Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden kumppanin epäsiisti koti

Vierailija
23.09.2024 |

Miten suhtautuisit, jos olisit tutustumassa uuteen ihmiseen ja näkisit, että hänen kotonaan ei ole siistiä?

En nyt tarkoita, että ei niin kuin sisustuslehdessä tai että kaikki ei ole hyvässä järjestyksessä vaan tyyliin, että vessanpönttö on sisältä ruskea, likapyykkiä lattialla, kirjahyllyssä likaisia astioita, tölkkejä lattialla ja ruokapöytä täynnä tavaraa, ei käsipyyhkeitä vessassa, roskaa lattialla vaikka hän kertoo siivonneensa. 

Muutenkaan ei ole viihtyisää: rikkinäisiä ja rumia huonekaluja, kuolleita kasveja, ei mattoja, rumat värit, mikään ei sovi yhteen jne. 

Kuitenkin kumppaniehdokas toivoo, että hänen luonaan ollaan ja viihdytään, mutta ei ymmärrä ympäristön vaikutuksesta siihen. Itse kumppani on muuten ns. normaali ihminen: käy töissä, vuoroviikkovanhempi, koulutettu, on harrastuksia. 

Miten suhtautuisit? 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä onkin. Joskus tapailin tyyppiä joka oli taas neuroottisen siisti. Oli itseasiassa vaikea löytää mies jolla on täysjärkinen siisteystaso! Tuo neurootikko ja sitten eritasoista sikailua ennen nykyistä miestäni.

Vierailija
42/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin oikeasti kuvotusta. Nuorena kun pyörin päihdeongelmaisissa porukoissa tuli nähtyä tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta sekään, että pidetään omat kodit. Epäsiisti ihminen sotkee siellä siistinkin kotona. Jättää kaiken levälleen ja kantaa kaikenlaista roinaa toisen kotiin.

Vierailija
44/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että arvostaisi sinua ja ensivierailua edes siten, että pesisi vessan. Mielestäni aikamoista saamattomuutta jos ei edes vessaa saa pestyä kun potentiaalinen kumppani tulossa käymään.

Vierailija
45/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestyksenpitoon ja siivoamiseen ei kulu paljon aikaa,  useimmille riittäisi puolituntia päivittäin.  Se aika menee helposti ihan turhuuteen. Itse pidän siisteydestä ja järjestyksestä. En voisi elää ihmisen kanssa, joka pitää vaatteita lattialla tai jemmaa roskia tai likaisia astioita. Asennekysymys.

Kyllä muuten kuluu, jos tilanne on karannut käsistä. Sitä ei moni perussiisti tajua, että sitten puhutaan tulvan hallitsemisesta. Kun tavaroille ei ole paikkoja, mihin laitat ne, ja kun yhdelle löydät paikan, toinen valtaa vapautuneen tilan. Kämppä voi näyttää kaamealta, ja ihminen itse asiassa siivoaa muita paljon enemmän. Hukkuvakaan ei onnekseen usko sitä, joka väittää pitävänsä kämppänsä siistinä puolen tunnin operaatiolla viikoittain. Sitten nimittäin lannistuisi tyystin.

Vierailija
46/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppä on ainakin tällä hetkellä ihan hyrskyn tyrskyn. Mutta johtuu kun poikkis jätti ja olen surrut sitä kohta kaksi kuukautta. Tavarat on hujan hajan. Pakollisen minimin jaksan just ja just tehdä. Myös tiskikoneen puuttuminen uuvuttaa kahden lapsen kanssa kun ex isä opettanut tuolleki että joka kerta uusi kuppi. Ennen mulla ei tullut pelkkien nais ihmisten taloudessa ollenkaan sotkua. Jostain syystä kun on poikia tai yli 2hlö taloudessa pakka hajoaa ja kaikki on hyrskyn tyrskyn. Ja nyt edes ole ehtinyt siivota kunnolla kun koko ajan lasten asioissa juoksua. En kyllä uutta kumppania edes päästäisi tällä hetkellä tänne ennenkuin olisin siivonnut viikon tätä sotkua haha 🤣🤯 

Normisti pysyy kohtalaisena. Ehkä kumppanin elämässä tapahtunut jotain ikävää?

Kannattaa kysyä.

Vierailija
47/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset on tuommoisia, kun ei ehkä ole lapsuudenkodissa opetettu siivoamaan ja/tai omassa asunnossa viimeistään silmä on tottunut omiin sotkuihin. Ehkä joltain parikymppiseltä tuo on vielä ymmärrettävyyden rajoissa, mutta en itse jaksaisi aikaihmisen kodissa ihan noin onnetonta meininkiä. Ei muakaan joku vaate tai yksittäinen astia siellä täällä haittaa, mutta tuo vessojen pesemättömyys ja muu lika, roskat ym. on kyllä liikaa ja vaikuttaa jo yleiseen hygieniatasoon.

Kokemukseni mukaan nää ihmiset on sellaisia, että tempautuvat helposti omasta mielestään kiinnostavampiin tekemisiin ja kämpästä huolehtiminen jää aina viimeiseksi. Sitten viimeisenä illalla ei enää jaksa/ehdi ja kierre on valmis. Että jonkinlaista vastuuttomuutta/kypsymättömyyttä, kun ei saa itseään tekemään näitä ns. tylsiä askareita ollenkaan tai riittävällä frekvenssillä.

ADHD

Vierailija
48/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi stana. Ei ole normaali ihminen, jos pystyy asumaan jatkuvassa sikolätissä. Mikä luulet olevan tulevaisuus tuossa kuviossa? Sinä siivoat tai alistut elämään pas*an keskellä.

Paljon mukavampi on vain lepäillä sängyllä kuin siivota. Siivoaminen vie liikaa energiaa.

No jos ei ole energiaa normaaliin siivoukseen kotonaan, niin miten on energiaa mihinkään muuhunkaan? Jos ei muuta jaksa kuin lepäillä sängyllä, niin senkun lepäilee yksinään. Kerran viikossa siivous riittää normaaliin siisteyteen ja se vaaditaan jokaiselta.

Jaksan treenata ja käydä kaupassa.

Vierailija
49/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan tyypiltä, jota tapailin hetken nuorempana sillä erotuksella, että hänellä oli "julkinen tila" (olohuone) aina tiptop. Piti sen siistinä ja sisusti pelkästään vieraita varten, ei itse viihtynyt siellä ollenkaan. "Oma huone" (makuuhone) oli sitten kuin kaatopaikka. Likaisia vaatteita ja tiskejä kaikki pinnat väärällään, käytettyjä nuuskamöykkyjä kaikilla mahdollisilla tasoilla... Suhde loppui lyhyeen monesta syystä ja tuo oli niistä yksi. 

En itsekään ole liian ahkera siivoaja, muttei meillä paskaista ole koskaan ja vieraita varten puunataan kyllä viimeisen päälle. Lyhyellä varoitusajalla tuleville vieraillekin ehtii aina siivota vessan, laittaa tavarat paikoilleen ja pestä astiat, jos niitä on tiskialtaassa. Kuvastaa pelkästään piittaamattomuutta, jos edes näitä ei ole tehty, kun tapailukumppani tulee kylään. 

Itse en rikkinäisistä kalusteista ja "rumasta" sisustuksesta välittäisi, jos kämppä olisi siisti. Kaikilla ei ole silmää sisustaa, eivätkä kaikki siitä ole kiinnostuneetkaan, riittää, että on jotain, missä istua, nukkua jne. 

Vierailija
50/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto on siinä kunnossa, ettei sinne voi kutsua vieraita. Olen vakavasti masentunut. 

Terveenä ollessani asunto on kaunis ja siisti. 

Vierailija
51/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ekaksi kysyisin, mikä tällä ihmisellä on hätänä. Jos ei omasta mielestä ole mitään ongelmaa, johon tarvitsee apua (ja ehkä muutenkin) jättäisin hänet. Toisekseen tekisin lastensuojeluilmoituksen ja informoisin exää tilanteesta.

Vierailija
52/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ekaksi kysyisin, mikä tällä ihmisellä on hätänä. Jos ei omasta mielestä ole mitään ongelmaa, johon tarvitsee apua (ja ehkä muutenkin) jättäisin hänet. Toisekseen tekisin lastensuojeluilmoituksen ja informoisin exää tilanteesta.

Niinpä. Itse tarvitsisin apua, mutta mistä ihmeestä sellaista saa. Tuntuu, etten saa ikinä tätä takaisin raiteilleen. 

Vierailija
53/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli tuollainen. Kaikkeni yritin mutta tilanne korjaantui vain eroamalla. Uuden, siistin miehen kanssa energiaa jää elämiseen eikä koko ajan suututa se kaaos.

Jouduin eron jälkeen käymään jotain asiaa selvittämässä ja asunto oli entistä lääväisempi. Yhtään puhdasta kahvikuppia ei ollut ja biojätteitä pursusi kattiloista ja mikrokuvusta. Onnea vaan uudelle naiselle, joita on kuulemma kuvioissa jonoksi asti.

Vierailija
54/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni oli tuollainen. Kaikkeni yritin mutta tilanne korjaantui vain eroamalla. Uuden, siistin miehen kanssa energiaa jää elämiseen eikä koko ajan suututa se kaaos.

Jouduin eron jälkeen käymään jotain asiaa selvittämässä ja asunto oli entistä lääväisempi. Yhtään puhdasta kahvikuppia ei ollut ja biojätteitä pursusi kattiloista ja mikrokuvusta. Onnea vaan uudelle naiselle, joita on kuulemma kuvioissa jonoksi asti.

No hän tarvitsee sitä jonoa, koska ne suhteet jäävät aika lyhyiksi. 

Vierailija
55/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"rumia huonekaluja, ei mattoja, rumat värit, mikään ei sovi yhteen jne. "

Nuo ovat subjektiivisia asioita. Ensin väität, ettei tarvitse olla sisustuslehden koti, mutta sitten valitat väreistä. Valittaisitko noista silloinkin, jos asunto olisi muuten siisti?

Vierailija
56/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisten miehen  pitäisi osata hävetä, jos vessan on ihan likainen vieraiden tai perheenjäsenten tullessa kylään. Tuntuu siltä, että ei edes ymmärrä ongelmaansa, jos ei tajua edes hävetä.

Vierailija
57/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin itse suhteen ja ilmoittaisin miehelle mikä on ongelmana. Ihan turha odottaa, että nainen muuttaa tuohon kämppään. Sen verran karmealta kuulostaa. Kyllä aikuisen miehen pitäisi itsekin tajuta, että ei kämppä voi näyttää tuollaiselta.

Vierailija
58/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että arvostaisi sinua ja ensivierailua edes siten, että pesisi vessan. Mielestäni aikamoista saamattomuutta jos ei edes vessaa saa pestyä kun potentiaalinen kumppani tulossa käymään.

Totta, ilm ei haluakaan olla ap:n kanssa, jos ei näe yhtään vaivaa siivotakseen.

Vierailija
59/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kämppä on ainakin tällä hetkellä ihan hyrskyn tyrskyn. Mutta johtuu kun poikkis jätti ja olen surrut sitä kohta kaksi kuukautta. Tavarat on hujan hajan. Pakollisen minimin jaksan just ja just tehdä. Myös tiskikoneen puuttuminen uuvuttaa kahden lapsen kanssa kun ex isä opettanut tuolleki että joka kerta uusi kuppi. Ennen mulla ei tullut pelkkien nais ihmisten taloudessa ollenkaan sotkua. Jostain syystä kun on poikia tai yli 2hlö taloudessa pakka hajoaa ja kaikki on hyrskyn tyrskyn. Ja nyt edes ole ehtinyt siivota kunnolla kun koko ajan lasten asioissa juoksua. En kyllä uutta kumppania edes päästäisi tällä hetkellä tänne ennenkuin olisin siivonnut viikon tätä sotkua haha 🤣🤯 

Normisti pysyy kohtalaisena. Ehkä kumppanin elämässä tapahtunut jotain ikävää?

Kannattaa kysyä.

No mutta eikö sua hävettäisi tuoda sotkuiseen kotiin potentiaalista kumppania? Ihmiset, joille sotku ei ole normitila on yleensä todella tietoisia ja nolostuneita kaaoksesta. Itselläkin on joskus lieviä masennusjaksoja, ja silloin kämppäkin saattaa olla sotkuinen, mutta näinä aikoina en päästä ketään sisään koska nolottaa niin. Ja kun jaksaminen on vaikeaa niin mulla on muutama prioriteettikohde, jotka siistin, vaikka mitään muuta en saisi aikaan. Ne on wc-pönttö, tiskipöytä ja lakanat.

Vierailija
60/62 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestyksenpitoon ja siivoamiseen ei kulu paljon aikaa,  useimmille riittäisi puolituntia päivittäin.  Se aika menee helposti ihan turhuuteen. Itse pidän siisteydestä ja järjestyksestä. En voisi elää ihmisen kanssa, joka pitää vaatteita lattialla tai jemmaa roskia tai likaisia astioita. Asennekysymys.

Kyllä muuten kuluu, jos tilanne on karannut käsistä. Sitä ei moni perussiisti tajua, että sitten puhutaan tulvan hallitsemisesta. Kun tavaroille ei ole paikkoja, mihin laitat ne, ja kun yhdelle löydät paikan, toinen valtaa vapautuneen tilan. Kämppä voi näyttää kaamealta, ja ihminen itse asiassa siivoaa muita paljon enemmän. Hukkuvakaan ei onnekseen usko sitä, joka väittää pitävänsä kämppänsä siistinä puolen tunnin operaatiolla viikoittain. Sitten nimittäin lannistuisi tyystin.

Juu, toki jos on hieman hoarder-taipumusta, niin toki siisteydestä tulee heti paljon hankalampaa. Mutta tässä tilanteessa pitäisi käsitellä ensiksi se tavarapaljous.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi