Kompostitarkastaja tuli käymään meidän pihalla tänään ja kärysin
En ole oikeastaan koskaan kompostoinut ja kaikki jätteet on menneet sekajätteeseen. No nyt tänään kunnan kompostitarkastaja kävi omakotitalollamme tekemässä tarkastuksen. Nykyinen jätelaki kuulemma velvoittaa asianmukaiseen jätehuoltoon, ja kun talossa ei ole kompostia, se tarkoittaa jätesopimuksen hankkimista biojätteiden osalta.
Kunnan jätesopimuksen laskuksi tuli nyt 13,44 € per tyhjennyskerta, ja koska tyhjennysväliksi on asetettu kaksi viikkoa, vuosikustannukseksi tulee 362,88 €.
Ärsyttää tuollainen toisten pihoille tuleminen ja nuuskiminen enkä varmasti suostu maksamaan satoja euroja vuodessa jostain biojätteen hausta. Mulla on vielä kaiken lisäksi aivan sama ongelma edessä mökillä. Aivan älytöntä. Kertokaa jos teillä kokemuksia aiheesta.
Kommentit (560)
Ennen olivat radio- ja TV-lupatarkastajat. Nyt kompostintarkastajat.
Vierailija kirjoitti:
Osta tai tee se kompostori, pääset maksuista ja halvimmillaan tarvikkeet muutaman kympin.
Mullan voi sitten heittää vaikka metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siitä joku ilmoitus tulee kun tarkastaja tulossa? Entä jos ei ole paikalla kun tulee käymään?
Ei hän sinua tule katsomaan, vaan kompostoria.
Eli tarkastaja voi tulla milloin vain tulla pihalle ja kiertää pihan läpi näkyykö kompostoria. Ok.
Kyllä. Jätelaki 123
"Kunnan jätehuoltoviranomaisella ja sen määräämällä viranhaltijalla on oikeus tehdä kunnalle 5 luvussa säädetyn jätehuollon järjestämistä koskevan tehtävän hoitamista varten tarpeellisia tarkastuksia muualla kuin pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävissä tiloissa sekä saada tarkastusta varten tarpeelliset tiedot."
Kiitos, tiesin tämän jo. En kysynyt mitä laki san
Piti alunperin liittää toi lainkohta tuohon kommenttiin, jossa höpistiin jokamiehenoikeudesta, mutta lainauksesta jäi kaikki oleelliset kommentit pois, joten heitin tuon nyt vaan johonkin sen enempää lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui miten iso summa vuodessa! Ei iäkkäillä ja kaikilla ole varaa siihen. Saati muut maksut. Tontille ei voi jättää kompostikamaa, koska alkaa pyöriä kärpäsiä sun muuta enemmän, jo kompostilaatikko haisee tai onko joku standardi kompostille jos asuu syvemmällä maalla. Jos taloalueella olisi joku yhteinen katos ihan lähellä johon vietäisi pussukat, olisi ehkä kaikille "halvempaa" mutta maksaa sekin. Miten kenelläkään on varaa asua enää ok-talossa tai muussa. -Kerrostaloissa ongelman on että osa ei voi säilyttää kompostijätteitä huoneilmassa ettei tule hyönteisiä ja jääkaapissa vetistyy jos keräisi yhteen kasaan. Voi olla erikoisia vaikeuksia.
Ei kai siinä kompostorissa maksa hankintahinnan jälkeen enää mikään. Järjestetty jätteenkuljetus maksaa.
Sinne pitää kyllä laittaa kuiviketta. Jos sellaista ei synny omasta takaa (esim. sahanpurua, kuivia lehtiä), niin joutuu ostamaan kompostikuiviketta. Ei se kovin kallista ole, jos sitä ei kulu paljon, mutta silti. Menekki riippuu jätteen määrästä. Ja maksaa se kompostorikin kumminkin useamman satasen. Monelle iso summa ja aivan tarpeeton, jos jätettä tulee tosi vähän. Ymmärrän, että isommat taloyhtiöt ja erilaiset laitokset velvoitetaan hoitamaan tämä, mutta ihan järjetöntä jokaisen yksittäisen talouden kohdalla.
Me ostimme kompostorin ja tarvitsi vain tehdä ilmoitus siitä. Ei tule tyhjennyskuluja. Nuo kompostorit tarkistetaan, ei keräyspönttöjä. Taidat valehdella koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Kompostitarkastaja?! Onko sellaisiakin?? 😅
Vihreiden innovaatio on tarjota myös tuollaista työtä jollekin
Olen odottanut tarkastajan saapumista pihaani, että voisin häneltä tiedustella koulutustaustaa ja palkkausta, sekä sitä että onko hän kovastikin ylpeä työstään
Miten ihmiset kehtaavat edes kertoa tyhmyydestään.
Kysykää aina ensin näiltä henkilöllisyyden todistamista, ettei mikä tahansa hiippari voi tulla pihaa kyyläämään ja etsimään varastettavaa tavaraa kompostitarkastusten varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää aina ensin näiltä henkilöllisyyden todistamista, ettei mikä tahansa hiippari voi tulla pihaa kyyläämään ja etsimään varastettavaa tavaraa kompostitarkastusten varjolla.
Saa sitä sun pihaa kyylätä ihan kuka haluaa ja jopa kuvata niitä romujasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset kehtaavat edes kertoa tyhmyydestään.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Kompostori on kyllä äärettömän kätevä. Ilmaista multaa!
Me kipataan se multa metsänlaitaan kun ei ole sille tarvetta.
Miksi päästit kyylän pihallesi? Ja miksi sulla ei oo sitä kompostia? Turha nyt on itkee.
mun tontille ei perkele mikään kompostitarkastaja tule....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenna komposti, ei oo vaikea tehdä.
Ei kannattaisi koska kompostikehikossa ei muuten saa kompostoida elintarvikejätettä.
Voi sen tehdä paremminkin kun pelkän lautakehikon josta hiiret ja rotat pääsee läpi.
En lukenut koko ketjua, mutta kyllä ihmettelen tätä rahojen tuhlausta kaikenlaiseen kyttäämiseen. Olen kuullut, että joku ilmoitus pitäisi tehdä, "komposti-ilmoitus" tms., mutta en tiedä, mihin.
En todellakaan ryhdy ilmoittelemaan mitään kenellekään. Tulkoot kysymään ja tarkastamaan, jos kerran kunnalla (?) on varaa maksaa palkkaa jollekulle, joka käy tarkistamassa ihmisten pihat.
Olen vuosikaudet kompostoinut biojätteeni omassa pihassa. Käytössä on umpikompostori, johon ei pääse rotta tai muu tuhoeläin, ja avonaisempi kompostori, johon tyhjennän umpikompostorin. Kompostoin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti niin huolellisesti ja tunnollisesti kuin vain kukaan pystyy. Toiminnassani ei ole eikä tule olemaan mitään moitittavaa. En tee sitä byrokraattien takia, en sääntöjen vuoksi vaan koska olen ymmärtänyt, että kompostointi on ekologista. Tai oikeastaan suurin syy kompostointiin on se, että minusta se on kivaa. :D Tykkään huomata, miten hedelmien ja vihannesten kuoret, kahvinporot ja muu maatuva jäte muuttuu oikeaksi mustaksi mullaksi, jota saan käyttää maanparannukseen.
En voi sietää ajatusta, että olen tästä kenellekään tilivelvollinen.
En ilmoita kenellekään mitään. Maksan, jos on pakko.
Monesti tuntuu, että täällä eletään jossain rinnakkaistodellisuudessa, jonka on luonut muuan Kafka-niminen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko näitä on jossain liikkeellä? Saako toisen tontille tulla tutkimaan ilman lupaa?
Omassa kunnassa ilmoittavat etukäteen tulostaan ja ei tarvi olla kotona. Meillä ei ole käynyt, mutta komposti on ollut vuosia. Vuosi sitten joku oli käynyt tyhjentämässä meidän puolitäyden kompostin, vaikka silloin ei ollut liikkeelä niitä tyhjennysautojakaan🙄
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta kyllä ihmettelen tätä rahojen tuhlausta kaikenlaiseen kyttäämiseen. Olen kuullut, että joku ilmoitus pitäisi tehdä, "komposti-ilmoitus" tms., mutta en tiedä, mihin.
En todellakaan ryhdy ilmoittelemaan mitään kenellekään. Tulkoot kysymään ja tarkastamaan, jos kerran kunnalla (?) on varaa maksaa palkkaa jollekulle, joka käy tarkistamassa ihmisten pihat.
Olen vuosikaudet kompostoinut biojätteeni omassa pihassa. Käytössä on umpikompostori, johon ei pääse rotta tai muu tuhoeläin, ja avonaisempi kompostori, johon tyhjennän umpikompostorin. Kompostoin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti niin huolellisesti ja tunnollisesti kuin vain kukaan pystyy. Toiminnassani ei ole eikä tule olemaan mitään moitittavaa. En tee sitä byrokraattien takia, en sääntöjen vuoksi vaan koska olen ymmärtänyt, että kompostointi on ekologista. Tai oikeastaan suurin syy kompostointiin on se, että minusta se on kivaa. :D Tykkään
Suotta kirjoitit pitkän vuodatuksen. Jos toimii lain ja kunnan määräysten mukaisesti ei ole mitään hätää. Niitä muita varten tarvitaan erilaisia tarkastajia ja valvojia.
Aitaa piha ja laita lukollinen portti. Terrieri pihalla varmistaa, ettei kutsumattomia vieraita pihalle tule.
En ymmärrä näitä ihmisiä, joilla on aina piikit pystyssä, jos elämään meinaa tulla jotain pientäkin muutosta. Periaatteestako? Ei sillä, mun isä tuppas olemaan näitä periaatteen miehiä, kyllä ärsytti joskus.
Kompostitarkastaja?! Onko sellaisiakin?? 😅