"Aada on nollakasi mutta sen isosisko on nollakutonen". Mut miten sanotaan jos on syntynyt 2010 tai 2011?
Tai jos puhutaan vaikka joukkueesta? Nollaysien joukkueessa on 12 pelaajaa...
Yksykkösten joukkue? Vai mikä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Kyllä sanottiin.
T. Kasiykkönen
Missä päin Suomea? Meillä päin sitä ei käytetty.
Meillä ainakin Tampereella tämä oli yleisesti käytössä.
t. Seiskakasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sitä oppii jotain uutta. Minäkin olen luullut tuon olevan vain nykynuorten puhetapa. Mutta muutin Helsingin seudulle jo 90-luvun lopulla enkä kuullut tuota vielä silloin, vaan joskus yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Sehän johtuu vain ja ainostaan sinusta. Mistä lie perähikiältä olet peräisin.
Eli jos on kotoisin jostain syrjäseuduilla, se vaikuttaa siihen mitä muut ihmiset puhuvat Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi puhua vain tietyn ikäisistä? Tai jos puhutaan nimenomaan tiettynä vuonna syntyneistä, miksei voi sanoa sinä ja sinä vuonna syntyneet?
Puhekielessä on usein tarve ilmaista mahdollisimman lyhyesti. Siksi voi sanoa esimerkiksi valmentavansa ykstoistasia.
Itse kokisin hankalaksi ruveta miettimään, minä vuonna tietyn ikäinen ihminen on syntynyt.
Syntymävuosi on ja pysyy mutta ikä vaihtuu vuosittain. Kumpihan on helpompi muistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo puhetapa on yleensä tullut? Omassa nuoruudessani ei koskaan sanottu, että joku on seiskakutonen.
Miksi tätä on alapeukutettu? En minäkään ole kuullut puhuttavan kasikaseista tai kasiyseistä.
Koska aina on puhuttu kasikaseista ja seiskayseistä ja ysiykkösistä jne.
En ole ainakaan Seinäjoella kuullut.
Se nyt ei ole mikään ihme, kun ette ole vielä kuulleet sitäkään, ettei ole normaalia naida serkkuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sitä oppii jotain uutta. Minäkin olen luullut tuon olevan vain nykynuorten puhetapa. Mutta muutin Helsingin seudulle jo 90-luvun lopulla enkä kuullut tuota vielä silloin, vaan joskus yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Eli jos on kotoisin jostain syrjäseuduilla, se vaikuttaa siihen mitä muut ihmiset puhuvat Helsingissä?
Vaikuttaa siihen missä piireissä liikkuu. Ollut selvästi muiden junantuomien seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? En minäkään ole kuullut puhuttavan kasikaseista tai kasiyseistä.
Minä olen
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan aina meidän millenniaalien nuoruudessa puhuttiin syntymävuosista noin, jos ihastui vaikka johonkuhun niin ehdottomasti kavereille raportoitiin että se on tosi ihana mutta voinko mä tykätä siitä ku se on kasinelonen ja mä oon kasikolmonen. Tai sisaruksista kun puhuttiin niin aina käytettiin noita, mun veli on kasikasi mutta sisko on ysikolmonen.
En ymmärrä miten on mahdollista että joku ei muka koskaan ole kuullut näitä ilmaisuja.
No kun ne eivät ole olleet kaikkialla käytössä. Jossain muualla on sanottu, että voinko mä alkaa olemaan sen kanssa kun se on 14 ja mä oon 16. Tai kun se on kaksi vuotta nuorempi.
En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi puhua vain tietyn ikäisistä? Tai jos puhutaan nimenomaan tiettynä vuonna syntyneistä, miksei voi sanoa sinä ja sinä vuonna syntyneet?
Puhekielessä on usein tarve ilmaista mahdollisimman lyhyesti. Siksi voi sanoa esimerkiksi valmentavansa ykstoistasia.
Itse kokisin hankalaksi ruveta miettimään, minä vuonna tietyn ikäinen ihminen on syntynyt.
Syntymävuosi on ja pysyy mutta ikä vaihtuu vuosittain. Kumpihan on helpompi muistaa?
Yleensä oleellisinta on, minkä ikäinen se ihminen on tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vähän liian vanha. Kiss FM:n chatissä kaikilla oli vuosiluku nickin perässä. Mä olin Cityboy85.
Tuo on eri asia, kuin puhekielessä käyttäminen.
Itse olen -79 syntynyt, enkä minäkään ole törmännyt missään ilmiöön, että lapsia/nuoria kutsuttaisiin noin. Joskus joku saattaa ikää kysyessä kysyä ootko 79 ? Mutta en ole lapsena harrastanut joukkueurheilua, ehkä siellä oli tapana käyttää vuosilukuja.
Nimenomaan, esim futis- tai säbäjoukkueista on puhuttu syntymävuoden perusteella. Muualla en ole tuohon törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei ole mikään ihme, kun ette ole vielä kuulleet sitäkään, ettei ole normaalia naida serkkuaan.
No, itse en tiedä yhtäkään seinäjokelaista joka olisi nainut serkkuaan. Olen pahoillani jos tunnet sellaisia.
Kuulema 69 on huono ja inhottu asento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään olet pienessä vähemmistössä.
NYT TEHDÄÄN TÄMÄ ASIA SELVÄKSI ILMAN SEN KUMMEMPAA MUSSUTUSTA.
Ykstoista syntynyt
TAI
Nollaykstoista
"Onko se Iivari syntynyt nollaykstoista?" on oikea tapa.
"Onko se Iivari ykstoista syntynyt?" on myös oikea tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siihen missä piireissä liikkuu. Ollut selvästi muiden junantuomien seurassa.
Missä päin Helsinkiä on pelkästään junantuomia, niin ettei kuule ollenkaan stadilaisten puhuvan? Voisin muuttaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
NYT TEHDÄÄN TÄMÄ ASIA SELVÄKSI ILMAN SEN KUMMEMPAA MUSSUTUSTA.
Ykstoista syntynyt
TAI
Nollaykstoista
"Onko se Iivari syntynyt nollaykstoista?" on oikea tapa.
"Onko se Iivari ykstoista syntynyt?" on myös oikea tapa.
TEIN PIENEN VIRHEEN TUOLLA, SORI...
Voi myös sanoa "Onko se Iivari nollaykstoista?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse en tiedä yhtäkään seinäjokelaista joka olisi nainut serkkuaan. Olen pahoillani jos tunnet sellaisia.
Niin ne kaikki väittää :)
Suurin osa viesteistä tässä ketjussa on täysin OT...
Kyllä se on nuorison puheessa nollakymppi tai nollaykstoista. Niin hassulle ja epäloogiselta kun se kuulostaakin.
t. Yläkoulun ope, jonka -09 -lapsi harrastaa joukkueurheilua.
Nimenomaan aina meidän millenniaalien nuoruudessa puhuttiin syntymävuosista noin, jos ihastui vaikka johonkuhun niin ehdottomasti kavereille raportoitiin että se on tosi ihana mutta voinko mä tykätä siitä ku se on kasinelonen ja mä oon kasikolmonen. Tai sisaruksista kun puhuttiin niin aina käytettiin noita, mun veli on kasikasi mutta sisko on ysikolmonen.
En ymmärrä miten on mahdollista että joku ei muka koskaan ole kuullut näitä ilmaisuja.