Rintojen poisto rintasyövän pelossa
Aikomuksena poistattaa molemmat rinnat. Onko kukaan päätynyt samaan ratkaisuun? Olen päätöstä miettinyt jo hyvän aikaa ja kyllä se tämä on.
Miten asiassa pääsisi eteenpäin ja julkinen vs yksityinen? Onkohan julkisella kuinka pitkät jonot?
Kommentit (83)
Se olisi hyvä juttu, poistuisi rintasyöpäriski jos leikkauttaisi rinnat pois. Itse olen ajatellut samaa. Olen aina vihannut rintoja, ne roikkuu tiellä, ovat rumia, rintaliivit puristaa ja muutenkin ne ovat turhat minulla. Paljonkohan maksaisi rintojen leikkauttaminen?
Angelina Jolie poistatti rintansa koska kantoi geeniä jolla rintasyöpä tulisi n.80% todennäköisyydellä.
Siitä vaan yksityiselle mastektomiaan, näin on muutamat suomalaiset transmiehetkin tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi hyvä juttu, poistuisi rintasyöpäriski jos leikkauttaisi rinnat pois. Itse olen ajatellut samaa. Olen aina vihannut rintoja, ne roikkuu tiellä, ovat rumia, rintaliivit puristaa ja muutenkin ne ovat turhat minulla. Paljonkohan maksaisi rintojen leikkauttaminen?
Hei! Sen verran olen tutkinut netistä tietoja, että hinta yksityisellä on noin 6000-7000 euroa. En tiedä, tuleeko siihen jotain lisäkuluja, mutta tuota luokkaa. Minulla on myös isot rinnat, ei voi juosta, roikkuu jne. Ap
Te olette kaikki ihan sekopäitä.
T: Rintasyöpä potilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Sen verran olen tutkinut netistä tietoja, että hinta yksityisellä on noin 6000-7000 euroa. En tiedä, tuleeko siihen jotain lisäkuluja, mutta tuota luokkaa. Minulla on myös isot rinnat, ei voi juosta, roikkuu jne. Ap
Okei täytyisi sitten vaan alkaa säästää paljon rahaa kun on noin kallista. Kiitos tiedosta. Ymmärrän hyvin. Se on yhtä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei täytyisi sitten vaan alkaa säästää paljon rahaa kun on noin kallista. Kiitos tiedosta. Ymmärrän hyvin. Se on yhtä tuskaa.
Kyllähän varmaan voisi maksaa osamaksullakin, uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Te olette kaikki ihan sekopäitä.
T: Rintasyöpä potilas
Hei! Voitko kertoa, että miksi ollaan sekopäitä? Olen pahoillani sairaudestasi.
En usko, että Suomessa yksityisellä puolellakaan poistetaan terveitä ruumiinosia pelkän pelon vuoksi.
Olen itsekin haaveillut rintojeni poistattamisesta. Olen aina inhonnut liian isoja ja nyt jo riippuvia rintojani. Kai sitä sitten pitäisi määritellä itsensä transmieheksi, että tuollaiseen pääsee. Olisin toki mielummin syntynyt mieheksi, mutta en ole varsinaisesti trans. Toki rintasyöpäkin mietityttää, että se ei tässä nyt pääasiallinen syy ole. Jos sairastuisin rintasyöpään niin rintani saisi heti poistaa. Silikonihanskat en tilalle ottaisi. Pitäisi yrittää nyt edes laihduttaa, jos rinnat sillä pienenesivät.
Vierailija kirjoitti:
Siinä poistossa poistetaan rintarauhaset ja jäljelle jää tyhjät pussit roikkumaan, joten et pääse tisseistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin haaveillut rintojeni poistattamisesta. Olen aina inhonnut liian isoja ja nyt jo riippuvia rintojani. Kai sitä sitten pitäisi määritellä itsensä transmieheksi, että tuollaiseen pääsee. Olisin toki mielummin syntynyt mieheksi, mutta en ole varsinaisesti trans. Toki rintasyöpäkin mietityttää, että se ei tässä nyt pääasiallinen syy ole. Jos sairastuisin rintasyöpään niin rintani saisi heti poistaa. Silikonihanskat en tilalle ottaisi. Pitäisi yrittää nyt edes laihduttaa, jos rinnat sillä pienenesivät.
En todellakaan halua tällä pilkata tai osoittaa mitään negatiivista rintasyöpään sairastuneita kohtaan. Tärkeintä toki on, että edes nämä saisivat hoitoa. Varmasti moni myös on menettänyt rintansa tahtomattaan. Itsellänikin on sitten muita diagnooseja, joista on kirjoitettu esim. tällä palstalla vähätellään ja pilkaten, eikä ymmärrystä tai apua oikein mistään löydy. Lisäksi tämän diagnoosin saaneita on kuvattu jo ihan Ylen ohjelmissa hirveällä ja stereotyyppisellä tavalla. Itselläni kuitenkin rintojen poistaminen varmasti parantaisi elämää. Mielelläni esim. harrastaisin enemmän liikuntaa ja käyttäisin toisenlaisia vaatteita, mutta isot roikkuvat rinnat estävät tämän tehokkaasti.
Kyllähän rintojen poisto laskisi riskiä sairastua rintasyöpään radikaalisti. Ei kai kuitenkaan ihan kokonaan poistaisi sitä. Näin olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä poistossa poistetaan rintarauhaset ja jäljelle jää tyhjät pussit roikkumaan, joten et pääse tisseistä eroon.
Ööö.. siinä poistetaan kyllä ihan se iho nänneineen. Ei siihen jätetä mitään ihopussia. Jäljelle jää vain iso arpi.
Terv. Rinnat poistettu ennaltaehkäisevästi rintasyöpägeenin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. siinä poistetaan kyllä ihan se iho nänneineen. Ei siihen jätetä mitään ihopussia. Jäljelle jää vain iso arpi.
Terv. Rinnat poistettu ennaltaehkäisevästi rintasyöpägeenin takia.
Hei! Voitko kertoa hieman tarkemmin omalta kohdaltasi? Pitikö käydä geenitesteissä? Entä itse leikkaus? Miten paraneminen? Miten nopeasti pääsit leikkaukseen? Jne.
Kiitos, jos voit vastata!
Ei tervettä rintaa poisteta, vaikka toisessa olisi syöpä.
Ihan turhaa edes miettiä rintojen poistoa, ellei ole rintasyöpägeeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tervettä rintaa poisteta, vaikka toisessa olisi syöpä.
Ihan turhaa edes miettiä rintojen poistoa, ellei ole rintasyöpägeeniä.
Onko oikeasti niin? 158
Ei julkisella tehdä tarpeettomia hoitoja pelon vuoksi. Eihän sairaatkaan saa enää apua.