Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin pyöräilykypärät tulivat?

Vierailija
21.09.2024 |

Lapsuudessani niitä ei ollut.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1991 käytettiin meillä lapsille siis alettiin käyttää. Samoin Naapurin tenavat, turvaviiri myös käytössä. Miksi niitä ei enää näy? hyvä juttu pikkusille.

Koska nykyään pienet lapset ei liiku ilman aikuista varsinkaan pyörällä minnekkään. Meillä ei saisi edes kouluun mennä vielä 2lk pyörällä. 

Muistan että itse olen lapsena lähetenyt tyyliin 5 vuotiaana pyörä lenkille korttelin ympäri.

Kyllä lapsi saa kouluun pyörällä mennä jo ensimmäisestä luokasta alkaen. Tuotahan ei mikään laki kiellä. 

Vierailija
42/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 70 luvulla. Yleisimmin niitä alkoi näkymään 80 luvun puolivälin tienoilla. Lienet melko iäkäs tai vaihtoehtoisesti dementikko?

Oletpa ystävällinen. Olin lapsi 80-luvulla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1991 käytettiin meillä lapsille siis alettiin käyttää. Samoin Naapurin tenavat, turvaviiri myös käytössä. Miksi niitä ei enää näy? hyvä juttu pikkusille.

Koska nykyään pienet lapset ei liiku ilman aikuista varsinkaan pyörällä minnekkään. Meillä ei saisi edes kouluun mennä vielä 2lk pyörällä. 

Muistan että itse olen lapsena lähetenyt tyyliin 5 vuotiaana pyörä lenkille korttelin ympäri.

En mitenkään epäile, ettetkö olisi pyöräillyt 5 vanhana korttelin ympäri, enkä sitäkään etteivätkö 5 vuotiaat siihen nykyisinkin kykenisi, mutta syy miksi lapset eivät yksinään voi pyöräillä missään on turvallisuus. Vuoden 2015 jälkeen on jopa aikuisten naisten ollut uhkarohkeaa kulkea yksin julkisillakaan paikoilla saati pienten lasten. 

Vierailija
44/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 70 luvulla. Yleisimmin niitä alkoi näkymään 80 luvun puolivälin tienoilla. Lienet melko iäkäs tai vaihtoehtoisesti dementikko?

Oletpa ystävällinen. Olin lapsi 80-luvulla. Ap

Ei sitä varhaista muistin menetystä tarvitse häpeillä ja ymmärtäähän sen koska et käyttänyt kypärää.

Kaikkea hyvää sinulle vanhoille päivillesi.

Vierailija
45/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi olin vielä kun miehuus täytettiin ja himos festareilla huørabussissa meitä käytettiin..

Vierailija
46/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään epäile, ettetkö olisi pyöräillyt 5 vanhana korttelin ympäri, enkä sitäkään etteivätkö 5 vuotiaat siihen nykyisinkin kykenisi, mutta syy miksi lapset eivät yksinään voi pyöräillä missään on turvallisuus. Vuoden 2015 jälkeen on jopa aikuisten naisten ollut uhkarohkeaa kulkea yksin julkisillakaan paikoilla saati pienten lasten. 

No rehtorin viestiä lainatakseni "lapsi voi tulla kyllä kävellen kouluun, mutta pyöräilyä ei vielä 1-2 suositella" kun kysyin asiaa. Meillä kouluun 2,5km matka.

Vierailija
47/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi saa kouluun pyörällä mennä jo ensimmäisestä luokasta alkaen. Tuotahan ei mikään laki kiellä. 

Ei niin kielläkkään. Siksi lapseni meneekin pyörällä. Kirjoitin ei saisi. Se on koulun toive.

Vierailija
48/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki annettu Helsingissä 15. päivänä marraskuuta 2002

Tiedoksesi että sulla on samat tiedot käytössäsi kuin minulla.

90-luvulla niitä alkoi tulemaan kauppoihin. Aluksi niille naureskeltiin aika paljon. Yleistyivät hyvin hitaasti.Itse ostin ensimmäisen kypäräni 90-luvun lopulla.

Etenkin vanhempi väki vastusti niitä sinnikkäästi. Perustelevat kantaansa usein sanomalla, että "en minä aio kaatua pyörällä, en ole ennenkään kaatunut".

Vierailija
49/73 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuolloin 90-luvulla koulun puolelta jotain sääntöjä, että koulumatkalla olisi käytettävä kypärää?

Vierailija
50/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni sain ekan kypärän styroxi valkoinen 1987..

Vierailija
51/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Styroxi valkoisen sai koulusta 1.luokalla 1988-1989. Tuli mukana tarroja. Kypärä täytyisi vaihtaa esim. 5 vuoden välein. Tuollainen vanha ei ole enää käyttökelpoinen.

Vierailija
52/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä tulivat. Ne oli eri mallisia kuin nyt, sellaisia kupoleita joita ei kehdannut kuljetella mukana. Vaimolle oli pikkupojat huutanut että Shuchmacher tulee kun hän ajoi pyörällä kupoli päässä 

Vierailija
53/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla tuli ekat. Oot itse -78 ja muistan kun lapsena oli punainen kypärä.

Vierailija
54/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki annettu Helsingissä 15. päivänä marraskuuta 2002

Tiedoksesi että sulla on samat tiedot käytössäsi kuin minulla.

Mikä sua vaivaa?

Lukutaidon puute.

Vierailija
55/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikenlaisia kypäriä kaapissa kun ilmaiseksi sain. Isäni niitä suunnitteli ja sukutehdas valmisti. Taitaa valmistaa vieläkin.

Vierailija
56/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla tuli ekat. Oot itse -78 ja muistan kun lapsena oli punainen kypärä.

Lapsille ne taisi tulla aikaisemmin. Aikuisille vasta 90-luvulla.

Vierailija
57/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikuisille myös -80 luvulla....

Vierailija
58/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ysärillä. Hyvä että oli. Kerran kaaduin ja löin pään. Kypärä halkesi, pää ei. Olen siis jostain 93-vuodesta käyttänyt.

Vierailija
59/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin jälkipuoliskolla myynti nousi valtavasti.

Sitä ennen enemmän lasten juttu.

terv suku tuon kaupan alalla, ja itsekin urheilumyyjänä nuoruuden kesät

Vierailija
60/73 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt ekalle luokalle 93 syksyllä ja silloin paikallinen pankki lahjoitti jokaiselle ekaluokkalaiselle valkoisen styroksikypärän. Näin maaseudulla omalla kohdallani.

Olin jo unohtanut nuo styroksipotat!

Ihan samanlaisia styroksipottia ne ovat toiminnallisuudeltaan edelleen. Hieno muovikuori vain tullut päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän