"Aada on nollakasi mutta sen isosisko on nollakutonen". Mut miten sanotaan jos on syntynyt 2010 tai 2011?
Tai jos puhutaan vaikka joukkueesta? Nollaysien joukkueessa on 12 pelaajaa...
Yksykkösten joukkue? Vai mikä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Olet vähän liian vanha. Kiss FM:n chatissä kaikilla oli vuosiluku nickin perässä. Mä olin Cityboy85.
Tuo on eri asia, kuin puhekielessä käyttäminen.
Itse olen -79 syntynyt, enkä minäkään ole törmännyt missään ilmiöön, että lapsia/nuoria kutsuttaisiin noin. Joskus joku saattaa ikää kysyessä kysyä ootko 79 ? Mutta en ole lapsena harrastanut joukkueurheilua, ehkä siellä oli tapana käyttää vuosilukuja.
Niin, koska olet vähän liian vanha. Minun nuoruudessani oli ihan normaalia puhekieltä pk-seudulla:
- Minkä ikänen se on?
- Se on kasikasi.
- Aijaa, mä luulin et ois nuorempi. Tyyliin ysiyks tai jotain.
Helsingissä ainakin mun lasten jalkapallossa puhutaan nollakympeistä ja 11-syntyneistä.
"Tänään nollakympit pelaa 11-syntyneitä vastaan"
Just joku kysyi multa että "juhliko se sun sisko jo viiskymppisiä", ja minä vastasin että "ei, se on seiskavitonen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Miksi tätä on alapeukutettu? En minäkään ole kuullut puhuttavan kasikaseista tai kasiyseistä.
Koska aina on puhuttu kasikaseista ja seiskayseistä ja ysiykkösistä jne.
En ole ainakaan Seinäjoella kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsuudessasi ei varmaan ollut vuosiluokka jalkapallo yms joukkueita. Ainakin omalla paikkakunnallani oli tuolloin useammasta ikäluokasta olevia joukkueita, virallisiin peleihin oli kai vähän tarkempaa, tosin taitavia nuorempia peluutettiin silloinkin isompien joukkueessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vähän liian vanha. Kiss FM:n chatissä kaikilla oli vuosiluku nickin perässä. Mä olin Cityboy85.
Itse olen -79 syntynyt, enkä minäkään ole törmännyt missään ilmiöön, että lapsia/nuoria kutsuttaisiin noin. Joskus joku saattaa ikää kysyessä kysyä ootko 79 ? Mutta en ole lapsena harrastanut joukkueurheilua, ehkä siellä oli tapana käyttää vuosilukuja.
Eli otat osaa keskusteluun miten joukkuetta pitäisi kutsua vaikka olet pysynyt etäällä kaikenlaisesta joukkueurheilusta koko ikäsi :D. Siinä meillä asiantuntija.
Aloituksessa joukkue mainittiin vain esimerkkinä. En myöskään sanonut etten ole ikinä harrastanut joukkueurheilua. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska olet vähän liian vanha. Minun nuoruudessani oli ihan normaalia puhekieltä pk-seudulla:
- Minkä ikänen se on?
- Se on kasikasi.
- Aijaa, mä luulin et ois nuorempi
- Minkäikäisiä noi ylioppilaat nyt onkaan?
- Nollavitosia, vastasi nollakutonen lapseni.
Helppoa ja simppeliä sanoa "mun tytär on nollakutonen ja poika on nollakasi"
Itse olen seiskakutonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? En minäkään ole kuullut puhuttavan kasikaseista tai kasiyseistä.
Missähän tynnyrissä sinäkin olet elänyt?
Hienoa, pääsit haukkumaan toista kommentoijaa. No, paraniko elämäsi ja saavutitko ne tavoitteesi, joita et toistaiseksi ole yrityksistä huolimatta onnistunut saavuttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi puhua vain tietyn ikäisistä? Tai jos puhutaan nimenomaan tiettynä vuonna syntyneistä, miksei voi sanoa sinä ja sinä vuonna syntyneet?
Puhekielessä on usein tarve ilmaista mahdollisimman lyhyesti. Siksi voi sanoa esimerkiksi valmentavansa ykstoistasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsuudessasi ei varmaan ollut vuosiluokka jalkapallo yms joukkueita. Ainakin omalla paikkakunnallani oli tuolloin useammasta ikäluokasta olevia joukkueita, virallisiin peleihin oli kai vähän tarkempaa, tosin taitavia nuorempia peluutettiin silloinkin isompien joukkueessa.
Ei varmaan kys. perähikiän lapsista saatu edes petankki-joukkuetta kasaan. Selittää miksi ei vuosiluokista tarvinnut puhella lainkaan.
Aina sitä oppii jotain uutta. Minäkin olen luullut tuon olevan vain nykynuorten puhetapa. Mutta muutin Helsingin seudulle jo 90-luvun lopulla enkä kuullut tuota vielä silloin, vaan joskus yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Minkä ikänen se on?
- Se on kasikasi.
- Aijaa, mä luulin et ois nuorempi
Annoin juuri samantapaisen esimerkin, eli mikä oli pointtisi? Mutta jos puhutaan lapsista erilaisina ryhminä, niin en ole itse törmännyt tuohon. Eli osa on törmännyt tähän ilmiöön ja osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Aina sitä oppii jotain uutta. Minäkin olen luullut tuon olevan vain nykynuorten puhetapa. Mutta muutin Helsingin seudulle jo 90-luvun lopulla enkä kuullut tuota vielä silloin, vaan joskus yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Sehän johtuu vain ja ainostaan sinusta. Mistä lie perähikiältä olet peräisin.
Kyllä mä olen ollut kasikakkonen puheissa lapsesta asti. Mieheni on kasikolmonen. Mut jotenkin lapsen kohdalla ei tuu luontevasti mikään ykskutonen, vaan puhutaan 16-syntyneistä. Jännä tuo kymmenluku, kun sitten taas ihan helppoa olis sanoa tulevaisuudessa vaikkapa kakskakkonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko vai ei, koska en pelannut jalkapalloa. En itse asiassa tiedä oliko koko paikkakunnalla mitään jalkapallojoukkuetta. En ollut kiinnostunut sellaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kys. perähikiän lapsista saatu edes petankki-joukkuetta kasaan. Selittää miksi ei vuosiluokista tarvinnut puhella lainkaan.
Et sitten ymmärrä, että vuosiluokista voi puhua eri nimityksin.
Tampereen seudulla noin on nollakymppi ja nollaykstoista.
T. Seiskaseiska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi puhua vain tietyn ikäisistä? Tai jos puhutaan nimenomaan tiettynä vuonna syntyneistä, miksei voi sanoa sinä ja sinä vuonna syntyneet?
Puhekielessä on usein tarve ilmaista mahdollisimman lyhyesti. Siksi voi sanoa esimerkiksi valmentavansa ykstoistasia.
Itse kokisin hankalaksi ruveta miettimään, minä vuonna tietyn ikäinen ihminen on syntynyt.
Mä oon taas ikäni ollut seiskaykkönen ja tasavuonna syntyneet olivat seiskakymppisiä eli tosi vanhoja mun mielestä =)
Sanonta riippuu siis varmaan siitä, missä olet nuoruutesi elänyt, jossain kaikki käyttivät ja jossain taas ei.