Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto
Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan?
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.
Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina.
Saksassa on niin. Lapsi vastaa ja maksaa vanhempiensa vanhuus elämisen, hoitokodin ja maksut. Siksi Saksasta ihmiset lähettää vanhuksiaan Puolaan ja Aasiaan vanhainkoteihin, kun siellä on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Murto on nyt rakastunut itseensä ja julkisuuteen. Varman toimitusjohtajana on kissanpäivät kun kaikki toiminta on lailla säädelty ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Ei tarvitse olla erityisen välkky, pääasia, että näyttää hyvältä.
Vakuutuspamppu on jumalasta seuraava. Käytännössä saa painaa rahaa painokoneella.
Määrittelee itse tuleeko rahaa riittävän monta miljardia. Jos ei tule niin nostetaan vakluutusmaksuja.
Päivät kuluu rattoisasti kun katselee isoja numeroit. "Hitto tässä saldossa on paljon nollia". Mikähän tämä summa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.
Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina.
Saksassa on niin. Lapsi vastaa ja maksaa vanhempiensa vanhuus elämisen, hoitokodin ja maksut. Siksi Saksasta ihmiset lähettää vanhuksiaan Puolaan ja Aasiaan vanhainkoteihin, kun siellä on halvempaa.
Mahdetaankohan tätä oikeasti haluta Suomeen? Että vanhukset lähetetään Viroon, Latviaan, Liettuaan tai Venäjälle? Vanhukset itse tuskin tätä haluavat ja heidän kannattaakin miettiä, onko tämä velvoite oikeasti sitä mitä he toivovat.
Moni aikuinen lapsi saattaisi myös alkaa katsella työuraa muualta kuin Suomesta. Se on jo nyt monelle taloudellisesti erittäin kannattavaa mutta tuon myötä kannattavuus suorastaan räjähtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysiikäinen jälkeläinen ei ole velvollinen huolehtimaan vanhemmistään/ vanhenmastaan.
Virossa on jo vuosia sitten säädetty laki, joka velvoittaa lapset ja lapsenlapset tukemaan suvun vanhuksia taloudellisesti. Muuten edessä voi olla syyte heitteillejätöstä. Että näin!
Siellä on myös selkeästi pienemmät verot.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta ainaki eläkkeiden kertyminen loppuu jossain vaiheessa kokonaa ja niin myös niiden maksukyky myöhemmin.
Kaikki hallituksen toimet tähtää siihen että kukaan työläinen ei juuri tienaa mitään, ei uskalla kuluttaa mitään joten ei myöskääm maksa veroja - eikä eläkemaksuja.
Tottakai se tuhoaa jollain aikavälillä myös eläkemaksukyvyb.
Tämän yhtälön ymmärtää ihan maallikkokin, ei ole mitään monimutkaista kansantaloustiedettä.
Kyllä. Olet oikeassa. Raha talouden instrumenttina hiukan hämää vain.
Se mitä tarvitaan ja mikä realisoituu rahaksi on yksinkertaisesti ihmisen kokemus luottamuksesta ja toisten ihmisten luotettavuudesta sekä uskoa huomiseen ja tulevaisuuteen. Sitä on nykyaikainen vapaa markkinatalous. Eli keinot joilla nuo ideallit realisoituvat rahaksi ovat kansalaisten tekemiä valintoja mihin tarmonsa ja työkykynsä sitten kohdistaakaan.
Politiikan tulisi keskittyä vain luottamuksen ja tulevaisuususkon ylläpitämiseen. Muuta ei tarvita. Kansalaiset hoitavat yksityiskohdat.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo.
Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!
Ja boomerit käskee mennä töihin kun itse nostavat vuosikymmeniä vastiiketonta eläkettä ja vaativat lisää resursseja heidän hoitamiseksi.
Mä olen ilmoittanut jo kauan aikaa sitten vanhemmilleni, että en tule hyysäämään heitä.
Että olkoot hyvät ja järjestävät elämänsä siten, että pärjäävät itse. Ostavat tarvittavat palvelut ja asuvat sellaisessa paikassa että siellä pärjää. Ja niin ovat tehneet. Mä asun satojen kilometrien päässä, eikä ole mahdollista löytää työpaikkaa heidän läheltään. He eivät todellakaan ole muuttamassa minnekään omasta kodistaan, joten ei ole oikein käytännön vaihtoehtoja.
Myös, eivät hekään ole ikinä auttaneet minua missään. Ehkä 2 tuntia yhteensä ovat vahtineet mun nykyään teini-ikäisiä lapsia. Ei tämä ole kylmää kohtelua, vaan suvun perinne. Ei mulle tulisi mieleenkään, että sälyttäisin omille lapsilleni vastuun hoitaa mua kun olen vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkähän ne mullistukset on jotka koskee vain tuota ikäluokkaa?
Ei pääse eläkkeelle ja kaikki maksetaan omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Saa perintöasuntoja ja mökkejä.
Tämä voi olla se isoin mullistus. Kun ikäluokat pienenee, niin Suomessa on kohta ylitarjontaa kiinteistöistä, joita ei huoli kukaan.
Ei koske minua kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tulevaisuudessa saan vielä paljon perintöäkin.
Jos tuo maksumuurin takana oleva artikkeli siis koski työelämän muutoksia, niin sehän nyt on selvää, ettei kehitys ole pysähtynyt. Mä en kuulu ihan tuohon ikäluokkaan vaan täytän ensi kuussa 63v, mutta kun vuonna 1979 lukiossa meillä pitkän matematiikan opiskelijoilla oli mahdollisuus suorittaa atk-kutrssi, niin me kirjoiteltiin nollia ja ykkösiä paperille. Luokassa oli pääte ja varsinainen tietokone jossain Otaniemessä VTT:n konesalissa. Mehän ei siihen päätteeseen saatu edes koskea vaan katsottiin vaan vierestä, kun opettaja näytti, miten se toimii.
Kun kasarin alussa aloitin työt sairaalamaailmassa, kaikki potilasasiakirjat olivat vielä paperimuodossja ja röntgenkuvatkin filmillä. Yhden talven olin röntgenissä kehittäjänä eli siellä pimeähuoneessa kehitin kuvia. Ennenkuin vaihdoin vuosituhannen vaihteessa sairaalamaailmasta it-alalle, oli labrat ja röntgenin tiedot jo kaikki sähköisinä ja potilaskertomuksetkin kovaa vauhtia muuttumassa sähköisiksi. Ensin merkkipohjaisiksi ja sitten graafisella käyttöliittymällä varustetuiksi. Nykyisin sitten jo selaimilla ja mobiililaitteillakin toimiviksi. Eipä ole enää pimeähuoneita kehittäjineen ja jos haluat omat röntgenkuvasi, saat ne rompulla etkä isossa kuvakuoressa filmeillä. Kohtahan ne kuvatkin on Kanta-arkistossa eli et tarvitse enää sitä romppuakaan. Harva lääkäri tai sairaanhoitajakaan käyttää enää sitä vanhanaikaista verenpainemittaria vaan joka paikassa on jo digitaaliset. Jopa potilailla kotonaan.
On ihan selvää, että kun tulee uusia laitteita ja uusia ohjelmistoja (niin töissä kuin kotonakin), niiden käytön joutuu opettelemaan. Näin on ollut koko sen ajan, kun tuo jutussa ollut 50-60 -vuotiaiden ikäluokka on ollut työelämässä. Eipä sillä muovikansissa olleella valokuvalla varustetulla bussikortillakaan ole pääkaupunkiseudun joukkollikenteessä tehnyt vuosikymmeniin enää yhtään mitään, vaikka kasarilla tekikin. Ei tee enää käteiselläkään, vaikka vielä muutama vuosi sitten sillä pystyi maksamaan matkansa.
Muutama huomio näihin tulevaisuusvisioihin, joissa kuvitellaan, että ihmiset eläisivät yhä vanhemmiksi ja olisivat yhä terveempiä ja että eim eläkeikää voisi koko ajan nostaa:
-ihmisen biologia ei ole muuttunut, vaan elinikä on esim koronan aikaansaamien jälkisairauksien ja immuniteetin heikkenemisen seurauksena lähtenyt laskuun
-on todettu, että vanhenemisessa tapahtuu isot portaat 44 v ja 60 v, se että joku haluaisi yli 60 jatkavan pitkään työelämässä täysin terveenä, ei muuta sitä faktaa
-meillä on työttömyyttä nuorillakin, kukaan ei palkkaa yli 50 v ikäistä, ei vanhaan eikä uuteen ammattiin, vaikka kuinka opiskelisi uuden ammattikoulutuksen
Kun nyt valtion rahat on loppu ja sotea pitää tehostaa, niin pitäisi alkaa priorisoida nuorten sukupolvien hoitoa, eikä laittaa niin suurta osaa yli 80 v hoitoon. On aivan älytöntä pitää vanhuksia keinotekoisesti hengissä. Miksi esim koronarokotukset annetaan ensisijassa yli vanhainkodissa liikuntakyvyttömille yli 80 v, eikä nuoremmille, joilla pitäisi olla vielä eniten elämää ja työelämää edessä? Ajattelutapa pitäisi muuttaa, jos hyvinvointivaltion tulevaisuudesta ollaan huolissaan. Nuoret pitää alkaa laittaa etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysiikäinen jälkeläinen ei ole velvollinen huolehtimaan vanhemmistään/ vanhenmastaan.
Virossa on jo vuosia sitten säädetty laki, joka velvoittaa lapset ja lapsenlapset tukemaan suvun vanhuksia taloudellisesti. Muuten edessä voi olla syyte heitteillejätöstä. Että näin!
Siellä on myös selkeästi pienemmät verot.
Ja pienemmät palkat. Oikeasti moni virolainen on todella kusessa tämän hoitovelvoitteen kanssa. Jos ei ole varaa maksaa, on jäätävä pois töistä. Arvaahan sen, miten siinä käy.
Många kan lägga ihop ett och ett. Det gjorde vi med och nu, sedan några decennier sedan, bor tre generationer utomlands. Varför vara skattemula i Finland då det är frivilligt och nästan alla andra alternativ är bättre?
Ei tuosta kannata huolestua. Ilmapiiri muuttuu sillä tavalla hitaasti oikeaan suuntaan ja asiat, kuten eutanasia, joka oli tabu ja ehdottomasti kielletty, on normaalia, jne, 50-68i vuotiaat huomaavat että hei,meidäthän tapetaan, tai lähetetään ainakin Auschwiziin Puolaan vanhusten hoitokotiin, ja se on okl, it's the end of the world as we know it and I feel fine (rem tai jotain sinne päin)
Aikuiskoulutustukihan lopetettiin, joten se ei ainakaan tue uudelleenkouluttautumista, eli valtio ei tue.
Tuo maininta, että 50-60-vuotiaiden pitää alkaa suhtautua tulevaisuuteen uudella tavalla liittyy varmaan myös siihen, että hallitus aikoo myöhentää eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Täytän marraskuussa 59 ja vanhempani ovat jo kuolleet, olivat 42- ja 40-vuotiaita kun synnyin.
Siis jutun mukaan minun elämäni ei siis tule tässä lähiaikoina mitenkään erikoisesti muuttumaan? Eli muusta ei siinä puhuttu kuin vanhemmista?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukihan lopetettiin, joten se ei ainakaan tue uudelleenkouluttautumista, eli valtio ei tue.
Tuo maininta, että 50-60-vuotiaiden pitää alkaa suhtautua tulevaisuuteen uudella tavalla liittyy varmaan myös siihen, että hallitus aikoo myöhentää eläkeikää.
Se on näennäinen silmänkääntötemppu, joka huijaa ihmisiä vain hetken. Just sen hetken, että suuret ikäluokat onnistuvat keplottelemaan itselleen viimeiset eurot järjestelmästä nuorempien kustannuksella.
Sitten huomataan, että mitä hittoa, eivät nämä 60 - 70 -vuotiaat enää olekaan terveitä ja työkykyisiä, vaan moni heistä tarvitsee jo itsekin hoitoa. Ei onnistukaan, järjestelmä kaatuu. Sori nuoret, mutta hei, onneksi piffasitte sotien jälkeen syntyneille historialliset edut niin, että suuret ikäluokat elivät leveästi teidän piikkiinne. Mut joo, ei se ollut kestävällä pohjalla, mutta ei voi enää mitään. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
eikös me kuitenkin paistuta kuoliaiksi tai hukuta mereiveden alle ennen ku mitään muuta pahaa ehtii sattua
Ja sota on jo ovella - koko ajan kolkuttelee. Mikäli pelkokerroin uutisia lukee 😅 kuoltiin jo kaikki koronaan.
🙈🙉🙊🦍💉💎
Tämä ilmeisesti ei liity jutun aiheeseen mutta ei kannata ylittää jaksamisensa rajoja omien vanhempiensa kanssa (omien lasten tai itsensä kohdalla asialle ei aina voi mitään). Ymmärrän, että on vaikeaa havaita ennalta mitkä ovat seuraukset jos ei jaksakaan: lähtee terveys, lähtee työpaikka, mahdolliset vielä kotona asuvat lapset jäävät heikolle huolenpidolle, arki kaatuu puolison niskaan jne. Nyt jos miettii onko HINTA siitä, että vähän aikaa pörräsi ympäriinsä vanhempiensa tahdon mukaan sen arvoista, että pahimmillaan tuhoaa sekä oman työuransa, taloutensa että perheensä (ja huom. edes niitä vanhempia ei enää pysty auttamaan voimien loputtua) tämän arvoinen niin lienee selvää jokaiselle, että ei ole.
Tämä on liian usein toistuva tarina. Pitäkää nyt hyvät ihmiset puolianne. Ei ole mitään järkeä vetää elämäänsä vessasta alas jos vanhemmat eivät esimerkiksi halua maksaa palveluista. Tietenkään eivät maksa kun oma lapsi tai esimerkiksi lapsenlapsi käy ilmaiseksi heti kun sormiaan napsauttaa. Samoin kunnallisia (maksullisia) palveluita järjestyy paremmin kun vanhempi ei pääse sanomaan "lapset hoitaa". Ensin tulee oma elämä ja oma perhe ja vanhemmat saakoon vain sen, johon omat voimavarat aidosti riittävät. Muu ei edes ole mahdollista pidemmän päälle.