Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen on koulunkäyntiavustajan työ?

Vierailija
19.09.2024 |

Tuttavani oli kenkämyyjä ja hän siirtyi koulunkäyntiavustajaksi. Minun silmissäni ne ovat erialan töitä. Miten vaihtaminen onnistuu?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvetillistä, vastassa ovat sosiopaatti opettajat ja narsisti oppilaat

Vierailija
22/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tuttavasi työ kenkämyyjänä oli varmaan helpompaa. Miksi hän siirtyi koulunkäyntiavustajaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meluavien/riehuvien lasten parissa työskentely stressaa. Kun olin koulunkäyntiohjaajana suorastaan pelkäsin oppilaita. 

Vierailija
24/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on koulunkäynninohjaaja ja riippuu, minkälaisessa luokassa työskentelee. Kenkämyyjän työ kuulostaa järkyttävältä.

Opetushallitus neuvoo käyttämään avustaja-nimikettä. Mutta sinänsä aivan sama. 

Vierailija
25/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä avustajissa/ohjaajissa on monenlaista tallaajaa. Pääsääntöisesti pienet lapset kutsuu "apuopeksi" ja yläkouluikäiset vetävät ohi vasemmalta ja oikealta. Työ ei sovellu ihmiselle, jolla ei ole silmää toimia lasten kanssa. Lisäksi välttelisin työtä ehdottomasti, jos pikkaisenkin haluaisi oikeasti olla opettaja ja ei ole aietta tai kykyjä hakeutua opettajaksi opiskelemaan. 

Vierailija
26/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meluavien/riehuvien lasten parissa työskentely stressaa. Kun olin koulunkäyntiohjaajana suorastaan pelkäsin oppilaita. 

Ei sovi kaikille.

Vierailija
27/28 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajalla ei ole mitään kurinpitovaltuuksia. Eikä oppilailla siksi ole juuri kunnioitusta avustajaa kohtaan. Yksi oppilas vetää toista turpaan vaikka avustaja seisoo ihan vieressä.

Tämä. Olen itse työskennellyt opettajana, ja voin kuvitella sen koulunkäyntiavustajan turhautumisen, kun hänellä on vielä vähemmän keinoja ja arvovaltaa kuin opettajalla järjestyksen ylläpitoon, joka opettajallakin on nykyään olematon. Mitään arvovaltaa avustajalla ei ole myöskään siksi, että hän ei usein hallitse eikä voikaan hallita kaikkea opintosisältöä esim. varsinkaan yläasteella, jossa on jo vähän vaativampaa monissa aineissa. Siellä sitten oleskelet, et osaa neuvoa ketään, et saa myöskään pitää kuria. Oppilaat kohtelevat kuin alinta saastaa. Palkkakin umpisurkea. Henkinen paine pelkästään olla tuollaisessa ympäristössä on valtava.

Vierailija
28/28 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukäynninohjaaja ei pysty tekemään juuri mitään. Hänen osaamisensa ei riitä neuvomaan isompia koulutehtävissä. Hän ei pysty komentamaan häiritseviä koululaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme