"Aada on nollakasi mutta sen isosisko on nollakutonen". Mut miten sanotaan jos on syntynyt 2010 tai 2011?
Tai jos puhutaan vaikka joukkueesta? Nollaysien joukkueessa on 12 pelaajaa...
Yksykkösten joukkue? Vai mikä?
Kommentit (119)
Minä olen syntynyt kasikolme ja lapseni on syntynyt kolmetoista.
Kyllä noi teinit ja esiteinit ainakin itse puhuu nollakympistä ja nollaykstoistasta ainakin täällä päin. Helpommin noin puhuttaessa ymmärtää olevan kyseessä syntymävuodet eikä ikävuodet (Liisa on nollaykstoista vs. Liisa on ykstoista).
Sanotaan nolla kymppi tai nolla yksitoista jne.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nolla kymppi tai nolla yksitoista jne.
Yleensä puhutaan kymmenistä, ei sadoista.
Kympit tai ykstoista syntyneet se on.
Itse oon kasikymppinen.
Mitä ihmettä, todellakin aina nimenomaan luokiteltiin ihmiset seiskaykkösinä, kasikolmosina ja yikymppisinä.
ja tytär on nollakymppi ja poika nollakuustoista
T: Seiskaseiska
Nollakymppi ja nollaykstoista se on nuorten puheessa. Omasta mielestäni olisi hyvä "yksykkönen", "ykskakkonen", "ykskolmonen" jne, mutta mennään näillä, tämäkin on aivan hyvä. Tippuukohan se nolla joskus pois, esim. "kakskakkonen" vai tuleeko siitä "nollakakskaks". En tiedä, olen jo ihan solmussa.
Aadasta eikä siskosta tuli kummastakaan enää häkkiä. Silleen se sanotaan.
Teinit sanovat nollakymppi nollaykstoista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nolla-kymppi ja nolla-yksitoista erotuksena viime vuosituhannesta.
Miksi? Harvempi yli satavuotias harrastaa mitään joukkuepelejä tms.
Vieläkö täällä jauhetaan tätä paskaa?
No niin, kyllä se on jo tullut selväksi, että Helsingissä ja Tampereella puhutaan noin ja Seinäjoella ei.
Seuraava aihe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Kyllä sanottiin. T. Seitenkasi
Itse olen syntynyt vuonna -79 eikä minun nuoruudessani puhuttu mistään seiskayseistä. Iästä puhuttiin ikävuosina eikä syntymävuotta mainittu.
Kun ensimmäisiä kertoja kuulin nuorten puhuvan esim nollakakkosista, en tajunnut mitä he tarkoittivat.
Kakkosnelosella on nyt monia merkityksiä. :)
Tampereella ainakin puhuttiin että "se on seiskavitonen" ja "toi on kasikakkonen". Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Kyllä sanottiin.
T. Kasiykkönen
Junttilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanottiin. T. Seitenkasi
Itse olen syntynyt vuonna -79 eikä minun nuoruudessani puhuttu mistään seiskayseistä. Iästä puhuttiin ikävuosina eikä syntymävuotta mainittu.
Kun ensimmäisiä kertoja kuulin nuorten puhuvan esim nollakakkosista, en tajunnut mitä he tarkoittivat.
Meilläpäin kyllä puhuttiin juurikin noin.
Ja lapseni pelaa pojat11 tai P11 joukkueessa.
T. Seiskaysi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanottiin.
T. Kasiykkönen
Todellakin.
T kuuskasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanottiin.
T. Kasiykkönen
Missä päin Suomea? Meillä päin sitä ei käytetty.
Meillä ainakin Tampereella tämä oli yleisesti käytössä.
t. Seiskakasi
Samoin Turussa.
Pystytkö sanomaan suoralta kädeltä, minkä ikäisiä tuttavasi nyt ovat? Minä en, mutta heidän syntymävuotensa muistan.
Eihän kukaan pysty pitämään muistissaan kymmenien ihmisten ikiä, kun ne muuttuvat koko ajan. Sen sijaan syntymävuodet pystyy muistamaan.
Juuri eilen mietittiin, kuinka vanha tuttavaperheen lapsi mahtaa olla. Ei nähdä tätä tuttavaperhettä kovin usein. Edellisestä kerrasta on jo pari vuotta. Puoliso jopa pohti, että meniköhän se juuri kouluun. Muistin että on 2014 syntynyt. Siitä se ikä oli sitten helppo laskea.