Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (9311)
Tuskin Suomen perinteinen takuueläkekään on täysin identtinen Ruotsin takuueläkkeen kanssa ehdoiltaan ja määrältään. Valuuttakin on eri. Tätäkään takuueläkettämme ja sen maastavientiä ei ole testattu EU:n tuomioistuimessa. Menis hyvin tässä samalla vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin takaisin tänne n 3 viikkoa sitten ja hakenut kaikki mahdolliset tuet ja lisää vielä pyydän,näillä suomi nousuun..eikös vaan.
Routa porsaan kotiin ajaa. Maitojunalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin takaisin tänne n 3 viikkoa sitten ja hakenut kaikki mahdolliset tuet ja lisää vielä pyydän,näillä suomi nousuun..eikös vaan.
Suomen vapautta rakastava kansa on aina kunnioittanut demokratiaa ja lakeja. Sen puolesta isoisät taisteli. Jos nämä arvot EU:n jäsenmaana asuin- ja liikkumisoikeuksineen eivät sovi, niin muutto totalitäätiseen valtioon helpottaa oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
;) suksi suolle hillojasi keräämään,syksyllä takaisin palmujen alle...
Vierailija kirjoitti:
Tässä on Euroopan parlamentissa oleva valitus ja sitä on alettu selvittämään parlamentin ja Suomen hallituksen välillä:
europarl.europa.eu
Kirjoita hakuun: No. 1043/2024
Kiinnostuneena katsoin, minkälaisia vetoomuksia löytyy:
NOTICE TO MEMBERS Petition No 1131/2024 by Aleksei Pavlov (Russian) on recognising commuting time as working time for occupations compatible with teleworking in the EU
NOTICE TO MEMBERS Petition No 0969/2024 by F. C. R. (Spanish) on the closure of the Granada-Guadix-Baza-Almanzora-Lorca railway line in Spain
NOTICE TO MEMBERS Petition No 0561/2024 by Pedro Carrillo Moya (Spanish) on the Chinchilla-Murcia rail connection in Spain
ILMOITUS JÄSENILLE Vetoomus nro 0982/2024, N. U., Suomen kansalainen, kaikkien henkilötietojen poistamisesta terveysviranomaisten rekisteristä
Suoraan ö-mappiin menee tällaisten muiden yksittäisten kansalaisten paikallispolitikointijuttujen kanssa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porsas kotiin löytää kun loppuu ruokinta ulkona :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on Euroopan parlamentissa oleva valitus ja sitä on alettu selvittämään parlamentin ja Suomen hallituksen välillä:
europarl.europa.eu
"The Commission would like to underline that EU law, [...], provides for the coordination, not the harmonisation of the legislation of Member States relating to social security.
This means that each Member State is free to determine the details of its own social security system, including which benefits are provided, the conditions for eligibility, how these benefits are calculated and what contributions should be paid.
The rules regarding the entitlement to pensions are set in accordance with national legislation by the national institutions of the state in which the person was insured. Consequently, Finland retains competence to determine the conditions for entitlement to the pensions linked to the Finnish National Pensions Act."
Eiköhän siinä komissio todennut, mitä kaikki ovat täällä sanoneetkin; Suomi päättää itse omalla lainsäädännöllään sosiaaliturvasta, ei EU. Huomaa myös, että komissio on oikeaoppisesti tunnistanut, että kyseessä on etuus ja sosiaaliturva, ei eläke.
Vierailija kirjoitti:
europarl.europa.eu
The Commission recalls that Regulation (EC) No 883/2004 does not require Member States to provide the minimum benefits to beneficiaries of a Finnish pension residing abroad. Given the disparities between the national social security legislations, which are not overcome by the EU coordination rules, moving from one Member State to another can be more or less advantageous for the person concerned.
EU tunnisti, että kyseessä oli järjestelmän hyväksikäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen vapautta rakastava kansa on aina kunnioittanut demokratiaa ja lakeja. Sen puolesta isoisät taisteli. Jos nämä arvot EU:n jäsenmaana asuin- ja liikkumisoikeuksineen eivät sovi, niin muutto totalitäätiseen valtioon helpottaa oloasi.
Ei edelleenkään ole millään tavalla koskettu asuin- tai liikkumisoikeuteen! Joten älä vääristele!
::Eiköhän siinä komissio todennut, mitä kaikki ovat täällä sanoneetkin; Suomi päättää itse omalla lainsäädännöllään sosiaaliturvasta, ei EU. Huomaa myös, että komissio on oikeaoppisesti tunnistanut, että kyseessä on etuus ja sosiaaliturva, ei eläke.::
Aivan, komissio haluaa korostaa, että jokainen maa päättää itse omasta lainsäädännöstään, eikä Suomen siten edellytetä noudattavan Ruotsin saamaa päätöstä. Ruotsilla oli oikeus päättää itse omista eläkejärjestelmistään ja komissio toteaakin, että ...Näyttää siltä, että Suomen viranomaiset katsovat, että Suomen kansallinen etuus on luonteeltaan samanlainen kuin edellä mainitussa asiassa kyseessä ollut Ruotsin takuuetuus,... Suomen viranomaiset ovat selittäneet meille suomalaisille, että Ruotsin saama päätös velvoittaisi Suomea, mutta kuten komission lausunnosta selvitää, suomalaiset viranomaisdet puhuivat suomalaisille potaskaa. Tosiasiassa jokainen maa päättää itse eläkkeistään. Kyseessä on siis aivan eri asia kuin Ruotsissa ja tämä tullaan selvittämään pohjamutia myöten.
Vierailija kirjoitti:
::Eiköhän siinä komissio todennut, mitä kaikki ovat täällä sanoneetkin; Suomi päättää itse omalla lainsäädännöllään sosiaaliturvasta, ei EU. Huomaa myös, että komissio on oikeaoppisesti tunnistanut, että kyseessä on etuus ja sosiaaliturva, ei eläke.::
Aivan, komissio haluaa korostaa, että jokainen maa päättää itse omasta lainsäädännöstään, eikä Suomen siten edellytetä noudattavan Ruotsin saamaa päätöstä. Ruotsilla oli oikeus päättää itse omista eläkejärjestelmistään ja komissio toteaakin, että ...Näyttää siltä, että Suomen viranomaiset katsovat, että Suomen kansallinen etuus on luonteeltaan samanlainen kuin edellä mainitussa asiassa kyseessä ollut Ruotsin takuuetuus,... Suomen viranomaiset ovat selittäneet meille suomalaisille, että Ruotsin saama päätös velvoittaisi Suomea, mutta kuten komission lausunnosta selvitää, suomalaiset viranomaisdet puhuivat suomalaisille potaskaa. Tosiasiassa jokainen maa pää
Alkais olla aika päättää tunnustaako vilpillisyys vai heittäytyäkö tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ole millään tavalla koskettu asuin- tai liikkumisoikeuteen! Joten älä vääristele!
Onhan koskettu, taloudellisella ohjauksella ja pahimmassa tapauksessa terveydenhoito-oikeuden menetyksellä, jokos unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan koskettu, taloudellisella ohjauksella ja pahimmassa tapauksessa terveydenhoito-oikeuden menetyksellä, j
Ei siihen millään tavalla,ole koskettu. Vapaasti voi Suomesta kävellä ulos. Ja mutta sossutukien maksamiseen ulkomaille tuli rajoituksia.
Kaikilta suomalaisilta eläke pois, niin säästetään paljon.
:::Huomaa myös, että komissio on oikeaoppisesti tunnistanut, että kyseessä on etuus ja sosiaaliturva, ei eläke.::
Huomaa, että siinä puhuttiin Ruotsin takuueläkkeestä.
On tullut selväksi, että itsenäisen EU-maa Suomen lainsäädännössä tahallaan keskityttiin täysin aiheetta höpöttämään sivutolkulla Ruotsin lainsäädännöstä ja tekemisistä. Näin helkutin vilpillisissä ja tarkoitushakuisissa käsissä on maamme lainsäädäntö. Nyt se selvisi komissiollekin. Toistan, nyt olisi aika päättää esittääkö vielä suomalaisille tyhmää vai tunnustaako kieroilu suomalaisia vanhuksia ja vammaisia kohtaan ja myös 600.000 Suomessa asuvaa kansaneläkeläistä kohtaan, jotka pudotettiin vähimmäisetuuden saajien kastiin. Tämä ei ole ollut vahinko.
Luuletteko, että komissio haluaa osapuoleksi tähän Suomen sotkuun hyväksymällä kansaneläkelain katkaisun. Perusteetkin ovat täysin pielessä, hah, Ruotsin saama Suomea muka pakottava vuoden 2017 päätö ja muka 38 miljoonan säästö. Siinä hallituksen perustelut. Jos näillä menee suomalaisen vammais- ja vanhusväestön pakkomuutto pois EU-maista ilman siirtymäaikaa läpi, niin EU:n komissio joutuisi tuomiolle. Tuskin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan koskettu, taloudellisella ohjauksella ja pahimmassa
Nyrkkisääntönä, aina kun saat muilta elatusta, joudut luopumaan osan vapaudestasi. Se kuka vastaa tuloistasi, voi asettaa rajoituksia ja ehtoja niiden saamiselle. Jos on itse säästänyt eläkkeensä ja rahansa, saa ilman ehtoja niitä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko, että komissio haluaa osapuoleksi tähän Suomen sotkuun hyväksymällä kansaneläkelain katkaisun. Perusteetkin ovat täysin pielessä, hah, Ruotsin saama Suomea muka pakottava vuoden 2017 päätö ja muka 38 miljoonan säästö. Siinä hallituksen perustelut. Jos näillä menee suomalaisen vammais- ja vanhusväestön pakkomuutto pois EU-maista ilman siirtymäaikaa läpi, niin EU:n komissio joutuisi tuomiolle. Tuskin haluavat.
Komissiolla on vähän muuta kiireellisempää mietittävää kuin "miksi mulle ei makseta tukia espanjaan"-juttujen selvittely. Tai jos ei ole, niin pitäisi syynätä sen toimielimen rahan käyttöä ja budjettia tarkemmin.
Ruotsille v. 2017 tullut päätös ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki jäsenmaat muuttaisivat eläkejärjestelmänsä Ruotsia koskevan päätöksen mukaiseksi. Tätä komissio korostaa dokumentissa laisumalla, että EU säännöt koskee yhteensovittamista, ei yhdenmukaistamista. Siinä jo on menty metsään, puhumattakaan terveydenhoidon katkaisusta ilman mitään siirtymäaikaa täysin tulottomiksi jätetyiltä vanhuksilta ja vammaisilta.