39 prosenttia suomalaisista pitää lottovoittoa todennäköisimpänä keinonaan vaurastua, kertoo Danske Bankin tuore kyselytutkimus.
Tulos on mykistävä monestakin syystä.
Joko se tarkoittaa, että suomalaiset eivät ymmärrä, kuinka epätodennäköistä lotossa on voittaa summa, jota voisi kutsua vaurastumiseksi. Tai sitten suurin osa suomalaisista tajuaa tämän, mutta siitä huolimatta pitää sitä todennäköisempänä kuin että voisivat itse vaikuttaa vaurastumiseensa esimerkiksi sijoittamalla, opiskelemalla itsensä hyvin palkattuun ammattiin tai ryhtymällä yrittäjäksi.
Vaikea sanoa, kumpi näistä vaihtoehdoista on pahempi.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se fakta on että Suomessa lottovoitto on todennäköisempi tapa rikastua kuin esim. työnteko. Työtä tekemällä saa kouriinsa vain känsät ja sijoittamalla lihottaa rahastonhoitajan tilipussia.
minä olen itse oma "rahastonhoitajani" eli lihotan omaa tilipussiani. Ostan osakkeita käytännössä viikottain.
Se on sitä uhkapelaamista parilla osakkeella ja pienillä pääomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa ihan uskottavalta. Harvalla on ylimääräistä rahaa säästää ja sijoittaa. Minulla on ollut pari tonnia kuussa 20 vuotta, ja silti taloudellin riippumattomuus on vain märkä päiväuni.
KAIKKILLA (paitsi ehkä toimeentulotukien saajilla) on ylimääräistä rahaa säästää ja sijoittaa. Se on niitä valintoja, juoko starbucksin makukahvit ja arnoldsin donitsit vai säästääkö ja sijoittaako nekin rahat. Tai pelaako lottoa vai sijoittaako ne rahat, Tai ostaako alkoholia vai sijoittaako ne rahata. KAIKILLA on turhia kuluja ja se on vain oma päätös tuhlaako rahansa vai sijoittaako ne.
Amen! Täysin samaa mieltä. Hyvin harva vain on valmis luopumaan turhista tai huonoista tavoista joihin menee rahaa joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se fakta on että Suomessa lottovoitto on todennäköisempi tapa rikastua kuin esim. työnteko. Työtä tekemällä saa kouriinsa vain känsät ja sijoittamalla lihottaa rahastonhoitajan tilipussia.
minä olen itse oma "rahastonhoitajani" eli lihotan omaa tilipussiani. Ostan osakkeita käytännössä viikottain.
eikä ole uhkapelaamista se on AJALLISTA hajauttamista. Tänä vuonna olen ostanut noin 40 000 eurolla niin voit laskea paljonko keskimäärin viikossa on ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa pitää kuitenkin jonkin verran laittaa, että saa homman käyntiin tai aloittaa tosi nuorena. Se, että laittaa hassun satasen kuussa kun tulee työelämään eläkeikään asti ei tee kauhean vauraaksi.
Jos sijoitat 100 eur/kk n. 40 vuoden ajan, niin sinulla on lopuksi n. 300 000 euron sijoitusvarallisuus.
Jos sijoitat tuon satasen lisäksi myös tuotot, niin alkaa korkoa korolle juosta. Eli pääset tuohon omaisuuteen nopeammin.
Suosittelen lämpimästi kaikille, että aloittakaa nyt tänään. Kiitätte itseänne myöhemmin..
Voi pitää lottovoittoa todennäköisimpänä vaihtoehtona kuitenkaan pitämättä sitä aitona, oikeana mahdollisuutena. Siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa pitää kuitenkin jonkin verran laittaa, että saa homman käyntiin tai aloittaa tosi nuorena. Se, että laittaa hassun satasen kuussa kun tulee työelämään eläkeikään asti ei tee kauhean vauraaksi.
Jos sijoitat 100 eur/kk n. 40 vuoden ajan, niin sinulla on lopuksi n. 300 000 euron sijoitusvarallisuus.
Jos sijoitat tuon satasen lisäksi myös tuotot, niin alkaa korkoa korolle juosta. Eli pääset tuohon omaisuuteen nopeammin.
Suosittelen lämpimästi kaikille, että aloittakaa nyt tänään. Kiitätte itseänne myöhemmin..
Säästämällä satasen kuussa sinulla on 40 vuoden kuluttua tilillä 48000€. Mahdollisesti 0€ jos sijoitukset meni perseelteen ja sillä säästölläsi saa vähemmän kuin nyt kiitos inflaation.
Minulta menee joka kuukausi 50€ säästöön. Aika monta vuosikymmentä pitää keräillä, että voi puhua vaurastumisesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Minulta menee joka kuukausi 50€ säästöön. Aika monta vuosikymmentä pitää keräillä, että voi puhua vaurastumisesta ;)
no kannattaisi SIJOITTAA säästämisen sijaan ja kannattaa nostaa summaa.
Ei jää mitään lottovoitosta käteen kun täytyy maksaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaiset laittaisivat osakkeisiin ja rahastoihin ne rahat, jotka menevät lottoon, suomalaisten varallisuus olisi merkittävästi suurempi ja vertailukelpoinen muihin pohjoismaihin verrattuna. Mutta tämä on lottokansa. Ehkä nuoremmissa havaittavissa viisastumisen merkkejä verrattuna vanhaan rahvaaseen kansanosaan.
Kuinkahan paljon suomalaisilta on muuten mennyt kaikenkaikkiaan lottoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä vaurastumisessa kiinnostaa? Eivätkö ihmiset halua olla mieluummin onnellisia?
Eihän ne toisiaan sulje pois.
En koskaan väittänyt että ne sulkisivat.
Mitäs jos maalaistollot vähän sivistyisitte ja vaurastuisitte älyllisesti? Toki turha toivo, noilla lahjoilla.
Kyllämääny pitäsin omin avuin rikastumista jenkkilässä paljon todennäkösempänä ku täällä melkein vanjan maassa. Täällä isoveli tekee kaikesta helppoo kun ne kekkä saa rikastuu on jo valittu.
Tietenkin.
Tuohan on ihan loogista vaikka erittäin epätodennäköistä tuokin. Toinen vaihtoehto perintö harvoille ja valituille.
Ei Suomessa palkkatyöllä rikastu tai edes vaurastu!
Kylläpä tutkija on ihmeissään?? Ei vissiin ole tutustunut työttömyys- ja ostovoimatilastoihin viimeaikoina🤣 Tai siihen miten paljon taviksilla on esim säästöjä?? Mistä noita turhia tutkimuksia sikiää???
Minulle lottovoitto on ainoa tapa vaurastua tai edes päästä kiinni kohtalaisen mukavaan elintasoon. Pitkän yrittäjyyden jälkeen kohdannut konkurssi vei omaisuuden ja terveyden, ja olen liian vanha palkattavaksi töihin.
Riisto Oyj:llä on miljoona osaketta ja kurssi oli yhdeksän euroa.
Ostin yhdeltä Holopaiselta Rymättylästä kympillä osakkeen ja Suomen sijoitusvarallisuus kasvoi miljoonalla, kaikki Riisto Oyj:n osakkaat rikastuivat eurolla, paitsi minä jäin omilleni.
Ja kaikki tämä kympin sijoituksella! Kyllä jää lotto toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen mieltää uhkapelaamiseksi, mutta toisin kuin Lotto, se on keskimäärin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä ei vaurastu kuin hyvästä suvusta olevat joilla on jo pesämuna firmaan. Ei mikään kampaaja tai kivijalkakirjakauppias tule kroisokseksi.
Tämä väite on 100 % shaibaa, koska yksikin esimerkki riittää kaatamaan sen. Esimerkkinä olkoon esim. useat tuntemani Lapin matkailuyrittäjät, jotka ovat aloittaneet ns. nollasta.
No jos ajatellaan ihan tavallista ihmistä, jolla on rahaa laittaa vaikka 50€ kk joko lottoon tai sijoituksiin, niin millainen todennäköisyys on että olisi miljonääri (omaisuus esim 5 miljoonaa) vaikka 20 vuoden aikana?
Aika tuuripeliä on, että sattuisi juuri ostamaan oikeaan aikaa nvidiat ja nokia - tyyppisiä osakkeita. Aika onnenkantamoisia ja sattuma olisi sekin.