Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto
Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan?
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkähän ne mullistukset on jotka koskee vain tuota ikäluokkaa?
Kyseiseltä ikäluokalta varastettiin jo ennen 23v karttunut eläkekertymä. Seuraavalle ikäluokalle eläkettä taas kertyy. Kannatti alkaa työnteko 15v ja olla kaikki illat ja viikonloput töissä :( vaikka silloiset tulot ei päätä huimanneet niin korkea korolle periaatteella menetetty eläke on useampi satanen. Siinä sulle yksi vain yhtä ikäluokkaa koskenut muutos. Eiköhän niitä keksitä lisää tarpeen mukaan. Sitä en oikein ymmärrä miksi se kohdistuu aina samaan ikäluokkaan. Nyt vielä vähän iso osa ikäluokasta on pitkäaiakistyöttömänä 10-15v ennen eläkkeelle siirtymistä eli eläke jää todella pieneksi.
Sori nyt vaan, mutta tuo, että eläkettä ei kertynyt alle 23 vuotiaalle, koski myös vanhempia. Se ei suinkaan ollut pelkästään tuolle ikäluokalle tehty muutos.
Itse aloitin täysipäiväisen työskentelyn 19 vuotiaana, ja loppujen lopuksi ne menetetyt 4 vuotta ovat aika merkityksettömät 45 vuoden työhistorian jälkeen, koska palkka alkuvuosina oli kuitenkin selkeästi pienempi kuin myöhemmin työelämässä. Ja jos sinä puhut vain osa-aikatyöstä, niin merkitys entistä vähäisempi. Eläkekertymässä kun ei varsinaisesti tuota korkoa korolle tule, ainoastaan kertymää korotetaan tietyillä indeksisäännöillä.
Jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen niin kotihoitaja tulee kyllä auttamaan pukemisessa ja antaa lääkkeet ja aamupalaa, mutta siitä lähetetään lasku eläkkeen suuruuden mukaan.
Lisäksi pitää ostaa erikseen tukipalvelut kuten kauppapalvelut, kodin siivous, pyykin pesu jne.
Kuka kuvittelee yli viisikymppisten jämähtäneen 90-luvun tekniikkaan? Suuri osa tuon ajan tekniikoista ei ole enää edes käytössä. Jos itse mietin aikaa vuonna -95 kun aloitin nykyisessä ammatissani, täytyy sanoa, että tekniikan kehittyminen on ollut aika hurjaa. Uudistuksia tulee jatkuvasti edelleen, onneksi niiden käyttöön myös koulutetaan. Saatan kuvitella, että työelämän ulkopuolelle jääneet voivat helpommin pudota tekniikan kelkasta, mutta työelämässä siihen ei juuri anneta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.
50-vuotiaat syntyivät vuonna 1974 ja tulivat työmarkkinoille 90-luvun puolivälin jälkeen. Joten erikoinen kommentti.
No siellä töissä oli jo silloin niitä 50 jotka oli sitä mieltä että mitään ei muuteta ainakaan ennenkö itse jään eläkkeelle. Kun sitten nämä nuoret vanheni niin edelleenkään ri voi muuttaa mitään kun viimeiset "sata" vuotta on toimittu näin.
Miksi pitäisi muuttaa jos 100 vuotta on niillä menty ja pärjätty ja hyviksi havaittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.
50-vuotiaat syntyivät vuonna 1974 ja tulivat työmarkkinoille 90-luvun puolivälin jälkeen. Joten erikoinen kommentti.
No siellä töissä oli jo silloin niitä 50 jotka oli sitä mieltä että mitään ei muuteta ainakaan ennenkö itse jään eläkkeelle. Kun sitten nämä nuoret vanheni niin edelleenkään ri voi muuttaa mitään kun viimeiset "sata" vuotta on toimittu näin.
Miksi pitäisi muuttaa jos 100 vuotta on niillä menty ja pärjätty ja hyviksi havaittu.
Koska Tiktok...
Toisen pankkikorttia ei saa käyttää. Siksi kotihoitajat ei nykyään käy kaupassa enää eläkeläisille. Ruoat tilataan kaupasta kotiin kotiinkuljetuksella, kauppa tietysti laskuttaa kotiinkuljetuksesta. Ja ruoat pitää laittaa itse jääkaappiin, kotiinkuljetus tuo ne vain ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen niin kotihoitaja tulee kyllä auttamaan pukemisessa ja antaa lääkkeet ja aamupalaa, mutta siitä lähetetään lasku eläkkeen suuruuden mukaan.
Lisäksi pitää ostaa erikseen tukipalvelut kuten kauppapalvelut, kodin siivous, pyykin pesu jne.
Ihan sama tilanne on, vaikka ei olisi vielä eläkkeelläkään. Sen verran tuohon sun kommenttiisi sanoisin, että lonkkaleikkauksen jälkeen yleensä se kotihoidon tarve on vain lyhyen aikaa (esim 1-2 viikkoa) ja silloin menee ihan kiinteällä hinnalla eikä tulojen mukaan. Vasta sitten, jos kotihoidon tarve on pidempiaikaista (potilas ei kuntoudukaan odotetulla tavalla lonkaleikkauksestaan ja/tai potilaalla on muitakin syitä tarvita kotihoitoa kuin se lonkka), aletaan laskuttaa tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuvittelee yli viisikymppisten jämähtäneen 90-luvun tekniikkaan? Suuri osa tuon ajan tekniikoista ei ole enää edes käytössä. Jos itse mietin aikaa vuonna -95 kun aloitin nykyisessä ammatissani, täytyy sanoa, että tekniikan kehittyminen on ollut aika hurjaa. Uudistuksia tulee jatkuvasti edelleen, onneksi niiden käyttöön myös koulutetaan. Saatan kuvitella, että työelämän ulkopuolelle jääneet voivat helpommin pudota tekniikan kelkasta, mutta työelämässä siihen ei juuri anneta mahdollisuutta.
70-luvulla tein hiekkakakkuja, ei mulla ollut aavistustakaan sen ajan tekniikasta. Opiskelin 90-luvulla ja tulin työelämään vuosikymmenen vaihteessa. Ei mulle kukaan ole opettanut 70-80-luvun tekniikkaa, saati, että olisin voinut jämähtää siihen. Elektroniikkapeleillä tuli pelattua lapsena, mutta siinä mun kosketukseni sen ajan tekniikkaan suunnilleen onkin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne on, vaikka ei olisi vielä eläkkeelläkään. Sen verran tuohon sun kommenttiisi sanoisin, että lonkkaleikkauksen jälkeen yleensä se kotihoidon tarve on vain lyhyen aikaa (esim 1-2 viikkoa) ja silloin menee ihan kiinteällä hinnalla eikä tulojen mukaan. Vasta sitten, jos kotihoidon tarve on pidempiaikaista (potilas ei kuntoudukaan odotetulla tavalla lonkaleikkauksestaan ja/tai potilaalla on muitakin syitä tarvita kotihoitoa kuin se lonkka), aletaan laskuttaa tulojen mukaan.
Totta, jos sairastut syöpään niin sairaspäiväraha on puolet palkasta ja ensi vuonna sitä leikataan.
Ja kaikki palvelut maksaa. Ei tule lapsiperheeseen mitään ilmaissiivoojaa, jos vanhemmalla on syöpä ja jatkossa omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea.
Ja toimeentulotuessa on samat säännöt kaikille. Lainat ei ole asumismenoja edes syöpäsairaalle.
Johan se on langennut itse kullekin joka siihen on suostunut. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa.
Suomalaisia valmistellaan siihen että myös eläkkeet pöllitään.
tämä on osa suurta suunnitelmaa.
Joo. Ihan turha juttu, onneksi en hankkinut tunnuksia turhanpäiväisen ja itsestäänselvän asian vuoksi.
Hankintakustannukseltaan noin 15.000 (ja laskee vauhdilla) arvoisen humanoidirobotin ei tarvitse tuoda kuin 5 % tuottavuusparannus 50.000 vuosipalkkaa nauttivan henkilön työpanokseen ollakseen taloudellisesti kannattava. Pimeässä ilman ylityölisiä 24/7 työskentelevänä se tulee tuomaan paljon suuremman tuottavuusparannuksen. Näitä alkaa erilaisiin tehtäviin valua massatuotettuna markkinoille viimeistään 2027.
On siinä sopeutumista muillakin ikäluokilla kun annetaan pääoman ja rikkinäisen talousjärjestelmän päättää.
Miten ne aikoo pölliä sen valtavan 260mrd rahalähän jonka nimi on eläke joku?
Siis joku keksii jossain vaiheessa varmasti kysyä että eikö tällä rahaläjällä tosiaan ole mitään tekemistä eläkkeiden kanssa
Mahtaa poliitikkoja harmittaa että ovat ylipäänsä kertoneet kansalle että sellainen on olemassa.
Jep. Nuoremmat luulee olevansa tietotekniikan huipulla kun osataan vääntää videoita töktökkeihin ja istua teamsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo.
Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!
Jos tämä on se mullistus niin kenelle tulee yllätyksenä ettei suurten ikäluokkien kaltaisiin eläke-etuihin ole rahaa?
Miten nimenomaan viiden ikäluokaN eläke-edut ovat mielestäsi erikoisemmat?
Ja siksi että asiakkaiden määrä on aikamoinen. Tuskin aikaa juosta kaupoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin oli meidän alalla käytössä 70 ja 80 luvun tekniikka ja työtavat ja nämä silloin töihin tulleet omaksuivat ne tavat. Sitä tekniikkaa on käytössä edelleen ja nämä 50-60 vuotiaat ovat jämähtäneet siihen. Nyt se tekniikka tulee tiensä päähän eivätkä nämä 50-60 vuotiaat osaa tai halua opetella uudempaa tekniikkaa vieläkään. Työnantajalla on vaikeuksia löytää näille työkohteita. Itse osaan tuon vanhan tekniikan ja uudemmankin tekniikan ihan u
Ihan riippuuu alasta. Itse käytän sujuvasti apottia, se tuli käyttöön vasta muutama vuosi sitten.
Ei hoideta edes omia vamhempia eikä anoppeja.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen enkä laita euroakaan linja-auto lippuun sen takia, että menisin auttamaan jotain eläkeläistä.
Vanhusten hoidosta on tulossa täysi kaaos.
Olen kotona kaiken vapaa-ajan ja hoidan vain itseni ja siivoan vain oman kotini.
Tässä on kyllä asennetta 😂
Ei näille idiooteille jaksa edes vastata. Vai että eläkekassa muka maksaa Tsiisus sentään mikä ääliö ja näitä tuo ikäluokka on täynnä!