Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto
Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan?
Kommentit (366)
Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.
Ei välttämättä itse hoitamaan, mutta maksamaan hoidosta.
Entä kun ei ole tuloja tai muuta omaisuutta, miten hoito toteutetaan? Nimittäin omaisuuteni siirtyy silloin lapsilleni ja olen rutiköyhä, jos tuollainen laki tulee voimaan.
Jospa se menisikin lasten tuloista?
En usko kuitenkaan...
Entä kun ei ole tuloja?
Meille lankesi jo vanhustenhoito, vaikka ollaan alle 50. Sen ansiosta mies on ollut 2kk uupumuslomalla, ja tämä syksynä sopivasti yt:t alkamassa. Voi vaan kuvitella, miten vahvoilla on työntekijä joka juuri ollut 2kk pois mt-syistä.
Tämä kaikki siksi, että vanhukset eivät suostu ottamaan palveluita vastaan, kun on joutavat ja lähellä asuvat lapset. Olisi eläkkeet, millä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt omia vanhempiaan hoitaa, mutta siinä vaiheessa jos velvoitetaan kaikki naapurimummotkin hoitamaan, niin sitten ei enää nauratakaan.
Kun sairaalan sosiaaliohjaaja soittaa, että täytyisi pitää palaveri aivoinfarktin saaneen eläkeläisen kotihoidosta niin me sanotaan haista v ja suljetaan puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa oma ketju vanhusten hoitoon, tässä on kyse Varman toimitusjohtajan haastattelusta koskien työelämän muutoksia.
Vanhusten hoito on juuri yksi iso asia mikä on meidän sukupolveamme koskettaa. Tämä on uutta, sillä ennen eläkkeellä ei oltu keskimäärin 24 vuotta, joista viimeiset vuodet hyvinkin raihnaisina.
Oma äitini jäi 58-vuotiaana ihan normaalille eläkkeelle. Esimieheni jäi vastaavasti 60-vuotiaana ihan normaalille eläkkeelle. Oma arvioitu eläkeikä on noin 65+.
Ikäero äitiini 25 v. ja esimieheeni 12 v.
Vierailija kirjoitti:
Meille lankesi jo vanhustenhoito, vaikka ollaan alle 50. Sen ansiosta mies on ollut 2kk uupumuslomalla, ja tämä syksynä sopivasti yt:t alkamassa. Voi vaan kuvitella, miten vahvoilla on työntekijä joka juuri ollut 2kk pois mt-syistä.
Tämä kaikki siksi, että vanhukset eivät suostu ottamaan palveluita vastaan, kun on joutavat ja lähellä asuvat lapset. Olisi eläkkeet, millä maksaa.
Mitä sellaisia hyysäätte? Antakaa olla.
no en paljon kantaisi huolta yli 5000-vuotiaiden elämästä. Heitä ei liikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt omia vanhempiaan hoitaa, mutta siinä vaiheessa jos velvoitetaan kaikki naapurimummotkin hoitamaan, niin sitten ei enää nauratakaan.
Ei hoideta edes omia vamhempia eikä anoppeja.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen enkä laita euroakaan linja-auto lippuun sen takia, että menisin auttamaan jotain eläkeläistä.
Vanhusten hoidosta on tulossa täysi kaaos.
Voin hoitaa, mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa tyhjästä. Terveisin veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoideta edes omia vamhempia eikä anoppeja.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen enkä laita euroakaan linja-auto lippuun sen takia, että menisin auttamaan jotain eläkeläistä.
Vanhusten hoidosta on tulossa täysi kaaos.
Olen kotona kaiken vapaa-ajan ja hoidan vain itseni ja siivoan vain oman kotini.
Vierailija kirjoitti:
Linkki!
Juttu on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaisia hyysäätte? Antakaa olla.
Olet oikeassa, olisi pitänyt kylmettää sydän. 90v appi suostui syöpäsairaan anopin omaishoitajaksi, ja siksi hoivakotiin ei päässyt kun on omaishoitaja. Kumpikin on pitänyt penneistään kiinni koko elämänsä. Ruokapalvelut irtisanottiin, yms. Me ei vaan pystytty jättämään heitteille. Sitä paitsi, ei millään palvelulla voi kaikkeen vastata.
Mutta joo, oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo.
Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!
Eläkkeet ei tule valtion budjetista vaan ovat erillään. Niillä on omaisuuden suoja, eli "valtio" mitä sillä tarkoitatkaan ei voi niitä tuhlata.
Kyllä voi, vaikkei se todennäköistä olekaan. Kaikki valtion julkinen omaisuus ja raha on valtion päätäntävallan alaista ja sellainenkin päätös on mahdollista tehdä, että eläkerahaston varoja otettaisiin muuhun käyttöön. Näin ei vaan ole ollut tapana toimia muttei se mahdotonta ole.
Eläkejärjestelmän ongelma on se että se helvetinmoinen huijaussysteemi niille jotka on olleet 45 vuotta töissä ja maksaneet eläkemaksunsa. Eläkettä kertyy kitsaasti eli joku vetää välistä ja jos kuolet juuri ennen eläkkeelle pääsyä, perilliset eivät saa mitään. Eläkekertymä pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen rahasto. Nyt rahat menee monen eri eläkeyhtiön hallintokuluihin ja markkinointikuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on jo kahdeksankymppisiä.
Eli eläkeläisten määrä romahtaa lähivuosina heidän kuollessa.
Ongelma on, että myös työikäisten määrä romahtaa. Eli meitä (nykyisiä 50 - 60-vuotiaita) on suhteessa eläkeläisinä enemmän.
Minun neuvoni lapsilleni on, että äkkiä työurat muualta, vain tyhmät jäävät tätä ponzihuijausta maksamaan. Toki toivon, että hieman rahaa minun hoitooni antavat, mutta en sen varaan laske. Elvytyskiellon kirjaan heti, kun nuorin on päättänyt opiskelunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 66 ja kaikki paska on alkanut kaatua juuri meidän ikäisten niskaan.
Tyttöhallituksen jälkiä maksellaan.
Mieti ketä äänestät seuraavissa vaaleissa.
Oon muuten miettinyt tota kysymystä kovasti, enkä keksi vastausta. Kokkarit haluaa yksityistää kaiken ja mielellään ulkomaisiin käsiin, vihreät veisi meidät mielellään vararikkoon kunhan suomi saa kunnian maksaa luonnonsuojelusta paljon enemmän kuin muut kansat, vasemmisto tuhlaa surutta rahaa kehitysyhteistyöhän tutkimatta lainkaan mihin rahat menevät, kristilliset jeesustelee eikä ymmärrä modernia elämänmenoa, ruotsalaisia nyt ei kannata yhdenkään suomenkielisen äänestää ja persut on..no, syvältä. Sivusta
Ansiosidonnaiset leikattiin. En hoida anoppia enkä omia vanhempia.
Petteri varmaan yllätyy, kun naiset ei alakaan ilmaispiioiksi.
Eläkeläiset vaan on ilman hoitoa ja apua tai maksavat itse palvelut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan se ihan käsittämätöntä, että työelämässä kaikki kehittyy eteenpäin. Työskentelytavat, tekniikka jne. Omassa työssäni olen huomannut, miten 50-60 vuotiaat ovat tietotaidoltaan jämähtäneet 70 ja 80 luvuille.
Kerro joku esimerkki, miten ovat jämähtäneet? Olen itse 57 ja monet työkaverini suunnilleen saman ikäisiä. Järjestelmäkehitystyötä tehdään kaikki kansainvälisessä organisaatiossa. Mitä me ei osata? Palkat on kaikilla 65-100 t vuodessa saappaiden koosta riippuen.
Jospa se menisikin lasten tuloista?
En usko kuitenkaan...