Milloin pyöräilykypärät tulivat?
Kommentit (73)
-94 tuli mulla käyttöön, ei niitä paljon vielä silloin näkynyt.
90-luvun alussa niistä alettiin puhua ja näin myös ensimmäiset.
Olen syntynyt 92 ja niin kauan kuin minusta on valokuvia pyörällä niin kypärä päässä. Ihan jo jostain 2 vuotisaasta alkaen. Kaikilla kavereilla oli myös kypärät
Laki annettu Helsingissä 15. päivänä marraskuuta 2002
Tiedoksesi että sulla on samat tiedot käytössäsi kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vain ei vastaa aloituksen kysymykseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
90
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vain ei vastaa aloituksen kysymykseen mitenkään.
No kypäriä on ollut jo 1920 luvulla. Virallista niistä tuli tuolloin Suomessa.
Kyllä niitä varmaan joskus ysärillä alkoi ilmestyä. Olen syntynyt 70-luvun alussa eikä niitä lapsuudessani ollut kellään. Ei ollut myöskään mopokypäriä.
Olen mennyt ekalle luokalle 93 syksyllä ja silloin paikallinen pankki lahjoitti jokaiselle ekaluokkalaiselle valkoisen styroksikypärän. Näin maaseudulla omalla kohdallani.
Wikipedian mukaan ensimmäinen kaupallisesti menestynyt pyöräilykypärä tuli vuonna 1975.
"The first commercially successful purpose-designed bicycle helmet was the Bell Biker, a polystyrene-lined hard shell released in 1975"
Joskus siinä 90-luvun alkupuolella sain ekan styroksikipon
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt ekalle luokalle 93 syksyllä ja silloin paikallinen pankki lahjoitti jokaiselle ekaluokkalaiselle valkoisen styroksikypärän. Näin maaseudulla omalla kohdallani.
Olin jo unohtanut nuo styroksipotat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
Eipä vastaa aloituksen kysymykseen tuokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo unohtanut nuo styroksipotat!
Styroksipotasta lähinnä kiusattiin ja harva niitä kovin kauaa käytti. Itse käytin vuoden tai kaksi kun äiti antoi markan joka päivä jos oli potta päässä.
Pyöräilykypärät keksittiin, kun aromipadat ei enää menneet kaupaksi ja niinpä ne puolitettiin Fazerin vihreässä kuulatehtaassa ja myytiin myytiin sitten pyöräilykypäröiksi.
Minä ja sisko saatiin styroksiset pyöräilykypärät ekan kerran kesällä 1991. Minä olin 9 vee ja sisko 8 vee. Samaan aikaan ilmestyi myös kavereiden päähän. Tätä ennen oltiin ulkomailla käydessä ihmetelty kun ihmiset pyöräilivät kypärät päässä ja heille naureskeltiinkin.
1991 käytettiin meillä lapsille siis alettiin käyttää. Samoin Naapurin tenavat, turvaviiri myös käytössä. Miksi niitä ei enää näy? hyvä juttu pikkusille.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja sisko saatiin styroksiset pyöräilykypärät ekan kerran kesällä 1991. Minä olin 9 vee ja sisko 8 vee. Samaan aikaan ilmestyi myös kavereiden päähän. Tätä ennen oltiin ulkomailla käydessä ihmetelty kun ihmiset pyöräilivät kypärät päässä ja heille naureskeltiinkin.
Samaa aikaa muistelen, mun kaverilla oli ensimmäisiä, sininen styroxkupoli. Itse en vielä joutunut siinä vaiheessa pitämään. Olihan ne jäätävän rumia silloin. Onneksi nykyään ei tarvitse nolostella, ovat kivemman näköisiä.
Mulla oli vuonna 1988 eka pyöräilykypärä.
Pyöräilykypärät tulivat kun keksittiin airfryerit. Kuumat ja seksyt ftryerit.