Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto

Vierailija
22.09.2024 |

Mitähän tässä iltasanomien jutussa tarkoitetaan? 

Kommentit (366)

Vierailija
241/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.

Teillä on ilmeisesti koko suku pysynyt samalla paikkakunnalla. Jo pitkään on muutettu opiskeluiden ja töiden perässä muualle. Lisäksi nykyään vanhukset elävät yhä pidempään ja yhä huonompi muistisina. Muistisairaan 24/7/365 hoito sairastuttaa lopulta ne työssäkäyvät läheisetkin. 

Vierailija
242/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet pienenevät tämän hetken odotteesta ja eläkeikä nousee radikaalisti.

Siitä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 52 v ja mulla on eläkekertymää yli 3000 e/kk jo nyt. En pelkää eläkeaikaa.

Jos on kertynyt vain tonni tähän mennessä yli 50v., silloin ei naurattaisi.

Nyt tulee leikkaukset tohon loppuaikaan.

Käykää tarkistamassa Eläketurvakeskuksen sivuilta omanne.

Vierailija
244/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti näitä "ei minua voi pakottaa huolehtimaan omista vanhemmista" kommentteja. Kun on nähnyt kuinka oma vanhempi päivittäin kävi auttamassa isovanhempiani viimeiset 10 vuotta näiden elämästä, en todellakaan aio hylätä ihmistä joka nyt lähestyy 80v.

Lisääntyminen on itsekäs valinta ja en ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan, joten mitään hoitovelvollisuutta ei ole. 

Sitten kun itse olen niin vanha että kroppa ei toimi, haluan eutanasian joka on toivottavasti laillistettu silloin. Kenenkään ei tarvitse käyttää mitään vuosikymmentä elämästään hoitaakseen jotain raihnaista vihannesta. 

Vierailija
245/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asun ulkomailla, niin ei ole mitään mahdollisuutta langettaa hoitovastuuta minulle. Postikortin voin lähettää Suomeen kyllä jo ottaa videyhteyttä mesessä.

Toivottavasti hyväksyt myös isovanhempien toimivan samalla tavalla lastenlasten suhteen.

Niinhän he ovat toimineet..

Vierailija
246/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen huomannut etteivät nykynuoret osaa enää lukea tai kirjoittaa, liekkö osaavat edes kotiinsa ilman google mapsiä(se on muuten meidän viiskymppisten koodaama).

Vierailija
247/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen huomannut etteivät nykynuoret osaa enää lukea tai kirjoittaa, liekkö osaavat edes kotiinsa ilman google mapsiä(se on muuten meidän viiskymppisten koodaama).

Niin?

Vierailija
248/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Yritin vastata erääseen viestiin, mutta sepä ei mennytkään vastauksena viestiin vaan uudeksi viestiksi ketjuun. Oikea tapa olisi ollut painaa "lainaa" nappulaa. Varmaan joku veeti koodannut joka ei osaa suomea ja tiedä mitä vastaa ja lainaa tarkoittavat.

Vierailija
249/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kuitenkin liekö? Voi sinua kansakoulun käynyttä bessewisseriä.

Vierailija
250/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Yritin vastata erääseen viestiin, mutta sepä ei mennytkään vastauksena viestiin vaan uudeksi viestiksi ketjuun. Oikea tapa olisi ollut painaa "lainaa" nappulaa. Varmaan joku veeti koodannut joka ei osaa suomea ja tiedä mitä vastaa ja lainaa tarkoittavat.

Niin?

Vierailija
251/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa pitää alkaa ihan aidosti priorisoida. Heikkokuntoisia vanhuksia ei tule enää tutkia ja pitkittää elämää kaikin keinoin vaan hyväksyä, että kaikella on aikansa. Myös elämällä. Tässä taas pienellä aikaa kaksi erittäin vanhaa ihmistä ollut viikon sairaalassa "tutkimuksissa", ettei mitään piilevää juttua ole henkeä uhkaamassa. Toinen asuu kotona omaishoidon ja kotihoidon tuella. Jatkuvasti ambulanssi vie ja tuo. Ikää pian 90. Toinen on maannut vaipoissa vuosia infarktin jäljiltä ja ikää 91, mutta niinpä taas oli sairaalassa laajoissa tutkimuksissa. HALOO! Ei meillä riitä resurssit tämmöiseen. Elämää pitää tukea aikansa ja sitten antaa periksi. Ei mitään tutkimuksia tai leikkauksia. Antaa olla tuossa vaiheessa. 

Tähän pitäisi tulla poliittinen päätös. On väärin, että terveydenhuolloin henkilökunta laitetaan tekemään DNAR -päätöksiä ilman poliittista tukea. Ikä voisi olla yksi hyvin yksinkertainen peruste. Täysin järjetöntä yhteiskunnan rahojen tuhlaamista esim. Leikata 85 -vuotiaita. 

Vierailija
252/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa pitää alkaa ihan aidosti priorisoida. Heikkokuntoisia vanhuksia ei tule enää tutkia ja pitkittää elämää kaikin keinoin vaan hyväksyä, että kaikella on aikansa. Myös elämällä. Tässä taas pienellä aikaa kaksi erittäin vanhaa ihmistä ollut viikon sairaalassa "tutkimuksissa", ettei mitään piilevää juttua ole henkeä uhkaamassa. Toinen asuu kotona omaishoidon ja kotihoidon tuella. Jatkuvasti ambulanssi vie ja tuo. Ikää pian 90. Toinen on maannut vaipoissa vuosia infarktin jäljiltä ja ikää 91, mutta niinpä taas oli sairaalassa laajoissa tutkimuksissa. HALOO! Ei meillä riitä resurssit tämmöiseen. Elämää pitää tukea aikansa ja sitten antaa periksi. Ei mitään tutkimuksia tai leikkauksia. Antaa olla tuossa vaiheessa. 

Juurikin näin. Kaikki omillaan toimeentulevat ja itsenäisesti elävät hoidetaan kuten nuoremmat mutta näille jotka elävät täysin

Hankala olisi määritellä. Ikä on paljon reilumpi peruste.

Vierailija
253/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Ihmisillä on vallalla väärinkäsitys, jonka mukaan omalla työllä maksetaan omaa eläkettä. Väärin, maksat työlläsi nykyisten eläkeläisten eläkkeet, kuten he maksoivat kun itse olivat töissä.

Jos teitä siis huvittaa saada eläkettä jonain päivänä, siihen pitää nyt tehdä uusia kansalaisia niitä eläkkeitä maksamaan. Nykyiset lapset maksavat meidän eläkkeet. Jos lapsia on tehty liian vähän, voit valmistautua työskentelemään loppuikäsi.

Äitini löi minua ja piti nälässä

En lisääntynyt

Olisiko pitänyt?

En tiedä onko äiti hengissä , ei kiinnosta.

Pitäisikö

Haluan eutanasian 70 vuotiaana

En halua muistisairaana paskoa vaippaan..

Haluatko sinä?

Vierailija
254/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa toimeentulotuesta 100 miljoonaa ja kuulemma toimeentulotuen työvelvoite vaikuttaa haluun hakea toimeentulotukea.

No, tässähän käy seuraavasti: kilteimmät ja sopeutuvaisimmat tekevät työvelvoitteensa valittamatta ja osa laiskimmista ja epäsosiaalisimmista jakaa neuvoja, miten välttää työvelvoite JA saada siitä huolimatta toimeentlotukea, ja kehuskelevat tällä palstalla   omaa "erinomaisuuttaan" tyhmempiin verrattuna.

Vierailija
255/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet pienenevät tämän hetken odotteesta ja eläkeikä nousee radikaalisti.

Siitä on kyse.

Ja boomerit väistää luodin.. Heitä ei kyllä ole mikään heikennys koskenut koskaan. Päinvastoin vaikka muiden kustannuksella parannettu vain.

Vierailija
256/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi tulla poliittinen päätös. On väärin, että terveydenhuolloin henkilökunta laitetaan tekemään DNAR -päätöksi

Tehkää hoitotahto

Vierailija
257/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en paljon kantaisi huolta yli 5000-vuotiaiden elämästä. Heitä ei liikaa ole.

Tuo on kyllä ihan totta. Sen ikäisiä on todella harvassa. 

Vierailija
258/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on itsekäs valinta ja en ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan, joten mitään hoitovelvollisuutta ei ole. 

Sitten kun itse olen niin vanha että kroppa ei toimi, haluan eutanasian joka on toivottavasti laillistettu silloin. Kenenkään ei tarvitse käyttää mitään vuosikymmentä elämästään hoitaakseen jotain raihnaista vihannesta. 

Varsinkin kun nämä hoidokit kusetti itselleen vuosikymmenien loman muiden kustannuksella.

Vierailija
259/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa oma ketju vanhusten hoitoon, tässä on kyse Varman toimitusjohtajan haastattelusta koskien työelämän muutoksia.

Vanhusten hoito on juuri yksi iso asia mikä on meidän sukupolveamme koskettaa. Tämä on uutta, sillä ennen eläkkeellä ei oltu keskimäärin 24 vuotta, joista viimeiset vuodet hyvinkin raihnaisina.

Vanhusten hoito on AINA koskettanut jokaista ikäpolvea! Aikaisemmin omaiset hoisivat vanhukset. Vanhukset eivät ehkä olleet eläkkeellä yhtä pitkään, mutta he olivat huonokuntoisempia ja enemmän hoitoa vaativia kuin nykyajan eläkeläiset.

Aiemmin aina vuorossa kulloinkin oleva hoidokkisukupolvi ei ole kusettanut vuosikymmenien lomaa nuoremmilta sukupolvilta. Nyt vielä vaativat hoitoa..

Vierailija
260/366 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Tee töitä koko ikäsi kuten käsketään että saat sitten joskus eläkkeen jonka olet "ansainnut". Katso kun eläkeikä nousee samaa tahtia vuosien karttuessa ja lopulta jossain 55-60 välillä poliitikot huutaa: APRILLIÄ!!!! Me tuhlattiin valtion rahat joten et saa eläkettä psqaakaan!!! Mut meidään poliitikkoeläkkeisiin ei kosketa, lälläslää, ps. äänestäkää meitä koska persut!!!

Ja boomerit käskee mennä töihin kun itse nostavat vuosikymmeniä vastiiketonta eläkettä ja vaativat lisää resursseja heidän hoitamiseksi.

Tienaatko sinä itse eläkkeesi vai huuteletko pleikan takaa tukikolaa siemaillen? 🤔🤔🤔

Kukaan meistä ei tienaa itse eläkettään. Ei ole olemassa järjestelmää, jossa minulta kerätyt

Näsäviisastelua. Sillä tarkoitetaan kuinka paljon maksaa sisään järjestelmään, suhteessa siihen kuinka paljon sieltä laskennallisesti saa ulos. Boomerit saavat laittamaansa euroa kohti 5-7 euroa. Nuoremmat tällä hetkellä 1.7 siinä on sitä yksisuuntaista solidarisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän