Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nämä kohtuulliset kriteerit miehelle?

Vierailija
22.09.2024 |

Nyt jotain lämmikettä kylmeneviin syysiltoihin. Muutakin kuin takkatuli ja teekuppi. Eli mies pitäisi löytää ja kriteerit on selvillä. Onko mielestänne liian tiukkaa vai onko tsänssejä?

1. Miehen on oltava minua pidempi eli yli 160 cm.

2. Miehen on oltava minua painavampi eli yli 55 kg.

3. Miehen on oltava n. ikäiseni tai vähän vanhempi eli 47-55 vuotta.

4. Miehen on oltava taloudelliselta statukseltaan vähintään samaa luokkaa. Ansaitsen itse reilu 4600 e/kk. 

5. Miehen koulutustaso vähintään sama kuin minulla. Tai insinööri. Olen itse DI + FM.

6. Miehen tulee olla yhtä liikunnallinen tai enemmän kuin minä. Harrastan aktiivisesti kahta joukkuelajia, lisäksi kestävyyslajeja.

7. Miehen tulee olla yhtä rehellinen kuin minäkin. Eli melko rehellinen.

8. Mies ei polta ja juo enintään vähän enemmän kuin minä. Itse käyn baarissa tai nautin alkoholia n. 5-6 kertaa vuodessa.

9. Mies ei ole vässykkä, eikä naistenhakkaaja.

10. Mies saa olla kalju, mutta ei pitkätukka. Ja siististi pukeutuva.

Tässä nämä, mitä olen miettinyt. Onko liikaa, löytyykö ketään? Olen siis itse kivannäköinen, mutta ikää jo melkein 50.

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että kriteerini eivät olisi hirmu korkeita. Mutta ehkä olen väärässä. Jos en suostu nostamaan ikärajaa (laskea voin vähän, heh heh), niin mitä kohtaa rukkaamalla helpoiten onnistuisi? Päihderiippuvaista en kylläkään huoli. Ap

Sinulla, niin kuin muillakin kriteerejä listaavilla naisilla on se ongelma, ettette ymmärrä perustodennäköisyyttä. Jokainen kriteeri itsessään voi olla ihan ok - mutta kun lista pitenee, niin potentiaalisten partnerien määrä lyhenee - ihan tilastollisesti. Sun kriteerit eivät nyt ole pahimmasta päästä, mutta korkeakoulutettuja sinkkumiehiä jo puhtaasti on aika vähän. Siihen ei päälle eneää montaa kriteeriä tarvitse, niin siinäpä sitten olet. 

Vierailija
302/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla miehillä voi olla korkeat kriteerit, mutta jos oikea sattuu vastaan, niin se on siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli melko rehellinen 🤣 ihan paras 

Hän joutui ottamaan pois täysin rehellinen, koska mies ei ole koskaan täysin rehellinen. Sellaista miestä ei ole olemassakaan vaikka nainen olisikin täysin rehellinen. Tähän kävisi hyvin se vitsi kun tyttö pyysi joulupukilta lahjakasi yksisarvista. Joulupukki sanoi, että ei ole mahdollista, sano joku muu. Tyttö sanoi, että haluaa rehellisen ja hyvän poikaystävän. Joupukki tuumi hetken ja sanoi, että katsotaan sittenkin mielummin sitä yksisarvista. 

Ei ole ongelma, piti vain olla rehellisempi.

Kohdat 5, 6 ja 7 on rajoittavia

Vierailija
304/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin listassa huomiota, että vaadittiin vähintään samaa, mitä itselläkin on.

Olette kenties kuulleet väittämän, että naisen luonne ja pyrkimys on aina naida ylöspäin 🤔

Vaikeampaa olisi löytää täsmälleen samaa tienaava. AP nimenomaan ei yrittänyt pariutua ylöspäin, koska hän sanoi, että etsii sellaista, joka tienaa saman verran kuin hän. Enemmän saa olla, mutta se ei ollut hänellä lainkaan vaatimuksena. 

Jos vähempi ei kelpaa ja täsmälleen saman tienaava on hyvin vaikeaa löytää, niin eihän siinä jää enää jäljelle kuin pariutuminen ylöspäin.

Vierailija
305/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 4-6, muistin numerot väärin.

Vierailija
306/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pitkälti tuollaisen miehen, joka on vieläpä sinkku. Minulla kuitenkin on käsitys, että hänen sinkkuutensa johtuu juuri siitä että hänellä on niin paljon valinnanvaraa seuransa suhteen, että hän ei oikein haluaisi sitoutua. Kiinnostusta tulee kaikenlaisilta naisilta kolmekymppisistä alkaen. Lisäksi hän tosiaan tekee erittäin vaativaa työtä, on toimitusjohtaja ja harrastaa aktiivisesti liikuntaa, joten vakiintuneelle seurustelulle ei oikein liikene aikaa. Hänellä on useita sellaisia on/off naissuhteita, joissa tehdään joskus mukavia viikonloppureissuja, käydään syömässä ja pannaan. En tiedä, kuinka todennäköisesti hän kiinnostuisi ap:sta. 

Vierailija
307/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 4-6, muistin numerot väärin.

Sanoisin, että 8 on liikaa.  Lähes kaikki tuntemani miehet juovat sauna kaljan tai viini lasin illallisella. Ainuastaan ne jotka ei juo lainkaan selvivät numero 8sta.
Kukaan meidän vanhojen ukkojen sählyporukasta ei esim kelpaisi 30 ukkoa 50 hujakoilla. Juomme aina yhden kaljan pelin jälkeen ja jauhamme soopaa.

Vierailija
308/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisista todennäköisyyksistä onkin jo monta kommenttia (vaikka osa mamoista ei selvästikään silti ymmärrä seulan kireyttä), mutta itseä hämmästyttää varsinkin se miten oudon sekalaisia nää vaatimukset on. Osa on ihan naurettavan spesifejä ja toiset hyvin yleisluonteisia. Mikä idea on esimerkiksi siinä että jos mies tienaa vaikka 200 euroa vähemmän kuin ap tai liikkuu aktiivisesti mutta "vain" kolme kertaa viikossa tai juo yhden saunakaljan kerran viikossa niin sellaista ei voisi harkitakaan? Miten viisikymppinen muija voi olla noin mustavalkoinen ja naiivi? 

Vierailija
309/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mitään miestä noilla spekseillä saa. Tajuatko, että tuon ikäisenä vapaalla oleva mies on joko pano-alfa hopeakettu, joka katselee nuoria naisia tai sitten oksettava ja kulahtanut perverssi, joka myöskin katselee nuorempia naisia. Aivan turhaan mistään miehestä haaveilet. :D Ristus miten teillä naisilla on harhaiset käsitykset itsestänne...

Kertonee paljon miesten tasosta, jos liikunnallisuus, ylempi korkeakoulututkinto, hieman keskivertoa korkeammat tulot ja kohtuullinen alkoholinkäyttö ovat liikaa vaadittu keski-iän ohittaneelta. Onneksi olen löytänyt mieheni jo nuorena. 

No kertonee sinun ja AP:n tasosta, että tässä iässä ette löytäisi ketään, varsinkaan noilla spekseillä. Ette te kelpaisi tuollaiselle miehelle. Pieni todellisustsekkaus hei. Nainen on käytännössä sinkkumarkkinoilla täysi jämäpala 35v täytettyään. Ne miehet, jotka menee noihim spekseihim, ei varmasti katsele yli kolmekymppisiä naisia.

Heh, todellakin katselee. Ja nuo speksithän ovat aivan tavalliselle keski-ikäiselle miehelle, tuollaisia ne tavalliset keski-ikäiset ovat. 

Suomalainen keski-ikäinen mies tienaakin juuri tuon verran keskimäärin. Tavallinen palkka tuossa iässä. 

Täysin tavallista miestä ap on etsimässä. 

Vierailija
310/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kriteerit eivät ole liian tiukat. Suunnilleen tuollaiset minullakin olisi. Oma mies täyttää ne täsmälleen. Minua pidempi, vähän vanhempi, hyväpalkkainen tohtori, harrastaa kilpaurheilua, on kiltti, muttei perässävedettävä lammas. Jos nyt jäisin leskeksi, tuskin yhtä hyvää löytäisin. Monet miehet ovat joustamattomia änkyröitä, sellaista en jaksa yhtään. Eikä saa olla tylsimys, joka ei innostu mistään. Tykkään matkustella, käydä festareilla ja keikoilla ja ylipäätää elämässä pitää olla jotain liikettä, ei pelkkää sohvalla makaamista.

Vierailija
311/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteerien kohtuullisuus toki riippuu siitä mitä niiden vastineeksi on tarjolla, mutta mielestäni tuossa annoit ymmärtää että et vaadi mieheltä hirveän paljon enemmän kuin itseltäsi (vaikkakin vähän enemmän). Siihen nähden niitä voi pitää kohtuullisina.

Kriteerit ovat varmaan se ensimmäinen seula, mutta sen jälkeen miestä varmaan kiinnostaa oletko hirmu sosiaalinen vai viihdytkö omassa rauhassa, mitä harrastuksia sinulla on, mitä tykkäät tehdä vapaa-aikanasi (urheilunhan mainitsit jo) ja minkälaisessa ympäristössä tykkäät asua (iso kaupunki, pikkukaupunki, lähiö, maaseutu), oletko mökkeilyihmisiä jne.

Kannattaa ottaa huomioon myös että keskimääräinen noin 50-vuotias mies karsastaa draamaa ja arvostaa ennakoitavuutta. Insinööritausta antaa olettaa että jossain määrin rationaalinen tapaus on kyseessä.

Vierailija
312/319 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että kriteerini eivät olisi hirmu korkeita. Mutta ehkä olen väärässä. Jos en suostu nostamaan ikärajaa (laskea voin vähän, heh heh), niin mitä kohtaa rukkaamalla helpoiten onnistuisi? Päihderiippuvaista en kylläkään huoli. Ap

Tulot ja koulutus ainakin, niistä pitää tinkiä.

Vierailija
313/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta äärimmäisen huono neuvo on kehottaa ihmistä laskemaan rimaa vain siksi, että kumppanin löytäminen olisi helpompaa. Pikemminkin pitäisi keskittyä siihen, mitä itse voi tehdä, jotta olisi mahdollista saada juuri sellainen kumppani kuin haluaa.

Ei kai kukaan käskenyt laskemaan rimaa. Ainoastaan todettiin, että jos ei itse ole ihan mieletön saalis niin tuo on aika pitkä vaatimuslista. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä järki näissä "enkö saisi vaatia" -tyyppisissä keskusteluissa on. Ihan mitä tahansa saa vaatia, nämähän on vähän niinkuin kirje joulupukille, mutta jos on korkeat kriteerit niin kannattaa lähteä siitä että on ok olla myös yksin. 

Tuo lista kuvaa hyvin tavanomaista kouluja käynyttä keski-ikäistä miestä. Oikeastaan kaikki tuntemani miehet täyttää nuo kriteerit, paitsi muutamia kaljuja on mutta sille he eivät itse mitään mahda. 

Ei luulisi tuollaisen löytäminen olevan vaikeaa, minullakin olisi tuollaisia ottajia useampiakin tällä hetkellä. Olen kuitenkin parisuhteessa enkä kiinnostunut. 

Vierailija
314/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"50-vuotias korkeakoulutettu mies tienaa Suomessa keskimäärin noin 4 500 – 6 500 euroa kuukaudessa bruttona."

Ap etsii tavallista korkeakoulutettua miestä. Palkkatasovaatimus on ehkä hieman alhainen. Tuollaisia onneksi on pilvin pimein, ja moni sinkkunakin. Pitää vain liikkua oikeanlaisissa piireissä ja tuollaisen löytäminen ei ole vaikeaa. 

Vierailija
315/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallista jantteria siis haet. Ei ole mitenkään liian korkeat kriteerit. 

Vierailija
316/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elät ympäristössä, jossa et tapaa tuollaisia miehiä, etkä ole onnistunut muualtakaan sellaista löytämään, vaikka olet kauan etsinyt, on tilanne hankala. Sen sijaan, jos tämä on vasta seuranhaun alkua, niin ainahan sitä kannattaa aloittaa juuri sillä ajatuksella, joka tuntuu parhaalta ja katsoa mitä siitä seuraa. Kukapa tietää löytyykö jopa vaatimukset yli odotuksen täyttävä mies. 

En kehota ketään alentamaan vaatimuksia, koska minusta on parempi olla yksin (tai koiran kanssa) kuin seurassa, joka ei täysin miellytä. Yksin elämisessä ei ole vikaa tosiaakaan. Tuskinpa itsekään ketään etsisin, jos tulee ero tai puolisoni kuolee. En vain jaksa uskoa, että yhtä hyvää eli täydellistä tulee vastaan enkä halua kokea pettymyksiä. Olen jo saanut elämältä tällä saralla enemmän kuin uskalsin toivoakaan. 

Vierailija
317/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat ja vikat neljä kohtaa oli helppo täyttää. Koulutukseen tyssäisi kohdallani (amk). 

6.  "Harrastan aktiivisesti kahta joukkuelajia, lisäksi kestävyyslajeja".

Mies, joka ylittää nuo, ei häntä paljoa kotona näkyisi. Entä jos harrastaa vain yhtä joukkuelajia ja kestävyyslajia, mutta voittaa sinut cooper-testissä? Heh.

Vierailija
318/319 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kriteerinaista mahtuu vaatimuslistamiehen VW Poloon?

Vierailija
319/319 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla, niin kuin muillakin kriteerejä listaavilla naisilla on se ongelma, ettette ymmärrä perustodennäköisyyttä. Jokainen kriteeri itsessään voi olla ihan ok - mutta kun lista pitenee, niin potentiaalisten partnerien määrä lyhenee - ihan tilastollisesti. Sun kriteerit eivät nyt ole pahimmasta päästä, mutta korkeakoulutettuja sinkkumiehiä jo puhtaasti on aika vähän. Siihen ei päälle eneää montaa kriteeriä tarvitse, niin siinäpä sitten olet. 

Se, että sinun mielessäsi tuollaiset miehet ovat harvinaisia kertoo lähinnä siitä minkälaisissa ympyröissä sinä pyörit. 

Minä osaan heittämällä nimetä 10 nuo kriteerit täyttävää sinkkumiestä, vielä paljon enemmän parisuhteessa olevia. Ovat täydellisen tavallisia keskiluokkaisissa ympyröissä. Enemmistössä jopa.