Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto

Vierailija
22.09.2024 |

Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan? 

Kommentit (366)

Vierailija
41/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa höpötystä. Kukaan ei palkkaa yli 50-vuotiaita töihin, joten saa rauhassa pötkötellä 20 vuotta ennen eläkeikää. 

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

Työmarkkinatuki on 595.

Ja omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.

Ei kosketa minua mitenkään.

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Vierailija
42/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Miten valtion varojen käyttö liittyy yksityisten eläkelaitosten varallisuuteen? Valio maksaa vain luusereiden eläkkeet ja kyllä, niitä voi pienentää. Miksi työttömän tulot nousevat, kun hän jää eläkkeelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.

Ei lankea.

Ei onneksi lankea kun nää on jo kuolleet. Muutenkin 55+ vanhemmat on sitä suurta ikäluokkaa (75-85 vähintään) joka alkaa olla haudan partaalla ja jonka hoito ja eläkkeet on pääasiassa toimineet.

Syö sinä oma paskasi. Suuret ikäluokat ovat jo NYT 70-80-vuotiaita.

Vierailija
44/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Eläkkeet ei tule valtion budjetista vaan ovat erillään. Niillä on omaisuuden suoja, eli "valtio" mitä sillä tarkoitatkaan ei voi niitä tuhlata.

Ei voi tuhlata, ei, mutta voi pitää säilössä ja nostaa korkotulot omaan käyttöön. Niin tehdään juuri nyt. Siinä syy eläkekriisiin.

Vierailija
45/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa höpötystä. Kukaan ei palkkaa yli 50-vuotiaita töihin, joten saa rauhassa pötkötellä 20 vuotta ennen eläkeikää. 

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

Työmarkkinatuki on 595.

Ja omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.

Ei kosketa minua mitenkään.

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Niin? Sekään ei ole ongelma.

Vierailija
46/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.

Ei välttämättä itse hoitamaan, mutta maksamaan hoidosta. 

Entä kun ei ole tuloja tai muuta omaisuutta, miten hoito toteutetaan? Nimittäin omaisuuteni siirtyy silloin lapsilleni ja olen rutiköyhä, jos tuollainen laki tulee voimaan.

Ei hoida kukaan ellet siihen kykene itse.

Vierailija
47/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Ei onneksi lankea kun nää on jo kuolleet. Muutenkin 55+ vanhemmat on sitä suurta ikäluokkaa (75-85 vähintään) joka alkaa olla haudan partaalla ja jonka hoito ja eläkkeet on pääasiassa toimineet.

Olen 56 v, isä kuoli 35 v sitten ,äiti 5 v sitten.Kyllä duunaritvmenee hyvin nopeasti.Toista on nykynuorilla, heidön kevyttä etätyötä tekevät, kaikenlaista tuista nauttineet  ja mehilöisessä itsensa huollattavat  vanhemmat saattavat elää hyvinkin pitkään.

Vierailija
48/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja laitettiin auto pois.

Puoliso on ainoa lapsi ja anoppi asuu 60 km päässä ja jää siis valtion hoidettavaksi tai sitten anoppia ei hoida kukaan.

Kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisen hoidosta.

Vierailija
49/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Miten valtion varojen käyttö liittyy yksityisten eläkelaitosten varallisuuteen? Valio maksaa vain luusereiden eläkkeet ja kyllä, niitä voi pienentää. Miksi työttömän tulot nousevat, kun hän jää eläkkeelle?

Kukaan maksaa takuu- ja kansaneläkkeet? Yksityinenkö?

Vierailija
50/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Miksi hoitaisin? He eivät hoitaneet minua kun olin  lapsi. Yksin viikonloput ja arki-illat. Tein ruokaa itselle ja pikkuveljille jo 11 v. Ei mitään turvaa missään.

En hoida. Elän omaa elämää ja hoidan lapsenlapsia. En kuolevia vanhuksia.Niin makaa kuin petaa. 

Vierailija
51/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Ei välttämättä itse hoitamaan, mutta maksamaan hoidosta. 

Entä kun ei ole tuloja tai muuta omaisuutta, miten hoito toteutetaan? Nimittäin omaisuuteni siirtyy silloin lapsilleni ja olen rutiköyhä, jos tuollainen laki tulee voimaan.

Ei hoida kukaan ellet siihen kykene itse.

Sitten se menee juuri oikein.

Vierailija
52/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57, miten mun elämä mullistuu?

Ehkä jo 10 vuoden päästä voi päästä eläkkeelle, ellei ikärajoja nosteta ennen sitä, tai lopeteta eläkkeiden maksamista kokonaan. Ainakin työssä käyvälle eläkkeelle siirtyminen saattaa olla melkoinenkin mullistus. Vai oliko jutun pointti se että meikäläisten ikäluokka ei enää pääse eläkkeelle lainkaan.

Tuossa iässä on vaikea ryhtyä eläkesäästäjäksi. Kai sitä 200-300 euroa saa lisää eläkkeeseen, mutta Suomen tuntien jos kansaneläkkeestä muodostuu sosiaalituen muoto, kaikki ylimääräinen leikkaa tietenkin sitä.

Vierailija
53/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan asian vierestä, kun artikkelissa käytiin läpi maailman muuttumista, työnkuvan muuttumista, tekoälyä vaikutuksia, yhteisöllisyyttä jne.

Vierailija
54/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Otapa selvää kuka niistä sopeutuseläkkeistä nauttii.

Vierailija
55/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lankea.

Jutun mukaan kyllä.

Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina. 

Ei tietenkään voida. Kuka sen sanoo ketä hoidetaan. Minäkin olen eläkkeellä, työkyvyttömyys tosin. Pitäisikö kuitenkin velvoittaa lähes 80v vanhempani hoitamaan minua kun minä tässä olen se eläkkeellä oleva 100% invalidi. Kohta on eläkkeellä minun vanhin lapsistakin, kukas sitä sitten hoitaa kun sekin on invalidi, minun vanhemmat koska ne on vain vanhuuseläkkeellä. Nuorinkin on eläkkeellä luultavammin muutaman vuoden päästä, mites tämä meidän suvun eläkerumba tulisi hoitaa noin ihan lainsäätäjän puolesta?

Vierailija
56/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 66 ja kaikki paska on alkanut kaatua juuri meidän ikäisten niskaan. 

Höpö höpö. Me olemme päinvastoin saaneet nauttia kaikista eduista ja tottuneet hyvälle. 

Vierailija
57/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikös me kuitenkin paistuta kuoliaiksi tai hukuta mereiveden alle ennen ku mitään muuta pahaa ehtii sattua

Ei nämä talousajattelijat ole edes tietoisia moisesta mahdollisuudesta

Vierailija
58/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen yhteiskuntaan on tulossa merkittäviä muutoksia, povaa työeläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Tiukkaan paikkaan joutuvat erityisesti nykyiset 5060-vuotiaat.

Samoilla linjoilla on myös professori Marja Jylhä. Nykyisten keski-ikäisten ikäluokka ei ehkä pääse elämään sellaista arkea tulevaisuudessa kuin on suunnitellut.

Uudet haasteet ja mahdollisuudet

Kun yhteiskunta sopeutuu näihin muutoksiin, monet keski-ikäiset joutuvat miettimään uudelleen tulevaisuuden suunnitelmiaan. Työelämän vaatimukset muuttuvat, ja monien on sopeuduttava uusiin teknologioihin ja työskentelytapoihin. Tämä voi tarkoittaa uudelleenkouluttautumista tai jopa uranvaihtoa.

Samaan aikaan yhteiskunta pyrkii tukemaan näitä muutoksia erilaisin toimin. Esimerkiksi eläkeneuvotteluissa pohditaan, miten eläkejärjestelmää voidaan uudistaa niin, että se vastaa paremmin

Samaa ihmettelin. Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Oma mieheni vaihtoi yli 50-vuotiaana hyvin erilaisiin töihin kuin aiemmin vaikkakin saman alan sisällä, ja on oikein tyytyväinen. Uutta opeteltavaa tullut toki paljon. Mutta siinä ei mitään erikoista: Kun on ollut nuoresta lähtien it-alalla, sitä uutta on tullut koko ajan siitä lähtien kuin ekan Commodore 64:n käsiinsä sai lapsena. Ei varmasti olettanut, että alan kehitys yhtäkkiä pysähtyy 2020-luvulla.

Itsellekin tulee koko ajan uutta asiaa vastaan ja olen isossa firmassa yksi niistä, joiden työ on pysyä kärryillä uusista teknologioista ja työtavoista. 

En tiedä millaista arkea muut ikäisemme elävät tai kuvittelevat elävänsä, mutta itselle tämä on ollut ihan normaalia. Ja niin on meillä moni työkaverikin viiden kympin molemmin puolin, eikä kukaan oleta, että maailman kehitys pysähtyy nyt.

Vierailija
59/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat. Ei naiset mitään eläkeläisiä hoida.

Jos sotessa suunnitellaan eläkeläisten hoito omaisten varaan niin eläkeläiset jää kokonaan ilman hoitoa ja apua.

Vierailija
60/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 66 ja kaikki paska on alkanut kaatua juuri meidän ikäisten niskaan. 

Tyttöhallituksen jälkiä maksellaan.

Mieti ketä äänestät seuraavissa vaaleissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän