Milloin pyöräilykypärät tulivat?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Laki annettu Helsingissä 15. päivänä marraskuuta 2002
Tiedoksesi että sulla on samat tiedot käytössäsi kuin minulla.
Mikä sua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa niistä alettiin puhua ja näin myös ensimmäiset.
Näin ensimmäiset Ruotsissa vuonna 1982. Suomessa niitä ei tainnut vielä olla.
Vierailija kirjoitti:
1991 käytettiin meillä lapsille siis alettiin käyttää. Samoin Naapurin tenavat, turvaviiri myös käytössä. Miksi niitä ei enää näy? hyvä juttu pikkusille.
Koska nykyään pienet lapset ei liiku ilman aikuista varsinkaan pyörällä minnekkään. Meillä ei saisi edes kouluun mennä vielä 2lk pyörällä.
Muistan että itse olen lapsena lähetenyt tyyliin 5 vuotiaana pyörä lenkille korttelin ympäri.
Menin ekalle -90 ja sain just tuollaisen styroksipotan. Nolotti sen kanssa, kun muilla oli hienommat. Ehkä vuoden pari käytin, sitten ajoin ilman kypärää. Isoveljillä ei muistaakseni ollut ikinä kypärää. Nykyään käytän, samoin lapset. Itse saivat valita.
Taisi olla vuosi 1989, kun koulullamme kävi joku valistaja, joka puhui pyöräilykypärän käytöstä. En enää muista, saimmeko kypärät ilmaiseksi vai pitikö niistä maksaa, mutta siitä lähtien minulla on ollut pyöräilykypärä käytössä. Ne silloiset kypärät olivat styroxisia ja väreinä oli joko shokkipinkki tytöille ja sininen pojille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain 20 vuotta sitten.
Ei riitä. Sain ekan vaihdepyörän 1990 tai 1991 ja ehtona oli, että alan käyttää myös pyöräilykypärää. Se oli styroksinen (tai hyvin samankaltanen vähän tiiviimpi materiaali) ja väriltään vaaleanpunainen. Eli yleistyyn alko 1990-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Menin ekalle -90 ja sain just tuollaisen styroksipotan. Nolotti sen kanssa, kun muilla oli hienommat. Ehkä vuoden pari käytin, sitten ajoin ilman kypärää. Isoveljillä ei muistaakseni ollut ikinä kypärää. Nykyään käytän, samoin lapset. Itse saivat valita.
Meilläpäin tohon aikaan oli vaan noita styrokspottia, ei hienommista vielä tietoakaan. Käyteltiin myös koulussa luistellessa, jos ei viittiny vaan koulun takia jääkiekkokypärää ostaa (koulussa oli luistellessa kypäräpakko).
Minä muistan 90-luvun alusta sen, että vanhemmat oli päättäneet, että sitä kamalaa pottaa pitää käyttää, viidennellä luokalla olin, kun tämä "pakko" tuli ja minä en olisi halunnut, ei niitä kovin kovin monella muullakaan vielä silloin ollut, se oli nimenomaan sellainen punainen styroksjuttu, ruma kuin mikä, tuon ikäinen tyttö nyt kuitenkin ajattelee jo enemmän sitä, miltä näyttää! Yksi niitä harvoja kertoja kun enää tuossa iässä kuritettiin remmillä liittyi juuri tuohon kinaamiseen kypärän käytöstä.
Kun minä olin teini joskus 2001-2006, aika harva käytti pyöräily kypärää (en minäkään), mutta nykypäivänä kun kuljen kadulla, tuntuu, että ehkä 4/5 käyttää kypärää ja on oikeastaan paheksuttavaa tai noloa olla ilman kypärää.
Ai onks jotku niinku saanu kypäriä?
Mulle ei oo tullut vieläkään kypärää..
Christiiina kirjoitti:
Kun minä olin teini joskus 2001-2006, aika harva käytti pyöräily kypärää (en minäkään), mutta nykypäivänä kun kuljen kadulla, tuntuu, että ehkä 4/5 käyttää kypärää ja on oikeastaan paheksuttavaa tai noloa olla ilman kypärää.
Mia oikeasti hävetti kun olin unohtanut laittaa kypärän ja lähdin vielä lasten kanssa liikenteeseen. Huomasin vasta terveysasemalla että eihän mulla ole kypärää päässä. Oli jotenkin noloa. Lapsilla sentään oli kypärät.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt ekalle luokalle 93 syksyllä ja silloin paikallinen pankki lahjoitti jokaiselle ekaluokkalaiselle valkoisen styroksikypärän. Näin maaseudulla omalla kohdallani.
Mulla oli kans tää...
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan 90-luvun alusta sen, että vanhemmat oli päättäneet, että sitä kamalaa pottaa pitää käyttää, viidennellä luokalla olin, kun tämä "pakko" tuli ja minä en olisi halunnut, ei niitä kovin kovin monella muullakaan vielä silloin ollut, se oli nimenomaan sellainen punainen styroksjuttu, ruma kuin mikä, tuon ikäinen tyttö nyt kuitenkin ajattelee jo enemmän sitä, miltä näyttää! Yksi niitä harvoja kertoja kun enää tuossa iässä kuritettiin remmillä liittyi juuri tuohon kinaamiseen kypärän käytöstä.
Kuten joku edellä kertoikin, laki ei vaatinut vielä pitkään aikaan. Rasittavia tällaiset tiedostavat vanhemmat. Esimurkku ei tietenkään halua käyttää sellaista, mikä erottuu muista.
90 luvun alkupuolella ei juurikaan kypäröitä käytetty. Niitä pidettiin noloina kapistuksina muistaakseni ja koska oltiin vielä niin kehitysmaa silloin niin monet eivät tienneet ettei se nolous koskenut niitä uudempia erimallisia kypäröitä niin typerältä kuin kaiken kaikkiaan kuulostaakin.
Veikkaan että myös lama aiheutti sen ettei monilla ollut halukkuuttaa ostaa kypärää siksi että olivat kalliita ja "ennenkin on pärjätty ilman"
Se kypärän nolous juontaa kait alkuunsa sen vanhanaikaiseen malliin (potta} joita myytiin kirppareilla 90 luvulla eikä niitä kukaan halunnut käyttää. Muistan kyllä kuulleeni m8nen haukkuvan muitakin kypäröitä potiksi mallista riippumatta.
Joskus 80-luvun lopulla alkoi näkyä ensimmäiset
chatGPT:
"Pyöräilykypärät alkoivat yleistyä 1970-luvulla, mutta ensimmäiset suojavarusteet pyöräilijöille olivat saatavilla jo 1880-luvulla, jolloin ne olivat enemmänkin nahkaisia päähineitä, jotka suojasivat pieniä kolhuja vastaan. Varsinaiset, moderneihin kypäriin verrattavissa olevat pyöräilykypärät kehitettiin 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa, kun turvallisuuden merkitys liikenteessä alkoi korostua.
Ensimmäiset todelliset pyöräilykypärät kehitti vuonna 1975 Bell Sports, ja ne tehtiin lasikuidusta ja vaahtomuovista, mikä tarjosi paremman suojan kuin aiemmat nahkakypärät. Näiden kypärien myötä pyöräilyturvallisuus parani merkittävästi, ja niiden suosio alkoi kasvaa erityisesti kilpailu- ja maastopyöräilijöiden keskuudessa.
Kypärien kehitys on jatkunut siitä lähtien, ja nykyiset kypärät ovat huomattavasti kevyempiä, mukavampia ja tarjoavat entistä paremman suojan iskuilta."
Joskus 70 luvulla. Yleisimmin niitä alkoi näkymään 80 luvun puolivälin tienoilla. Lienet melko iäkäs tai vaihtoehtoisesti dementikko?
Olen syntynyt 90-luvun alussa ja minulla on aina ollut kypärä ja sitä käytetty pyöräillessä. Myös 1983 -syntyneellä siskollani on alle kouluikäisenä ollut pyöräilykypärä.
80-luvulla, ainakin kilpailuissa piti käyttää. Olihan noita sellaisia nahkaisia joissa muovia sisäisissä jo ennen kivisotaa.