Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan vanhanaikaista tiskipöytää?

Vierailija
21.09.2024 |

Asumme asunnossa jossa keittiössä on puujäljitelmätaso ja siihen upotettu yksi allas.

Vain yksi allas on hankala ja laminaattipintaa jää aina jotenkin tahraiseksi pyyhinnän jäljiltä.

Ovat kuitenkin rempattu hetki sitten joten ei haluta lähtä vaihtamaan.

Tiskipöydättömyys on kyllä valinta missä mennään jotenkin estetiikka ja muoti edellä.

Käytännöllinen ei ole.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likaiset astiat tiskataan nopeasti kuumassa vedessä altaassa, paksut kumihanskat kädessä. Pestyt astiat pinotaan viereiseen altaaseen. Siitä ne huuhdellaan nopeasti juoksevan veden alla (kuuman tai jopa kylmän) ja nostellaan kuivauskaapiin.

Mitään seisovaa vettä ei tarvita saati käytetä.

Mihin sitä toista allasta siis tarvii? Astiat voi pinota tiskipöydälle aivan yhtä hyvin kuin toiseseen tiskialtaaseen. Sitten huutelu siinä samassa ensimmäisessä altaassa. Toinen allas on täysin turha tuolla tavalla tiskatessa. 

No, minä kyllä tarvitsen.

Astianpesutekniikkani on erittäin tehokas, koska nuoruudenpäivinä opin tiskaamaan vauhdikkaasti isot tiskit sairaalan osaston keittiössä. Ei ollut aikaa haaveiluun, koska homma oli minuuttiaikataulutettu.

Tästä työkokemuksesta opin ainakin tiskaamaan. En todellakaan välipinoa tiskattuja astioita tasoille vaan viereiseen altaaseen. Siitä huuhtelu + astiat kuivauskaappiin on hyvin nopea toimitus, eikä veden kulutus ole vielä vienyt vararikkoon. Koska tiskin määrä kotona ei ikinä ole erityisen mittava, kuuma tiskivesi altaassa ei ehdi jäähtyä lainkaan. Isoinkin tiski ruuanvalmistusastioineen max 15 minuuttia. Normaali päivätiski max 5 minsaa.

Altaita on hyvä olla kaksi, koska leipoessa tai ruokaa laittaessa toiseen altaaseen voi pinota käytetyt astiat tai huuhdella/pestä ne pois saman tien. Toista allasta tarvitaan esim. vihannesten ym. huuhteluun, veden ottoon jne.

Muut saa hoitaa tiskinsä ihan miten haluavat, minulle tämä on passeli systeemi.

Tiskikoneita inhoan. Raivostuttava työ astioiden asettelussa koneeseen ja pois koneesta. Älyttömän pitkät pesuohjelmat, jolloin et sitten kotoasi pääse mihinkään. Saan riittävästi nauttia tiskikoneen ihanuudesta töissä ja iäkkään sukulaisen luona.

Vierailija
162/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöni on suoraan 1970-luvulta, enkä remontoi ennen kuin pakon edessä. Kaappien ovet on maalattu, koska olivat riemunkirjavat, mutta muuten alkuperäisessä kunnossa. On teräksinen iso tiskipöytä ja kaksi tilavaa tiskiallasta. Vähät astiani tiskaan käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likaiset astiat tiskataan nopeasti kuumassa vedessä altaassa, paksut kumihanskat kädessä. Pestyt astiat pinotaan viereiseen altaaseen. Siitä ne huuhdellaan nopeasti juoksevan veden alla (kuuman tai jopa kylmän) ja nostellaan kuivauskaapiin.

Mihin sitä toista allasta siis tarvii? Astiat voi pinota tiskipöydälle aivan yhtä hyvin kuin toiseseen tiskialtaaseen. Sitten huutelu siinä samassa ensimmäisessä altaassa. Toinen allas on täysin turha tuolla tavalla tiskatessa. 

Astianpesutekniikkani on erittäin tehokas, koska nuoruudenpäivinä opin tiskaamaan vauhdikkaasti isot tiskit sairaalan osaston keittiössä. Ei ollut aikaa haaveilu

Jännä, mä olen tiskannut sairaalan osastokeittiöissä yli 20 vuotta, aina nopeilla laitoskoneilla, enkä todellakaan inhoa tiskikoneita. Nehän ovat pelastaneet sekä niskan että kädet. Ohis, jatkakaa.

Vierailija
164/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ilmaisiksi annetaan Tori.fi osastolta kaksialtaisen tiskipöytälevyn. Laittakaa sine halutaan osastolle ilmoitus, niin kun muut purkavat keittiöitään, antavat mielellään ettei mene hukkaan.

Vierailija
165/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesutekniikkani on erittäin tehokas, koska nuoruudenpäivinä opin tiskaamaan vauhdikkaasti isot tiskit sai

"Jännä, mä olen tiskannut sairaalan osastokeittiöissä yli 20 vuotta, aina nopeilla laitoskoneilla, enkä todellakaan inhoa tiskikoneita. Nehän ovat pelastaneet sekä niskan että kädet. Ohis, jatkakaa."

Riippui ehkä paikasta.

Tein tuota hommaa viikonloppuisin useita vuosia eri osastoilla - 80-luvulla. Vain kerran, yhtenä ainoana viikonloppuna jouduin paikkaan, jossa oli tiskikone - sellainen iso ja omituinen, liukuhihnamainen.

Vierailija
166/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaksi allasta on kätevämpi kuin yksi

Vierailija
167/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi ihanaa, jos olisi yksi iso suorakulman mallinen allas. Sellainen "country-style", valkoinen ja syvä.

Meillä on tuollainen ikean iso allas. On hyvä, oli ensin mökillä ja tykättiin niin paljon että laitettiin kotiinkin kun tuli aika remontoida keittiö. Ennen oli isompi allas+pikkuallas sen vieressä, se pikkuallas oli meille ihan turha.

Vierailija
168/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti käsintiskaaja voi aina ostaa halvan muovipaljun, joka sitten on se toinen allas, kuten itselläni on.

Ja tämänkin tajusin vaikka olen mies (?)

Juu tämä on meillä 70-luvun mökillä. Sinne sopii. 

Kotona haluan parempaa. Koska en ole mies. 

Vierailija
169/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon tiskipöydässä pystyi tasolla olleen veden vain pyyhkimään liinalla altaaseen.

Nyt kun tasolla on vettä, se pitää imeyttää liinaan jne koska upotetussa komposiittialtaassa on reunalla korotettu pykälä.

V*tun kätevää

Kun pääsin rakentamaan itse, valitsin keittiööni rosterisen tiskipöydän. Siinä ei tietenkään ole tuota ikävää pykälää, kun on samaa materiaalia kuin allas.

Valmistamme itse ruokamme, joten rapatessa roiskuu. Kunnon tiskipöytä on ihan mahtava.

Saarekkeeksi valitsin kivitason, joka sekin on helppohoitoinen. Keittiö ja olohuone ovat samaa avointa tilaa ja tiedän että joku karsastaa tuota tiskipöydän rouheaa rosteria, mutta kukin tyylillään. Näitä valintoja ei tarvitse vaihtaa viiden vuoden välein.

Vierailija
170/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiösuunnittelija kertoi, että nuo vanhat tiskipöydät alkavat tosiaan olemaan kysyttyjä. Sellaisia ei myydä enää. Nykyisin myytävät ovat ohuempaa terästä, eikä siis niin kestäviä ja hyviä. Kannattaa tosiaan säästää nuo jos remontoi keittiön tai vähintään kierrättää torissa tai muualla, eikä heittää jätekeskukseen.

Vierailija
171/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon käsintiskaukseen yhdellä vadilla vinkki.

Vadin pohjalle 3 cm kuumaa vettä + pesuaine. Pese tässä heti haarukat, veitset ja lusikat. Huuhtele ne kuumalla vedellä päästäen veden samaan vatiin. Seuraavaksi vähiten likaiset leipälautaset, kahvikupit, juomalasit, ruokalautaset. Aina huuhtelet kuumalla vedellä samantien ja nostat kuivauskaappiin kuivumaan. Lopuksi uunivuuat/kattilat/paistinpannu/kulhot jne. Vettä menee kokonaisuudessaan yksi vadillinen (4 hengen perhe, laitetaan ruoka alusta asti itse, ei eineksiä) mökkiolosuhteissa. Jos sattui olemaan vieraita ja/tai hieman enemmän tiskiä, niin joskus ehkä joutui kaatamaan pesuvettä pois. Käytännössä hyvin harvoin.

Meillä on mökillä virtausvedenlämmitin ja sen lämmittämä vesi riitti oikein hyvin tiskaukseen.

https://tinyurl.com/mudwnafj

Vierailija
172/182 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
173/182 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista pelleistä vielä....

Jos on uunissa rasvaa palanut kiinni tai ihan vaikka mokkapalojen taikina ottanut leivinpaperin yli reunaan kiinni, eipä lähde astianpesukoneessa.

Kyllä täytyy ihan käsin hinkata sienellä.

Vierailija
174/182 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tämän korkean hanan idea? Kun huuhtelet astiaa sen alla, vesi roiskuu jopa sinun päällesi ja takana olevaan seinään jne. koska hanan pää on niin kaukana altaasta. Ja jos yrität pitää huuhdottavaa astiaa ihan alhaalla, jotta roiskevesi pysyisi altaan seinämien sisällä, korkealta putoava vesi on enivei niin voimakas, että se lentää sieltä joka paikkaan.

Vierailija
175/182 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
176/182 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, olisipa minullakin joku jolle voisi lahjoittaa teräksisen tiskipöydän.

Vierailija
177/182 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, olisipa minullakin joku jolle voisi lahjoittaa teräksisen tiskipöydän.

Sanoi Tauno Palo, mutta missä elokuvassa?

Vierailija
178/182 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi ihanaa, jos olisi yksi iso suorakulman mallinen allas. Sellainen "country-style", valkoinen ja syvä.

Niin iso että mahtuu paistinpannu kahvan kanssa pohjalle makaamaan.

Siinä oikea mitta altaalle. Ärsyttää kun pannut ei mahdu altaaseen. Ja leivinpellit myös.

Vierailija
179/182 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tämän korkean hanan idea? Kun huuhtelet astiaa sen alla, vesi roiskuu jopa sinun päällesi ja takana olevaan seinään jne. koska hanan pää on niin kaukana altaasta. Ja jos yrität pitää huuhdottavaa astiaa ihan alhaalla, jotta roiskevesi pysyisi altaan seinämien sisällä, korkealta putoava vesi on enivei niin voimakas, että se lentää sieltä joka paikkaan.

Mut ne on hienoja? Tuossa vastaus... 

Vierailija
180/182 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun asunnossa, jossa on kyllä oikea kahden altaan tiskipöytä, josta en luopuisi. Mutta ei ole mitään työtasoa ruokien käsittelylle samalla puolella keittiötä kuin tiskiallas, eikä edes laskutilaa hellan ja tiskialtaitten välillä. Selvästi miehen suunnittelema keittiö jostain 1970-luvulta.

Kyllä, naisethan tosiaan ajattelevat aina ensin käytännöllisyyttä ja vasta sitten sellaisia kuin muodikkuus, ulkonäkö jne. (?)

Aivan, Ecco-kengissä on paljon mukavampi kävellä kuin korkkareissa. Talvipakkasilla Kuomat on lämpimät. Näitä kenkiä miehet tykkäävät pilkata tällä palstalla.

Sinä taas lasket trollaavat pikkupojat "kaikiksi miehiksi"