Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (7931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa on tosiaan vapaa liikkuvuus. Saa mennä mihin maahan haluaa, saa asua missä haluaa, saa hakea töitä mistä maasta haluaa. Se ei tarkoita sitä, että jonkin maan veronmaksajien pitäisi kustantaa se asia. Kyllä ihmisen pitää ihan itse kuitenkin itsestään vastata ja itsensä elättää. Jos haluaa reissata tai asua muualla, on valittava sellainen asumismuoto ja elintaso, johon tulot riittävät. Jos saa vain vähän eläkettä, silloin eletään nuukasti eikä leveästi.
Ja vammaiset ja sairaat pysykööt kotonaan, samoin muut joilla ei oo rahaa.. Niinkö?
Onko oikeasti noin kapeakatseisia ihmisiä, jotka ei pysty näkemään elämän moninaisuutta. Ihmisillä, kun ei ole elämässä samat lähtökohdat. Ihminen voi myös loukkaantua autokolarissa, ja saa kansan eläkettä ja työeläkettä tai sairastuu muulla tavoin. Heillä on ihan sama oikeus arvokkaaseen elämä
Kukaan ei ole näiltä mitään viemässä.Nämä vammaiset ja sairaat voivat asua Suomessa.Vai eikö mielestäsi täällä voi elää arvokasta elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa on tosiaan vapaa liikkuvuus. Saa mennä mihin maahan haluaa, saa asua missä haluaa, saa hakea töitä mistä maasta haluaa. Se ei tarkoita sitä, että jonkin maan veronmaksajien pitäisi kustantaa se asia. Kyllä ihmisen pitää ihan itse kuitenkin itsestään vastata ja itsensä elättää. Jos haluaa reissata tai asua muualla, on valittava sellainen asumismuoto ja elintaso, johon tulot riittävät. Jos saa vain vähän eläkettä, silloin eletään nuukasti eikä leveästi.
Ja vammaiset ja sairaat pysykööt kotonaan, samoin muut joilla ei oo rahaa.. Niinkö?
Onko oikeasti noin kapeakatseisia ihmisiä, jotka ei pysty näkemään elämän moninaisuutta. Ihmisillä, kun ei ole elämässä samat lähtökohdat. Ihminen voi myös loukkaantua autokolarissa, ja saa kansan eläkettä ja työeläkettä tai sairastuu muulla tavo
Olet oikeassa. Siksi Suomen on huolehdittava ensin omista kansalaisista ja jos rahaa on vielä jakaa sitten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti noin kapeakatseisia ihmisiä, jotka ei pysty näkemään elämän moninaisuutta. Ihmisillä, kun ei ole elämässä samat lähtökohdat. Ihminen voi myös loukkaantua autokolarissa, ja saa kansan eläkettä ja työeläkettä tai sairastuu muulla tavoin. Heillä on ihan sama oikeus arvokkaaseen elämä
Minä haluaisin, että minulla olisi oikeus arvokkaaseen elämään Monacossa. Ei ole vain rahaa, niin asun sitten Suomessa. Ja olen ihan ok tämän asian kanssa. En ole kantelemassa siitä EU- oikeusasteisiin, kun Kela ei kustanna minulle elämistä Monacossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ja kyse ei ole mistään monacosta saatika siitä että montaa elätetään suurilla summilla. Kansaneläke voi olla esim 300 ja työeläke muodostaa suurimman osan tuloista jos työura on jäänyt kesken. Yhtälailla maksetaan se kansaneläke suomeen. Kateelliset ei vain suostu hyväksymään että joku elää sairaana elämänlaadulta parempaa elämää ulkomailla. Kateutta tuo suurimmaksi osalta on.
En minä esim ole päättänyt ajautua onnettomuuteen nuorena ja hankkia aivovammaa jonka johdosta korkeakoulu jäi kesken. Eli kyse ei ole mistään valinnasta saada aivovaurio kesken koulutuksen. Valitsin myös nuoruudessa työskennellä matalapalkka alalla koska ei ollut korkeakoulutus valmiina. Tästä hyvästä saan työeläkettä ja vähän kansaneläkettä.
On ihan hölmöä väittää että esim vammaisilla, tai sairailla kyse olisi omasta valinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti noin kapeakatseisia ihmisiä, jotka ei pysty näkemään elämän moninaisuutta. Ihmisillä, kun ei ole elämässä samat lähtökohdat. Ihminen voi myös loukkaantua autokolarissa, ja saa kansan eläkettä ja työeläkettä tai sairastuu muulla tavo
No tuskin olisit voinut elää kansaneläkkeellä monacossa mutta vuosia ihmiset on asuneet ulkomailla edullisemmin ja heille on maksettu sinne esim osa eläkkeestä, kansaneläke joka voi olla vaikka n 300 tuloista. Ihmettelen tätä maata missä hyvinvointi tuntuu olevan kuin kielletty. Toivon järkyttävää menoerää kansaneläkeläisten paluusta jos tätä ei saada peruutettua. Saavat nenilleen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No moni ei elä täällä niin merkityksellistä elämää kuin voisivat sairaana toivoa. Ennen ei ole ollut mikään este maksaa KANSANeläke ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ihmiset ei ymmärrä ennkuin sattuu omalle kohdalle. Sairaille ei pitäisi olla kateellisia. Oli heilläkin unelmia mitä halusivat toteuttaa, mutta onnettomuus vei toiminta kyvyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyse ei ole mistään monacosta saatika siitä että montaa elätetään suurilla summilla. Kansaneläke voi olla esim 300 ja työeläke muodostaa suurimman osan tuloista jos työura on jäänyt kesken. Yhtälailla maksetaan se kansaneläke suomeen. Kateelliset ei vain suostu hyväksymään että joku elää sairaana elämänlaadulta parempaa elämää ulkomailla. Kateutta tuo suurimmaksi osalta on.
En minä esim ole päättänyt ajautua onnettomuuteen nuorena ja hankkia aivovammaa jonka johdosta korkeakoulu jäi kesken. Eli kyse ei ole mistään valinnasta saada aivovaurio kesken koulutuksen. Valitsin myös nuoruudessa työskennellä matalapalkka alalla koska ei ollut korkeakoulutus valmiina. Tästä hyvästä saan työeläkettä ja vähän kansaneläkettä.
On ihan hölmöä väittää että esim vammaisilla, tai sairailla kyse olisi omasta valinnasta.
Tässä on tehty valinta, taataanko sosiaaliturva Suomessa asuville vai ulkomailla asuville. Ja päätös oli, että se taataan Suomessa asuville, oli heidän kansalaisuus mikä tahansa. Jos haluaa asua ulkomailla, eikä ole varaa sitä itse kustantaa, niin kannattaa katsoa sellainen maa, jossa on hyvä sosiaaliturva myös ulkomaalaisille kyseisessä maassa asuville!
Mene Purra lukemaan EU-lakia tarkemmin. Ja tutki ne laskelmatkin vielä pari kertaa.
Tässä on 30 vuotta sitten tehty valinta liittyä Euroopan Unioniin ja sen mukana tuli EU:n sosiaaliturva-asetus, jota Suomi on noudattanut maksamalla kansaneläkkeen EU:maissa asuville. Nyt Suomi on tehnyt valinnan rikkoa tätä asetusta vastaan ihan omin päin. Tästä seuraa Suomelle ja kaikille nykyisille ja tuleville kansaneläkeläisille, myös päättäjien sukulaisille, vahinkoa ja haittaa.
Se alkaa olla samantekevää mitä hallitus tästä asiasta päättää. Tämä on jo edennyt siihen pisteeseen, ettei se ole häidän eikä Suomen edustajien käsissä meni miten tahansa.
Ihan hyvä hallituksenkin huomata miltä tuntuu kun sivuutetaan ja syrjäytetään. Lausuntoja sieltä suunnalta ei enää kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://um.fi/ihmisoikeusvalitukset-kansainvalisille-elimillelit
Ihmisoikeusvalitukset kansainvälisille elimille
Ihmisoikeusvalituksia käsitellään YK:n ja Euroopan neuvoston alaisissa lainkäyttö- ja tutkintaelimissä. Elinten toimivalta perustuu kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin, jotka Suomi on allekirjoittanut ja saattanut kansallisesti voimaan.
Jos suomalainen viranomainen toiminnallaan loukkaa henkilön sopimuksella turvattua ihmisoikeutta, voi yksityinen henkilö tai oikeushenkilö tehdä ihmisoikeusvalituksen Suomen valtiota vastaan.
Edellytys valituksen tekemiselle kansainväliselle lainkäyttö- ja tutkintaelimelle on kansainvälisen oikeuden yleisten periaatteiden mukaisesti se, että kaikki asiaa koskevat kansalliset oikeussuojakeinot on käytetty.
Yleensä tämä tarkoittaa oikeusprosessi
Ok, sitten siitä voi olla apua paljon, jos ei noudata ulkoministeriön ohjeistusta. Ei kyllä muualla anneta kansalaisille puolittaista valitusohjeistusta, tuosta jäi käsitys ettei voi valittaa muuta kuin Suomen oikeuslaitoksen kahlaamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.olekustannus.com/aurinkorannikon-suomalainen-seniorikeskus-…
Mijas Costan Calahondaan rakennettava Linnunlaulu tulee olemaan ensimmäinen suomalainen senioriasumiskeskus Espanjassa. Juuri valmistuneissa arkkitehdin suunnitelmissa on muun muassa kuntosali, uima-allas, ravintola, nelisenkymmentä senioriasuntoa ja 1718 kevythoivahuoneistoa.
Senioriasunnot ovat myyntikohteita ja hoiva-asunnot kuukausimaksullisia.
JOKOHAN TIETÄVÄT ETTEI SUOMALAISET SAA MUUTTAA ULKOMAILLE???
Pankit ainakin jo tietää. Suomalaiseläkeläisten lainansaanti on hankaloitunut. Suomalaiseläkeläisiltä vaaditaan työhistoria kiinnelainaa varten, vaikka olisi tuntuvakin omarahoitus. Ei kansainväliset pankit kuuntele selostuksia eri eläkemuotojemme tulkintamuutoksista. Hallituksemme on jo onnistunut pilaamaan suomalaisten businekset Pietarsaaressa ja hyvää vauhtia Espanjassakin.
Kopsasin tämän koskettavan kirjoituksen tähän palauttamaan mieliin mitä laki on saanut jo aikaan:
Olen invalidi. Asun ulkomailla. Saan työeläkettä n. 600€/kk ja kansaneläkettä 530€/kk. Jo nyt on niin huono olo, etten pysty syömään. Eilen söin pari leipää, tänään en pysty enää nielemään sitäkään. Asumiskulut ja lääkkeet vievät jo 300€. Paikallinen toimeentulotuki 200€, jota ei myönnetä. Ja oleskelulupani perustuu kahteen eri eläkkeeseen.
Toimintakykyni on niin huonoa, että hampaiden pesu on ylivoimaista. Hiukset saan pestyä ehkä kerran vuodessa. Suomessa minulla on oikeus henkilökohtaiseen avustajaan ja hoitotukeen ja asumistukeen. Aion hakea ne kaikki kansaneläkkeen lisäksi.
Minun pitäisi nyt pakata kaikki ja muuttaa Suomeen. Olen niin ahdistunut, etten pysty syömään. Ja pitäs muuttaa ja myydä tavarat. Aikaa on muutama viikko.
Minä vannon, että otan Suomen valtiolta minulle kuuluvan eläkkeen korkojen kans takaisin. Jos joudun sairauden takia vielä huonompaan jamaan tulen Suomen järjestämällä kyydillä takaisin.
------
Toivotaan nyt, että ihmiset vielä jaksavat ja saavat voimaa toinen toisiltaan ja julkisuudelta. Kannattaa mennä vaikka terveyskeskukseen pyytämään apua henkiseen hätään ja pahoinvointiin. Oikeus terveydenhoitoon on vielä voimassa helmikuuhun asti kaikilla. Siellä on vaitiolovelvollisuus ja yksityisyydensuojaa kunnioitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:n asetusten rikkomisesta kantelu on tehokas keino kansaneläkeläisille EU:n alueella. Lilliputtimaa Monako ei kuulu EU:hun.
Vierailija kirjoitti:
Kopsasin tämän koskettavan kirjoituksen tähän palauttamaan mieliin mitä laki on saanut jo aikaan:
Olen invalidi. Asun ulkomailla. Saan työeläkettä n. 600€/kk ja kansaneläkettä 530€/kk. Jo nyt on niin huono olo, etten pysty syömään. Eilen söin pari leipää, tänään en pysty enää nielemään sitäkään. Asumiskulut ja lääkkeet vievät jo 300€. Paikallinen toimeentulotuki 200€, jota ei myönnetä. Ja oleskelulupani perustuu kahteen eri eläkkeeseen.
Toimintakykyni on niin huonoa, että hampaiden pesu on ylivoimaista. Hiukset saan pestyä ehkä kerran vuodessa. Suomessa minulla on oikeus henkilökohtaiseen avustajaan ja hoitotukeen ja asumistukeen. Aion hakea ne kaikki kansaneläkkeen lisäksi.
Minun pitäisi nyt pakata kaikki ja muuttaa Suomeen. Olen niin ahdistunut, etten pysty syömään. Ja pitäs muuttaa ja myydä tavarat. Aikaa on muutama viikko.
Minä vannon, että otan Suomen valtiolta minulle kuul
Kiitos sinulle, joka olet myötätuntoinen toisia kohtaan. Olen tuo Invalidi viestin kirjoittaja. Nämä on näitä harvoja yksittäis tapahtumia, nun minun elämässä joku on ymmärtänyt ja osoittanut myötätuntoa. Kiitos siitä.
Purra taisi olla eilen tuo 'sosiaalituki-kansaneläke viestien kirjottaja, joka nälvi vammaisia ja sairaita ja pyysi heitä pysymään Suomessa.
Viestittely loppu ku seinään, kun sanoin että' Purra mene lukemaan EU-lakia... ' Vertasin myös Purran kirjoituksia netissä ja noita eilisiä pahansuopia viestejä. Niissä on yhtäläisyyksiä. Purra käyttää paljon väliviivaa - - kirjoituksissaan, se on nähtävissä eilen illalla ennen klo 23.00 kirjoitetuissa viesteissään tässä ketjussa. Ja hän antoi alapeukun kaikille muille viesteille, paitsi sille jossa maintisin hänet nimeltä.
ERÄVOITTO! Sen jälkeen kun täällä mainittiin liittymisestä EU:hun 30v sitten ja sosiaaliturva asetuksista, viestittely ja jankkaus sosiaalietuuksista loppu ku seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mi
Hei, kiitos Sinulle itsellesi kirjoituksestasi. Se auttaa monia kohtalotovereita ja kaikkia kansaneläkeläisiä pitkin maailmaa tuomalla aidosti näkyväksi hallituksen päätöksen epäinhimilliset vaikutukset. Kun on oikein paha olo, niin siihen saa voimaa kun alkaa auttaa muita. Kaikkea hyvää Sinulle ja kyllä tässä pärjätään vielä.
On aivan oikein että sosiaalitukia ei makseta ulkomaille.Varsinkin tuo ensimmäinen esimerkki oli erikoinen-asutaan vuosia ulkomailla ja silti pitäisi saada tukia Suomesta?Kansaneläke ei ole ansaittu etuus ja ratkaisu on helppo-muuttaa Suomeen.