15 000€ velkoja. Työttömyydestä työelämään?
hei olen 30vuotias ja mulla on velkoja yhteensä 15 000€ kahteen eri perintäyhtiöön.
En tiedä miten voisin maksaa tuota pois kun olen työtön. Olen kuitenkin alkanut miettimään tuota velkaa ja haluan maksaa sen pois että saisin joskus luottotiedot ja elämäni kuntoon.
Joskus nuorempana tein tyhmiä juttuja ja rikoksia jne. nyt vähä yli kolmekymppisenä olen alkanut opiskelemaan. saanut elämäni kuntoon ja päässyt huumeista ja rikoksista eroon 5vuotta sitten.
Tuntuu etten selviä näistä kaikista asioista itsekseni. tuo velka painaa mieltäni jatkuvasti. haluaisin saada sen maksettua joskus pois, mutta minulla ei ole koskaan ollut töitä. ja pelkään että rikosrekisterini ja luottotiedottomuus vaikuttaa työnsaantiini. Opiskelin uuden ammatin mutta en tule saamaan töitä siltä alalta, luulen niin.
Olisiko minun järkevää mennä opiskelemaan kokiksi? olen sitä miettinyt tässä paljonkin, koska kokkina voisin työllistyä ja maksaa velkoja sitten pois.
Miten asumisen kustannukset menevät, kun asun puolison kanssa joka ei ole töissä vaan kelan työmarkkinatuella. mietin sitä että jos menisin itse töihin vaikka kokiksi, niin joutuisinko maksamaan koko vuokran yksin, vai saisiko puoliso edelleen vuokraan tukea kelasta ja minä maksan omasta palkastani myös osan?`
sitä vaan mietin että jos töissä olisin ja palkka ei riittäisi silloinkaan maksamaan velkoja, jos pitäisi koko vuokra maksaa itse ja laskut. tietääkö kukaan?
Kommentit (66)
Mä luulin että velkaa oli 15 000🤔😳
Nimimerkki7 kirjoitti:
Mä luulin että velkaa oli 15 000🤔😳
kyllä, velkaa on yhteensä tuo 15 000€.
laskin kaikki ne summat ja tuo on se lopullinen summa kaikista niistä.
ja joo on hyvä miettiä että miten tuota velkaa maksaa niin että pystyy kuitenkin elämään ja maksamaan muutkin laskut/vuokrat jne..
ap
Se ulosoton suojaosuus on joku 980e kyllä tuohon asumistuen päälle vielä saa. Ulosotolla on ihan oma sivu sieltä näet mikä se tämän hetkinen summa on.. sieltä voi myös omaehtoisesti niitä maksella. Toki sitten palkasta taitaa mennä automaattisesti joku tietty summa kun on ollut jonkun aikaa työelämässä. Jostain luin ettei se heti ala palkasta ottamaan.
Mä en nyt sitten tiedä että tekeekö ulosotto tätä kaikille mutta itselläni oli niin että jos sinne tilille kertyy rahaa niin ulosotto pari kertaa vuodessa tarkistaa ne tilit ja ottaa jonkun summan jos siellä jotain ylimääräistä on.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kannattaa opiskella sitä mikä tuntuu kiinnostavimmalta mutta oletko harkinnut esim. lähihoitajan työtä? Useampi samantyylisellä taustalla oleva tuttuni on nykyisin mt- ja päihdepuolen lähihoitaja. Tai vaikka metallialaa missä on paremmat palkat ja paremmat mahdollisuudet kokoaikatyöhön kuin kokin ammatissa.
Ei kaivata kriminaaleja hoitoalalle enää yhtään. Muuta Ruotsiin tai Venäjälle. Kerran rikollinen, aina rikollinen.
Kyllä se nyt pikkasen riippuu millaisia rikoksia on tehnyt . Päihde vai väkivalta vai jotain pienimuotoista varastamista nuorempana.. jos on tehnyt päihteiden vaikutuksen alaisena asioita ei tarkoita että se ihminen olis kelvoton.. hänellä saattaa olla tietoa ja taitojakin jos vain pääsee irti päihteistä ja täysin irti niistä kuvioista sekä kuntoutuu..
Ei kannata töihin mennä ja tuskin töitä löytäisitkään. Elä yhteiskunnan tuilla loppuelämäsi jos et perintöä tai rahapelivoittoa saa.
Älä nyt missään nimessä kannusta pienituloista ihmistä pelaamaan uhkapelejä.. toi on niin ojasta paskaan työntö. Se mahdollisuus että joku sieltä isommin voittaa on niin häviävän pieni. Suurempi mahdollisuus on jäädä niihin koukkuun. Eikä se edistä mitään päinvastoin
Nimimerkki7 kirjoitti:
Kyllä se nyt pikkasen riippuu millaisia rikoksia on tehnyt . Päihde vai väkivalta vai jotain pienimuotoista varastamista nuorempana.. jos on tehnyt päihteiden vaikutuksen alaisena asioita ei tarkoita että se ihminen olis kelvoton.. hänellä saattaa olla tietoa ja taitojakin jos vain pääsee irti päihteistä ja täysin irti niistä kuvioista sekä kuntoutuu..
olen tehnyt päihteiden vaikutuksen alaisena, sekä päihteitä hankkiakseni enimmäkseen näpistyksiä. jotkut ovat menneet varkautena, koska niin monta kertaa vuoden sisällä näpistänyt. olen myös saanut huumausaineen käyttörikoksista sekä siitä kun minulla oli 20grammaa jotain huumetta taskussa niin sain huumausainerikoksen siitä.
Olen muuten ihan asiallinen tyyppi enkä ole koskaan tehnyt ihmisille pahaa. en väkivaltarikoksia koskaan ole tehnyt tai mitään muutakaan koskaan ihmisille. vihaan väkivaltaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kannattaa opiskella sitä mikä tuntuu kiinnostavimmalta mutta oletko harkinnut esim. lähihoitajan työtä? Useampi samantyylisellä taustalla oleva tuttuni on nykyisin mt- ja päihdepuolen lähihoitaja. Tai vaikka metallialaa missä on paremmat palkat ja paremmat mahdollisuudet kokoaikatyöhön kuin kokin ammatissa.
Ei kaivata kriminaaleja hoitoalalle enää yhtään. Muuta Ruotsiin tai Venäjälle. Kerran rikollinen, aina rikollinen.
Enhän minä ole enää tehnyt rikoksia aikoihin. ja olen muutenkin hyvä tulemaan ihmisten kanssa toimeen, sekä lukenut psykologiaa monta vuotta. olen kyllä miettinyt lähihoitajan töitä, koska minua ollaan niihin pyydettykin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä sinä tuollaisen käsityksen olet saanut, että rikollinen on aina rikollinen? ai silloinkin vaikka ei tekisi rikoksia?
Tässä on syy miksi ihmiset jatkavat rikosten tekemistä, koska jos yhteiskunnan taholta ajatellaan tuolla tavalla ettei kannata edes palkata ihmistä joka on muuttunut paremmaksi, niin sitten kai on pakko rahoittaa elämäänsä muilla keinoilla.
Itselläni on kyllä muutama tuttu jotka ovat saaneet elämänsä parempaan suuntaan juuri sen takia koska heille on annettu mahdollisuus esim työpaikkaan. Jos jäät yhteiskunnan ja työn ulkopuolelle, niin se ei tee hyvää kenellekkään.
Monet jotka pääsevät töihin monen vuoden rikollisen ja paskan elämän jälkeen ovat yleensä hoitaneet työnsä hyvin, jotta pystyvät todistamaan kaikille, että pystyy toimia yhteiskunnan sääntöjen mukaan sekä hoitavat työnsä kunnialla.
kysyn vielä, että mitä sellaisen ihmisen tulisi tehdä elämällään jos on mokaillut aiemmin, mutta tehnyt muutoksen ja haluaa korjata virheensä ja maksaa velkansa yhteiskunnalle? jos sinun mielestä ihminen on suorastaan paha, kun on tehnyt rikoksia joskus. Tiedän henkilökohtaisesti 3 jotka ovat lähihoitajina töissä vaikka rikoshistoria paljon rankempi kuin itselläni ja silti he ovat saaneet palkankorotuksia ja kehuja asiakkailtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on bruttopalkka noin 2300e ja ei saada työttömän miehen kanssa asumistukea, ei lähellekään. Työssäkäyvän tulot pitää olla tosi pienet että saa.
Puolisolla ei saa olla mitään tuloja jotta saisi jotain tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu mielummin sähköalalle, sähköinsinööreistä on kova pula ja siellä palkat alkaen 5 000 e /kk.
Siellä tarvitsee matematiikkaa. olen todella huono matematiikassa, enkä halua mennä kokeilemaan sinne sähköalan kouluun, koska pelkään että oma motivaatio loppuisi kesken, kun en jaksaisi takuta matematiikan kanssa. Ja en muutenkaan tykkää hirveästi sähkötöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata töihin mennä ja tuskin töitä löytäisitkään. Elä yhteiskunnan tuilla loppuelämäsi jos et perintöä tai rahapelivoittoa saa.
Miksei kannattaisi mennä töihin? miten niin en löytäisi töitä? jos en ole vielä hakenut töitä niin ei se sitä tarkoita etten koko elämäni aikana tulisi töitä löytämään. olen kuitenkin motivoitunut ja asenne kohdillaan. olen avoin ja rehellinen taustastani, enkä esitä mitään. hyväksyn menneisyyteni vaikka en siitä ylpeä ole.
Varmasti löytyy jostain duunia vielä joskus. olen kuitenkin vasta vähän yli kolmekymmpinen. Nuorimies jolla hyvä kunto ja ei mitään sairauksia. harrastan urheilua ja pidän kuntoani ja terveyttä yllä monipuolisesti.
Ensin pitää vain saada se ensimmäinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä makselin 23 000 euroa pois juuri ennen kolmekymppisiä. Meni kolmisen vuotta, onhan se kärvistelyä mutta nyt on taas mahdollisuuksia elämässä.
Hienoa, ole ylpeä itsestäsi ja tsemppiä jatkoon.
Metsäteollisuuteen (esim. sahalle) voi päästä ilman koulutusta. Työ tekijänsä kouluttaa. Työ tietenkin on raskasta vuorotyötä, mutta palkka ei loppujen lopuksi ole niin kehno koulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Metsäteollisuuteen (esim. sahalle) voi päästä ilman koulutusta. Työ tekijänsä kouluttaa. Työ tietenkin on raskasta vuorotyötä, mutta palkka ei loppujen lopuksi ole niin kehno koulutukseen nähden.
Ei ole lähistöllä tuollaisia töitä. En omista autoa tai ajokorttia. jos työmatka on pidempi kuin 10km, niin täytyisi olla melkein itsellä auto.
Huumerikolliset pois hoitotyöstä! Hoitolaitoksissa on niin helppo viedä aineita. On tapauksia kun kuolevalta on viety lääkkeetkin oman addiktion takia. Eiköhän niitä muita töitä ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Huumerikolliset pois hoitotyöstä! Hoitolaitoksissa on niin helppo viedä aineita. On tapauksia kun kuolevalta on viety lääkkeetkin oman addiktion takia. Eiköhän niitä muita töitä ole tarjolla.
Niin mutta ei silloin tietenkään töihin hoitoalalle jos käyttää huumeita. tuo on tosi marginaalista porukkaa jotka tekevät niin että vievät lääkkeet kuolevalta. ja tuollaisesta jää varmasti kiinni.
kyllä itse ainakin aion mennä lähihoitajaksi töihin näillä näkymin koska se on ala johon pääsee ehkä helpoiten työllistymään tällä hetkellä. olen tällä hetkellä harjoittelussa yhdessä hoitokodissa josta voisin viedä lääkkeitä jos haluaisin, mutta en tekisi koskaan niin!
kyllä niitä on paljon hyviä työntekijöitä hoitoalalla, vaikka heillä olisi menneisyydessä ollut ongelmia vaikka kuinka paljon huumeiden kanssa.
On mun mielestä yleisesti hyvä puhua jos ihminen on matalapalkka alalla ja velat ulosotossa niin kuinka paljon todellisuudessa se muutama satanen joka siitä palkasta suojaosuuden jälkeen vähentää sitä itse päävelkaa ja kuinka paljon niihin muihin kuluihin mm korkoihin menee.