Kompostitarkastaja tuli käymään meidän pihalla tänään ja kärysin
En ole oikeastaan koskaan kompostoinut ja kaikki jätteet on menneet sekajätteeseen. No nyt tänään kunnan kompostitarkastaja kävi omakotitalollamme tekemässä tarkastuksen. Nykyinen jätelaki kuulemma velvoittaa asianmukaiseen jätehuoltoon, ja kun talossa ei ole kompostia, se tarkoittaa jätesopimuksen hankkimista biojätteiden osalta.
Kunnan jätesopimuksen laskuksi tuli nyt 13,44 € per tyhjennyskerta, ja koska tyhjennysväliksi on asetettu kaksi viikkoa, vuosikustannukseksi tulee 362,88 €.
Ärsyttää tuollainen toisten pihoille tuleminen ja nuuskiminen enkä varmasti suostu maksamaan satoja euroja vuodessa jostain biojätteen hausta. Mulla on vielä kaiken lisäksi aivan sama ongelma edessä mökillä. Aivan älytöntä. Kertokaa jos teillä kokemuksia aiheesta.
Kommentit (560)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko näitä on jossain liikkeellä? Saako toisen tontille tulla tutkimaan ilman lupaa?
Minun tontille noilla ei ole mitään asiaa eikä tulemista
Älä uhoo. Jos et päästä heitä tontille, niin seuraavan kerran he tulevat poliisin kanssa. Poliisi varmistaa että he voivat tehdä turvallisesti tarkastuksen. Voit siinä sitten osoittaa miehisyyttäsi, ja sylkäistä poliisia päin ja katsoa mitä siitä seuraa.
Jos poliisilla on aikaa juosta kompostien perässä, on asiat todella huonosti
Ottaisivat mieluummin oikeita rikollisia kiinni. Ai niin, mutta kun niiden kanssa on paljon ikävämpää asioida, kuin jonkun tuiki tavallisen omakotitalon asukkaan
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko näitä on jossain liikkeellä? Saako toisen tontille tulla tutkimaan ilman lupaa?
Totta kai tuollaisen luuserin tontille saa tulla viranomainen tutkimaan ilman mitään erityislupaa. Oman kertomansa mukaan aloittaja työntää kaiken jätteensä sek- eli kuivajätteeseen viitsimättä lajitella niitä. Varsin paljon hänellä tuleekin biojätettä, kun täytyy 2 viikon välein tyhjentää. Minulla tulee poikamiestaloudessa ehkä noin 5 litraa biojätettä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tuollaisen luuserin tontille saa tulla viranomainen tutkimaan ilman mitään erityislupaa. Oman kertomansa mukaan aloittaja työntää kaiken jätteensä sek- eli kuivajätteeseen viitsimättä lajitella niitä. Varsin paljon hänellä tuleekin biojätettä, kun täytyy 2 viikon välein tyhjentää. Minulla tulee poikamiestaloudessa ehkä noin 5 litraa biojätettä kuukaudessa.
En tuolla ulosannilla ja järjenjuoksulla varsinaisesti ihmettele, että sulla on poikamiestalous.
Palsamme vilisee kaikennäköisiä saivartelijoita.
Onko sulla kompassi? Koska sun suunta on vähän hukassa.
En tiedä, pitäisikö minun olla huolestunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä kirjoitus tarkoittaa?
Ensin kirjoittaja toteaa, että aloittaja työntää kaiken sekajätteisiin (sitä kai tuo söpeltäminen tarkoitti?).
Sitten hän toteaa, että sen vuoksi aloittajalle tulee niin paljon biojätettä, että pitää 2 viikon välein tyhjentää.
Mistä sitä biojätettä tulee, jos laittaa kaiken sekajätteisiin?
Ottaako päähän kun nyt joudut töihin?
Kai tajusit, että olin sarkastinen?
Im sorry I dont understand Scandihoovian. Maybe its better if you speak Finnish.
Ja en minä tykkää tästä asioiden jauhamisesta olen ihan kyllästynyt ja haluaisin jo käyttää energiaani muuhun kuin taustalla mieltä painaviin asioihin.
Kiinnostaisi kans tietää että kuinka tarkkaan tutkivat. Jos kompostin ostaa vaan näön vuoksi niin tuleeko valitusta? Vai tutkiiko oikeen että on käytössä ja toimii. Mulla ainakin jäätyy aina talvisin eikä paljon kiinnosta sulatella, eli talvisin biot menee sekajätteeseen jos kompostori täynnä.
Tunki sellanen naamansa mun tontilleniki. Käyttäyty ku Euroopan omistaja taikka persu. Taitaa vilkuilla vieläkin taakseen vaikka on paennut ehkä jo rajavyöhykkeelle.
Kävihän sellainen. Isokullinen olikin. Kaikki kunnossa vaikka ei tarkastaa ehtinytkään.
Ylimielistä lässytystä ei kukaan jaksa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kans tietää että kuinka tarkkaan tutkivat. Jos kompostin ostaa vaan näön vuoksi niin tuleeko valitusta? Vai tutkiiko oikeen että on käytössä ja toimii. Mulla ainakin jäätyy aina talvisin eikä paljon kiinnosta sulatella, eli talvisin biot menee sekajätteeseen jos kompostori täynnä.
Riippuu ihan toimialueen käytännöistä. Talvella se jäätyy, mutta ehän sillä ole väliä. Jos tavara sopii sisälle, niin sinne vaan. Kyllä se keväällä taas hurahtaa käyntiin. Silloin ei saa laittaa, jos ei sovi kansi kiinni. Lämpökompostori ei tarkoita sitä, että kompostori pysyisi käynnissä läpi talven. Se tarkoittaa sitä, että siinä on lämpöeristys. Käynnistyy todennäköisemmin aiemmin ja pysyy käynnissä myöhemmälle syksyyn. Kannattaa sitten vasta laittaa biot sekajätteeseen, jos ne eivät fyysisesti mahdu kompostorin sisälle talvella.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkastaja saapuu, niin hän oikeasti tarkastaa kompostorin rakenteen ja sisällön. Eihän koko hommassa olisi muuten mitään järkeä.
Möi möi vaan.