Tekosyysi ajaa 60km/h moottoriten ramppia.
Niin? Mikä vaikeus on kiihdyttää kesäkeleillä sataseen tai vähän yli?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mun äiti tekee tätä. Rampilta 60 kmh motarille täysperävaunurekan eteen. Ihmetteli vielä, kun hänelle töötätään.
Äidilläsi on siihen täysi oikeus. Rekkapetteriä voi vetää turpaan suraavalla levikkeellä.
Itseasiassa ei ole, tuo menee liikenneturvallisuuden vaarantamisen puolelle.
Itseasiassa laitapa lakipykälä missä ajotaitojen mukaan ajaminen kielletään.
Rampilta tuleva tulee kolmion takaa ja on väistämisvelvollinen moottoritiellä ajaviin nähden. Tuo on aivan yksiselitteinen väistämisvelvollisuuden rikkominen.
Jos vetää kokonaan kaistalla olevaa perään, niin on melko turha selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mun äiti tekee tätä. Rampilta 60 kmh motarille täysperävaunurekan eteen. Ihmetteli vielä, kun hänelle töötätään.
Äidilläsi on siihen täysi oikeus. Rekkapetteriä voi vetää turpaan suraavalla levikkeellä.
Rampilta tuleva tulee kolmion takaa ja on väistämisvelvollinen moottoritiellä ajaviin nähden. Tuo on aivan yksiselitteinen väistämisvelvollisuuden rikkominen.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vtn paskarutkulla ootte polttiksella ajanut? Mä ajelen tehottomalla pikkuautolla ja kyllä se nohevasti kiihtyy 120km/h ilman tuskailuja kun laittaa tallaa tiskiin. Mopoautoillako te ootte menneet?
Tätä mietin. Mulla alla pikku Nissan ja kyllä siitäkin irtoaa 120 km kevyesti. 170 km/h ei sekään vielä vatkaa.
Laiska tuo tietysti on jos uudempiin ja tehokkaisiin vertaa. Tai omaan moottoripyörään, jonka jälkeen kaikki normaaliautot tuntuvat laiskanpulskeilta vastaamaan kaasuun.
N46
Niinhän se on, mutta kun siinä on se pemari, joka kulkee tarvittaessa vaikka sen 200, niin sitten joutuu laittamaan liinat kiinni, kun kiihdytyskaista päättyy.
Helpointa ja turvallisinta on liittyä ylinopeudella, koska silloin voi ajaa vasemmalta ohi ja liittyä, kun ohitettu näkyy peilistä. Tämähän ei suomalaiselle käy, koska silloin on hävitty koko elämä, kun joku livahti edelle.
Eli kiiihdytetään ja jäädään liittyvän kuolleeseen kulmaan kytikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vtn paskarutkulla ootte polttiksella ajanut? Mä ajelen tehottomalla pikkuautolla ja kyllä se nohevasti kiihtyy 120km/h ilman tuskailuja kun laittaa tallaa tiskiin. Mopoautoillako te ootte menneet?
Tätä mietin. Mulla alla pikku Nissan ja kyllä siitäkin irtoaa 120 km kevyesti. 170 km/h ei sekään vielä vatkaa.
Laiska tuo tietysti on jos uudempiin ja tehokkaisiin vertaa. Tai omaan moottoripyörään, jonka jälkeen kaikki normaaliautot tuntuvat laiskanpulskeilta vastaamaan kaasuun.
N46
Niinhän se on, mutta kun siinä on se pemari, joka kulkee tarvittaessa vaikka sen 200, niin sitten joutuu laittamaan liinat kiinni, kun kiihdytyskaista päättyy.
Helpointa ja turvallisinta on liittyä ylinopeudella, koska silloin voi ajaa vasemmalta ohi ja liittyä, kun ohitettu näkyy peil
Juu, sillä nopeudella sekaan, millä letka liikkuu. Välillä himmataan ja välillä kiristetään sinkkinarua. Ei siitä mittaria kannata tuijottaa, vaan katsoa sopiva kolo ja reippaasti sekaan.
Nää kiihdytyskaistan päähän päätyneet käy sääliksi. Sitä pysähdyksistä on sitten lähes mahdoton päästä mukaan, ainakaan täyttä kaaosta aiheuttamatta.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ajotaitojen mukaan ajamisesta ei ole kyse vaan väistämisvelvollisuudesta, jota kyllä rikotaan jos tullaan toisen eteen niin että toinen joutuu jarruttamaan.
Moottoritielle tulevilla on väistämisvelvollisuus, myös kolmion takia ja myös erikseen laissa mainittu:
"59 Liittyminen moottoritielle tai moottoriliikennetielle ja sieltä poistuminen: Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä. Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ajoneuvolla aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja."
Lisäksi siinä tapahtuu sivusuunnassa siirtyminen, josta laki sanoo:
"35 Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa: Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä."
Tuossa on jo ihan riittävästi pykäliä, ja lisäksi on tietysti ne 3 ja 4 pykälissä mainitut huolellisuus, varovaisuus ja vaaran ja vahingon välttämiseen liittyvät yleiset velvollisuudet.
Ajotaidothan pitäisi kaikilla kuljettajilla olla riittävät, jos ovat ajokortin saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan noin 80 km h, se tuntuu itsestäni turvalliselta nopeudelta, jossa ehdin reagoida toisen kaistan tapahtumiin.
Kannattaa varmaan käyttää vanhoja valtateitä ja välttää motareita jos tuo on maksimiajonopeutesi aina. Kaikille on se liikenne näin turvallisempaa, eikä se ole sinulle yhtään hitaampaa.
Tarkoitin liittymistä.
Liityt 80 nopeudella 120 motarilla koska mielestäsi se on turvallista ja ehdit reagoida toisen kaistan tapahtumiin? Miten reagoit jos toisella kaistalla on tasainen virta 120iä ajavia autoja?
Missä tuollaista on? Turun motarilla ajelen ja Hkin päästä ei pääse tuolla vauhdilla liittymään. Toisesta päästä kun tulen ramppi on muistaakseni aika pitkä. Ehkä siinä kerkeän sataseen kiihdyttää, en nyt muista, mutta eipä tuossa kaikilla kaistoilla mitään tasaista 120 virtaa ole koskaan. Hkin lyhyillä rampeilla ajelen tuota 80 km h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ajotaitojen mukaan ajamisesta ei ole kyse vaan väistämisvelvolli
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Juu, sillä nopeudella sekaan, millä letka liikkuu. Välillä himmataan ja välillä kiristetään sinkkinarua. Ei siitä mittaria kannata tuijottaa, vaan katsoa sopiva kolo ja reippaasti sekaan.
Nää kiihdytyskaistan päähän päätyneet käy sääliksi. Sitä pysähdyksistä on sitten lähes mahdoton päästä mukaan, ainakaan täyttä kaaosta aiheuttamatta.
N46
Onko liittymiseen tarvittavaa koloa letkassa helpompi seurata:
a) edestä vasemmalta
b) takaa vasemmalta
Onko toisen ajoneuvon nopeus helpompi arvioida
a) edestä vasemmalta
b) peilin kautta takavasemmalta
Epäonnistuuko elämäsi, jos joku liittyy eteesi?
Eli miksi painat kaasua ja kiilaat liittyvän kuolleeseen kulmaan:
a) koska olet tyhmä
b) koska olet aivan saátanan tyhmä
Kyllä poliisi puuttuu liian hiljaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä ajaviin. Kysehän on liikenneturvallisuudesta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3f1411d9-2ed3-4e94-987e-abca3384…
Itse en ole muuten nähnyt Suomessa vielä missään tuota liikennemerkkiä, joka määrittelee alimman mahdollisen nopeuden kyseiselle tielle.
Vierailija kirjoitti:
Ai sootana kun tekis mieli räjäyttää joka ikinen auto joka liittyy sekaan 50km /h körötellen
Jos oma auto on tehokas niin eihän toi ole ongelma. Menet ohi vasemmalta. Kaikesta ihmiset jaksaa verenpainetta nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan noin 80 km h, se tuntuu itsestäni turvalliselta nopeudelta, jossa ehdin reagoida toisen kaistan tapahtumiin.
Kannattaa varmaan käyttää vanhoja valtateitä ja välttää motareita jos tuo on maksimiajonopeutesi aina. Kaikille on se liikenne näin turvallisempaa, eikä se ole sinulle yhtään hitaampaa.
Mites raskaat ajoneuvoyhdistelmät? Suurin sallittu nopeus 80km/h, jos voimassa oleva tiekohtainen nopeusrajoitus on tuo tai suurempi. Et omista tietä, etkä ole liikenteessä yksin. Jos et kykene huomioimaan muita tienkäyttäjiä, on parempi jäädä kotiin tai ainakin hankkia pipo, joka ei kiristä.
raskaita ajoneuvoyhdistelmiä väistävät kiltisti (lähes) kaikki henkilöautot motarirampeissa koska jokainen tietää että se yhdistelmä
Niin no tilanne on se, että joka tapauksessa moottoritiellä voi ajaa sen 80km/h, jos siitä saat elämää suuremman ongelman aikaiseksi, sulla on asiat joko tosi huonosti (liikaa kuormittavia asioita) tai todella hyvin, koska mitään oikeaa ongelmaa ei ole sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
Hyundai i20. Siinä ei ole turboa. Monissa pikkubensakoneissa on pikkuturbo (joka kuulemma kuluttaa konetta?) mutta kiihtyy sentään jotenkin. Ilman sitä lisäapua, pieni bensakone ei todellakaan kiihdy.
En uskalla kiihdyttää, kun muut ajavat niin lujaa. Tarvittaessa vaikka pysähdyn kaistan päähän ja odotan sopivaa väliä, mihin voin mennä. Moottoritiellä en aja koskaan yli 100 km/h. Muut kyllä pääsevät ohi tarvittaessa. Siksihän siellä on vähintään kaksi kaistaa.
Pelko ajaa kovempaa johtuu siitä, kun olen ollut jo neljässä kolarissa, joissa perääni on törmätty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä poliisi puuttuu liian hiljaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä ajaviin. Kysehän on liikenneturvallisuudesta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3f1411d9-2ed3-4e94-987e-abca3384…
Itse en ole muuten nähnyt Suomessa vielä missään tuota liikennemerkkiä, joka määrittelee alimman mahdollisen nopeuden kyseiselle tielle.
En minäkään ole nähnyt tuollaista merkkiä missään. Poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta: https://www.is.fi/autot/art-2000005913022.html
Jos siis esimerkiksi ajaa kesällä motarilla 120km/h rajoituksen aikana tuon esimerkin mukaan 60km/h tunnissa kuivalla ja hyvällä säällä, niin poliisi kyllä voi sakottaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole nähnyt tuollaista merkkiä missään. Poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta: https://www.is.fi/autot/art-2000005913022.html
Jos siis esimerkiksi ajaa kesällä motarilla 120km/h rajoituksen aikana tuon esimerkin mukaan 60km/h tunnissa kuivalla ja hyvällä säällä, niin poliisi kyllä voi sakottaa siitä.
Ei sakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan teslalla 50-60km/t rampilla ja kiihdytän sitten nopeasti 120km/t on kiva kiusata hitaita polttis autoja.
Hehe! Peukku.
Silloin kun ajoin polttiksella, se oli huonosti kiihtyvä pikkuauto, ja bemarit sun muut räyhisteli puskuria hipoen ohi tai jopa tööttäsi jossain risteyksessä, kun en vaan lähtenyt tarpeeksi rivakasti.
Nyt kun mulla on sähköauto, niin osat kääntyi. En kyllä kiusaa pieniä polttisautoja, kun ne nyt vaan ei kiihdy, mutta bemu tai volvo tai audikuskeilta en pyytele anteeksi. -onko mulla lapsellinen ajatusmaailma? Ehkä. Mutta niin paljon nuo isojen möhköjen kuskit kyllä roikkuu pikkuautojen puskureissa ja oikeasti tekee kiusaa, täpäriä "opetusohituksia" ym muuta paskaa. Että siinähän nyt vuorostaan ihmettelette mun riisikipon perävaloja, ei tarvi ohittaa "opetusmielessä". <
Mä annan aina bemarilla tesloille tietä, koska kokemuksesta tiedän, ettei tesla-kuskit osaa ajaa kovin hyvin. Siitö huolimatta onnistuvat jotenkin kusemaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Tesla-kuskihan ei optimoi vauhtiaan muun liikenteen mukaan, vaan akun latauksen ja kulutuksen mukaan.
Kiitos tiedosta, minulla ei ole Tesla, vaan paljon pienempi auto. Siitä ei heti näe että se on sähköauto, joten näille puskurissa painostavilla "opettajille" tulee yllätyksenä kun jäävät risteyksestä lähtiessä kuin nalli kalliolle.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla kiihdyttää, kun muut ajavat niin lujaa. Tarvittaessa vaikka pysähdyn kaistan päähän ja odotan sopivaa väliä, mihin voin mennä. Moottoritiellä en aja koskaan yli 100 km/h. Muut kyllä pääsevät ohi tarvittaessa. Siksihän siellä on vähintään kaksi kaistaa.
Pelko ajaa kovempaa johtuu siitä, kun olen ollut jo neljässä kolarissa, joissa perääni on törmätty.
Peräänajon riski lisääntyy, kun ajat muuta liikennettä hitaampaa. Sun perään ei ole edes mahdollista ajaa, jos ajat muun liikenteen vauhtia tai kovempaa.
Jossei uskalla kiihdyttää autoaan rampilla siihen motarilla soljuvan liikenteen mukaiseen rytmiin, niin on syytä sitten valita ihan toisenlainen tie ajettavakseen. Raskas liikenne on tietysti ihan eri juttu. Ne kiihtyy sen minkä ne kiihtyy.
Liikenteessä ajaminen ei ole ihmisoikeus. Tosi moni tuntuu ajattelevan, että on ihan ok mennä sinne niillä taidoilla mitä sattuu olemaan. Ei se niin ole. Jos kokee ettei osaa tai uskalla ajaa, täytyy tehdä jotain asialle ennen kuin aiheuttaa onnettomuuksia. Autokoulut on sitä varten, että saa riittävät ajotaidot. Sinne voi mennä kertaamaan, vaikka olisi joskus jo saanut kortin.
N46