Kompostitarkastaja tuli käymään meidän pihalla tänään ja kärysin
En ole oikeastaan koskaan kompostoinut ja kaikki jätteet on menneet sekajätteeseen. No nyt tänään kunnan kompostitarkastaja kävi omakotitalollamme tekemässä tarkastuksen. Nykyinen jätelaki kuulemma velvoittaa asianmukaiseen jätehuoltoon, ja kun talossa ei ole kompostia, se tarkoittaa jätesopimuksen hankkimista biojätteiden osalta.
Kunnan jätesopimuksen laskuksi tuli nyt 13,44 € per tyhjennyskerta, ja koska tyhjennysväliksi on asetettu kaksi viikkoa, vuosikustannukseksi tulee 362,88 €.
Ärsyttää tuollainen toisten pihoille tuleminen ja nuuskiminen enkä varmasti suostu maksamaan satoja euroja vuodessa jostain biojätteen hausta. Mulla on vielä kaiken lisäksi aivan sama ongelma edessä mökillä. Aivan älytöntä. Kertokaa jos teillä kokemuksia aiheesta.
Kommentit (560)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin kompostitarkastajat ovat olleet liikkeellä? Missä kunnissa? Siis oikeasti liikkeellä. Mulla on komposti ollut vuosia, mutta kiinnostaa tämä.
Yle Pohjanmaan uutisissa oli juttua, että ainakin Vaasassa tätä herkkua tarjolla. Tarkastaja esiintyy ihan kuvan kanssa. Inspector
Oliko mukana Kompostitarkastajakoira Rex? Poliisikoira Rexin serkku Inspector Rex. Siinä tapauksessa toivotan molemmat lämpimästi tervetulleeksi, mutta ilman koiraa en.
Valitettavasti ei ollut. Inspector Rex olisi toki parempikin tonkimaan kompostia kuin ihminen. Mutta jos koirat saisivat päättää, näin typerää virkaa ei olisi edes perustettu.
Koirahan sanoisi ainakin avokompostille nam ja kierähtelisi siinä innokkaasti, varsinkin jos siitä ei ole otettu alkukantaista luonnetta pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko tyhmempää kuultu, laitoit biojätteet sekajätteisiin jotka menevät poltettavaksi. Märkä biojäte ei sovi ollenkaan joukkoon. Omakotitalossa kompostori on ainoa järkevä ja edullinen ratkaisu, saat ilmaista multaa ja laitat vaikka kurpitsan kasvamaan.
Varmaan 80% täällä pirkanmaalla dumppaa biojätteet sekajätteeseen
Vierailija kirjoitti:
Mä en päästäisi tollasta yksityisalueelle eli kotiini. Menkööt muualle penkomaan.
Jäteviranomaisella on oikeus tulla tontillesi, halusit tai et. Piha ei ole koti.
Minä olisin halunnut tilata sen biojätekeräyksen ihan mukavuudenhalusta, mutta ei sitä ollut saatavilla meidän osoitteeseen.
Tietenkin kompostoidaan, sehän on selvä. Vain ääliöt pistävät biojätettä sekajätteen sekaan. Jätteenkeräys käy neljän viikon välein ja tuossa ajassa meillä tulee yleensä pari kassillista roskia. Roskis on noin 700m päässä naapurissa, ettei tarvii raskaalla ajoneuvolla ajella meidän pikkutietä (varsinkaan kelirikon aikaan).
Kun kaupunki maksaa sen kompostorin, niin voi tuoda minun pihalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en päästäisi tollasta yksityisalueelle eli kotiini. Menkööt muualle penkomaan.
Jäteviranomaisella on oikeus tulla tontillesi, halusit tai et. Piha ei ole koti.
Piha nauttii samaa lainmäärittelemää kotirauhaa, kuin talo.
Jenkeissä saisi ampua tarkastajan.
Täällä voi kompostoida hänet.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kompostin heti ensimmäisenä hankintana puutarhaan. Se on nyt möhissyt pihassa parikymmentä vuotta ja tuottanut valtavat määrät hyvälaatuista multaa istutuksiin. En ymmärrä miksi joku ei haluaisi kompostia pihallensa.
Meillä ei ole tarvetta puutarhamullalle, mutta saahan sen mullan kipattua metsään. Mutta ihmettelen tuota yhtä, joka valitti, ettei kompostista tule tarpeeksi multaa, että joka vuosi pitää sitä säkkikaupalla ostaa. Mihin sitä multaa muka tarvitaan, jos ei mitään kasvata? Jos multaa tarvitaan säkkitolkulla, niin eikö silloin ole puutarhassa jotain kasveja, joista saisi aineksia puutarhakompostiin? Jo pelkistä puun lehdistä tulee multaa. Miksi sitä multaa ostetaan säkkitolkulla, kun sitä olisi niin helppo saada tehtyä itsekin oman puutarhan aineksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätelaki pykälä 123
"Kunnan jätehuoltoviranomaisella ja sen määräämällä viranhaltijalla on oikeus tehdä kunnalle 5 luvussa säädetyn jätehuollon järjestämistä koskevan tehtävän hoitamista varten tarpeellisia tarkastuksia muualla kuin pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävissä tiloissa sekä saada tarkastusta varten tarpeelliset tiedot."
Komposti on huomattava tai sitten on maksettava vähän enemmän. Itse tein kaksi kompostia. Kun toinen täyttyy, niin ruvetaan täyttämään toista, ja jätetään ensimmäinen maatumaan. On toiminut hirveän hyvin.
Rotta sanoo avokompostin nähdessään että nam nam herkkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätelaki pykälä 123
"Kunnan jätehuoltoviranomaisella ja sen määräämällä viranhaltijalla on oikeus tehdä kunnalle 5 luvussa säädetyn jätehuollon järjestämistä koskevan tehtävän hoitamista varten tarpeellisia tarkastuksia muualla kuin pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävissä tiloissa sekä saada tarkastusta varten tarpeelliset tiedot."
Ei käy minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko näitä on jossain liikkeellä? Saako toisen tontille tulla tutkimaan ilman lupaa?
Nehän tiedottivat laajasti kompostitarkastajista keväällä. Uusi jätelaki velvoitti tämän vuoden alusta kunnat perustamaan rekisterin, johon kerätään tietoa kompostoreista eli pienimuotoisesta kompostoinnista kotitalouksissa. Ilmoitukseen kaivataan tietoja käytössä olevan kompostorin merkistä ja mallista, koosta, käyttökuukausista ja sijainnista tontilla.
No eipä ole meille tullut mitään tiedotetta tai kyselyä. Menisiköhän koira kompostorista :D Meillä ei okeasti tule juuri muuta biojätettä kuin sipulinkuoria. Syömme perunat kuorineen, käytämme pakastevihanneksia, emme juo kahvia jne. Ruuantähteet jos niitä josku jää menee koiran kippoon. Eli okeastaan koira hoitaa sen kompostorin viran.
Syökö koira myös banaanin kuoret?
Ei kai banaanin syominen ole pakollista? Syön todella harvoin banaania kotona. Yleensä vain töissä eväänä. Lasten mielestä banaani on pahaa. Perunan ja kananmunan kuoret koiruli kyllä syö.
Me hankittiin komposti, mutta en jaksa eritellä jätteitä, joten se nököttää tyhjänä tontilla ja biojäte menee edelleen sekajätteisiin.
Saa tulla tarkastamaan, komposti täyttää vaatimukset kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai banaanin syominen ole pakollista? Syön todella harvoin banaania kotona. Yleensä vain töissä eväänä. Lasten mielestä banaani on pahaa. Perunan ja kananmunan kuoret koiruli kyllä syö.
Banaanin syöminen kuuluu terveellisiin elämäntapoihin ja tuo että syöt ne töissä ei pidä paikkaansa kun nälkä iskee illalla
Vierailija kirjoitti:
Me hankittiin komposti, mutta en jaksa eritellä jätteitä, joten se nököttää tyhjänä tontilla ja biojäte menee edelleen sekajätteisiin.
Saa tulla tarkastamaan, komposti täyttää vaatimukset kyllä.
Sama t. persu :D
Ostin talon hyvin työllistävästä kunnasta, jossa ei ole edes 10000 asukasta niin ei tarvi murehtia koko biojäteasiasta.
Muutenkin meidän jätehuoltosopimus on sellainen, että meillä ei käy mikään auto tyhjentämässä meidän pihasta mitään vaan viedään itse sekajätteet yhteiskeräysastiaan, joka on sopivasti miehen työmatkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Ostin talon hyvin työllistävästä kunnasta, jossa ei ole edes 10000 asukasta niin ei tarvi murehtia koko biojäteasiasta.
Muutenkin meidän jätehuoltosopimus on sellainen, että meillä ei käy mikään auto tyhjentämässä meidän pihasta mitään vaan viedään itse sekajätteet yhteiskeräysastiaan, joka on sopivasti miehen työmatkan varrella.
No tarvitseepahan kun sun pihalle voi milloin vaan tulla tarkastaja ja heittää 300 euron laskun kouraan
Onko tyhmempää kuultu, laitoit biojätteet sekajätteisiin jotka menevät poltettavaksi. Märkä biojäte ei sovi ollenkaan joukkoon. Omakotitalossa kompostori on ainoa järkevä ja edullinen ratkaisu, saat ilmaista multaa ja laitat vaikka kurpitsan kasvamaan.