Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto
Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan?
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omien vanhusten hoito lankeaa vastuulle. Ei naurata.
Kenen, milloin, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Käytännössä ei lankea. Ketään ei voi pakottaa hoitamaan toista.
Muissa maissa omaisten hoitaminen ja vanhempien kunnioittaminen on luonnollista.
Maailman onnellisimmassa maassa viranomainen on lähin omainen.
Vierailija kirjoitti:
Me nykyiset ikäluokassa 50-60 vuotiaat ollaan aina oltu ns väliinputoajia, kaikkea on keksitty nuoremmille ja vanhemmille esim työttömille. Aina ollaan siis oltu niitä joilta viedään, meitä ei koske nämä eläkeputket eikä mikään muu, paitsi just tämmöiset huonot uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat alkaa olemaan jo mullan alla. Nyt olis meidän vuoro järjestellä asiamme.
Ps. Eikö suurien ikäluokkien perinnöistä jäänyt mitään taskunpohjalle?
Eikä ala olla. Herranen aika, nuohan on vasta 75+. Kyllä se hoitopiikki sinne on vasta 10-15 vuoden päästä edessä. Vanhoillahan menee niin, että osa kuolee kuusikymppisenä tai seitsemänkymppisenä ja ne kuolee yleensä aika nopeasti. Sitten se varsiainen rasite on ne, jotka makaa sydän ja keuhkot toimien vuosia, jopa 10 vuotta hyysättävänä. Ne on just se osa ikäluokkaa, joka on vielä 80-vuotiaana hengissä ja siitä heitetäänkin kepeästi sinne 90+.
Mä olen ajatellut sen niin, että jos vanhempia pitää auttaa jossain vaiheessa tosi paljon, niin sitten jätän työni hetkeksi telakalle ja jään auttamaan heitä kotiin. Oletan, ettei nyt sentään asua tarvitse yhdessä. Asun 3-4km:n päässä, joten voin käydä useamman kerran päivässä ja olla pidempäänkin, jos työt ei häiritse. Millä rahoitan tämän? Sillä, että vanhempien nettoeläkkeet on yhteensä joku 6500, joten jos he hyvittävät mulle siitä mun nettopalkan verran, niin voin hyvin jäädä auttamaan heitä myös kotiin. Olen siis käytettävissä 8h/pv ihan kuten haluavat, kunhan tosiaan hoito ei ole 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä artikkelissa puhuttu vanhempien hoidosta mitään vaan työelämän muutoksista.
Ei siitäkään mitään konkreettista. Hevonpaskaa koko juttu. Joku sai kirjoitettua jutun ja päivän palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.
Teillä on ilmeisesti koko suku pysynyt samalla paikkakunnalla. Jo pitkään on muutettu opiskeluiden ja töiden perässä muualle. Lisäksi nykyään vanhukset elävät yhä pidempään ja yhä huonompi muistisina. Muistisairaan 24/7/365 hoito sairastuttaa lopulta ne työssäkäyvät läheisetkin.
Näinpä. Nimenomaan suuret ikäluokat joutuivat 1960- ja 1970-luvuilla muuttamaan maalta kaupunkeihin, kun ei siitä vanhempien talosta ja tilasta riittänyt lohkoa jokaiselle mukulalle. Vanhemmat jäivät maaseudulle ja heitä varten siten rakennettiin suunnilleen jokaiseen kirkonkylään vanhainkoti. Niissä elivät sitten, jos eivät kotonaan enää pärjänneet ja lapsensa olivat perustaneet perheen ja rakentaneen koko elämänsä satojen kilometrien päähän. Suuret ikäluokat alkavat olla nyt siinä iässä, että kohtapuoliin tarvitsevat jo apua. Samaan aikaan ympärivuorokautisen hoivan laitospaikkoja vähennetään ja hyvinvointialueet säästösyistä joutuvat vähentämään muutenkin henkilökuntaa, joten ne, ketkä kuola valuen odottavat nyt suurten ikäluokkien eläkkeitä - ja ehkä tulevaisuudessa omaisuuttakin - ovat pörriäiset ja muut hoivapalveluita tarjoavat yritykset. Nuoremmilla taas eläkeikä on siellä seitsemänkympin korviilla, joten lähemmäs sataa tai jopa yli pitää olla ennenkuin voi edes kuvitella, että omilla lapsilla olisi edes mahdollisuus ryhtyä 24/7/365 hoitamaan. Just hiljattain siskoni kanssa juteltiin, että hän on ehtinyt täyttää 100 vuotta ennenkuin edes hänen vanhin lapsistaan pääsee eläkkeelle ja 108 vuotta sitten, kun nuorempi lapsistaan pääsee eläkkeelle. Että vähintään satavuotiaaksi pitää pysyä terveenä, jos mielii, että oma lapsi alkaisi omaishoitajaksi.
Noita 5000-vuotiaita on kuitenkin aika vähän. Ei mikään ongelma.
Mua rupeaa tää tilanne masentamaan jo sen verran paljon, että taidan varmistaa omalta osaltani etten jää liian pitkään taakaksi lapsilleni. Lapseni kuuluvat tähän nykysukupolveen, jota ei lastensaanti juuri kiinnostele. En tiedä kuka heidät sitten aikanaan hoitaa.
Kymmeniä vuosia aikaa eläkeikään. Miksi sitä pitäisi nyt murehtia? Laittakaa joka kuukausi rahastoihin kuten minä 300 - 600 euroa. Kyllä niillä sitten muutamien kymmenien vuosien päästä pärjää jonkun aikaa olettaen, että myös jonkin pienen summan saa eläkettä.
Eihän meidän tarvitse niitä hoitaa. Hoitakoon itse itsensä tai ostakoon apua. Hoidan lapsenlapsiani. Miksi hoitaisin vanhuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Tietenkin voidaan, ei se vaadi kuin lakimuutoksen. Monissa maissa se on ollut aina.
Miten se konkreettisesti toteutetaan? Kun ei vaan hoida.
Ei kukaan ole niin itsekäs ettei hoitaisi
Vierailija kirjoitti:
Kymmeniä vuosia aikaa eläkeikään. Miksi sitä pitäisi nyt murehtia? Laittakaa joka kuukausi rahastoihin kuten minä 300 - 600 euroa. Kyllä niillä sitten muutamien kymmenien vuosien päästä pärjää jonkun aikaa olettaen, että myös jonkin pienen summan saa eläkettä.
Näin olen tehnyt, mutta nyt täytyisi säästää jostain, niin mietin laitanko 500€ vähemmän kuukaudessa sijoituksiin vai juonko halvempaa samppanjaa tai peräti vain kuohuviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkähän ne mullistukset on jotka koskee vain tuota ikäluokkaa?
Kyseiseltä ikäluokalta varastettiin jo ennen 23v karttunut eläkekertymä. Seuraavalle ikäluokalle eläkettä taas kertyy. Kannatti alkaa työnteko 15v ja olla kaikki illat ja viikonloput töissä :( vaikka silloiset tulot ei päätä huimanneet niin korkea korolle periaatteella menetetty eläke on useampi satanen. Siinä sulle yksi vain yhtä ikäluokkaa koskenut muutos. Eiköhän niitä keksitä lisää tarpeen mukaan. Sitä en oikein ymmärrä miksi se kohdistuu aina samaan ikäluokkaan. Nyt vielä vähän iso osa ikäluokasta on pitkäaiakistyöttömänä 10-15v ennen eläkkeelle siirtymistä eli eläke jää todella pieneksi.
Eli kyse on katkeruudesta? Mä olen koko elämän yrittänyt sitä välttää ja toimia sen mukaan että ei mun tarvitse olla kenel
Se on kuule vähän vaikeaa idioottien, vihervassarit ja persut, jatkuvassa ristitulessa ja ryssimisessä. Paskaa paskan perään hallituskokoonpanosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mua rupeaa tää tilanne masentamaan jo sen verran paljon, että taidan varmistaa omalta osaltani etten jää liian pitkään taakaksi lapsilleni. Lapseni kuuluvat tähän nykysukupolveen, jota ei lastensaanti juuri kiinnostele. En tiedä kuka heidät sitten aikanaan hoitaa.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen tehnyt, mutta nyt täytyisi säästää jostain, niin mietin laitanko 500€ vähemmän kuukaudessa sijoituksiin vai juonko halvempaa samppanjaa tai peräti vain kuohuviiniä.
Juo halvempaa. Ja samaan säästeliäisyyteen kehotan muitakin. Ei siinä touhussa happane.
Teilla taitaa olla siella Suomessa aika kivaa... Miksette tee niinkuin mina, muutin ulkomaille elakkeelle jaatyani.
Vierailija kirjoitti:
Eihän meidän tarvitse niitä hoitaa. Hoitakoon itse itsensä tai ostakoon apua. Hoidan lapsenlapsiani. Miksi hoitaisin vanhuksia?
Odotahan...
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.
Teillä on ilmeisesti koko suku pysynyt samalla paikkakunnalla. Jo pitkään on muutettu opiskeluiden ja töiden perässä muualle. Lisäksi nykyään vanhukset elävät yhä pidempään ja yhä huonompi muistisina. Muistisairaan 24/7/365 hoito sairastuttaa lopulta ne työssäkäyvät läheisetkin.
Näinpä. Nimenomaan suuret ikäluokat joutuivat 1960- ja 1970-luvuilla muuttamaan maalta kaupunkeihin, kun ei siitä vanhempien talosta ja tilasta riittänyt lohkoa jokaiselle mukulalle. Vanhemmat jäivät maaseudulle ja heitä varten siten rakennettiin suunnilleen
Kiin suurten ikäluokkien olisi tullut toimia vastuullisesti ja solidaarisesti. Kun ahnehti itselleen kaiken, ei ole enää misrä nyhjäistä. Itse vanhempana teen kaikkeni mitä vallassani on, että omille lapsille ei jäisi vain maksajan roolia ja että saisivat säälisen eläkeiän. Vilpittömästi ihmettelen kuin suurilta ikäluokilta puuttuu tyystin tällainen lastensa puolen pitäminen. On vain välinearvo heidän vuosikymmenien lomailun kustantajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lankea.
Jutun mukaan kyllä.
Muissa maissa omaisten hoitaminen ja vanhempien kunnioittaminen on luonnollista.
Maailman onnellisimmassa maassa viranomainen on lähin omainen.
Muissa maissa vanhemmat ikäluokat eivät maksata vuosikymmenien lomailuaan lapsillaan
No kun eivät ole. Nykyisten eläkeläisten eläkkeet maksaa ne nyt työssäkäyvät. Ja kun he pääsevät eläkkeelle niin yllättäen rahaa tai uusia maksajia ei ole. Kuullostaa huijaukselta?