Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpaillaan, kuka on huonoin kokki!

Vierailija
21.09.2024 |

Minä osaan tehdä vain pöperöitä.

En ole koskaan leiponut mitään muuta kuin pipareita valmistaikinasta.

En ole koskaan tehnyt edes keittoa.

Entä te?

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vois opetella lukemaan ja ymmärtämään lukemasa. Munakkaan nestettä eli ruokakermoo piti olla puol desiä, mutta mie laitoin koko 2dl purkillisen. Munavellii tul. 

Vierailija
102/157 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan laittaa ruokaa, mutta perheeni ei halua syödä sitä. Kerran paistoin lapselle ja kaverille lettuja. Kaverin äiti kysyi lapseltaan, mitä tämä söi meillä. Lapsi vastasi: "Jotakin pitsaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin tehdä lapsuuteni herkkua eli riisipuuroa ja ripotella päälle kanelisokeriseosta. 

Riisipaketti löytyi marketista helposti, mutta sain aikani etsiä että löysin kanelisokeria. 

Puuro kiehumaan äidin ohjeilla eli ensin riisit pieneen vesimäärään ja sen jälkeen lisätään maito ja haudutellaan noin tunti. 

Hauduttelin, mutta ei puuroa. Olisiko pitänyt olla täysmaitoa eikä rasvatonta? Eikö kanelisokeria pitänytkään lisätä haudutusvaiheessa? Lisäsin lämpöä ja "lievä" pohjaanpalaminen, mutta ei puuroa. 

Fiksuna tyttönä olin ostanut Uncle Ben's riisiä joka ei ole halukas puuroutumaan. Nolotti. Toinen nolous iski kun äiti kertoi, että kaneliriisi ripotellaan vasta lautasella olevan puuron päälle, eikä turhaketta nimeltä kanelisokeri tarvita vaan tavallista hienosokeria ja kanelijauhetta 🤦

Nykyisin saan jo kunnollista riisipuuroa, mutta lähes joka kerta maito kuohuu kattilas

Sitä puuroa pitää hämmentää koko ajan pohjaa myöten, kunnes se kiehuu. Sille ei saa kääntää selkäänsä. Ja kun kiehuu, lieden lämpö erittäin pienelle. Ruokalusikallinen voita tai Oivariinia jo keitinveteen pelastaa myös jonkun verran. Äidiltä tuon opin ja hän oli oppinut sen 1800-luvun puolella syntyneeltä äidiltään. Rasvana ei saa olla margariinia, jos ei halua väkisin pilata maitoruoan makua. Maidoksi sitten punainen maito, Kiehukin on hyvä.

Vierailija
104/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivuttanut lenkkimakkaraa voileiville tajuamatta, että kuori ei ole luonnonsuolta vaan postettava. Olen tehnyt nauravia nakkeja joista tuli nakinretaleita joita ei naurattanut. Olen tehnyt munakasta välittämättä siitä, että munankuorta lipsahti mukaan. Olen tehnyt kahvikakun josta tuli vain muutaman cm korkuinen lätkä. Olen keittänyt makkarakeittoa unohtaen makkaran. Olen tehnyt paljon muitakin töppäilyjä, kuten esimerkiksi mittojen väärin lukemisen. Kaikki nämä ovat totta. 

Vierailija
105/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä eroa on kokonaisten mauste- ja mustapippurien käytöllä. Kumpaa laitan esim. karjalanpaistiin, perunalaatikkoon, keittoihin? 

Vierailija
106/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin paistopisteen tummat sämpylät ovat hyviä. Osaisiko niitä tehdä itse? 

Vierailija
107/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä eroa on kokonaisten mauste- ja mustapippurien käytöllä. Kumpaa laitan esim. karjalanpaistiin, perunalaatikkoon, keittoihin? 

Molempia saa laittaa joko erikseen tai yhdessä ainakin noihin ruokiin. Mustapippurit ovat niitä pienempiä. Kokonaiset valkopippuritkin käyvät.

Vierailija
108/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ihan pirun hyvää ruokaa. Riisiä ja HK:n maustettuja pihvejä. Ai että tuli hyvää.

Vierailija
109/157 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin tehdä lapsuuteni herkkua eli riisipuuroa ja ripotella päälle kanelisokeriseosta. 

Riisipaketti löytyi marketista helposti, mutta sain aikani etsiä että löysin kanelisokeria. 

Puuro kiehumaan äidin ohjeilla eli ensin riisit pieneen vesimäärään ja sen jälkeen lisätään maito ja haudutellaan noin tunti. 

Hauduttelin, mutta ei puuroa. Olisiko pitänyt olla täysmaitoa eikä rasvatonta? Eikö kanelisokeria pitänytkään lisätä haudutusvaiheessa? Lisäsin lämpöä ja "lievä" pohjaanpalaminen, mutta ei puuroa. 

Fiksuna tyttönä olin ostanut Uncle Ben's riisiä joka ei ole halukas puuroutumaan. Nolotti. Toinen nolous iski kun äiti kertoi, että kaneliriisi ripotellaan vasta lautasella olevan puuron päälle, eikä turhaketta nimeltä kanelisokeri tarvita vaan tavallista hienosokeria ja kanelijauhetta 🤦

Nykyisin saan jo kunnollista riisipuuroa, mutta lähes joka kerta maito kuohuu kattilas

Itse ostan ihan suosiolla valmista riisipuuroa. 

Vierailija
110/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri rakkauteni on mannapuuro, mutta miksi hevletissä se aina palaa pohjaan?

Miten tietää kädenlämpöisyys jota hiiva kaipaa? Mittari ja mikä lukema? Kumpi parempi oikea hiiva vai kuivaversio?

Mitä tehdä puolukoille ja mustikoille joita olen säilönyt pakastimeen? Hilloa tehty, vaikka en makeasta pidä. Mitä muuta? Haluaisin kuitenkin marjojen terveysvaikutuksen.

Kaupassa on lihasuikaleita. Miten ja mitä? 

Vierailija
111/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tietää kädenlämpöisyys jota hiiva kaipaa? Mittari ja mikä lukema? Kumpi parempi oikea hiiva vai kuivaversio?

Mitä tehdä puolukoille ja mustikoille joita olen säilönyt pakastimeen? Hilloa tehty, vaikka en makeasta pidä. Mitä muuta? Haluaisin kuitenkin marjojen terveysvaikutuksen.

Tuo oikea hiiva ei ole niin tarkka lämpötilalle. Kunhan nesteen lämpö on sinne päin, ei sen tarvitse olla "kädenlämpöistäkään". Liian kuuma on pahempi kun hiiva kuolee...

Vierailija
112/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat ja - pihvit eivät ole kuin "äidin tekemät" sanoo mies.

Teen ne sipulikeittopussin tai nettiohjeen mukaan ja paistan uunissa. 

Jauheliha, sipuli, kananmuna, suola, korppujauho, vesi, pippuri ja uuniin. 

Miksi ei toimi? Paistinpannullako pitäisi käristää? 

Vierailija
113/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niihin tulee paistinpannulla sitä hyvää paistopintaa...

Vierailija
114/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mannapuurossa on sama juttu kuin riisipuurossa. Sitä pitää hämmentää koko ajan pohjaa myöten, ennen kuin se kiehuu. Siinä vaiheessa ei kannata tehdä muuta kuin hämmentää keitosta, vaikka kuinka tekisi mieli sählätä jotakin. Sitten kiehumisen jälkeen lämpö minimiin ja sekoitus silloin tällöin.

Vierailija
115/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onnistunut polttamaan veden pohjaan. Kattilan pohja suli...

Vierailija
116/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oikea hiiva ei ole niin tarkka lämpötilalle. Kunhan nesteen lämpö on sinne päin, ei sen tarvitse olla "kädenlämpöistäkään". Liian kuuma on pahempi kun hiiva kuolee...

Paitsi kuivahiivalle, siinä saa olla lämpimämpää. Itse olen siirtynyt suurimmalta osaltaan kuivahiivan käyttäjäksi. En ole kummoinen leipuri, joten kuivahiivalla onnistun useimmiten.

Vierailija
117/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta terveyssyistä pitäisi tehdä uunissa 🤷

Vierailija
118/157 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee niitä viikoittain, mitä väliä? Kun jättää sipsit ostamatta, sillä säästyneellä rasvamäärällä voi paistaa lihapullia pannulla useammankin kerran.

Vierailija
119/157 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee niitä viikoittain, mitä väliä? Kun jättää sipsit ostamatta, sillä säästyneellä rasvamäärällä voi paistaa lihapullia pannulla useammankin kerran.

Terveyssyyt kohdallani tarkoittaa vatsavaivaa joka pahenee esim. pannulla käristetystä ruuasta ja siksi kypsennän joko uunissa tai keitän. Jauhelihan keitto ei houkuta, joten uuniin. Kyse ei siis kaloreista tai rasvakammosta vaan etten halua vatsakipuja. 

Vierailija
120/157 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jauhelihapihvit paisuu uunissa ihme pullukoiksi vaikka seuraan Marttojen ohjetta tarkasti. Missä vika? Korppujauhossako? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän