Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodinkoneiden hankinta kun toinen omistaa asunnon?

Vierailija
22.09.2024 |

Olemme kohta 9 - vuotta yhteistä kotia asunut aviopari. Asia ei ole kovin iso, mutta mielenkiinnosta kysyn, miten muut ajattelee tästä. Asunnon omistan minä. Puoliksi maksetaan  asumiskustannukset. Asuntolainaa ei ole, kerrostaloneliö kyseessä.  Ei yhteisiä lapsia. Puolisolla kohta aikuinen tytär joka käy lomilla ja viikonloppuisin. Itsellä 14v tytär, joka asuu kanssamme. Meillä hajosi jääkaappi. Uusi hankinnassa, puolison mukaan kustannukset kuuluvat kokonaan mulle. On ns asunnon kiinteä varuste, niinkuin onkin. Itse ajattelen, että molemmat sitä kuitenkin tarvitsee ja ei yksiselitteisesti ole sen hankinta minun vastuulla. Hankin sen tietysti, mutta miten muut ajattelee tästä? Asiallista keskustelua toivon.

Kodinkoneiden hankinta - kumpi maksaa vai molemmat?

Vaihtoehdot

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat, niin samalla logiikalla voit alkaa periä vuokraa. 

Vierailija
2/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peri jatkossa vuokraa toiselta osapuolelta.

Muutenkin kuulostaa oudolta liitolta, jos toinen ei koe omaksi asiakseen maksaa puolia arjen kuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies olettaa asuvansa asunnossa vuokralaisen oikeuksilla maksamatta vuokraa? Itsehän en jaksaisi olla jostain muutaman satasen hankinnasta nillittävän ihmisen kanssa parisuhteessa.

Vierailija
4/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullehan se kuuluu, mutta teillä on jäänyt jotain oleellista sopimatta alun alkaen. Miksei puolisosi maksa sinulle vuokraa? Ei asumiskulujen puolitus ole sama asia. 

Vierailija
5/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jääkaappi on tuossa "asumiskustannus" kun sitä yhdessä käytetään, eli se maksettaisiin yhdessä, tai ainakin mies maksaisi siitä jonkun osan.

Hän pääsee äärettömän halvalla jo muutenkin kun asuu puolikkaalla vastikkeella vrt. vuokramarkkinat,  ja saanee säästöön huomattavan osan kk- tuloistaan.

Vierailija
6/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaavassa tilanteessa mies on maksanut puolet tai kokonaan mm astianpesukoneen, pyykinpesukoneen, imurin, telkkarin, sängyn etc. Mikään ei noista nykyään kestä edes sitä 10 vuotta joten ihan käytössä kuluvaa tavaraa ovat ja toki miehellekin tärkeää millainen valitaan. Pääsee asumismenoissaan kuitenkin halvemmalla ja voi pistää enemmän sijoituksiin ja säästää lapselleen kuin minä. 

Vierailija
7/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisten niljakkeiden kanssa sitä jotkut suostuu asumaan ja elämään. 

Vierailija
8/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sovitte keskenään mutta tuossa kohtaa heittäisin puolison ulos kodistani.

Vierailija
9/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä logiikka on ihan reilu. On oikein, että asunnon omistaja ostaa kiinteät kalusteet.

Samoin on reilua, että asunnossa "oleileva" maksaa vuokrantapaista asumisoikeudestaan. Omistajallahan on läjä rahaa kiinni asunnossa ja niin muodoin pääomakuluja, riippumatta siitä onko asunto kokonaan maksettu vai ei.

M40

Vierailija
10/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämpän käytöstä ja kulumisesta tulee maksaa sen omistajalle jotta omistaja kykynee sitten tekemään remonttia kun sen aika koittaa. Ei ne pelkät asumiskulut kata tulevia menoja kuin max sen mitä taloyhtiö kerää hoitovastikkeella. 

Vierailija
11/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mies ollut aina noin raskas, vai onko muutos tapahtunut vasta hiljattain?

Vierailija
12/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoon ukko sitten itelleen oman jääkaapin. Ihme hemmo

Vierailija
13/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käytännössä antanut mies ystävällesi 9 v n 1000 e kuussa minkä hän säästää kun hän ei maksa lainaa tai vuokraa mikä meiltä jokaiselta menee. Se on yhteensä 108 000 €. Ja jos tuon on pistänyt sijoituksiin on summa moninkertainen. Mitä itse olet saanut mieheltäsi 9 vuoden aikana? 

Vierailija
14/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan itse kaikki perintöasunnon kulut. On kokonaan minun nimissä. Ei asuta siinä vakituisesti, mutta en mä pyytäisi vaimolta vuokraa, vaikka asuttaisiinkin. En vain ymmärrä, miksi tässäkään asiassa nallekarkkien pitäisi mennä tasan. Ilmeisesti uusperheen ongelmia.

Vierailija
15/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan itse kaikki perintöasunnon kulut. On kokonaan minun nimissä. Ei asuta siinä vakituisesti, mutta en mä pyytäisi vaimolta vuokraa, vaikka asuttaisiinkin. En vain ymmärrä, miksi tässäkään asiassa nallekarkkien pitäisi mennä tasan. Ilmeisesti uusperheen ongelmia.

Mä maksan  myös itse sijoitusasuntoni kulut, ja hevoseni. Liittyy aloitukseen yhtä paljon kuin sinun esimerkkisi, mutta onhan tänne mukava kirjoitella aamun ratoksi.

Vierailija
16/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmmärtää, että joillakuilla on muutaman satasen hankinta joku parisuhteen kynnyskysymys. No, meitä on toki moneksi🤷

Vierailija
17/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmmärtää, että joillakuilla on muutaman satasen hankinta joku parisuhteen kynnyskysymys. No, meitä on toki moneksi🤷

Muutaman satasen vuokrat/kk? Eikä tässä rahasta ole kyse vaan periaatteesta.

Vierailija
18/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman satasen vuokrat/kk? Eikä tässä rahasta ole kyse vaan periaatteesta.

En ota kantaa tuohon vuokra-asiaan. Sitä ei aloituksessa kysytty, vaan nimenomaan kysyttiin muutaman satasen jääkaapista. Parisuhteessa toimitaan yhdessä, ei tuollaisesta asiasta kuulu tulla mitään konfliktia. Ja jos tulee, ei siinä parisuhteessa kuulu olla. Minä voisin ap:n tilanteessa vaikka ostaa jääkaapin ja mies sitten ostaa sinne muutaman viikon sisällön. 

Vierailija
19/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä logiikka on ihan reilu. On oikein, että asunnon omistaja ostaa kiinteät kalusteet.

Samoin on reilua, että asunnossa "oleileva" maksaa vuokrantapaista asumisoikeudestaan. Omistajallahan on läjä rahaa kiinni asunnossa ja niin muodoin pääomakuluja, riippumatta siitä onko asunto kokonaan maksettu vai ei.

M40

No ethän sä omistamaasi asuntoa laittaisi vuokralle pelkkien asumiskulujen hinnalla. Vastaavasti asumiskumppaninkaan asumiseen ei riittäisi pelkkä kulujen puolitus. Ja mitä muuta pitkässä parisuhteessa jääkaapin osto on, kuin asumiskulu? 

Vierailija
20/36 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin upean jääkaapin ja sanoisin ukolle heipat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi