääkäriin ja tätä estämään tarvitaan portinvartijasysteemi lienee ainutlaatuinen maapallolla. Se on loukkaava. Suomessa asuvat ovat sen vuoksi huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Teillä on valkoinen paikka päässä. Leikitte politiikallanne suomalaisten hengellä ja terveydellä Suomessa ja kansaneläkkeen katkaisumaissa. Kuka luottaa sywteemiin, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle omalla päätöksellä. Asiakasmaksujakaan ei kaikissa Euroopan maissa edes tunneta ja ottaen huomioon korkean verotuksen, niin entistä oudompaa. Äärimmäisen huonosti organisoitu, toivottavasti se troikka tulee pian ja kiristykset kohdistuvat hallintoon, minne ne kuuluvatkin.

Keskustelun edetessä on käynyt ilmi, että osa paluumuuttajista haluaa näpäyttää suomalaisia ja käyttää terveys- ja sosiaalipalveluja niin paljon kuin kykenevät, ihan pahuuttaan. Tällöin on syytä tunnistaa mahdolliset kiusantekijät ja arvioida, minkälaista hoitoa jos ollenkaan he tarvitsevat.

Turha syyttää uhreja siitä, että operaatio kansaneläkkeen katkaisu kusi kintuille. Mikään näpäytys ei ole tätä aiheuttanut vaan se tosiasia, että vanhukset ja vammaiset pitää hoitaa joko Suomessa kalliilla tai asuinmaassaan edullisesti, kuten ennen lakimuutosta tapahtui. 

Heitä ei hoideta asuinmaassa edullisemmin vaan kalliimmin. Kuten yllä kävi ilmi, esimerkiksi Espanja laskuttaa Suomelta aina korkean summan rahaa vuodessa per pysyvästi asuva suomalainen, jolla katetaan kalleimman kautta mahdollinen terveydenhuolto. Kävit kertaakaan lääkärissä, kirurgilla tai et.

Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Velvollisuutensa laiminlyöneet eivät ole oikeutettuja parempaan hoitoon kuin muut Suomessa asuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11949/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tässä keskustelussa on, että samaan aikaan väitetään Suomen salanneen asian EU:lta ja odotetaan EU:n minä hetkenä hyvänsä rankaisevan Suomea asiasta, josta se ei väitetysti ole tietoinen.

Kuten otsikossa on lainaus. Päätettiin, jotta katkaisusta ei etukäteen hiiskuta komissiolle ja jäsenmaille mitään liitteiden muuttamiseksi eikä muutenkaan. Tottakai se nyt on tiedossa, kun siitä on valitettu. Lapsellisuutenne ei nyt auta teitä eikä tätä selitteleviä virkamiehiä  yhtään. 

Loppui örveltäminen ja biletys Fugella työssäkäyvien rahoilla. Ymmärrettävästi ketuttaa.

Ei lopu täysin vieläkään, kun saa yhä olla päivää vaille puoli vuotta reissun päällä vaikka joka vuosi. 

Se on totta. Kalliiksi käy kyllä kahta asuntoa pitää yhtäaikaa, tuskin vapaamatkustajat ilman pysyvää kotia haluavat reissata. Jos kuitenkin on tähän varaa, pitäisi lakkauttaa hänen osaltaan kansaneläke ja muut sosiaalietuudet.

2 pysyvän kodin ylläpitäminen on kallista puuhaa ja jatkuva matkustelu rasittaa kroppaa. Useimmat pienituloiset ovat jo palanneet Suomeen mutta jotkut näköjään vielä sinnittelevät puolison eläkkeen turvin ja säästöillä. Mikäpäs siinä. 

Kun normaali vanhuuseläke ei enää yhtäkkiä ollutkaan eläke vaan vähimmäisetuus, maksimissaan 780 euroa, niin sillä ei Suomessa elä. Kuitenkaan sosiaalitukea nämä sosiaalipummin asemaan alistetut vanhukset ja vammaiset eivät voi Suomessa eikä asuinmaissaan saada, ennen kuin ovat käyttäneet vähäiset säästönsä. Suomessa be kuluvat nopeammin kuin kohdemaissa. Tästä syystä odottelette turhaan kaikkia palaavaksi kerralla Suomeen.

No hitto. Olen täällä lentokentällä kärsivällisesti odottanut kaikkia kansaneläkeläisiä palaavaksi. Tässähän voi sitten heittää Tervetuloa -kyltin roskikseen ja lähteä kotiin. 

Mene satamaan odottamaan idoleitasi, jos haluat ilahduttaa. EIvät nämä ole  lentokunnossa olevia urheilujoukkueita vaan hauraita ja vammaisia vanhuksia, joita odottaa perillä mahdollisesti ambulanssi ja ensihoito. Ei heitä päåstetä lennolle välttämättä lainkaan mukaan.

Jaa nyt sieltä ollaan tulossa laivalla. Tervetuloa!

Miten noin vaivaiset ylipäätään pärjäävät missään ilman edunvalvojaa ja muiden jatkuvaa huolenpitoa? Hoivakotikamaa he ovat uudessa asuinmaassaankin.

Niin ovat, mietippä sitä. Ajatus heidän loppuelämän hoivaamisesta Suomessa lähti VM:stä ja hallitus toteutti sen.

Suurin osa näistä hoivakotimatkustajista palaa muutenkin Suomeen viimeistään kun on aika mennä vanhainkotiin. Nähtyään, minkälaista hoitoa on tarjolla Espanjassa. Missä ongelma jos palaavat vähän aikaisemmin ja osallistuvat säästötalkoisiin?

Millä tavalla pakkopalaajat muka osallistuvat säästötalkoisiin Suomessa. Vähemmänhän heille jäsenmaihin on makaettu.

Sen sijaan, että Espanjalle maksetaan kallis könttäsumma jokaisesta henkilöstä käytti vapaamatkustaja terveyspalveluita vai ei, Suomessa on tiukempi kontrolli portinvartijahoitajineen varmistamassa hoidon tarpeellisuuden. Lisäksi suurin osa ei palaa, jolloin säästyy Suomelta koko leikattu kansaneläke ja terveyskulut.

Lähtökohya, että ihminen hakeutuisi huvikseen lääkäriin ja tätä estämään tarvitaan portinvartijasysteemi lienee ainutlaatuinen maapallolla. Se on loukkaava. Suomessa asuvat ovat sen vuoksi huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Teillä on valkoinen paikka päässä. Leikitte politiikallanne suomalaisten hengellä ja terveydellä Suomessa ja kansaneläkkeen katkaisumaissa. Kuka luottaa sywteemiin, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle omalla päätöksellä. Asiakasmaksujakaan ei kaikissa Euroopan maissa edes tunneta ja ottaen huomioon korkean verotuksen, niin entistä oudompaa. Äärimmäisen huonosti organisoitu, toivottavasti se troikka tulee pian ja kiristykset kohdistuvat hallintoon, minne ne kuuluvatkin.

Keskustelun edetessä on käynyt ilmi, että osa paluumuuttajista haluaa näpäyttää suomalaisia ja käyttää terveys- ja sosiaalipalveluja niin paljon kuin kykenevät, ihan pahuuttaan. Tällöin on syytä tunnistaa mahdolliset kiusantekijät ja arvioida, minkälaista hoitoa jos ollenkaan he tarvitsevat.

Turha syyttää uhreja siitä, että operaatio kansaneläkkeen katkaisu kusi kintuille. Mikään näpäytys ei ole tätä aiheuttanut vaan se tosiasia, että vanhukset ja vammaiset pitää hoitaa joko Suomessa kalliilla tai asuinmaassaan edullisesti, kuten ennen lakimuutosta tapahtui. 

Heitä ei hoideta asuinmaassa edullisemmin vaan kalliimmin. Kuten yllä kävi ilmi, esimerkiksi Espanja laskuttaa Suomelta aina korkean summan rahaa vuodessa per pysyvästi asuva suomalainen, jolla katetaan kalleimman kautta mahdollinen terveydenhuolto. Kävit kertaakaan lääkärissä, kirurgilla tai et.

Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Velvollisuutensa laiminlyöneet eivät ole oikeutettuja parempaan hoitoon kuin muut Suomessa asuvat.

Ei se ole potilaiden vika, jos toisissa jäsenmaissa hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Vierailija
11950/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tässä keskustelussa on, että samaan aikaan väitetään Suomen salanneen asian EU:lta ja odotetaan EU:n minä hetkenä hyvänsä rankaisevan Suomea asiasta, josta se ei väitetysti ole tietoinen.

Kuten otsikossa on lainaus. Päätettiin, jotta katkaisusta ei etukäteen hiiskuta komissiolle ja jäsenmaille mitään liitteiden muuttamiseksi eikä muutenkaan. Tottakai se nyt on tiedossa, kun siitä on valitettu. Lapsellisuutenne ei nyt auta teitä eikä tätä selitteleviä virkamiehiä  yhtään. 

Loppui örveltäminen ja biletys Fugella työssäkäyvien rahoilla. Ymmärrettävästi ketuttaa.

Ei lopu täysin vieläkään, kun saa yhä olla päivää vaille puoli vuotta reissun päällä vaikka joka vuosi. 

Se on totta. Kalliiksi käy kyllä kahta asuntoa pitää yhtäaikaa, tuskin vapaamatkustajat ilman pysyvää kotia haluavat reissata. Jos kuitenkin on tähän varaa, pitäisi lakkauttaa hänen osaltaan kansaneläke ja muut sosiaalietuudet.

2 pysyvän kodin ylläpitäminen on kallista puuhaa ja jatkuva matkustelu rasittaa kroppaa. Useimmat pienituloiset ovat jo palanneet Suomeen mutta jotkut näköjään vielä sinnittelevät puolison eläkkeen turvin ja säästöillä. Mikäpäs siinä. 

Kun normaali vanhuuseläke ei enää yhtäkkiä ollutkaan eläke vaan vähimmäisetuus, maksimissaan 780 euroa, niin sillä ei Suomessa elä. Kuitenkaan sosiaalitukea nämä sosiaalipummin asemaan alistetut vanhukset ja vammaiset eivät voi Suomessa eikä asuinmaissaan saada, ennen kuin ovat käyttäneet vähäiset säästönsä. Suomessa be kuluvat nopeammin kuin kohdemaissa. Tästä syystä odottelette turhaan kaikkia palaavaksi kerralla Suomeen.

No hitto. Olen täällä lentokentällä kärsivällisesti odottanut kaikkia kansaneläkeläisiä palaavaksi. Tässähän voi sitten heittää Tervetuloa -kyltin roskikseen ja lähteä kotiin. 

Mene satamaan odottamaan idoleitasi, jos haluat ilahduttaa. EIvät nämä ole  lentokunnossa olevia urheilujoukkueita vaan hauraita ja vammaisia vanhuksia, joita odottaa perillä mahdollisesti ambulanssi ja ensihoito. Ei heitä päåstetä lennolle välttämättä lainkaan mukaan.

Jaa nyt sieltä ollaan tulossa laivalla. Tervetuloa!

Miten noin vaivaiset ylipäätään pärjäävät missään ilman edunvalvojaa ja muiden jatkuvaa huolenpitoa? Hoivakotikamaa he ovat uudessa asuinmaassaankin.

Niin ovat, mietippä sitä. Ajatus heidän loppuelämän hoivaamisesta Suomessa lähti VM:stä ja hallitus toteutti sen.

Suurin osa näistä hoivakotimatkustajista palaa muutenkin Suomeen viimeistään kun on aika mennä vanhainkotiin. Nähtyään, minkälaista hoitoa on tarjolla Espanjassa. Missä ongelma jos palaavat vähän aikaisemmin ja osallistuvat säästötalkoisiin?

Millä tavalla pakkopalaajat muka osallistuvat säästötalkoisiin Suomessa. Vähemmänhän heille jäsenmaihin on makaettu.

Sen sijaan, että Espanjalle maksetaan kallis könttäsumma jokaisesta henkilöstä käytti vapaamatkustaja terveyspalveluita vai ei, Suomessa on tiukempi kontrolli portinvartijahoitajineen varmistamassa hoidon tarpeellisuuden. Lisäksi suurin osa ei palaa, jolloin säästyy Suomelta koko leikattu kansaneläke ja terveyskulut.

Lähtökohya, että ihminen hakeutuisi huvikseen lääkäriin ja tätä estämään tarvitaan portinvartijasysteemi lienee ainutlaatuinen maapallolla. Se on loukkaava. Suomessa asuvat ovat sen vuoksi huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Teillä on valkoinen paikka päässä. Leikitte politiikallanne suomalaisten hengellä ja terveydellä Suomessa ja kansaneläkkeen katkaisumaissa. Kuka luottaa sywteemiin, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle omalla päätöksellä. Asiakasmaksujakaan ei kaikissa Euroopan maissa edes tunneta ja ottaen huomioon korkean verotuksen, niin entistä oudompaa. Äärimmäisen huonosti organisoitu, toivottavasti se troikka tulee pian ja kiristykset kohdistuvat hallintoon, minne ne kuuluvatkin.

Keskustelun edetessä on käynyt ilmi, että osa paluumuuttajista haluaa näpäyttää suomalaisia ja käyttää terveys- ja sosiaalipalveluja niin paljon kuin kykenevät, ihan pahuuttaan. Tällöin on syytä tunnistaa mahdolliset kiusantekijät ja arvioida, minkälaista hoitoa jos ollenkaan he tarvitsevat.

Turha syyttää uhreja siitä, että operaatio kansaneläkkeen katkaisu kusi kintuille. Mikään näpäytys ei ole tätä aiheuttanut vaan se tosiasia, että vanhukset ja vammaiset pitää hoitaa joko Suomessa kalliilla tai asuinmaassaan edullisesti, kuten ennen lakimuutosta tapahtui. 

Heitä ei hoideta asuinmaassa edullisemmin vaan kalliimmin. Kuten yllä kävi ilmi, esimerkiksi Espanja laskuttaa Suomelta aina korkean summan rahaa vuodessa per pysyvästi asuva suomalainen, jolla katetaan kalleimman kautta mahdollinen terveydenhuolto. Kävit kertaakaan lääkärissä, kirurgilla tai et.

Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Velvollisuutensa laiminlyöneet eivät ole oikeutettuja parempaan hoitoon kuin muut Suomessa asuvat.

Ei se ole potilaiden vika, jos toisissa jäsenmaissa hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Ei se ole myöskään suomalaisten vika jos veronmaksajien rahat eivät riitä potilaiden parempaan hoitoon ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11951/12085 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tässä keskustelussa on, että samaan aikaan väitetään Suomen salanneen asian EU:lta ja odotetaan EU:n minä hetkenä hyvänsä rankaisevan Suomea asiasta, josta se ei väitetysti ole tietoinen.

Kuten otsikossa on lainaus. Päätettiin, jotta katkaisusta ei etukäteen hiiskuta komissiolle ja jäsenmaille mitään liitteiden muuttamiseksi eikä muutenkaan. Tottakai se nyt on tiedossa, kun siitä on valitettu. Lapsellisuutenne ei nyt auta teitä eikä tätä selitteleviä virkamiehiä  yhtään. 

Loppui örveltäminen ja biletys Fugella työssäkäyvien rahoilla. Ymmärrettävästi ketuttaa.

Ei lopu täysin vieläkään, kun saa yhä olla päivää vaille puoli vuotta reissun päällä vaikka joka vuosi. 

Se on totta. Kalliiksi käy kyllä kahta asuntoa pitää yhtäaikaa, tuskin vapaamatkustajat ilman pysyvää kotia haluavat reissata. Jos kuitenkin on tähän varaa, pitäisi lakkauttaa hänen osaltaan kansaneläke ja muut sosiaalietuudet.

2 pysyvän kodin ylläpitäminen on kallista puuhaa ja jatkuva matkustelu rasittaa kroppaa. Useimmat pienituloiset ovat jo palanneet Suomeen mutta jotkut näköjään vielä sinnittelevät puolison eläkkeen turvin ja säästöillä. Mikäpäs siinä. 

Kun normaali vanhuuseläke ei enää yhtäkkiä ollutkaan eläke vaan vähimmäisetuus, maksimissaan 780 euroa, niin sillä ei Suomessa elä. Kuitenkaan sosiaalitukea nämä sosiaalipummin asemaan alistetut vanhukset ja vammaiset eivät voi Suomessa eikä asuinmaissaan saada, ennen kuin ovat käyttäneet vähäiset säästönsä. Suomessa be kuluvat nopeammin kuin kohdemaissa. Tästä syystä odottelette turhaan kaikkia palaavaksi kerralla Suomeen.

No hitto. Olen täällä lentokentällä kärsivällisesti odottanut kaikkia kansaneläkeläisiä palaavaksi. Tässähän voi sitten heittää Tervetuloa -kyltin roskikseen ja lähteä kotiin. 

Mene satamaan odottamaan idoleitasi, jos haluat ilahduttaa. EIvät nämä ole  lentokunnossa olevia urheilujoukkueita vaan hauraita ja vammaisia vanhuksia, joita odottaa perillä mahdollisesti ambulanssi ja ensihoito. Ei heitä päåstetä lennolle välttämättä lainkaan mukaan.

Jaa nyt sieltä ollaan tulossa laivalla. Tervetuloa!

Miten noin vaivaiset ylipäätään pärjäävät missään ilman edunvalvojaa ja muiden jatkuvaa huolenpitoa? Hoivakotikamaa he ovat uudessa asuinmaassaankin.

Niin ovat, mietippä sitä. Ajatus heidän loppuelämän hoivaamisesta Suomessa lähti VM:stä ja hallitus toteutti sen.

Suurin osa näistä hoivakotimatkustajista palaa muutenkin Suomeen viimeistään kun on aika mennä vanhainkotiin. Nähtyään, minkälaista hoitoa on tarjolla Espanjassa. Missä ongelma jos palaavat vähän aikaisemmin ja osallistuvat säästötalkoisiin?

Millä tavalla pakkopalaajat muka osallistuvat säästötalkoisiin Suomessa. Vähemmänhän heille jäsenmaihin on makaettu.

Sen sijaan, että Espanjalle maksetaan kallis könttäsumma jokaisesta henkilöstä käytti vapaamatkustaja terveyspalveluita vai ei, Suomessa on tiukempi kontrolli portinvartijahoitajineen varmistamassa hoidon tarpeellisuuden. Lisäksi suurin osa ei palaa, jolloin säästyy Suomelta koko leikattu kansaneläke ja terveyskulut.

Lähtökohya, että ihminen hakeutuisi huvikseen lääkäriin ja tätä estämään tarvitaan portinvartijasysteemi lienee ainutlaatuinen maapallolla. Se on loukkaava. Suomessa asuvat ovat sen vuoksi huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Teillä on valkoinen paikka päässä. Leikitte politiikallanne suomalaisten hengellä ja terveydellä Suomessa ja kansaneläkkeen katkaisumaissa. Kuka luottaa sywteemiin, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle omalla päätöksellä. Asiakasmaksujakaan ei kaikissa Euroopan maissa edes tunneta ja ottaen huomioon korkean verotuksen, niin entistä oudompaa. Äärimmäisen huonosti organisoitu, toivottavasti se troikka tulee pian ja kiristykset kohdistuvat hallintoon, minne ne kuuluvatkin.

Keskustelun edetessä on käynyt ilmi, että osa paluumuuttajista haluaa näpäyttää suomalaisia ja käyttää terveys- ja sosiaalipalveluja niin paljon kuin kykenevät, ihan pahuuttaan. Tällöin on syytä tunnistaa mahdolliset kiusantekijät ja arvioida, minkälaista hoitoa jos ollenkaan he tarvitsevat.

Turha syyttää uhreja siitä, että operaatio kansaneläkkeen katkaisu kusi kintuille. Mikään näpäytys ei ole tätä aiheuttanut vaan se tosiasia, että vanhukset ja vammaiset pitää hoitaa joko Suomessa kalliilla tai asuinmaassaan edullisesti, kuten ennen lakimuutosta tapahtui. 

Heitä ei hoideta asuinmaassa edullisemmin vaan kalliimmin. Kuten yllä kävi ilmi, esimerkiksi Espanja laskuttaa Suomelta aina korkean summan rahaa vuodessa per pysyvästi asuva suomalainen, jolla katetaan kalleimman kautta mahdollinen terveydenhuolto. Kävit kertaakaan lääkärissä, kirurgilla tai et.

Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Velvollisuutensa laiminlyöneet eivät ole oikeutettuja parempaan hoitoon kuin muut Suomessa asuvat.

Ei se ole potilaiden vika, jos toisissa jäsenmaissa hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Ei se ole myöskään suomalaisten vika jos veronmaksajien rahat eivät riitä potilaiden parempaan hoitoon ulkomailla.

Tuo on puppua, huono hoito tulee kalliimmaksi kuin hyvä. Onko todella kansaneläkkeen katkaisun motiivi nyt terveydenhoidon vastuut, vaikka sehän katkesi vain heiltä, jotka eivät saa muuta eläkettä Suomesta kuin kansaneläkkeen. Argumentit vaihtuvat sitä mukaa kun edelliset tyrmätään. 

Vierailija
11952/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11953/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Luottoluokittajat ovat ennemmin kiinnostuneita, ettei Suomi pyöritä velkarahalla sosiaaliturvajärjestelmää. IMF ja EKP ovat kiinnostuneita, ettei muiden maiden lainarahoilla aleta perseillä kuten kansaneläkkeen maksussa ulkomaille kävi.

Vierailija
11954/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Luottoluokittajat ovat ennemmin kiinnostuneita, ettei Suomi pyöritä velkarahalla sosiaaliturvajärjestelmää. IMF ja EKP ovat kiinnostuneita, ettei muiden maiden lainarahoilla aleta perseillä kuten kansaneläkkeen maksussa ulkomaille kävi.

Yksittäisten kansalaisten käytös ei vaikuta luottoluokitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11955/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Luottoluokittajat ovat ennemmin kiinnostuneita, ettei Suomi pyöritä velkarahalla sosiaaliturvajärjestelmää. IMF ja EKP ovat kiinnostuneita, ettei muiden maiden lainarahoilla aleta perseillä kuten kansaneläkkeen maksussa ulkomaille kävi.

Yksittäisten kansalaisten käytös ei vaikuta luottoluokitukseen.

Perseilyllä viitataan siihen, että velkarahalla maksettua sosiaalitukea lähetetään ulkomaille.

Vierailija
11956/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Luottoluokittajat ovat ennemmin kiinnostuneita, ettei Suomi pyöritä velkarahalla sosiaaliturvajärjestelmää. IMF ja EKP ovat kiinnostuneita, ettei muiden maiden lainarahoilla aleta perseillä kuten kansaneläkkeen maksussa ulkomaille kävi.

Yksittäisten kansalaisten käytös ei vaikuta luottoluokitukseen.

Perseilyllä viitataan siihen, että velkarahalla maksettua sosiaalitukea lähetetään ulkomaille.

EU ei ole ulkomaata jäsenmaiden kesken.

Vierailija
11957/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin luottoluokittajalle on huono merkki kun vakiintuneita eläkkeitä ei pysrytä enää  maksamaan.

Luottoluokittajat ovat ennemmin kiinnostuneita, ettei Suomi pyöritä velkarahalla sosiaaliturvajärjestelmää. IMF ja EKP ovat kiinnostuneita, ettei muiden maiden lainarahoilla aleta perseillä kuten kansaneläkkeen maksussa ulkomaille kävi.

Yksittäisten kansalaisten käytös ei vaikuta luottoluokitukseen.

Perseilyllä viitataan siihen, että velkarahalla maksettua sosiaalitukea lähetetään ulkomaille.

EU ei ole ulkomaata jäsenmaiden kesken.

Tuolla juridisella osaamisella on varmaan ne valituksetkin tehty.

Espanjaa voi aivan oikein kutsua ulkomaaksi suomalaiselle. Perusmääritelmä on yksinkertainen: ulkomaa tarkoittaa omaan viitevaltioon nähden toista maata. Suomessa asuvalle suomalaiselle viitevaltio on normaalisti Suomi, joten Espanja on ulkomaa. Täsmällisemmin: Espanja on toinen valtio, toinen EU-jäsenvaltio ja Schengen-valtio.

EU ei muuta tätä perusasiaa. Espanja ei muutu Suomen ”kotimaaksi” siksi, että molemmat ovat EU:ssa. EU perustuu jäsenvaltioiden välisiin perussopimuksiin, ja jäsenvaltiot pysyvät erillisinä valtioina; EU:lla on toimivaltaa vain niissä asioissa, joissa jäsenvaltiot ovat sitä sille antaneet.

Vierailija
11958/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi K-kaupat ja S-kaupat eivät saa enää mainostaa tuotteita kotimaisina vaan suomalaisina, koska kotimaakäsite on EU. Nämä on saaneet sakot osaamattomuudestaan.

Vierailija
11959/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että kansaneläkkeen katkaisu EU:n alueelle johtui pitkälti katkaisuaktivistien osaamattomuudesta. Katse on käännettävä koulutukseen ja VM;n ja STM:n virkailijoiden tietotaidon päivittämiseen ajan tasalle. Nuo elää vielä 2017 vuoden aikaa. Ruotsia koskeva ennakkotuomiopyyntö tehtiin 2016. Virkailijamme ovat 10 vuotta ajastaan jäljessä.

Vierailija
11960/12085 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi K-kaupat ja S-kaupat eivät saa enää mainostaa tuotteita kotimaisina vaan suomalaisina, koska kotimaakäsite on EU. Nämä on saaneet sakot osaamattomuudestaan.

Lyhyesti: ei pidä paikkaansa tuossa muodossa.

Tämä näyttää olevan vähän väärin ymmärretty tai kärjistetty väite. Todellisuus on tämä:

1) “Kotimainen” vs. “suomalainen”

Näitä sanoja saa edelleen käyttää, eikä mitään yleistä kieltoa ole tullut EU:lta.

Oleellista on, että markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa. [fi.wikipedia.org]

Jos tuote ei oikeasti ole suomalainen (esim. raaka-aine ulkomailta), sitä ei saa markkinoida niin, että kuluttaja luulee sen olevan suomalainen. [ruokavirasto.fi]

👉 Eli:

“kotimainen” = käytännössä Suomessa tuotettu (mutta voi sisältää ulkomaisia raaka-aineita)

“suomalainen” = usein ymmärretään vahvemmaksi väitteeksi alkuperästä

2) EU ei ole “kotimaa” tässä mielessä

Ei ole olemassa sääntöä, että “kotimainen” tarkoittaisi EU:ta.

EU-säännöt koskevat lähinnä sitä, että alkuperätiedot eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan. [trade.ec.europa.eu]

👉 Esim.:

Jos tuote valmistetaan Suomessa, mutta pääraaka-aine on ulkomailta, sitä ei saa esittää suomalaisena tavalla, joka hämärtää tätä. [ruokavirasto.fi]

3) Onko K- tai S-ryhmä saanut sakkoja tästä?

En löytänyt mitään näyttöä siitä, että K- tai S-ryhmä olisi saanut sakkoja “kotimainen vs suomalainen” -ilmaisusta.

Suomessa sakkoja liittyy tyypillisemmin:

puutteellisiin pakkausmerkintöihin

selvästi virheellisiin alkuperäväitteisiin
[lawgratis.com]

👉 Esimerkkinä oikeasta tapauksesta:

yritys sai sakot, kun ulkomainen tuote markkinoitiin suomalaisena (selkeä harhaanjohtaminen). [lawgratis.com]

4) Miksi tämä huhu kiertää?

Todennäköinen syy:

viime vuosina on tiukennettu tulkintaa siitä, miten alkuperää saa viestiä

yritykset ovat varovaisempia (esim. tarkemmat termit pakkauksissa)

tästä syntyy helposti väärä käsitys, että “sanat on kielletty”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan