Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15 000€ velkoja. Työttömyydestä työelämään?

Vierailija
20.09.2024 |

hei olen 30vuotias ja mulla on velkoja yhteensä 15 000€  kahteen eri perintäyhtiöön.

En tiedä miten voisin maksaa tuota pois kun olen työtön. Olen kuitenkin alkanut miettimään tuota velkaa ja haluan maksaa sen pois että saisin joskus luottotiedot ja elämäni kuntoon.

Joskus nuorempana tein tyhmiä juttuja ja rikoksia jne. nyt vähä yli kolmekymppisenä olen alkanut opiskelemaan. saanut elämäni kuntoon ja päässyt huumeista ja rikoksista eroon 5vuotta sitten.

Tuntuu etten selviä näistä kaikista asioista itsekseni. tuo velka painaa mieltäni jatkuvasti. haluaisin saada sen maksettua joskus pois, mutta minulla ei ole koskaan ollut töitä. ja pelkään että rikosrekisterini ja luottotiedottomuus vaikuttaa työnsaantiini. Opiskelin uuden ammatin mutta en tule saamaan töitä siltä alalta, luulen niin.

Olisiko minun järkevää mennä opiskelemaan kokiksi? olen sitä miettinyt tässä paljonkin, koska kokkina voisin työllistyä ja maksaa velkoja sitten pois.

Miten asumisen kustannukset menevät, kun asun puolison kanssa joka ei ole töissä vaan kelan työmarkkinatuella. mietin sitä että jos menisin itse töihin vaikka kokiksi, niin joutuisinko maksamaan koko vuokran yksin, vai saisiko puoliso edelleen vuokraan tukea  kelasta ja minä maksan omasta palkastani myös osan?`

sitä vaan mietin että jos töissä olisin ja palkka ei riittäisi silloinkaan maksamaan velkoja, jos pitäisi koko vuokra maksaa itse ja laskut. tietääkö kukaan?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuet ovat tällaisia tukiloukkuja. 

ihmiset eivät viitsi mennä töihin, kun kela maksaa asumisen

Vierailija
22/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos asumistuet lopetettaisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää sanoa, että kokin työssä raha ei tule kovin helpolla. Ala on todella kilpailtu, koska monen muunkin mielestä on seksikkään kuuloista olla kokki.

Tunne myös kokin, joka työskentelee ihan muulla alalla. Juurikin siksi, koska ei taida olla kummoinen kokkina, että pääsisi kunnon liksoille.

Todennäköisesti saman palkan tienaa helpommin vaikka roska-auton kuljettajana.

Vierailija
24/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuksella saisit palkkaa. Ulos otossa on suojaosuudet. Palkasta jää kyllä vuokraan. Mutta asumistuki selviää laskurilla. Riippuu paikkakunnasta ja tuloista.

Velkaneuvonnasta voi kysyä onko mahdollista päästä velkasaneeraukseen tai saada takuusäätiön takaus. Jos velat ovat rikoksista tuomittuja korvauksia. Mahdollisuus noihin on todella pieni. Jos velat on muualta tsäänssit on paremmat.

Velkaneuvontaan voit varata ajan milloin vain ja käydä läpi eri vaihtoehtoja.

Vierailija
25/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kannattaa opiskella sitä mikä tuntuu kiinnostavimmalta mutta oletko harkinnut esim. lähihoitajan työtä? Useampi samantyylisellä taustalla oleva tuttuni on nykyisin mt- ja päihdepuolen lähihoitaja. Tai vaikka metallialaa missä on paremmat palkat ja paremmat mahdollisuudet kokoaikatyöhön kuin kokin ammatissa.

Lähihoitajan ammattia minäkin suosittelen. Sitä voi työkkärikin suostua rahoittamaan. En tosin tiedä millä etuudella nyt opiskelet. 

Vierailija
26/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet muuttanut elämän kulkua. Kaikki järjestyy ja velat hoituu. Kysele töitä ja neuvottele velanmaksu. Tsemppiä elämään.(Aloita mistä vaan duunista)

Vierailija
27/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kannattaa opiskella sitä mikä tuntuu kiinnostavimmalta mutta oletko harkinnut esim. lähihoitajan työtä? Useampi samantyylisellä taustalla oleva tuttuni on nykyisin mt- ja päihdepuolen lähihoitaja. Tai vaikka metallialaa missä on paremmat palkat ja paremmat mahdollisuudet kokoaikatyöhön kuin kokin ammatissa.

Lähihoitajan ammattia minäkin suosittelen. Sitä voi työkkärikin suostua rahoittamaan. En tosin tiedä millä etuudella nyt opiskelet. 

Oppisopimus on myös vaihtoehto, ja opintojen lomassakin pääsee aika nopeasti tekemään töitä.

Vierailija
28/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni on velka, saat sen maksettua nopeasti pois tekemällä töitä ahkerasti. Tuet vain pienenee tulevaisuudessa ja vyö kiristyy.

Mene äkkiä kouluun ja ala rakentamaan kunnon elämää teille.

opiskelen tällä hetkelläkin. valmistun pian. en kuitenkaan löydä omasta kaupungistani alan työtä, joten kouluttaudun toisellle alalle heti kun tämä koulu loppuu ensin.

Kannattaisi ehkä miettiä muuttamista työn perässä. Jos puolisokin on työtön, on muutto helppo.  Kaiken kaikkiaan kannattaa tehdä lähes mitä tahansa työtä saadaksesi ja maksaa sitten velka pois. Velka ei ole työtätekevälle suuri.

Myös puolison kannattaisi hankkia töitä. Yrittäkää vaikka yhdessä etsiä paikkakunta, jossa molemmille voisi löytyä jotain.

Erittäin hienoa, että yrität laittaa asiat kuntoon!

Vierailija
29/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi hakisin mitä tahansa työtä. Esim. varastotyö, tehtaaseen linjalle. Sitä kun jaksat muutaman vuoden, niin saat aloitettua puhtaalta pöydältä.

Hae myös velkaneuvontaan, jotta saadaan velan kasvaminen nyt pysäytettyä.

Vierailija
30/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois tuollaiset ajatukset,että et töitä saisi! Olet ahkera ja ilmaiset halusi tehdä töitä niin siitä se lähtee. Alkuun voit joutua ottamaan ns. paskaduunia, mutta se on alku ja sillä pääset käyntiin. Sitten on huomattavasti helpompi jo löytää muutakin työtä. Jo kaupankassanakin saat ihan kelpo palkkaa ja kun elät ilman ylimääräisiä tuhlailuja niin tuo velka on pieni. Monethan ostaa asuntoja huomattavasti isommalla ja maksaa sen 20-40v. Eli sinulla on siihenkin vielä rahkeet! Älä asu liian kalliisti, kyllä neliöistä yms voi aina vähän kiristää hetkeksi.

Vierailija
31/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoit,että jos ei löydy työtä omasta kaupungista niin kouluttaudut johonkin toiseen ammattiin. Suosittelen kyllä oikeasti lopettamaan sen jatkuvan kouluttautumisen ja töihin töihin töihin! Pääset muutamassa vuodessa jo ylös tuosta kuopasta. Muuttaminen työn perässä voi olla paras asia,mitä tapahtuu. Ja aina pääsee takaisin!

32/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuolla joku kysyisin eikö velat ole menneet ulosottoon , ei ne kovin kauan loppuviimeksi vain perintätoimistos pyöri..  jos oot nyt jo yli 30 niin kyllä ne siellä on .. jos 18 vuotiaana menetetty luottotiedot.. 🤔 siellä ulosotossa ne kasvaa koko ajan korkoa..  ja mä olen ymmärtänyt että rikosvelkaan ei kyllä mitään velkajärjestelyjä tuu saamaan.. toivottavasti saat raha asiasi jotenkin järjestykseen mutta musta tuntuu että ihmiset on vähän liian optimistisia .. 

Vierailija
33/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää sanoa, että kokin työssä raha ei tule kovin helpolla. Ala on todella kilpailtu, koska monen muunkin mielestä on seksikkään kuuloista olla kokki.

Tunne myös kokin, joka työskentelee ihan muulla alalla. Juurikin siksi, koska ei taida olla kummoinen kokkina, että pääsisi kunnon liksoille.

Todennäköisesti saman palkan tienaa helpommin vaikka roska-auton kuljettajana.

olen aina haaveillut kuorma-auto kuskina olemisesta, mutta ei minulla ole edes henkilöautoon tarvittavaa ajokorttia. tiedä sitten miten sellaisen saisi hommattua. joskus minulla on tyssännyt työnsaanti juuri siihen ettei ole ajokorttia. Minulle kävisi mielellään työnteoksi vaikka taksikuski, rekkakuski, wolt-kuski tai vaikka postin-lähetti jne.

itse tykkään kyllä ruanlaitosta ja juuri siksi ajattelin kokkipuolelle mennä opiskelemaan. toinen syy tähän on se ettei tarvi ajokorttia, sekä työnsaanti on helpompaa kuin monessa muussa ammatissa, kun taustani ovat mitä ovat.

ap

Vierailija
34/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin palkalla maksat velojasi vuosikymmeniä, valitse parempi ammatti.

Vierailija
35/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni on velka, saat sen maksettua nopeasti pois tekemällä töitä ahkerasti. Tuet vain pienenee tulevaisuudessa ja vyö kiristyy.

Mene äkkiä kouluun ja ala rakentamaan kunnon elämää teille.

opiskelen tällä hetkelläkin. valmistun pian. en kuitenkaan löydä omasta kaupungistani alan työtä, joten kouluttaudun toisellle alalle heti kun tämä koulu loppuu ensin.

Kannattaisi ehkä miettiä muuttamista työn perässä. Jos puolisokin on työtön, on muutto helppo.  Kaiken kaikkiaan kannattaa tehdä lähes mitä tahansa työtä saadaksesi ja maksaa sitten velka pois. Velka ei ole työtätekevälle suuri.

Myös puolison kannattaisi hankkia töitä. Yrittäkää vaikka yhdessä etsiä paikkakunta, jossa molemmille voisi löytyä jotain.

Erittäin hienoa, että yrität laittaa asiat kuntoon!

muutto ei onnistu tältä paikkakunnalta, koska minulla on pieni lapsi joka asuuu sijaisperheessa ja kodin välillä vuoroviikoin. on helpompi etsiä oman kaupungin sisältä työtä ja muutenkin täällä on sosiaalityöntekijät tuttuja jotka tuntevat minut ja tietää parhaiten perheeni asiat..

kiitos kuitenkin vastauksestasi. t: AP

Vierailija
36/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu mielummin sähköalalle, sähköinsinööreistä on kova pula ja siellä palkat alkaen 5 000 e /kk.

Vierailija
37/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoit,että jos ei löydy työtä omasta kaupungista niin kouluttaudut johonkin toiseen ammattiin. Suosittelen kyllä oikeasti lopettamaan sen jatkuvan kouluttautumisen ja töihin töihin töihin! Pääset muutamassa vuodessa jo ylös tuosta kuopasta. Muuttaminen työn perässä voi olla paras asia,mitä tapahtuu. Ja aina pääsee takaisin!

Joo, sillä kouluttautumisrumballa ei tule kuin sutta ja sekundaa. Työ prioriteetiksi välittömästi

Vierailija
38/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten heti kun olet töissä, niin mene velkaneuvontaan. Saat sieltä hyvän maksusuunnitelman ja korot hallintaan. Äitini maksoi sieltä hyvin pienistä tuloistaan viidessä vuodessa 17t, ja nyt on luottotiedot kunnossa. Muista että mikään ei ole ikuista - ei myöskään tämän hetkinen tilanne tai vaikeudet.

Vierailija
39/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Joo tuolla joku kysyisin eikö velat ole menneet ulosottoon , ei ne kovin kauan loppuviimeksi vain perintätoimistos pyöri..  jos oot nyt jo yli 30 niin kyllä ne siellä on .. jos 18 vuotiaana menetetty luottotiedot.. 🤔 siellä ulosotossa ne kasvaa koko ajan korkoa..  ja mä olen ymmärtänyt että rikosvelkaan ei kyllä mitään velkajärjestelyjä tuu saamaan.. toivottavasti saat raha asiasi jotenkin järjestykseen mutta musta tuntuu että ihmiset on vähän liian optimistisia .. 

siis perintäfirmassa on vuodelta 2009 alkaen joitakin saatavia. vahingonkorvauksia sekä vanhoja vuokranmaksuja jotka ovat jääneet maksamatta.tietenkin korkojen kera. yksikin maksu oli 1500€, mutta korkojen kera se on tänäpäivänä 3050€.

ei kaikki ole rikoksista tullut mutta rikollinen elämä syynä isoon osaan velkoja.. pitää pyytää apua jostain, niin saan kaikki selkeämmäksi ammattilaisen kanssa.

Vierailija
40/66 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikea saada ensimmäistä työpaikkaa, niin mun vinkki on että hae avoimin mielin ihan mitä tahansa. Varsinkin niitä osa-aikaisia surkeilla soppareilla! Joo, rahallista hyötyä et saa tukien vuoksi osa-aikatöistä, mutta saat täytettä CV:seen ja joltain osa-aikaiselta paikalta voi vapautua kokoaikainen paikka jossain vaiheessa. Jos työnantaja pitää palkkaamistasi riskinä, niin nollatuntisopimukseen ryhtyvät aina helpommin. Terveisin, kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän