Voidaanko lasta pakottaa tapaamisiin?
Olen lapsen ainoa huoltaja. Lapsen isä on entinen kumppanini josta erosin ennen lapsen syntymää tämän arvaamattoman käytöksen vuoksi. Isyys on tunnustettu, mutta isä ei ole lapsen huoltaja. Nyt isä on alkanut vaatia myös huoltajuutta itselleen ja "tapaamisoikeutta" lapseen. Tiedän, että lain mukaan tapaamisoikeus on lapsen oikeus, ei velvollisuus, eikä isällä ole lain mukaan sellaista tapaamisoikeutta. Lapsi on 4-vuotias. Voisiko kuitenkin joku taho pakottaa lapsen tapaamisiin?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei lasta voida pakottaa menemään käytännössä vieraan ihmisen luo.
Mies voi kyllä hakea tapaamisoikeutta ja saada aluksi mahdollisuuden esimerkiksi jonkinlaisiin valvottuihin tapaamisiin ja esimerkiksi videopuheluihin lapsen kanssa, jotta he voivat tutustua.
Niinpä. - Ja mitä vanhemnaksi lapsi itse varttuu sitä enemmän painaa hänen omat valintansa ja päätöksensä missä hän haluaa viettää aikaansa.
Mutta vielä jonkin aikaa (Ap kertoi lapsen olevan 4 vuotias) lapsi on enemmän ja vähemmän vanhempiensa armoilla.
Ja siten paljossa kiinni myös siitä onko Ap miten valmis tukemaan lapsensa oikeutta tavata ja viettää aikaansa isänsä kanssa.
Tuo mainitsemasi videopuhelut kuullosti hyvältä alulta. Koska, jos Ap. pyrkisi estämään lapsensa olla mitenkään tekemisissä isänsä kanssa, niin isä saattaisi suuttua ja viedä tapaamisoileuden ja mahd. huoltajuuden käräjille
Riippumatta oikeuden ratkaisusta, niin tällainen prosessi voi olla henkisesti hyvin raskas.
Oma asiansa on myös lapsen elatus, joka saattaisi olla perusteltua ratkaista/ tai päivittää samassa rytäkässä. Lapsen elatus on yhtälailla isän vastuulla kuin Ap:n riippimatta täysin siitä onko isä lapsensa huoltaja vai ei, tai kuinka hän tapaa lastaan
Uskovainen mies
Christiiina kirjoitti:
Etkö sä AP voisi olla mukana tapaamisissa? Menette vaikka yhdessä kolmestaan syömään Heseen ja kävelylle ulos leikkipuistoon. Hyvähän se on, jos isä haluaisi alkaa tavata lasta.
?
Entä jos alkuun isä tulee muutaman kerran kuukaudessa AP:n luokse viettämään pariksi tunniksi aikaa lapsensa kanssa? Siis siten, että AP eli mutsi on koko ajan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä aikoinaan oli arvaamaton huutaja. Tapasi lapsia, kunnes sitten itse lopetti yhteydenpidon seitsemäksi vuodeksi. Sillä välin lapset olivat kasvaneet sen verran isoiksi, että itse pystyivät päättämään tapaavatko vai eivät.
Haluaisitko he tavata isäänsä?
Christiiina kirjoitti:
Entä jos alkuun isä tulee muutaman kerran kuukaudessa AP:n luokse viettämään pariksi tunniksi aikaa lapsensa kanssa? Siis siten, että AP eli mutsi on koko ajan läsnä.
Isäb pitää ensin sopia asiat lastenvalvojan kautta. Muuten ap:n ei kannata alkaa mihinkään yhteistyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Kuinka usein isä on tavannut lastaan näiden vuosien aikana?
Ei kertaakaan. Isä ei ole pitänyt mitään yhteyttä lapseen eikä minuun. Aikoinaan kun erottiin hänen näkemyksensä oli, "hoidat varmaan sitten itse sen lapsenkin". Ap
Onko maksanut elatusmaksut?
Isälle ei anneta tuosta noin vain anneta huoltajuutta 4-vuotiaaseen lapseen jota hän ei ole koskaan tavannut, sitä ei tarvitse pelätä.
Lapsella on kuitenkin oikeus tavata isäänsä. Käytännössä sitä oikeutta tulkitaan niin, että kukaan ei saa kieltää eikä estää lasta tapaamasta omaa isäänsä, et edes sinä lapsen ainoana huoltajana. Lisäksi, 4-vuotias on niin nuori että hänen ei katsota olevan vielä itse kykenevän valitsemaan tapaako hän isäänsä vai ei.
Lopputuloksena jos riitelette asiasta viranomaisten kanssa, niin lapsi pakotetaan tapaamisiin isän kanssa koska hänellä on se oikeus jota kukaan muu ei saa kieltää häneltä ja jota hän ei myöskään itse voi kieltäytyä käyttämästä.
Tarpeeksi vanha lapsi voisi itse kieltäytyä isän tapaamisista, mutta 4-vuotias käytännössä pakotetaan niihin. Poikkeuksena jos tilanne jossa on tarpeeksi hyvät todisteet siitä että tapaamista ei voi järjestää minkäänlaisilla järjestelyillä ilman että se olisi lapselle joko haitallinen tai vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Isälle ei anneta tuosta noin vain anneta huoltajuutta 4-vuotiaaseen lapseen jota hän ei ole koskaan tavannut, sitä ei tarvitse pelätä.
Lapsella on kuitenkin oikeus tavata isäänsä. Käytännössä sitä oikeutta tulkitaan niin, että kukaan ei saa kieltää eikä estää lasta tapaamasta omaa isäänsä, et edes sinä lapsen ainoana huoltajana. Lisäksi, 4-vuotias on niin nuori että hänen ei katsota olevan vielä itse kykenevän valitsemaan tapaako hän isäänsä vai ei.
Lopputuloksena jos riitelette asiasta viranomaisten kanssa, niin lapsi pakotetaan tapaamisiin isän kanssa koska hänellä on se oikeus jota kukaan muu ei saa kieltää häneltä ja jota hän ei myöskään itse voi kieltäytyä käyttämästä.
Tarpeeksi vanha lapsi voisi itse kieltäytyä isän tapaamisista, mutta 4-vuotias käytännössä pakotetaan niihin. Poikkeuksena jos tilanne jossa on tarpeeksi hyvät todisteet siitä että tapaamista ei voi järjestää minkäänlais
Miten tämä pakottaminen käytännössä tapahtuisi?
Vaikka lapsen isä olisi käyttäytynyt sinua kohtaan huonosti, niin tarkoittaako se, että hän käyttäytyisi lasta kohtaan huonosti? Miksi haluat estää isän ja lapsen tapaamiset?
Nyt, niin kauan kun lapsi on niin pieni, ettei hänen arvostelukykyynsä voi luottaa, niin valvotut tapaamiset. Joko sosiaalityöntekijät kanssa tai Ap, lapsi ja lapsen isä jossain julkisella paikalla, jos ja luultavasti kun, Ap ei miestä kotiinsa halua. Paikka voi olla kahvila, se voi olla iso leikkipuisto, jossa on muitakin ihmisiä, se voi olla sisäleikkipuisto, se voi olla kauppakeskuksen lasten leikkipaikka Vaikea ehdottaa, kun ei tiedä, millaisella paikkakunnalla Ap asuu. Mutta tuon ikäisen kyseessä ollessa, lapsen oikeus molempiin vanhempiinsa kääntyy kyllä siihen, että toisellakin vanhemmalla on oikeus tavata lastaan. Hyvähän sen luulisi olevan, jos lapsen isä edes nyt haluaa lastaan tavata. Vauvojen kanssa toimiminen voi tuntua vieraalta ja hankalalta, 4 v on ihan parhaassa iässä tutustumiseen.
Christiiina kirjoitti:
Ohis sulla on hämmästyttävän luottavainen suhtautuminen lapsen isään.
Tai ainakin itse olisin "vähän" varovainen ihmisen kanssa, jonka kanssa suhde olisi päättynyt toisen arvaamattoman käytöksen johdosta ja, joka neljä vuotta myöhemmin ilmoittaa, että haluaa lapsensa huoltajuuden ja tavata lastaan (tässä ja nyt).
Ainakin kiinnostaisi tietää, että mitä tässä välissä / neljän vuoden aikana tapahtui?
Mikseii lapsen isä ei aiemmin kiinnostunut lapsensa elosta/ viettämään hänen kanssa aikaa? Muistanut lasta tämän syntymäpäivinä tai Jouluina ja tai missään muussa ajan kohdassa(?)
Onko isä edes tukenut Ap:ta laosen elatuksessa? Millä hän ajatteli osoittaa, etrei ole enää arvaamaton?
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi vanha lapsi voisi itse kieltäytyä isän tapaamisista, mutta 4-vuotias käytännössä pakotetaan niihin. Poikkeuksena jos tilanne jossa on tarpeeksi hyvät todisteet siitä että tapaamista ei voi järjestää minkäänlais
Laissa ei määritellä tarkkaa ikää sille minkä ikäisenä lapsi voi kieltäytyä tapaamasta vanhempaa.
Omia lapsiani ei kukaan pakottanut tapaamaan isäänsä, koska he eivät suostuneet, he olivat silloin 5v ja 7v.
Ap:n ex on epätasapainoinen, ei sellaista tutustuteta omalle lapselle.
Yritin erota oman lapseni isästä myös ennen lapsen syntymää, isällä samat symptoomat kuin AP:n eksällä. Emme päässeet alta pois ennen kuin ärhentely lihallistui ja fyysinen väkivalta alkoi. Kohdistuen muihinkin ihmisiin sen jälkeen kun olimme lopulta päässeet pakoon.
Tsemppiä valtavasti AP! Viranomaiset eivät reagoi ennen näkyviä jälkiä, ja silloik voi olla jo pienen ihmisen kohdalla liian myöhäistä.
Isien pitäisi ymmärtää että siittämisen jälkeen peli on menetetty ja häipyä mahdollisimman kauas ja olla mahdollisimman hiljaa. Isän oikeudet päättyvät siittämiseen ja velvollisuudet kestävät täysi-ikäisyyteen elatusmaksujen muodossa. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Bon voyage.
Vierailija kirjoitti:
Isien pitäisi ymmärtää että siittämisen jälkeen peli on menetetty ja häipyä mahdollisimman kauas ja olla mahdollisimman hiljaa. Isän oikeudet päättyvät siittämiseen ja velvollisuudet kestävät täysi-ikäisyyteen elatusmaksujen muodossa. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Bon voyage.
Eihän sitten pidä ollenkaan siirtää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan pakottaa. 12-vuotias saa sitten sanoa oman mielipiteensä asiasta, mutta ei vielä nelivuotias. << lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.Ota yhteys sosialivirasto ja kysy sieltä asioiden oikea laita,äläkä täälttä.Jos syyttelet isä sitä tättä.Tapaaminen järjestetään valvotussa sosiaaliviraston paikassa ja et voi asialle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan pakottaa. 12-vuotias saa sitten sanoa oman mielipiteensä asiasta, mutta ei vielä nelivuotias. << lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.Ota yhteys sosialivirasto ja kysy sieltä asioiden oikea laita,äläkä täälttä.Jos syyttelet isä sitä tättä.Tapaaminen järjestetään valvotussa sosiaaliviraston paikassa ja et voi asialle yhtään mitään.
Eihän tässä ole kyse siitä ettei ap antaisi lapsen tavata isää vaan siitä että lapsi ei halua tavata isää.
4- v ei halua tavata isää = äiti on sanonut että et halua ja lapsi toistaa.
Älä lähde ap lastenvalvojajuttuihin, ne sitovat vain lähivanhempaa eli jos tulee sovitut tapaamisen olet pakotettu antamaan lapsen isälle - hän voi tulla sossujen kanssa tai poliisin kanssa hakemaan sovittuna ajankohtana.
Sovi mieluummin isän kanssa että tutustutaan lapsen omilla ehdoillasi. Tapaat puistossa. Jos menee hyvin niin voi tulla kiva juttu myös sinulle, saat vapaa-aikaa. Jos ei toimi niin et ole velvoitettu mihinkään. Lapsesi vihaa sinua kun aikuisena saa tietää että estit tutustumassa isään. Mutta jos olet tehnyt tämän niin vastuu on isällä
Mitä on tapahtunut niiden vuosien aikana? Miksi isä haluaa nyt huoltajuuden ja tavata kun ei ole aikaisemmin kiinnostanut?
Odottaisin rauhassa mahdollista yhteydenottoa viralliselta taholta, esim. lastenvalvojalta. Olisin toiveikas, että isän into sammuu yhtä nopeasti kuin alkoikin ja asiaan voi tulla vuosienkin rauhallinen tauko.
Isään yrittäisin pitää yhteydenotot minimissä. Hyvin lyhyitä vastauksia, ja koska olosi vaikuttaa olevan jotenkin uhattu, ei mitään sopimuksia ilman ulkopuolista virallista tahoa.
Jos kokisin tilanteessa uhkaa lapselleni tai itselleni, olisin yhteydessä poliisiin.
Lastenvalvojan ottaessa yhteyttä pyrkisin olemaan yhteistyökykyinen, mutta toisin vahvasti esiin huoleni isän aiempiin käytöksiin liittyen.
Siitä tilanne etenisi oletettavasti valvottuihin tapaamisiin.
Lapselle en puhuisi asiasta ennenkuin tilanne etenisi ja tapaaminen olisi varmistunut. Tällöin loisin lapselle turvallista oloa tapaamiseen liittyen. Olisin huolissani omasta (piilo)viestinnästäni, jos lapsi kovasti vastustaisi tapaamisia (ennen ensimmäistä tapaamista).
Minusta turvallisesti elämään suhtautuva lapsi optimimitilanteessa suhtautuisi isänsä ekaan tapaamiseen toki jännityksellä, mutta kiinnostuneesti.
Meillä isä aikoinaan oli arvaamaton huutaja. Tapasi lapsia, kunnes sitten itse lopetti yhteydenpidon seitsemäksi vuodeksi. Sillä välin lapset olivat kasvaneet sen verran isoiksi, että itse pystyivät päättämään tapaavatko vai eivät.