Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, mikä teitä auttaa?
Auttaako teitä esim. nuo rentoutumisharjoitukset ja jos olette saaneet apua niistä, niin kuinka usein teette niitä? Onko teillä rauhoittavaa lääkitystä tai jotain muuta lääkitystä? Itse tarvitsisin nyt vertaistukea ja vinkkejä noista omahoito-ohjelmista. Ei kai ne voi ihan huuhaata olla, kun terapeutit, psyk. sairaanhoitajat, psykiatrit ym. niitä suosittelevat ja ne on kirjattu esim. Mielenterveystalon omahoitoon.
Kertokaa kaikki vinkit!! Vaikka hullultakin tuntuvat; olen miettinyt kaikkea kylmästä suihkusta/avannosta akupunktioon, kun olo on niin hirveä, enkä saa ahdistusputkea katkaistua. Elimistö on koko ajan kauhun vallassa ja stressitilassa.
Kommentit (207)
Päivittäinen pitkäkestoinen liikunta auttaa ja itselläni on juoksumatto missä poljen mattoa päivittäin reilun tunnin.
Opettele elämään, hauta odottaa!
Nämä ammattiahdistuneet pilaa sitten muiden ihmisten elämää.
Yleensä ihmistä ahdistaa jos on itse sössinyt omat asiansa. Siitä tie ylöspäin on vain laittaa asiansa edes tyydyttävään kuntoon. Mutta kun nämä olettavat, että joku muu hoitaa asian.
Toinen porukka on henkilöt, joilla alkujaan oli liian korkea tai vääristynyt käsitys itsestään. Kestoahdistuneita. Tästä oli hesarissa toissapäivänä kolumni.
Yksi elämä, miksi en nauttisi siitä täysin rinnoin!
Naisilla esiintyy mm lapsivuodepsykoosi nimistä mielenterveyden häiriötä mikä todella kertoo siitä että olette heikompi astia.
Suositukseni ap:lle ja teille muille naisille:
Itselläni taas toimii rauhallinen liikunta, kun ahdistus lyö päälle niin semmoinen kova liikuntasuoritus vaan pahentaa hermosto-oireita. Toinen on, että pysähdyn ja menen painopeiton alle ja rupen miettimään et hei mikä nyt on. Onko joku oikea asia mikä ahdistaa vaan ihan vaan yleinen ahdistus mikä ei oikein liity mihinkään. Käyn sitä läpi vaikka et ok tänään lapsi kaatui pahasti ja iski pään ja sä todella säikähdit, et se on hyvä syykin et nyt tuntuu pahalle tai toisinpäin et hei mietitään kun tänään ei ole käynyt mitään ihmeitä niin nyt tunne on ihan väärä, et tässä hetkessä sulla on kaikki hyvin eli yrittää mieltä saada oppimaan et milloin on oikea ahdistus ja milloin ei. Minulla on opamoxpurkki myös ja se auttaa paljon, ajattelen et sulla on lääke jos tarvii, se ajatus auttaa enkä usein ota lääkettä.
Keskittymistä vaativaa tekemistä päivään.
Silloin kun en tee keskittymistä vaativaa tai ylipäätään mitään, kuuntelen jotain, jolloin mielelläni on sopivasti tekemistä.
Eli harhautan mieleni muuhun.
Ahdistukseni syitä puitiin terapiassa vuosia, ja käteen jäi lähinnä ajatuskuvio, jonka läpi käymällä saan itseni rauhoittumaan joksikin aikaa, kunnes mieleni alkaa taas tehdä temppujaan. Tuo ajatuskuvio on sen verran raskas, että mieluummin en anna mielelleni aikaa vaeltaa omia reittejään vaan pidän sen sopivan kiireisenä aamusta iltaan äänisaasteella, jota on nykypäivänä saatavilla enemmän kuin ikinä tulen tarvitsemaan. Itse asiassa äänisaaste on päällä myös öisin, koska se on myös toimivin ja nykyään ainoa unilääkkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla esiintyy mm lapsivuodepsykoosi nimistä mielenterveyden häiriötä mikä todella kertoo siitä että olette heikompi astia.
Idiootti. Kyse on hormonitasojen nopean muutoksen aiheuttamasta häiriöstä.
Minulla on virallisesti ahdistuneisuushäiriö ollut ainakin joskus ja diiliin liittyy iso kasa tunteita jotka asuvat ja uinuvat sisälläni. Ne ovat patoutuneet koska en ole koskaan kokenut niitä ja olen aina juossut niitä pakoon. Töihin, uraan, päihteisiin, viihteeseen, urheiluun. Kaikki ne olivat pakoa tunteista joita en ollut kokenut koska en voinut tai kyennyt kokemaan niitä silloin itse tilanteessa. Ne kaikki jäävät odottamaan jos niitä ei koe. Pitäisi ensin tajuta että tekee tätä itselleen, sitten hellittää otetta. Meditaatiot, hengitysharjoitukset, töistä irti päästäminen jos ne olivat vain pakokeino. Hellitäminen. TRE-harjoitteet jotka ovat kehitetty vapauttamaan traumoja. Terapia. Irtiotto. Downshiftaaminen. Jopa psykedeeliset substanssit voivat vapauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Siis raskas tai pitkäkestoinen. Paremmin kuin lääkkeet.
Iso puutarha eli monta tuntia päivässä puutarhatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, ensimmäisen kommentoijan viesti osui just eikä melkein nappiin kun tätäkin ketjua alkoi lukemaan. Ihan hirveetä kommentointia. Kukaan noista kommentoijista ei tiedä ap:n elämästä mitään, hän voi hyvinkin olla työssäkäyvä ihminen ja vaikka jonkun teidän sukulainen, joka vaan piilottaa ulkopuolisilta kaiken pahan olon. Enkä kyllä yhtään ihmettele, vaikka piilottaakin, niin inhottavia ihmiset ovat!
Tsemppiä alkuperäiselle, liikunta auttaa, ihan oikeasti. Aluksi ja kun ahdistukset on pahana päällä, ei tunnu pystyvän tekemään mitään ylimääräistä, mutta yritä vähitellen alkaa käymään pienellä kävelyllä, tai vaikka aluksi vain istuskella ulkona.
Sateiset viikot alkaa parin päivän päästä. Istu siinä sitten ulkona ja piristy. Huoh!
sadevaatteet päälle ja metsään ihmettelemään!
Olen onnellinen, elän yksin, elämän hienous on läsnä!