Mies torkuttaa joka aamu. Hermo menee!
Mies laittaa joka aamu herätyksen soimaan kello 6:30 - siis myös viikonloppuisin. Sen jälkeen hän jää torkuttamaan ainakin puoli tuntia. Kukko kiekuu -herätysääni piippaa 5 minuutin välein aina vähintään kello 7:00 asti, ja minä herään siihen joka ikinen kerta! 😡
Mieheni ei ota valituksiani tosissaan, koska torkuttaminen on kuulemma hänen tapansa herätä "pehmeämmin". En kestä enää!
Kommentit (562)
No mikä tässä sitten on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun voi asua yksin, ei ole tuollaisia ongelmia. Miesystävä asuu omassa asunnossaan.
Ja maksatte kahta vuokraa :D
Asuu omassa asunnossa. Ei muiden asunnossa.
Onko täällä muita, jotka rakastavat auringonlaskuja?
Haluaisin auttaa, mutta en tiedä miten.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nukkumista eri huoneessa. Torkuttaja ei pääse tavastaan eroon.
Kyllä pääsee kun opettelee. Mäkin joskus torkutin, mutta opettelin siitä pois.
Ei ole oikein, että parisuhteessa toinen voi tuolla tavalla häiriköidä toisen unta. Aikuinen ihminen voi opetella pois torkuttamisesta.
Itse nukun siihen asti, kun oikeasti pitää herätä. Ellen nyt sitten syystä tai toisesta herää vähän ennemmin.
Mutta en ikinä käytä torkkua, eihän siinä ole järkeä nukkua väkisin pätkissä ja heräillä vähän väliä johonkin raivostuttavaan herätysääneen.
Kyllä elämässä tulee jossakin kohtaa todennäköisesti aika, jolloin uni on katkonaista ihan ilman torkkujakin, jos niitä niin kovasti kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti herääminen on niin kivaa, että sitä haluaa tehdä monta kertaa joka aamu.
Joo, en tajua torkuttajia.
Mä torkutan vain juuri sen verran kuin on pakko herätäkseni. Yleensä yksi 10 min torkku riittää. Joskus pystyn ponkaisemaan sängystä ekan herätyksen kohdalla, mutta yleensä on univaihe sen verran kesken, että on paljon helpompi herätä, kun ekan varoituksen jälkeen saan vielä 10 min aikaa "hoidella unisyklin loppuun", tai mitä siitä sitten tapahtuukaan. Viisi minuuttia ei toimi, jostain syystä, mutta kymmenen toimii.
Ihanaa elää omassa elämässä ja saan itse torkuttaa vaikka joka aamu ihan rauhassa. Aina vaan tuntuu varmemmalta, että jatkan tätä itsenäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Torkutan vaikka joka päivä jos siltä tuntuu. Ei paljon vaimon mielipiteet paina.
Voi olla äkkiä entinen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisinpäin, onko siis nainenkin "itsekäs sika" torkuttaessaan?
Mä oon torkuttava nainen (puolisoa ei haittaa mun torkutus), ja oon aivan ällistynyt tästä aggression ja vihamielisyyden määrästä meitä torkuttajia kohtaan.
No voisko johtua siitä että jatkatte unianne mutta se toinen ei saa enää unta sen torkutuksen jälkeen? Onko sulla aivoja?
Aivot saattavat ymmärtää kuljettaa häiriintyvät korvat eri huoneeseen nukkumaan. Vaikka tietysti viisaampaa on raivota ja pakottaa toinen omaan tahtoon.
No huh huh, ettäkö omassa kodissa sohvalle nukkumaan että itsekäs porsas voi torkuttaa? Taidat py
Miksi se on itsekäs, joka torkuttaa, eikä se, joka vaatis toista olemaan torkuttamatta?
Tää oli mainio kommentti! Siis miksi toisen unen katkaiseva on pahis, eikä se, joka pyytää, että voisitko olla katkaisematta mun untani? Vähän kärjistäen, miksi lyöjä on pahis, eikä se, joka pyytää olemaan lyömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä olen kuullut että jossain näissä miesvauva perheissä on jopa lapsia. Lapset ovat väsyneitä koulussa, kun heräävät siihen kun iskä aloittaa tunnin torkutuksen 4.30. On kyllä uskomatonta miten ei huomioida muita. Edes lapsia, kun on mukava torkuttaa tunti ja herättää koko talo
Toisaalta, jos on niin sikeäuninen ettei meinaa herätä herätyskelloon, niin mitä tälle voi muuta tehdä kuin asettaa monta herätystä? Ihan nyt siis vilpittömästi kysyn, kun itse en tähän muuta ratkaisua ole keksinyt.
Puoliso laittaa itselleen herätyksen ja herättää sitten sinut? Toki puolisokin sitten herää siihen, mutta sentään tuntia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti herääminen on niin kivaa, että sitä haluaa tehdä monta kertaa joka aamu.
Joo, en tajua torkuttajia.
Hommahan on ainakin omalla kohdalla niin, että kun nimenomaan en herää. Kun laitan torkun päälle, niin en edes muista tehneeni sitä. Joskus mennyt herätys kokonaan pois päältä, jonka takia on pakko laittaa useampi herätys.
Ja ei, ei auta laittaa puhelinta niin kauas, että nousisin sitä sammuttamaan. Silloin en herää siihen lainkaan.
Kyllä tässä vuosien aikana on tullut kokeiltua vaikka ja mitä, mutta ainoa keino on monta herätystä, joihin sitten ilmeisesti asteittain herään. Toinen vaihtoehto olisi nukkua pommiin joka ikinen aamu, ja monikohan työnantaja sitä sitten kauaa katselisi.
En asu kenenkään kanssa, ja jatkossakin näköjään pitää ottaa heti puheeksi jos siihen pisteeseen joskus pa
Hmm, voiko tuo johtua siitä, että joudut elämään itsellesi väärässä rytmissä? Jos olet joskus saanut nukkua ja herätä silloin, kun siltä tuntuu vaikka monen viikon ajan, niin kääntyykö vuorokausirytmisi ihan toiseksi? Onko silloin helpompi herätä kelloon, jos se soi lähempänä ns. luonnollista heräämisaikaasi?
Vierailija kirjoitti:
Mies saa torkuttaa omassa kodissaan
Ja vaimo ei saa nukkua omassa kodissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies torkutti myös alkuun yhteenmuuton jälkeen. Keskustelun jälkeen muutti tapansa. Olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta. Torkuttajan kanssa tuo ei olisi onnistunut.
Eli miehesi alkoi nukkua joka aamu pommiin, vai muutitteko eri asuntoihin?
Painaakseen torkkunappia pitää ensin herätä. Eihän siinä pysty nukkumaan pommiin.
eri
Kyllä sen saattaa tehdä sen verran unessa, ettei sitä edes tajua. Välillä olen nukkunut pommiin ja puhelimen torkku ei ole enää päällä. Ilmeisesti olen laittanut sen pois päältä kokonaan enkä ole tajunnut sitä. Toinen vaihtoehto on, että torkkutoiminto lopettaa jonkin ajan kuluttua itsestään ja olen sitten vain uinunut läpi koko tuon ajan heräämättä yhteenkään (ääni)hälytykseen. Joskus olen nukkunut pommiin jopa ilman korvatulppia, eli olen ollut tosi syvässä unessa, kun kello on soinut pääni vieressä.
Minä herään aina laakista mutta vaimo torkuttaa. Ärsyttävää jos hänellä on aikainen lähtö
Siis oikeastiko sinusta on outoa jos joku ei herää ilman herätysääntä? Itse kuvittelisin että valtaosa maailman ihmisistä tarvitsee herätyskellon jos täytyy herätä johonkin tiettyyn aikaan.
Itse herään viikolla herätykseen klo 5:55, viikonloppuisin nukun puoleenpäivään riippumatta siitä, mihin aikaan menen nukkumaan. Eli mitään aikaisempaa rytmiä ei muodostu kun olen aamuntorkku.