Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, mikä teitä auttaa?
Auttaako teitä esim. nuo rentoutumisharjoitukset ja jos olette saaneet apua niistä, niin kuinka usein teette niitä? Onko teillä rauhoittavaa lääkitystä tai jotain muuta lääkitystä? Itse tarvitsisin nyt vertaistukea ja vinkkejä noista omahoito-ohjelmista. Ei kai ne voi ihan huuhaata olla, kun terapeutit, psyk. sairaanhoitajat, psykiatrit ym. niitä suosittelevat ja ne on kirjattu esim. Mielenterveystalon omahoitoon.
Kertokaa kaikki vinkit!! Vaikka hullultakin tuntuvat; olen miettinyt kaikkea kylmästä suihkusta/avannosta akupunktioon, kun olo on niin hirveä, enkä saa ahdistusputkea katkaistua. Elimistö on koko ajan kauhun vallassa ja stressitilassa.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Suurin ja tärkein ohje: LAIHDUTA!
Onko täällä kaikki ahdistuneet läskejä??
Eikö laihat sairastu mt?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on virallisesti ahdistuneisuushäiriö ollut ainakin joskus ja diiliin liittyy iso kasa tunteita jotka asuvat ja uinuvat sisälläni. Ne ovat patoutuneet koska en ole koskaan kokenut niitä ja olen aina juossut niitä pakoon. Töihin, uraan, päihteisiin, viihteeseen, urheiluun. Kaikki ne olivat pakoa tunteista joita en ollut kokenut koska en voinut tai kyennyt kokemaan niitä silloin itse tilanteessa. Ne kaikki jäävät odottamaan jos niitä ei koe. Pitäisi ensin tajuta että tekee tätä itselleen, sitten hellittää otetta. Meditaatiot, hengitysharjoitukset, töistä irti päästäminen jos ne olivat vain pakokeino. Hellitäminen. TRE-harjoitteet jotka ovat kehitetty vapauttamaan traumoja. Terapia. Irtiotto. Downshiftaaminen. Jopa psykedeeliset substanssit voivat vapauttaa.
Jatkan kommenttiani vielä että PARAS keino kohdata uinuva tunne kun se herää on unohtaa tunteeseen liittyvä diskursiivinen ajatus. Diskursiivinen ajatus on siis se mieli mikä kertoo tarinaa pään sisällä. Se pitää lopettaa. Pään sisällä uhritarinoiden märehtiminen vain ylläpitää traumoja. Mielen radio pitää saada hiljaiseksi! Tunteet pitää kohdata kehollisesti: se on aina kokoelma tunteita ja syvyyksiä ja nopeuksia ja painoja jossain kohdissa kehoa. Niitä pitää tarkkailla. Mistä ne tulevat? Sillä ei ole väliä vaan se että ne koetaan. Mitä ne tekevät? Sillä ei ole väliä kunhan kokee mitä ne tekevät. Mihin ne menevät? Silläkään ei ole väliä mihin ne menevät koska:
a) ne tulevat silloin kun ne tulevat
b) ne pärisevät aikansa, missä ikinä ne pärisevätkään. HUOM! Aina kehossa! Ei koskaan päänsisäisissä tarinoissa!
c) ne loppuvat aina, vaikka niitä yrittäisi ylläpitää.
tee tätä 100 kertaa tai vaikka kymmene kertaa. Takuuvarmasti ahdistus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Virkkaaminen
Ei auta sitten yhtään, päinvastoin.
Istut paikoillasi ja ajatuskehä jatkaa pyörimistään ja aistit koko kroppasi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi elämä, miksi en nauttisi siitä täysin rinnoin!
Sulla paljon ystäviä ja sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas on täynnä lintuja ja metsä täynnä oravia. Olemme kaikki sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä luusereita mikään auta. Pää ei vaan kestä normaalia elämää. Parempi olisi että tajuaisivat kuolla pois meidän kunnollisten ihmisten tieltä.
Musta on pelottavaa että näin ajattelevia ihmisiä oikeesti kävelee tuolla vapaana. Kuka se oli joka sanoi, että yhteiskunnan hyvinvoinnin mittarit on se, miten heikoimmista pidetään huolta?
Tottahan tuo on. Joillakin ei vaan pää kestä normaalia elämää. Sitten ruikuttavt joka paikassa ahdistustaan. Ihan turhaa porukkaa.
Ei tuo ole totta vaan idiotismia. Mielenvikaisuutta ajatella noin. Oletko mielenvikainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä luusereita mikään auta. Pää ei vaan kestä normaalia elämää. Parempi olisi että tajuaisivat kuolla pois meidän kunnollisten ihmisten tieltä.
Musta on pelottavaa että näin ajattelevia ihmisiä oikeesti kävelee tuolla vapaana. Kuka se oli joka sanoi, että yhteiskunnan hyvinvoinnin mittarit on se, miten heikoimmista pidetään huolta?
Tottahan tuo on. Joillakin ei vaan pää kestä normaalia elämää. Sitten ruikuttavt joka paikassa ahdistustaan. Ihan turhaa porukkaa.
Ei tuo ole totta vaan idiotismia. Mielenvikaisuutta ajatella noin. Oletko mielenvikainen?
En ole mutta sinä arvatenkin olet mielialalääkkeillä käyvä työtön läski rumilu
Säälittävää.
Kun teet oikeita ratkaisuja ja päätöksiä, olet läsnä ja huolellinen. Syöt lounaalla monipuolisen aterian, jossa on paljon kasviksia, käyt salilla, nukut hyvin. Oikealla määrällä liikuntaa ja hyvällä, terveellisellä ravinnolla pidät itsesi vahvana sekä fyysisesti että henkisesti.
Hyvinvoinnin paletti pitää sisällään viisi pääasiaa: ravinto, liikunta, palautuminen ja uni sekä henkinen hyvinvointi. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, olet terveellä pohjalla. Joskus raskas elämänvaihe voi vaatia selkeytymistä ja hiljaista sisäistä valmistautumista ja kasvua.
Toistamme samoja tuttuja tapoja ja kaavoja sekä käytämme oman elämän luomisen polttoaineena menneitä tapahtumia, kokemuksia ja traumoja. Ihminen luo itse oman todellisuutensa ja määrittelee maailmansa uskomuksiinsa pohjautuen. Näet maailman juuri sellaisena kuin mitä uskot näkeväsi. Jos näet paljon uhkia ja pelkoja, maailmankuvasi muodostuu pelottavaksi ja stressaavaksi. Pelkotila aiheuttaa kemiallisen ja hormonaalisen taistele tai pakene -tilan, joka voi jäädä tavaksi tai riippuvuudeksi.
Katso maailmaa sellaisena kuin se on, ilman harhaa, pelkoja ja uskomuksia. Ota todellisuus vastaan aitona, puhtaana ja vailla mitään mielikuvituksen tuotteita. Suurin osa ihmisistä luo oman kuvitteellisen todellisuuden, kuvitteelliset rajat ja pelot.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistukseen on auttanut kaikista kokeilluista jutuista vain yksi, ja se on tehokas lääkitys.
Syön SNRI-lääkettä, jolla on huono maine. Se on pitänyt minut toimintakykyisenä ja järkevänä ihmisenä, jollainen en olisi ilman lääkitystä. Ahdistushäiriöni on peruja varhaislapsuuden laiminlyönti ym. kokemuksista, joten sitä ei noin vaan korjata mietiskelemällä mukavia.
Kiitos sinulle. Ahdistus ei synny itsestään , kyllä takana on monia traumaattisia kokemuksia elämässä.🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ja tärkein ohje: LAIHDUTA!
Onko täällä kaikki ahdistuneet läskejä??
Eikö laihat sairastu mt?
Olen 169 cm pitkä ja painoni 56 kiloa. Poden ajoittain valtavaa ahdistusta joka tulee kohtauksittain. Ja syy on kokemana tragediasta elämässäni. Ei parane vaikka vesisateella menisin ulos istumaan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity olennaiseen.
Idioottimainen kommentti jos et kerro mitä se tarkoittaa omassa kokemuksessasi. Jokainen itse määrittelee mikä on olennaista. Kerro toki. Odotamme!
Ahdistunuthan ajattelee ja keskittyy ihan liikaa. Ajattelu pitäisi saada katki. Itselleni auttaa kävelyn tuoma monotoninen liike.
Ap, katso Youtubesta Workoutwitch.
En ole lukenut koko ketjua, joko ap:n ahdistuksen syy on selvillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas on täynnä lintuja ja metsä täynnä oravia. Olemme kaikki sukulaisia.
Ahaa. Tuosta voisi ajatella niinkin, että tuon sanoja ei ole realiteeteissa.
Hanki muuta ajateltavaa ja selvitä traumasi, elä niiden kanssa. Kuolleena sit voi nukkua.
Ei auta mulla mitkään hengitysharjoitukset.
Rauhoittava auttaa yleensä pahimpaan ja yritän hoitaa itseäni myös muuten, kuten lenkittämällä tutun koiraa ja käyn katselemassa nautoja (kyllä vain, luvalla) eräällä maatilalla.
He hoitavat eläimiään hyvin.
Naudat rauhoittavat minua.
Koirankin kans on ihanaa, kun se on aina iloinen nähdessään minut.
Myös muuten liikunta ja ulkoilu, vaikkapa metsässä kävely, tekee hyvää mielelle ja kehollekin.
Ihan metsäretketkin on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity olennaiseen.
Idioottimainen kommentti jos et kerro mitä se tarkoittaa omassa kokemuksessasi. Jokainen itse määrittelee mikä on olennaista. Kerro toki. Odotamme!
No sitähän juuri tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, kyllä!
Kävely ulkona, myös sauvakävely. Jos pystyy, juoksu. Uinti luonnonvesissä. Rauhoittavan musiikin tai äänimaiseman kuuntelu, rauhoittavan puheen kuuntelu, näitä löytyy YouTubesta. Samoin ASMR, mutta se ei sovi kaikille. Mindfulness. Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön nettiterapia, sinne pääsee lääkärin lähetteellä, ei maksa mitään, mutta jotta olisi hyödyksi, pitää tehdä säännöllisesti ja tehdä myös tehtävät. Lyhytpsykoterapia. Erityisesti, jos on traumoja, traumoihin keskittyvä psykoterapia tai muu traumaterapia. Jotenkin kun vähitellen pystyy alkaa uudelleen luottamaan, että selviää, että pääsee eteenpäin, että kaikki paha ei toteudukaan. Vähitellen pääsee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Nautinnollinen erotiikka auttaa! Hyvä ruoka!
Nyt sanon suoraan ja rumasti: suksikaa vtuun ja syvälle näiden neuvojenne kanssa. Te pelleilijät että tiedä mitä oikea ahdistus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ovat! Jos ihminen on 24/7 ahdistunut ja pahoinvoiva, ruoka ei maistu.... niin tulette ehdottelemaan että hyvä ruoka auttaa ahdistuneisuuteen, voi vttu! Joku yksi ja sama aivopieru spämmää tänne noita pskoja iskulauseitaan.