Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto

Vierailija
22.09.2024 |

Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan? 

Kommentit (366)

Vierailija
101/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini jäi 58-vuotiaana ihan normaalille eläkkeelle. Esimieheni jäi vastaavasti 60-vuotiaana ihan normaalille eläkkeelle. Oma arvioitu eläkeikä on noin 65+. 

Ikäero äitiini 25 v. ja esimieheeni 12 v. 

Minä ja kaikki työtoverimme jäimme 65 v eläkkeelle ja oltiin yksityisen eläkekassan jäseniä, joka nyt maksaa ison osan eläkkeestämme. T.mummi 70+

Vierailija
102/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.

50-vuotiaat syntyivät vuonna 1974 ja tulivat työmarkkinoille 90-luvun puolivälin jälkeen. Joten erikoinen kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeläinen saa aivoinfarkitin niin hän maksaa siivousyritykselle kotinsa siivouksesta ja jättää parturikäynnit ja saunavuorot väliin niinkuin työttömätkin.

Tai toinen vaihtoehto on asua paskaisessa ja likaisessa asunnossa.

Vierailija
104/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en paljon kantaisi huolta yli 5000-vuotiaiden elämästä. Heitä ei liikaa ole.

Jäämies Ötzi taitaa olla sitä ikäluokkaa. Ei hänelläkään kovin hyvin mene, mutta kukaan ei sentään vaadi uudelleenkouluttautumaan.

Vierailija
105/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olishan se kivaa, että naiset tekee palkattomia työkokeiluita mistä ei kerry edes eläkettä, hoitaa omat lapset pienellä kotihoidontuella ja sitten vielä eläkkeellä olevat vanhemmat ilmaiseksi vapaa-ajalla ja anopit. Itse heillä ei ole varaa käydä edes parturissa tai ottaa saunavuoroa.

Mutta kun se nyt ei mene enää niin.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai sitten eläkeläiset on ilman hoitoa.

Vierailija
106/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työelämä on ollut jatkuvaa muutosta. Uusia asioita ja työtehtäviä on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Ensimmäiset yt:t oli vuonna 1991 enkä edes jaksa laskea kuinka monta niitä on ollut. Kolmet yyteet päättyi potkuihin. Ei tässä ole ollut mahdollisuutta jämähtää mihinkään.

Vierailija
107/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.

50-vuotiaat syntyivät vuonna 1974 ja tulivat työmarkkinoille 90-luvun puolivälin jälkeen. Joten erikoinen kommentti.

Koska silloin oli meidän alalla käytössä 70 ja 80 luvun tekniikka ja työtavat ja nämä silloin töihin tulleet omaksuivat ne tavat. Sitä tekniikkaa on käytössä edelleen ja nämä 50-60 vuotiaat ovat jämähtäneet siihen. Nyt se tekniikka tulee tiensä päähän eivätkä nämä 50-60 vuotiaat osaa tai halua opetella uudempaa tekniikkaa vieläkään. Työnantajalla on vaikeuksia löytää näille työkohteita. Itse osaan tuon vanhan tekniikan ja uudemmankin tekniikan ihan uusimpiin tekniikoihin asti. 

Vierailija
108/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olishan se kivaa, että naiset tekee palkattomia työkokeiluita mistä ei kerry edes eläkettä, hoitaa omat lapset pienellä kotihoidontuella ja sitten vielä eläkkeellä olevat vanhemmat ilmaiseksi vapaa-ajalla ja anopit. Itse heillä ei ole varaa käydä edes parturissa tai ottaa saunavuoroa.

Mutta kun se nyt ei mene enää niin.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai sitten eläkeläiset on ilman hoitoa.

Petteri ja sotejohtajat tulevat yllättymään.

Pari vuotta sitten thl:n johtajat sanoivat telkkarissa, että eläkeläisten hoidontarve lisääntyy ja eläkeläisten hoitokulut nousee 5 miljardista 10 miljardiin seuraavan 10 vuoden sisällä, kun pitää palkata 200 000 hoitajaa nykyisten lisäksi.

Sitten Petteri keksi leikata ansiosidonnaista + sotesta 500 miljoonaa. Ja sote johtajat keksivät kokouksissaan, että ok omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon.

Ja nyt on tulossa ylläri pylläri, kun omaiset ei osallistukaan eläkeläisten hoitoon ja vanhukset voi jäädä kokonaan ilman hoitoa.

Kuule Petteri, se kulkeminen eläkeläisten luo maksaa ja sinä leikkasit ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat, me naiset emme lähde kotoamme vapaa-ajalla yhtään mihinkään.

Vierailija
109/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siellä töissä oli jo silloin niitä 50 jotka oli sitä mieltä että mitään ei muuteta ainakaan ennenkö itse jään eläkkeelle. Kun sitten nämä nuoret vanheni niin edelleenkään ri voi muuttaa mitään kun viimeiset "sata" vuotta on toimittu näin.

Vierailija
110/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitkähän ne mullistukset on jotka koskee vain tuota ikäluokkaa?

Kyseiseltä ikäluokalta varastettiin jo ennen 23v karttunut eläkekertymä. Seuraavalle ikäluokalle eläkettä taas kertyy. Kannatti alkaa työnteko 15v ja olla kaikki illat ja viikonloput töissä :( vaikka silloiset tulot ei päätä huimanneet niin korkea korolle periaatteella menetetty eläke on useampi satanen. Siinä sulle yksi vain yhtä ikäluokkaa koskenut muutos. Eiköhän niitä keksitä lisää tarpeen mukaan. Sitä en oikein ymmärrä miksi se kohdistuu aina samaan ikäluokkaan. Nyt vielä vähän iso osa ikäluokasta on pitkäaiakistyöttömänä 10-15v ennen eläkkeelle siirtymistä eli eläke jää todella pieneksi.

Vierailija
111/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseiseltä ikäluokalta varastettiin jo ennen 23v karttunut eläkekertymä. Seuraavalle ikäluokalle eläkettä taas kertyy. Kannatti alkaa työnteko 15v ja olla kaikki illat ja viikonloput töissä :( vaikka silloiset tulot ei päätä huimanneet niin korkea korolle periaatteella menetetty eläke on useampi satanen. Siinä sulle yksi vain yhtä ikäluokkaa koskenut muutos. Eiköhän niitä keksitä lisää tarpeen mukaan. Sitä en oikein ymmärrä miksi se kohdistuu aina samaan ikäluokkaan. Nyt vielä vähän iso osa ikäluokasta on pitkäaiakistyöttömänä 10-15v ennen eläkkeelle siirtymistä eli eläke jää todella pieneksi.

Ei 1970-luvulla syntyneillekään kerry eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ja leskeneläkettä saa vain 10 vuotta, jos on syntynyt 1975 tai sen jälkeen.

Vierailija
112/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kyse on katkeruudesta? Mä olen koko elämän yrittänyt sitä välttää ja toimia sen mukaan että ei mun tarvitse olla kenellekään katkera. Ehkä siitä noin laajempikin tosiaan kannattaisi päästä suomalaisessa yhteiskunnassa eroon.

Vierailija
113/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitanut vanhempiani jo vuosia. Joten ei mun elämä muutu tästä miksikään. 

Vierailija
114/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska silloin oli meidän alalla käytössä 70 ja 80 luvun tekniikka ja työtavat ja nämä silloin töihin tulleet omaksuivat ne tavat. Sitä tekniikkaa on käytössä edelleen ja nämä 50-60 vuotiaat ovat jämähtäneet siihen. Nyt se tekniikka tulee tiensä päähän eivätkä nämä 50-60 vuotiaat osaa tai halua opetella uudempaa tekniikkaa vieläkään. Työnantajalla on vaikeuksia löytää näille työkohteita. Itse osaan tuon vanhan tekniikan ja uudemmankin tekniikan ihan u

Kirjoitat kuin menneisyydestä. Kyllä jokainen viisikymppinen on joutunut opettelemaan työuransa aikana monet uudet ohjelmat jotka tuntuu nykyään vaihtuvan parin vuoden välein. En kyllä tiedä yhtäkään omasta ikäluokastani joka ei olisi opiskellut perustutkintonsa jälkeen yhtikäs mitään. Eli koulutustakin löytyy.

Vierailija
115/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kyse on katkeruudesta? Mä olen koko elämän yrittänyt sitä välttää ja toimia sen mukaan että ei mun tarvitse olla kenel

Leskeneläke vietiin osalta. Toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki. Kaikki lääkkeet ja ambulanssikyydit ei kuulu maksukattoon. Lisäksi vuorokausi sairaalassa maksaa 49.90 siihen asti, kun maksukatto tulee täyteen. Kun maksukatto on täynnä joutuu vuorokausi hoidosta sairaalassa  maksamaan 22,80 vuorokausi.

Vierailija
116/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi maata sairaalassa 4 kuukautta vuodessa maksamalla pelkän 780 maksukaton.

Vierailija
117/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.

Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina. 

Miten se konkreettisesti toteutetaan? Kun ei vaan hoida.

Se 50-60 vuotias juoppalalli poika tuomitaan vankilaan, kun ei hoida vanhempempiaan. Auttaa heti ongelmaan.

Eiku...sitten onkin 2-3 hoidettavaa laitoksessa...

Vierailija
118/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Olen 60-vuotias. Ei minulla ole hoidettavana kuin vanhempieni hauta.

Vierailija
119/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan klikkiotsikolta jonka uutisarvo on lähellä nollaa. En anna rahaa keltaiselle lehdistölle.

Ne voi kertoa meille osatottuksia, mutta ei koko totuutta. Eli tässä tapauksessa ei kerrota kaikkea, mitä on suunnitteilla?

Vierailija
120/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa luulee, että joutuu maksamaan vain maksukaton verran sairaalahoidosta vuodessa, mutta se ei mene niin.

Kun maksukatto on täynnä niin joutuu sairaalahoidosta osastolla maksamaan 22,80 vuorokausi ja asumiskulut vuokra-asunnosta tai omistusasunnosta on silti maksettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän